Українська мода стрімко розвивається, а увага до свого походження й традицій дала брендам новий творчий поштовх. Однак переосмислення спадку не відбувається без технологічних інновацій: від програм для створення лекал до засобів для розробки й утілення рекламних стратегій.

Щоб підтримати розвиток сучасного українського дизайну та його талановитих представників, Lenovo стали технологічним партнером Ukrainian Fashion Week 2024. Разом зі школою, яку заснувала дизайнерка Лілія Літковська, Schooll Art x Craft, компанія зібрала українських і закордонних фахівців фешн-індустрії, щоб обговорити питання збереження й популяризації культурного надбання України.

The Village Україна разом із Lenovo та представницями українських брендів розповідають, із чого виростає сучасна українська мода і як технології допомагають переосмислювати традиції.

Як повертати ремесла в моду з повагою

Як повертати ремесла в моду з повагою

Дарина Луканюк

співзасновниця бренда Gushka

Бренд Gushka виріс із проєкту, який називається «Дідова хатчина». Це земля в Карпатах, де живе п'ять поколінь мого чоловіка, і яка стала соціально-волонтерським проєктом, що допомагав із повагою відновлювати ремесла, які побутували в цьому регіоні.

З часом ми зрозуміли, що треба мати комерційний проєкт, який перекривав би потреби «Дідової хатчини». Але оскільки ця локація для нас є певним сакральним родовим місцем, яке не хотілось би комерціалізувати, то почали шукати інші варіанти бізнесу, який би був не просто про реалізацію продукту, а про підсилення тих людей, які створюють щось самостійно. Так сталося, що по сусідству з «Дідовою хатчиною» жила ткаля в третьому поколінні, носійка цього ремесла. Тож ми звернулися до неї з думкою запустити спільний бренд.

Коли ми тільки починали, у нашому регіоні професія ткалі була не дуже престижною. Вважалося, що якщо людина тче, вона не має достатньо освіти, щоб робити щось інше, або ж у неї проблеми в сімʼї, тож вона мусить так заробляти гроші.

Для нас було дуже важливо цей наратив змінити. Зробити професію ткалі престижною, авторитетною – щоб жінки, які тчуть, пишалися своєю роботою. Тому ми поставили собі за мету не просто викуповувати в жінок вироби, а мотивувати їх самостійно створювати дизайни, і загалом виводити це ремесло в компанію з повноцінним виробництвом.

У перші декілька років Gushka була не лише бізнесовим проєктом, а й освітнім. Ми мали показати українцям, що українське може бути стильним, сучасним і якісним, і що набагато краще купити свій рідний продукт, який буде зв'язувати з традицією вашої країни, ніж іти в ІКЕА й шукати щось дешевше.

Нині попит на наш продукт значно змінився. До початку повномасштабної війни ми мали дуже великий запит саме від діаспори, яка давно живе за кордоном. Люди шукали будь-які можливості побудувати місточки до своєї країни й купити товар, який береже традицію, і ще й виготовлений руками на старовинних верстатах.

Після повномасштабного вторгнення ми почали отримувати дуже багато питань саме від іноземців, які хотіли нас якось підтримати, бо почали по-новому відкривати для себе України й зрозуміли, що ми – це не тільки Київ, Львів і міська культура, а це й культура села, ремесла, ручна робота.

Зараз наш бренд активно масштабується. На початку ми були дуже самовпевнені й чітко декларували, що не потребуємо ніякої допомогти чи грантів, однак швидкість розвитку бізнесу часто потребує залучення коштів тут і зараз. Так, наприклад, ми отримали від Lenovo грант на автоматизацію процесу виготовлення нитки, а саме на верстати, де не будуть залучені руки. Зараз нашу нитку створюють вручну, але нам потрібно більше сертифікованої сировини, яку в потрібних обʼємах складно знайти через посередників. Та і загалом ремеслам зараз важко існувати без технологій: ми не тільки використовуємо ноутбуки чи планшети для дизайну та комунікацій, а можемо залучати, наприклад, проєктори, щоб розтягнути малюнок на килим і подивитися на нього в масштабі.

Головне в бізнесі – не боятися пробувати себе всюди й бути відкритими до світу: якщо ваша справа чесна й відповідальна, тоді вона апріорі буде резонувати людям. А поєднання технологій і традицій – це спосіб швидше акумулювати кошти, які допоможуть (особливо маленьким брендам) продовжувати берегти ремесло.

Що українська мода розповідає світові про Україну

Що українська мода розповідає світові про Україну

Лілія Літковська

дизайнерка та засновниця бренда жіночого одягу Litkovska

Усе починається з меседжу. Що я хочу сказати світові? Чим поділитися? На його основу нанизуються вже дизайни й форми. Це завжди процес візуальних експериментів, які допомагають запакувати зміст у правильну форму. Як казав Девід Лінч: «Спочатку ви закохуєтеся в ідею, в найменший її шматочок. І щойно ви починаєте його розуміти, все інше приходить саме».

