МедіаграмотністьЯкщо ти думаєш, що «Майдан-3» – це вкид, то він працює
Масштабна інформаційна спецоперація РФ на прикладі інфополя звичайного користувача соцмереж
У цьому матеріалі ми не будемо заперечувати очевидні речі – рейтинги влади дійсно падають, а настрої в суспільстві щодо актуальної ситуації в країні бували й кращими, і цьому передують обʼєктивні причини. Зокрема, фактчекери «Вокс Україна» згадують політичні та корупційні скандали, недостатню комунікацію в питаннях мобілізації, звільнення Залужного [який має найбільшу довіру серед населення – ред.] тощо. Інша справа – як це може використати ворог.
Серж Хуцану для The Village Україна попросив VoxCheck Ukraine, OSINT-агенцію Molfar і Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки продемонструвати на реальних прикладах, що таке цей «Майдан-3» і як росіяни можуть доволі успішно проникати в нашу свідомість необхідними їм тезами.
OSINT-агенція Molfar
Молодший аналітик VoxCheck Ukraine Віктор Шолудько
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки
– Я не думаю, що «Майдан-3» реальний. Це тупо спланована «зеленим урядом» масштабна акція для відвертання уваги громадян від реальних проблем!
Molfar
Упродовж багатьох років росіяни витрачають надзвичайно великі кошти на пропаганду. Після початку великої війни російська пропаганда запрацювала з такою силою, як ніколи раніше. Ми бачимо наслідки та результати цієї роботи в Україні й у світі. На жаль, деякі меседжі російської пропаганди дійсно знаходять свою аудиторію та працюють на користь Кремля.
За даними, які озвучує ГУР – «Майдан-3» – цілком реальний російський план, із типовими наративами та меседжами.Тільки цього разу, вочевидь, основна мета пропагандистів буде направлена саме на українську владу, зокрема [налаштовуватиме суспільство] проти президента. Варто готуватися до того, що Росія використовуватиме всі можливі майданчики для поширення фейків, не лише соціальні мережі, де складно або й неможливо модерувати контент. Світові медіа також можуть стати майданчиком поширення меседжів із «кремлівської методички». Також не варто забувати й про лідерів думок, яких росіяни повсякчас використовують у власних цілях, від Волтера Дюранті до Такера Карлсона. Зважаючи на фінанси, які росіяни інвестували в цю спецоперацію – кампанія з дезінформації буде чималою (за даними ГУР МО, загальний бюджет операції сягнув $1,5 млрд).
Віктор Шолудько
Лейтмотив росіян – постійно поширювати дезінформацію про нелегітимність української влади. Зокрема, подібні фейки вона створювала до того, як публічно з’явилася інформація про «Майдан-3». Найперше про спецоперацію згадав Зеленський 16 листопада 2023 року в розмові з журналістами. Водночас питанням легітимності окупанти маніпулювали ще на початку осені: мовляв, соціологи створюють «теплу ванну» для президента та фальсифікують опитування. Наприклад, росіяни цитували заяву керівника КМІС, що 90% українців були проти проведення виборів під час війни. Але росіянам однаково, вони виставляють ці дані як замовні на догоду Зеленському, який нібито не хоче проводити вибори.
Або ще один приклад. 4 березня 2023 року Дмитро Василець, якому СБУ висунуло звинувачення за заклики до захоплення влади, повідомив про проведення так званої «Всеукраинской инициативной группы». На ній вони визнали Зеленського «зрадником» і «нелегітимним президентом». «Група» оголосила про створення нібито «єдиного легітимного представництва українського народу». Навіть збирали підписи для цього.
Також у Росії створили політичний проєкт «Другая Украина», що очолив держзрадник Віктор Медведчук. Нічого дивного, що в ньому продовжують поширювати російську пропаганду, фейки та наративи. Тобто Росія давно закладала підґрунтя задля делегітимації української влади й на момент зими-весни 2024 року лише активізувала свою діяльність.
Чому я маю в це вірити?
Molfar
Зосередження уваги на питанні виборів, делегітимізація української влади і її рішень, як наслідок розкол українського суспільства та внутрішні чвари – цього росіяни й прагнуть.
Відтворіть у пам'яті перші дні повномасштабного вторгнення, коли цілковита єдність і, звісно, наші Сили оборони, стали на заваді російським амбіціям. Водночас у Росії, та й в інших країнах світу, Україні давали два-три дні, без сумніву, усі ми памʼятаємо ці слова.
