Нові архітектори Для практиків і закоханих в архітектуру. Як Нульовий рік у ХША допомагає зрозуміти себе та місто
«Ніколи не пізно почати все з нуля»
Нульовий рік у Харківській Школі Архітектури – це річний курс знайомства з професією архітектора та урбаніста. Курс орієнтований для тих, хто хоче спробувати себе в архітектурі чи планує отримати цю професію в майбутньому.
Курс дає можливість отримати базові навички, познайомитися з теорією, спробувати себе в різноманітних проєктах. А також познайомитися з професією або поглянути на неї під іншим кутом. Протягом курсу студенти стануть частиною української та міжнародної архітектурної спільноти, дізнаються про горизонти та можливості у професії, отримають нові знайомства та враження. Цього разу Нульовий рік проведуть у трьох форматах: у Києві, Харкові та онлайн.
У ХША додають: «Головний висновок, який роблять усі студенти та студентки Нульового року – світ сповнений можливостей, а позитивні зміни міста, його архітектури – не щось космічне. Стаючи студентом, це розуміє кожен: школяр, дизайнер із досвідом роботи, власник бару чи журналіст».
The Village Україна разом із Харківською Школою Архітектури розповідають, як Нульовий рік допомагає зорієнтуватися у професії та чому навички курсу цінні не тільки для архітекторів. Історію розповідаємо в межах серії «Нові архітектори». Раніше ми вже розібралися, які є навчальні програми нового сезону ХША та як у Харкові з’явилася сучасна школа архітектури.
Про Нульовий рік у ХША зсередини розповідають:
Анастасія Палій
Програмна директорка підготовчого відділення
Марго Дідіченко
Координаторка ХША в Києві
Процес навчання, що нагадує реальні завдання архітектора
Нульовий рік – це курс, що складається з 15 різних дисциплін, об’єднаних у блоки. Під час навчання студенти: вчаться скетчити й макетувати; дізнаються більше про теорію архітектури; проводять соціологічні дослідження; працюють у командах і ще багато чого іншого. Не менш важливий фокус Нульового року в тому, щоб допомогти студентам сформулювати власні погляди та тренуватися їх пояснювати й відстоювати.
Протягом усього навчання студенти працюють над реальними проєктами та завданнями. Команда ХША також формулює завдання так, як це роблять в архітектурних бюро та офісах. Так, тези Нульового року більш «провокативні», але загальний підхід схожий на реальне життя. Тому він комфортний для всіх школярів і дорослих. Тим, хто мріяв стати архітектором і не наважувався почати. Ми даємо студентам Нульового року всі інструменти, аби кожен міг заглибитися в тему настільки, наскільки це дозволяє натхнення та бажання.
Фотографія та бетон: поєднання різних дисциплін для нових сенсів
Нульовий рік – це про початок, ми хочемо, щоб він був ефективним для студентів. Тому вирішили не розтягувати роботу над кожним проєктом більше ніж на місяць, а також поєднати практику й теорію. Ми комбінуємо два предмети, що, на перший погляд, можуть здаватися несумісними, як філософія і бетон, архітектура та фотографія. Ці зв’язки в кожному блоці дозволяють поставити собі конкретне питання: «Що робити?». А потім дослідити це питання з різних сторін, візуалізувати рішення та втілити його в життя. Це також дає новий фокус і погляд на предмет.
Крім того, ми комбінуємо по два предмети в навчальному блоці, аби краще розкрити конкретну тему з концептуальної та практичної сторони.
Якщо це, наприклад, урбаністичне чи соціологічне дослідження, студентам треба розуміти, як усе насправді влаштовано – від технічного завдання замовника, макетування до презентації та рев’ю. Отже, ми даємо студенту пройти проєктний шлях від нульової точки до отримання результатів і роботи над висновками. Тільки на Нульовому році це більш концептуальні завдання, а ближче до магістратури – уже реальні.
Може здаватися, що навчання у ХША – це постійна вечірка. Звісно, це так. Але ми також слідкуємо за динамікою в роботі, любимо дотримуватися дедлайнів. І наш формат: «місяць – два тижні – місяць – два тижні» дає можливість зануритися та зробити власний проєкт. З іншого боку – не заглиблюватися настільки, як це потрібно в межах вищої освіти.
