Щороку найбільший виробник коньяку у світі Hennessy випускає лімітовану серію Very Special. «Дуже особливе» видання неодмінно ілюструє сучасний художник: дизайн пляшок для Very Special уже створили автор постера Hope з Бараком Обамою Шепард Фейрі, тату-майстер Скотт Кемпбелл, вуличний художник Феліпе Пантоне, а також JonOne, Os Gemeos і Futura. Цьогоріч до співпраці залучили Faith XLVII – художниця починала мистецьку кар’єру в рідній Південно-Африканській Республіці, а тепер живе у США. Вона стала першою жінкою-художницею в серії, створивши для Very Special дизайн, натхненний природою та сакральним символом мандали. The Village Україна розпитало Faith XLVII про творчий процес і те, чим її надихнуло виробництво Hennessy.

Hennessy називає щорічну серію Very Special Limited Edition «дуже особливою». Запитуємо в художниці під псевдонімом Faith XLVII, що їй першим спадає на думку, коли вона чує визначення «дуже особливі». «Передусім це мій син, він для мене найособливіший», – відповідає в інтерв’ю The Village Україна художниця. Додає, що може так схарактеризувати й музику юності – «готичні гурти із зухвалими мотивами». Ще один варіант відповіді – закинуті міські простори. Faith XLVII пояснює: «Я люблю архітектуру, що спорожніла, але досі є частиною міста. Відвідування таких місць – це завжди особливий досвід для мене».

Роботи Faith XLVII

Закинута індустріальна будівля, велика цегляна стіна, на ній малюнок із лебедями. На одному муралі птахи просто кружляють у повітрі, на іншому обіймаються довгими шиями, ще на одному – буквально впиваються шия в шию. Серія робіт «Містична сила тварин» (The Psychic Power of Animals) – не найбільш відома робота Faith XLVII. Південноафриканська мисткиня проводила персональні виставки у Нью-Йорку та Лондоні, розробляла голограми для проєкту у Швеції й привертала увагу до проблеми винищування носорогів у Китаї. Але розкидані від Нью-Йорка до Лос-Анджелеса мурали з лебедями чи не найкраще підсумовують її стиль: відтворювати світ природи на бетоні, щоб нагадувати про загрози для довкілля. 

Блискавичний темп сучасного життя віддалив людину від природи, каже мисткиня, що пройшла шлях від вуличного мистецтва до головних центрів сучасного мистецтва, але зберегла любов до стритарту. За допомогою муралів вона намагається відновити контакт між людьми й довкіллям: різні міста світу вона розмальовує силуетами тварин: ось на будівлі в Йоганнесбурзі зображує слона, ось на стіні в Лос-Анджелесі – стрій коней, а ось тигри полюють на оленя в Маямі. «Є певна іронія в тому, щоб змальовувати дику природу на бетонних стінах. Але це ностальгійне нагадування про те, що ми втратили. І водночас – спроба реінтегрувати його в сучасність», – каже Faith XLVII.

Поїздка на виробництво Hennessy в регіон Коньяк

Як ще одну можливість нагадати про зв’язок із природою художниця використовує співпрацю з Hennessy. На вибір символіки та кольорової гами Very Special Faith XLVII надихнула поїздка на батьківщину Hennessy у французький муніципалітет Коньяк. Південноафриканська художниця розповідає, що відвідала імерсивний тур виробництвом Hennessy, побачивши виноградники та льохи, де з 1765 року родина Хеннессі виготовляє найвідоміший у світі коньяк.

Faith XLVII: Це була можливість знайти натхнення для проєкту. Передусім зацікавило те, що процес виробництва коньяку ніби перебуває поза межами часу, він майже не змінився за 250 років. Коли ти заходиш у винні льохи, може здатися, що ти повернувся в часі на сто років. Там ти втрачаєш відчуття часу, це дуже захоплює.

Мисткиня пояснює: її надихнуло ставлення команди Hennessy до продукту й тісний зв’язок виробництва з природою. «Я рідко погоджуюся на комерційні співпраці, – розповідає Faith XLVII. – Якщо й даю згоду, то зазвичай на співпраці з партнерами, з якими я природно знаходжу порозуміння, цінності яких я поділяю». Протягом останніх кількох десятків років Hennessy є рушієм змін щодо екологічності в індустрії міцних напоїв, зокрема нещодавно компанія анонсувала намір повністю відмовитися від використання пестицидів при вирощуванні винограду.

