Де межа між збігом та плагіатом? Як бути, якщо вашу оригінальну ідею вкрав відомий бренд? The Village Україна дізнається, що треба знати починаючим дизайнерам та чи можна довести свої авторські права і отримати компенсацію
У липні 2016 року 43 ілюстратора звинуватили в плагіаті бренди, які відносяться до компанії Inditex (в їх числі Zara, Bershka, Pull&Bear і Stradivarius). Тоді постраждалі ілюстратори заявили, що систематична крадіжка робіт незалежних художників – це усвідомлений вибір всіх брендів концерну Inditex. Приклади копіювання чужих робіт розміщуються у блозі Shop Art Theft , мета якого застерегти людей від покупки одягу у недобросовісних виробників.

В Україні також є такі історії. Mango скопіювали дизайн джинсів demi-denims Ксенії Шнайдер, Zara – сукні-футболки OMELYA, а Pull&Bear – принт бренду FINCH.
У листопаді минулого року іспанський бренд Mango вирішив присвоїти собі унікальний крій джинсових брюк, який розробила дизайнер Ксенія Шнайдер. Модель, створена за рік до інциденту, користувалася популярністю у всьому світі – про demi-denims писала міжнародна модна преса, їх носили топові модні блогери та продавали світові онлайн-магазини. Останнім індикатором успіху стала копія від Mango.


Подібна ситуація сталася і з іншим молодим українським дизайнером Костею Омелею. У весняній колекції Zara 2017 року з'явилася сукня, дуже схожа на головний хіт бренду OMELYA – сукню-футболку з написом та пір’ям.


Модний плагіат є вічною проблемою юристів таких марок як Zara і Mango. Не всі молоді дизайнери позиваються до суду, щоб захистити свої ідеї та отримати заслужену платню за свою роботу. Щоб притягнути гіганта індустрії до відповідальності молодий бренд має бути юридично захищеним.

Максим Попов
юрист, керуючий партнер FashionLaw
Якщо мова йде про захист інтелектуальної власності, то перше, що треба знати молодим брендам – захищається не ідея, а її реалізація. Є три основи захисту бренду: авторське право, патент та знак для товарів і послуг (торгівельна марка, ТМ). Вони відрізняються, тому для максимального результату їх краще комбінувати. Авторське право захищає твори, тобто все, що може бути надруковано на речах: принти, візерунки, написи, фото, тощо. Патенти захищають зовнішню форму речей, їх функціональні особливості чи технологію виготовлення. ТМ — це те, що ми звикли називати «брендом». Це може бути назва бренду, його логотип, або їх поєднання. Інколи в якості ТМ також реєструють слогани, упаковки, кольори.
В чому різниця між копією та плагіатом?
В законі України «Про авторське право і суміжні права» є визначення плагіату. Це оприлюднення чужого твору під іменем особи, яка не є автором цього твору. Тобто, використання чужого малюнку під своїм іменем — плагіат.
Кримінальний кодекс України містить окрему статтю, за незаконне використання торгівельної марки. Якщо хтось незаконно виготовляє або здійснює продаж товарів під відомою ТМ — це можна вважати підробкою (копією) і за це є більш сувора відповідальність. Додатково варто зазначити такі види запозичення, як імітація (фірмового стилю) та пародія. Пародія, на відміну від інших видів запозичення, не є порушенням прав, оскільки має сатиричний характер.
Бренд FINCH звинуватив іспанську компанію Pull&Bear в плагіаті принта і зараз намагається отримати компенсацію за порушення авторських прав. У середині травня 2017 року в продаж надійшла серія футболок Pull&Bear з копією розробленого для FINCH принта з гімнастами. І хоча принт Pull&Bear має додаткові елементи, дизайнери FINCH не сумніваються в його першоджерелі.




Катерина Бякова та
Максим Голуб
дизайнери бренду FINCH
Такі конгломерати як Inditex запозичують ідеї невеликих брендів дуже часто. За ними стоять сильні юристи. На цьому частково мабуть і будується їх успіх. Для нас головне створити прецедент, показати молодим українським дизайнерам і ілюстраторам, що за свої права можна і треба боротися. Адже зараз мало хто намагається. Ще влітку ми направили офіційну претензію до українського та іспанського офісів Pull&Bear з вимогою вилучити всі товари з копією нашого принта з продажу і компенсувати збиток. Досить скоро з нами зв'язалася юридична компанія, яка працює з відповідачем у Мадриді, і запросила додаткову інформацію про дату створення принта та реліз колекції. Всі ці докази ми направили до Іспанії, проте ще не отримали офіційної відповіді або визнання провини від Pull&Bear. Авторські права на принт FINCH захищені, а листування з конгломератом веде досвідчений патентний повірений компанії Prima Veritas, і шанси на врегулювання є. Ми так просто не полишимо свої спроби.
5 порад від Максима Попова, які допоможуть юридично захистити молодих дизайнерів
Легалізуйте та оформіть свій бізнес у формі фізичної особи-підприємця чи юридичної особи. Постраждати можна не тільки від копіювання, а й від претензій податкової служби та державних органів.
Розробіть стратегію захисту своєї інтелектуальної власності, щоб не реєструвати усе підряд. Стратегія допоможе захиститися якнайкраще та зекономити чимало грошей. Наприклад, якщо у бренда є унікальний логотип — його краще зареєструвати як ТМ, щоб конкуренти не імітували його для продажу своїх товарів. Реєстрація назви запобігає появі підробок, надає змогу придбати домен у зоні .ua та інколи сприяє отриманню знижки на участь у закордонних виставках.
Патентуйте не всю форму речі, а деякі елементи. Наприклад, Adidas окремо патентує підошву, а Nike верхню частину взуття, вишиті візерунки та технологію виробництва. Патент захищає від копіювання фірмової властивості самої речі та дозволяє отримати монополію в цьому сегменті. Наприклад, унікальна форма сумки Birkin від Hermes.
Впізнаваний принт бренду чи ексклюзивний малюнок краще зареєструвати в якості авторських прав. Якщо реєстрації не було, а речі бренду вже скопіювали, то в суді можна надати докази авторства: ескізи, вихідні файли. Публікація твору, навіть у соціальних мережах, або наявність свідків створення малюнку — це також ті докази, які можуть бути прийняті в суді.
Якщо річ чи частину речі розробив залучений дизайнер чи автор, то з ним обов’язково треба підписати договір на передачу авторських прав. Потім це захистить вас від звинувачень у плагіаті, вимог виплатити авторську винагороду (роялті), та від того, що ваш твір буде проданий тим автором ще комусь.