Думаєте, що керувати гастробізнесом до снаги кожному? Іноді здається, що будь-хто може закривати варення за рецептом, і ще легше знайти для нього покупців. Проте справжній бізнес – це насамперед про відповідальність, операційку та турботу про клієнтів, а також несподівані виклики, які потрібно долати.

«Лавка традицій» – проєкт, який підтримує локальних виробників і пропонує жителям великих міст їхню продукцію в магазинах «Сільпо». А ще популяризує українську гастрономію, створюючи різноманітні заходи та проєкти для покупців і власників гастробізнесів.

Ми з «Лавкою традицій» підготували фановий тест, який покаже, чи є у вас та сама «бізнес-жилка», про яку всі говорять, і чи змогли б ви стати партнером гастропроєкту.

Чи потрібна для власників локального бізнесу спеціальна освіта?

Ще і як потрібна! Й обов’язково економічна або менеджерська

Найкраща школа – це факапи

Декілька профільних курсів не завадять

Власником локального бізнесу може стати людина з будь-якою освітою, головне – любити свою справу та постійно в ній розвиватися. Дізнатися про «підводні камені» та перспективи можна на профільних курсах, які допоможуть уникнути помилок і прискорять розвиток бізнесу.

Маєте рацію! Власником локального бізнесу може стати людина з будь-якою освітою, головне – любити свою справу та постійно в ній розвиватися. У цьому допомагають профільні курси.

Ви вирішили створити гастробізнес з нуля. З чого почнете?

Дивитимуся рецепти, шукатиму ринок збуту та інформацію про реєстрацію бізнесу

Знайду рецепти в маминій книжці та покладуся на інвесторів

Оберу один продукт і буду випробовувати його на друзях

Щоб почати власну гастросправу, замало мати лише довершену рецептуру. Потрібно зрозуміти, хто ваші покупці, де можна розмістити продукцію, а також як зареєструвати бізнес. Ця інформація важлива і для інвесторів, якщо ви маєте намір звернутися до них за підтримкою.

Комплексний підхід до роботи – чудова ідея. Паралельне дослідження ринку й адаптація продукту під свого покупця допоможуть прискорити розвиток власного гастробізнесу.

Ви продавали свою продукцію лише друзям, але хочете виходити на ширшу аудиторію, що будете робити з податковою?

У мене є знайомий бухгалтер, він точно не відмовить у допомозі

Це ж і бухгалтерія, і торгова марка... Знайду курси, де пояснять, як усе це працює

Не буду платити податки, поки не зрозумію, що бізнес прибутковий

Податки – важлива складова будь-якого бізнесу. Якщо ви налаштовані на довгу роботу в гастросфері, радимо спершу самостійно розібратися з принципами діяльності податкової служби та різновидами податків. Це допоможе вести чесний бізнес сьогодні й уникнути неприємних ситуацій у майбутньому. А вже потім можна й делегувати.

Бінго! Щоб правильно зрозуміти, як взаємодіяти з податковою, спочатку потрібно самостійно вивчити загальні засади роботи гастробізнесу.

Виробники «Лавки традицій» ведуть свій гастробізнес чесно та відповідально. Якщо вам не вистачає знань для вже наявного бізнесу або ви лише на етапі пошуку ідей, зверніть увагу на «Фудпросвіту». Це школа гастробізнесу від «Лавки традицій», де можна отримати практичні навички з оформлення документів, організації логістики, пошуку своєї аудиторії й інших галузей, без яких не уявити гастросправи.

Як ви як власник(-ця) бізнесу можете забезпечити якість продукції?

Насамперед я маю використовувати лише якісну сировину

Досить і сертифіката ХАССП, щоби це не було

Це не входить в коло робочих завдань власника

ХАССП – це міжнародні норми зниження ризику небезпечності харчових продуктів. Хоча вони є важливим кроком до контролю якості продукції, проте радимо власникам не ігнорувати щоденні процеси, які можуть на неї вплинути. Наприклад, регулярне дотримання гігієни на виробництві.

Пишаємося! На якість продукції впливає багато чинників. Окрім використання якісної сировини, також потрібно звертати увагу, наприклад, на технології виробництва, гігієну, чистоту порід тварин для молочної ферми тощо.

Ви розвиваєтеся та настає новий етап – розробляти для свого бізнесу маркетингову стратегію чи ні?

Маркетингова стратегія – це дорожня карта. Навіть для маленького бізнесу

Я думав(-ла), що вона потрібна лише для тих, хто хоче масштабуватися

Знаю людей, які працюють інтуїтивно. Теж так спробую

Інтуїція – це добре, але бізнес повинен мати стратегію. Навіть якщо ви не маєте наміру масштабуватися, вона допоможе зрозуміти місію, потенційних клієнтів, конкурентні переваги та багато іншого.

Це було завдання із зірочкою. Маркетингова стратегія справді потрібна будь-якому бізнесу, щоб розуміти, яким він буде завтра, а яким – через пів року.

Ви відчуваєте, що бізнесу потрібне друге дихання. Що будете робити?

Немає нічого такого, щоб не знав інтернет

Піду до колег на профільні фестивалі. Де нетворкінг – там і натхнення

Хто б мені дав те друге дихання. Закриваю все та їду на море

Підказати, куди рухатися може й інтернет. Проте отримати справжнє натхнення можна на фестивалях локальних виробників. Це чудова можливість поділитися досвідом, отримати необхідні знання, познайомитися з аудиторією й отримати потужний заряд енергії для розвитку бізнесу.