А тепер уявімо протилежну ситуацію, проте в умовах сьогодення, коли ЛІНІЯ ОБОРОНИ СКЛАДАЄ 3200 КІЛОМЕТРІВ. Українські воїни стримують ворога, який наступає на кількох напрямках, допомога від партнерів затримується, а цивільне населення в тилу зосереджується на чварах і «боре» владу, відклавши допомогу воїнам на потім. Очевидно, що ці чинники ще й мають прямий вплив на моральний стан українських воїнів. У таких умовах складно навіть говорити слово «перемога», а реалізувати майже неможливо. І «бінго» – Росія досягла бажаної мети. Ослаблену внутрішніми чварами та розділену країну значно легше перемогти.
Віктор Шолудько
Лише РФ вигідно, щоб українська влада виглядала нелегітимною, і ось чому:
Нібито НЕЛЕГІТИМНА УКРАЇНСЬКА ВЛАДА – ЦЕ ОЗНАКИ НЕДЕМОКРАТИЧНОСТІ. А отже, західний демократичний світ не може її підтримувати. Також це намагання вплинути на українське суспільство. Влада начебто нелегітимна, бо її не переобирали. Значить вона займає своє місце незаконно. І змінити її, окрім як силою, нібито неможливо.
15–17 березня у РФ президентські вибори. На їхньому тлі Росія хоче показати, що вони в умовах війни можуть провести обрання, коли Україна цього не робить. Тобто РФ, яку називають недемократичною, може провести вибори, а демократична Україна – ні.
«Майдан-3» не для мене, у моєму інфополі цього немає
Molfar
Як відомо, росіяни тривалий час готували план реалізації. Зокрема, скуповували сторінки та канали. У ГУР зазначають, що активізація спецоперації «Майдан-3» досягне кульмінації в березні-травні 2024. Але вірні друзі Кремля вже розпочали роботи. Важливо, ми не можемо стверджувати точно, що ці акаунти та блогери, залучені у спецоперацію «Майдан-3», оскільки не мали змоги провести ґрунтовне дослідження їхньої риторики й меседжів. Проте інформація, яку публікують нижче перелічені акаунти та блогери, не сприяє перемозі, не несе користі державі та спрямована проти державної влади.
Анатолій Шарій уже дискредитує президента Зеленського за неналежну мобілізацію, хоча це не входить у повноваження глави держави:
Блогер Андрей Луганский, який має понад 54 тисячі підписників у телеграмі та веде кілька каналів на YouTube, також долучився до дискредитації влади та президента Зеленського. Меседжі Андрея дещо відрізняються від наведених вище. У його дописах немає прямих звинувачень президента, натомість він активно зосередився на темі виборів і питанні легітимності. У коментарях під дописом, звісно, немає конструктивної дискусії, проте є промовисті коментарі.
Віктор Шолудько
Росіяни використовують будь-які інструменти для поширення дезінформації. До прикладу, активно застосовують різних ботів. Для цього в них є навіть окремий телеграм-канал «Цифровая армия России», який нібито готує тексти до поширення.
Нещодавно в мережі поширювали сатиричний допис із пародійного акаунту Володимира Зеленського, де той нібито повідомив про указ щодо депортації українських чоловіків, які перебувають за кордоном.
Також відразу після звільнення Валерія Залужного росіяни почали поширювати діпфейк, де він закликав військових захопити владу в Україні. Або публікували фотофейк, де зображено посвідчення політичної партії «Європейська Солідарність», що начебто належить ексголовнокомандувачу ЗСУ.
Ще росіяни публікують ролики зі зміненими звуковими доріжками та застарілими відео, що нібито підтверджують масові протести проти нелегітимної влади. Наприклад, відео, на якому львів'яни нібито в березні 2024 року вийшли на масовий мітинг проти керівника ОП Андрія Єрмака. Насправді для відеофейку вони використали відео, записане ще у грудні 2013 року під час Майдану у Львові. Аудіо взяли з ролика 13 березня 2020 року, коли представники партії «Голос», обурені підписанням нових домовленостей у Мінську, протестували під Офісом Президента.
Схожий випадок – фейк про те, як Дмитро Ярош начебто готує державний переворот, адже в країні «знищується державна система». Хоча насправді росіяни використали застаріле відео 2020 року.
Навіть якщо ви сформували свою інформаційну бульбашку, немає жодних гарантій, що фейк не потрапить до вас через рекомендації (як це відбувається у TikTok) або їх банально можуть прислати ваші рідні чи друзі.
Як це відбувається?