Тьютори-колеги замість викладачів
У нас немає «вчителів», а є досвідчені тьютори-практики. У чому різниця? Учитель знає «правильну» відповідь, яку має донести студенту. Тьютор – це людина, що модерує та веде студента, спираючись на свої відчуття та досвід. Це такий самий учасник команди, тільки з більшим і відкритим баченням у цій сфері. Ми дуже раді, що до нас вступають на навчання люди, що хочуть здобути другу чи третю професію. Адже, наприклад, у Європі немає страху щодо отримання освіти чи нової кваліфікації після 25 років. Нульовий рік ХША дає можливість не звертати уваги на те, що, начебто, уже «пізно вчитися».
Процес навчання, де кожен може застосувати свій унікальний беграунд
Наш девіз – Нульовий рік ми починаємо з нуля. Ми беремо за основу, що всі наші студенти вперше стикаються з архітектурною практикою – такою, як розуміємо її ми. Звісно, у всіх різний бекграунд. І це добре.
У нас є градація за навичками. Проте школярі тут можуть бути сильнішими за тих, хто вже має архітектурний досвід. Наприклад, в абстрактному мисленні, живописі, роботі з матеріалами. А студенти з архітектурним бекграундом можуть мати більше досвіду у графічних і digital-програмах, презентації себе. І тут круто працює комбінація досвіду: коли всі ці люди працюють в одній команді, вони швидко навчають одне одного, діляться та отримують додаткові навички.
Ми віримо, що взаємодія людей різного віку та досвіду допомагає краще розуміти, як влаштований світ. Саме цей обмін свіжими амбіційними ідеями та індивідуальним бекграундом є дуже корисним. При цьому всі однаково залучені та відчувають себе комфортно.
Теорія та практика – у постійному балансі
Наявність критичного мислення, спостережливості та власної позиції у студента для нас дуже важлива. Проте це не скасовує роботи над прикладними навичками під час навчання. Швидше, дає інший рівень розуміння своєї справи та світосприйняття. У нас не буде менше креслень, бо без щоденної роботи неможливо опанувати скіли за короткий період.
Для заглиблення в архітектуру варто уважніше дивитися на світ навколо, аналізувати його. А потім, крок за кроком, ми вже додаємо в роботу креслення. Але й тоді не переставаймо вчити студентів Нульового року аналізувати світ навколо. Проблема традиційної освіти в замкнутості та відсутності великої кількості інформації. Найважливіше, чому можна навчити студента – ставити собі правильні питання та знати, де шукати відповіді на них.
Узагалі, є міф, що у класичній архітектурній школі багато креслень й малюнку. А освітній процес у прогресивній школі має в собі лише формати дискусії та рефлексії. Та одне не виключає інше: ми рівноцінно розвиваємо критичне мислення та практичні навички. Просто практика наших студентів більш ефективна та усвідомлена.
Новачок краще зрозуміє світ навколо. Архітектор – розширить свої горизонти
Не архітектору навчання на Нульовому році дасть глибинне розуміння процесів у місті та допоможе знайти відповідь на питання: «Що коїться навколо мене? В якому місті я живу та в якому місті я хочу жити?» Курс також допоможе навчитися критично аналізувати міське життя, дасть розуміння, як можна позитивно впливати на нього. І взагалі – допоможе мати власну думку про будівлі, архітектуру та міське життя.
Кожен робить свої висновки після Нульового року. Але є якась спільна тенденція – у всіх з’являються нові можливості для реалізації себе в архітектурній чи інших професіях. А також відчуття, що вони можуть щось змінити. І ці зміни – це не щось далеке та космічне.
Після навчання на Нульовому році також з’являється запал змінювати місто, працюючи архітектором та урбаністом. І навіть якщо люди ухвалюють рішення не ставати архітектором, вони хочуть змінювати місто іншими шляхами: писати статті, створювати суспільні простори тощо. Головний висновок усіх студентів – відчуття, що ти можеш змінити світ, що зміни – не щось далеке та космічне, вони можливі тут і зараз.
Матеріал підготовлено за підтримки