Та зв’язок із природою Faith XLVII бачить і в інших проявах. Розповідає, що під час екскурсії виробництвом Hennessy найбільше її вразило дбайливе ставлення виробника до природних процесів. На фінальний продукт у виробництві коньяку впливає і сезонність, і рівень температури, і багато інших природних чинників, каже художниця. Відповідно, слід тонко відчувати природу й відверто говорити про використання її дарів.

Faith XLVII: Однією з тем у моїх роботах є світ природи та зв’язок людини з ними. Іноді – порушення цього зв’язку. Власне, через це порушення ми й відчуваємо низку проблем з екологією. Ми не живемо з думкою про довкілля, ми сприймаємо себе окремо від планети. Мені подобається ідея того, аби дивитися на все з висоти пташиного польоту, можна навіть сказати – як астронавт дивиться на Землю з висоти.


У сучасному світі ми часто не до кінця розуміємо походження продуктів, які споживаємо. Звідки вони? Як їх виготовляють? У роботі над проєктом визначальним я сприймала природний процес створення Hennessy.


Faith XLVII: Ми живемо в середовищі, де все відбувається надзвичайно швидко. Та досі є процеси, що потребують терпіння. Що навіть важливіше – потребують розуміння природи. Як на мене, заслуговують тільки поваги професії людей, які власноруч виробляють продукти, працюючи за законами природи. Адже для того, аби отримати продукт дійсно високої якості, треба поважати довкілля. Цей підхід Hennessy я хотіла втілити у проєкті. Для мене це ніби алхімія – перетворення металів на золото.

Саме алегорію з алхімією Faith XLVII зробила центральною у своїй роботі. Виноградар дбає про лозу, лоза дає плоди, з плодів майстри створюють о-де-ві, а фірмове поєднання о-де-ві народжує Hennessy. «Коли я повернулася з поїздки у студію, почала шукати інформацію про алхіміків. Хотілося відтворити цей чарівний процес у дизайні», – каже мисткиня.

Hennessy Very Special – це класичне поєднання, яке залишається незмінним із XIX століття. Асамбляж створили у 1865 році, тоді його позиціювали як коньяк із трьома зірками. У 70-х роках ХХ століття серія отримала нову назву Very Special, але зберегла фірмовий рецепт і смак.

Марк Буассоне, глобальний бренд-амбасадор дому Hennessy: «Hennessy – це рідкісний напій, який не виходить із моди вже кілька століть. За 250 років ми вивели формулу досконалого продукту. Наш коньяк є результатом копіткої праці цілих поколінь майстрів. Протягом тривалого часу ми виводили ідеальну формулу поєднання о-де-ві й урешті зробили її стабільно зразковою. Чи можна взагалі її покращити? Для мене це запитання. Співпраця із сучасними художниками в межах серії Very Special – це спроба вдосконалити подання Hennessy, спроба оновити дизайн пляшки та етикетки».

Алхімія коньяку

Визначальним елементом цьогорічного дизайну серії Very Special Faith XLVII обрала мандалу – сакральний символ і частину Рігведи, яку зазвичай зображають у формі кола. Підкреслює його обрана художницею кольорова гама в тонах золота й заходу сонця.

«Мандала здалася мені правильною формою, оскільки вона має відразу кілька трактувань: сонце, світ природи та ідею перетворення й трансформації», – розповідає Faith XLVII про символ, що означає чисті землі, де живуть боги. Додає, що при роботі над лімітованим дизайном Very Special надихалася двома основними джерелами:

Faith XLVII: По-перше, я надихалася природним кольором Hennessy Very Special. Мені дуже подобається цей тон, я хотіла зробити його центральним у своїй роботі. По-друге, це, звичайно, золотий колір. Золото дуже важливе для мене, я часто застосовую його у своїх роботах. Це колір, який часто використовують у храмах та інших релігійних місцях, я хотіла зробити на ньому акцент, аби підкреслити це застосування. А ще зазвичай я працюю з природними земляними кольорами, тож можна сказати, що в моїх роботах є відчуття світанку чи заходу сонця.

Перша жінка

Важливим Faith XLVII бачить і те, що вона стала першою жінкою-мисткинею в серії Very Special. «Я була рада долучитися до цього списку митців, – каже художниця. – Особливим для мене це було через статус першої жінки в роботі над лімітованою серією Very Special, мені здається це дуже важливим».

Водночас каже, що мала на меті розкрити у проєкті потенціал свого витвору мистецтва, а не надати йому жіночих рис. «Мій підхід не в тому, щоб зробити її більш жіночною, я вважаю, що мої роботи мають природну жіночність. Це просто частина мене, частина того, ким я є. Думаю, це відчувається і в моїх витворах мистецтва», – каже Faith XLVII.

Матеріал підготовленно за підтримки