ЦСК
Росіяни використовують можливості всіх соцмереж для поширення своєї дезінформації та впливу на іноземну, зокрема українську, аудиторію. Навіть якщо ви не підписані на російські Telegram-канали, Youtube-канали, блогерів, не дивитесь російське ТБ, не читаєте російські сайти, тобто свідомо не вживаєте російську пропаганду ‒ інформаційні війська шукатимуть спосіб вплинути на вас іншими шляхами. Для цього вони використовуватимуть:
- алгоритми соцмереж. Розміщуючи короткі відео в Youtube Shorts, Facebook та Instagram Reels та особливо у TikTok, публікації в X, Facebook та інших соцмережах, росіяни використовують знання про алгоритми, щоб публікація потрапила у вашу стрічку чи список відтворення;
- реклама. Особливо нав’язливою є реклама у Facebook. Можливості рекламного кабінету дають змогу швидко зареєструвати сторінку-одноденку та розмістити на ній повідомлення, таргетоване на потрібну аудиторію. Не гребують росіяни створенням сторінок-клонів відомих медіа, офіційних осіб, військових підрозділів, ставити на відео та фото логотипи відомих медіа, створювати за допомогою ШІ переозвучені відео із заявами упізнаваних осіб (політиків, військових, телеведучих тощо).
У вашу бульбашку російська дезінформація може потрапити як завдяки алгоритмам і рекламі, так і завдяки тому, що хтось із ваших друзів зробить репост російської дези.
Російські фабрики фейків працюють як конвеєр. У РФ і на окупованих територіях створено TikTok-хауси, які за гроші Кремля та близького до влади бізнесу створюють величезну кількість контенту про «відновлений Маріуполь», «крутого Путіна», «потужну російську армію». Десятки блогерів переповідають новини: як відверто фейкові, так і реальні, здобрюючи їх вигадками, маніпуляціями й емоційними «подробицями». Працюють не лише російською, а й українською мовами.
Кремлівські наративи зашивають у розважальний чи пізнавальний контент. Так збройні блогери, на перший погляд, непомітно, можуть рекламувати російські силові структури, гумористи – просувати наратив про «загниваючий Захід» і «нормальність» того, що робить російська влада. Так само пропагандистські завдання виконують актори «історичного» контенту, які відпрацьовують тему ностальгії за СРСР, радянським кіно, спортивними здобутками СРСР, радянською кухнею тощо.
Під вплив такого контенту можуть потрапляти патріотичні українці, навіть військові. Особливо активно російська пропаганда та її агенти відпрацьовують теми:
- української корупції;
- несправедливої мобілізації й поганих ТЦК;
- «поганого» Заходу, що постійно «зраджує» Україну або встановив над нею «зовнішнє управління»;
- релігійних «гонінь»;
- «узурпації влади» через відсутність виборів під час війни;
- різноманітної конспірології про «корпорацію Україна», «приватні фірми ТЦК», «українські паспорти у власності США», «договірну війну», «стан війни замість воєнного стану» тощо.
Чим загрожує успіх «Майдану-3»?
Molfar
Упродовж 10 років у нас один сильний і підступний ворог – Росія. І вже 2 роки українські воїни намагаються достукатися до кожного громадянина, що росіян не можна недооцінювати. Основний фокус українців має бути винятково на спільній роботі лише проти Росії та на допомогу українському війську.
Російська спецоперація «Майдан-3» – це екзамен для українського суспільства, чи навчилися ми за ці роки відрізняти правду від російської пропаганди, фейків та ІПСО. І наскільки успішним буде план Кремля, залежить від кожного українця.
Віктор Шолудько
Головна мета операції – це деморалізувати українців, посіяти паніку серед населення, створити умови для внутрішнього протистояння «всіх проти всіх». Водночас зневіру хочуть посіяти не лише в Україні, а й серед країн, які її підтримують. Приводом для цього роблять легітимність української влади після 20 травня. Такі події можуть послабити військові спроможності України.
Успішність протидії «Майдану-3» залежить від декількох чинників. Один із них – ефективність державних і недержавних організацій у спростуванні фейків. Також важлива комунікація влади та робота над помилками. Звичайно, ще важлива обізнаність населення та підвищення рівня медіаграмотності серед громадян. Це покращить протидію російській операції.
ЦСК
Це все несе в собі загрози дезорієнтації та деморалізації українського суспільства, втрати довіри до українських державних інституцій, зокрема армії, провокування внутрішніх конфліктів тощо. Завдання Кремля – зниження здатності українського суспільства протистояти російській агресії через втрату розуміння цінності власної держави та необхідності її захищати, переключення уваги із зовнішньої агресії на інші проблеми: як реальні, так і вигадані. Росіяни прагнуть, щоб українці почали вважати ці проблеми страшнішими за війну й безперервно сварилися через це одне з одним.