Одне слово: не-е-е-етворкінг. Фестивалі локальних виробників – чудова можливість обмінятися досвідом із колегами. А позитивна атмосфера, музика, лекції та дегустації зможуть подарувати порцію натхнення.

Іноді підприємці заходять у глухий кут і не знають, що робити зі своїм бізнесом і куди рухатися. Найкращий спосіб знайти однодумців і підтримку – фестивалі локальних виробників. «Лавка традицій» створила фестиваль «True&Local», де можна познайомитися з локальними виробниками, дізнатися їхні історії та продегустувати продукцію. Також там можна послухати лекції зіркових гостей та експертів гастробізнесу.

Найкраща нагода показати якість свого виробництва – зробити його відкритим. Готові на таке?

Це класна ідея – проводити екскурсії та показувати людям виробництво

Ні в якому разі! Раптом уся моя рецептура дістанеться конкурентам?

А що, так можна було?

Маємо підозру, що конкуренти можуть дізнатися рецептуру, навіть якщо ви ретельно її приховаєте. Не бійтеся ділитися з клієнтами секретами виробництва, за це вони віддячать вам своєю лояльністю.

Вау! Ви чудово розумієте, що чесний і відкритий бізнес має більше шансів на успіх серед клієнтів.

Зробити своє виробництво відкритим – це чудова нагода знайти ще більше однодумців і ближче познайомитися зі своїми покупцями. Для цього створили проєкт «Агромандри». Це виїзди на ферми партнерів «Лавки традицій», які відбуваються щоліта. Завдяки їм люди можуть на один день стати справжніми сироварами або пасічниками, познайомитися з тваринами та погодувати їх. Це чудова можливість на власні очі побачити, як створюють продукти та спробувати їх на смак одразу на виробництві.

У локальних продуктів зазвичай обмежений термін придатності. Уявімо, що ви не можете вчасно доправити товар на точки збуту за правильних умов зберігання. Що будете робити?

Швидко знайду машину без спеціальних умов

Бізнес – не бізнес без курйозних ситуацій. Буду шукати шляхи, як покрити втрати

Здається, настав час зібрати всіх родичів і сусідів на вечерю. Не пропадати ж продукції

«У самурая немає цілі, лише шлях». Жарти жартами, але прибуток бізнесу залежить і від репутації. Тому краще не ризикувати в ситуаціях, де неякісний продукт може потрапити до покупців.

Ви чудовий бізнесмен, адже розумієте, що навіть одна помилка може зашкодити іміджу.

У вас на виробництві несправна апаратура. Які ваші дії?

Якщо техніка не підлягає ремонту, куплю нову. Безпека працівників – насамперед

Якщо вона поки працює, то нехай працює. Вирішуватиму, коли повністю зупиниться

Якщо чесно, я вже не хочу ваш гастробізнес

Власники бізнесу мають дбати не лише про якісний продукт для покупця, а й про справність обладнання на виробництві та безпеку співробітників. Часто ці речі взаємопов’язані.

Ви відчуваєте відповідальність за працівників і якість вашої продукції. Це правильна позиція для власника гастробізнесу.

Щоб побачити результат,
потрібно відповісти на всі запитання тесту

Ви – Джобс від гастробізнесу!

Якщо досі не маєте власної справи – пора задуматися про її створення.

Ви – мішленівський критик

Здається, гастробізнес – це не ваше. Але ми впевнені, що ви чудовий дегустатор. Тому радимо не морочити собі голову та насолоджуватися чудовими продуктами від українських виробників, які можна знайти в «Лавці традицій».

«Лавка Традицій» – це проєкт підтримки маленьких українських виробників, фермерів та артизанів. Проєкт знаходить фермерські продукти у всій країні, щоб жителі міст могли їх купити у своїх «Сільпо». Крім цього, «Лавка Традицій» активно займається розвитком культури локальної їжі, тому запустила ще три проєкти для виробників і споживачів фермерської продукції


«Фудпросвіта»: від пошуку аудиторії до логістики

У межах «Лавки традицій» створили гастрошколу «Фудпросвіта». Це спільнота як для тих, хто лише мріє про свою гастросправу, так і тих, хто вже давно в бізнесі, але хоче підтягнути практичні навички. За рік школа проводить два семестри навчання – навесні та восени. Ті випускники «Фудпросвіти» , які прослухали весь курс і відповідають усім вимогам «Лавки традицій», можуть спробувати продавати свій продукт у магазинах «Сільпо». Після завершення вдалого тестового періоду вони можуть стати постійними резидентами «Лавки Традицій».


«Агромандри»: стати фермером на один день

Проєкт створили, щоб дати можливість жителям міст відпочити від шуму та швидкого темпу життя й на один день поринути в роботу фермерських господарств. Такі вилазки можуть стати чудовою літньою традицією, адже щороку учасниками проєкту стають різні фермери, тож кожного разу можна буде досліджувати новий світ. У кінці дня відвідувачам пропонують поласували локальними делікатесами за великим столом у дружній компанії. Щоб не проґавити початок турів, слідкуйте за Instagram і Facebook «Лавки традицій».


«True&Local»: нетворкінг і дегустації

Познайомитися з колегами з індустрії та виробниками улюбленої продукції можна й на фестивалі «True&Local». Це захід для локальних виробників від «Лавки традицій» із лекціями, смачною їжею, музикою та фотозонами. Його проводили вже дев’ять разів у Києві, Львові й Одесі. Зазвичай у кожного фесту свої тематика та стиль, тож враження гарантовані як підприємцям, так і поціновувачам української продукції.

Матеріал підготовлено за підтримки