Підтримка власних традицій у моді та мистецтві – це не лише естетичний вибір, але й акт спротиву.

Українська мода демонструє глибину нашої культурної спадщини, її символіку та значущість у сучасному контексті, водночас підкреслюючи нашу здатність адаптуватися до глобальних тенденцій і навіть впливати на них. Така позиція відповідає на запити як української аудиторії, яка відчуває потребу в укріпленні своєї ідентичності, так і міжнародної спільноти, яка зараз має підвищений інтерес до всього українського.

У Litkovska ми транслюємо світу автентичність, мистецьку індивідуальність і силу українського духу через роботу з формою та її наповненням, ми досліджуємо діалог людини зі світом і взаємодію протилежностей, які є частиною єдиного. Наші колекції поєднують традиційні елементи із сучасними, а кожен виріб несе в собі певний культурний або історичний контекст.

Ми прагнемо розповісти світу про Україну як про країну, що балансує між минулим і майбутнім, зберігаючи своє коріння, але водночас готову до інновацій та експериментів. Ми відтворюємо ідеї сили й жіночності, свободи та стійкості, що особливо резонує в контексті сьогоднішніх подій.

Цього року стався без перебільшення історичний момент – Ukrainian Fashion Week повернувся до Києва. UFW для нас – це альма-матер, ми звідси починали. І повернення Українського тижня моди зараз є символом незламного духу нашої індустрії. Це унікальна можливість для нової хвилі дизайнерів проявити себе та свій талант.

Освітня платформа Schooll of Art x Craft в партнерстві з Lenovo, відіграє важливу роль у формуванні нової хвилі української модної індустрії. Це платформа для обміну знаннями, ідеями та досвідом між провідними експертами, представниками державних установ, власників приватних компаній і молодими талантами, а також – це ще один інструмент для професійного зростання, адже варто розвивати не лише творчі, але й бізнес-аспекти модної індустрії.

Як надати традиціям нового звучання у моді

Як надати традиціям нового звучання у моді

Марія Гаврилюк

співзасновниця бренда Gunia Project

Традиції в моді – один із чудових прикладів мʼякої сили, де завдяки креативу дизайнери можуть розповідати про українську культуру, митців, їхню майстерність, і загалом усіляко підкреслювати винятковість наших традицій або доносити інші ідеї.

Gunia Project уже давно активно працює із закордонною аудиторією, ми ретранслюємо українську культуру завдяки своєму унікальному дизайн-баченню та створенню незвичайних колекцій для людей, що цінують символізм у речах.

Ми багато працюємо над тим, щоби шукати історичні елементи, незвичайні вироби, якими надихаємося. Але оскільки навколо теми традицій зараз багато інфоспекуляцій, ми завжди радимося з етнографами та музейниками, які, власне, і допомагають із пошуком.

Коли ми знаходимо якийсь традиційний аксесуар, то однаково додаємо йому сучасного звучання, використовуємо якісні матеріали, змінюємо кольори. Так він зможе стати ключовою точкою в образі й пасуватиме до будь-якого стилю: чи то лук із базовими джинсами, чи то класичний костюм.

Ми дуже раді, що Ukrainian Fashion Week зараз повернувся до Києва, тому що це дуже важлива платформа для модної індустрії. Для багатьох дизайнерів це не тільки комерційна подія, де вони можуть презентувати колекцію, це також можливість висловити свої думки й творче бачення. І це саме та мʼяка сила, культурна дипломатія, про яку ми говоримо.

Компанія Lenovo послідовно підтримує українських креаторів із різних сфер, адже мистецтво й традиції нині не можуть існувати окремо від технологій. Щоби допомагати творцям утілювати амбітні ідеї в життя, команда розробила екосистему преміальних девайсів та інноваційних рішень Lenovo Yoga. Це стильні ноутбуки, комп'ютери 2 в 1 та аксесуари, створені під реальні сценарії використання та високі професійні вимоги креаторів.

Цього сезону Lenovo стали технологічним партнером Ukrainian Fashion Week, який уперше з 2021 року повернувся до Києва. За підтримки компанії під час заходу відбулася відкрита освітня платформа школи Schooll Art x Craft, присвячена викликам, з якими стикається українська мода й українська культура. Експерти та фахівці фешн-індустрії обговорювали питання збереження культурної спадщини України, підтримки традиційних ремесел і популяризації нашого культурного надбання.

Більше про можливості Lenovo для креаторів

МАТЕРІАЛ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА ПІДТРИМКИ