Команда проєкту Digital Culture везе на Burning Man інсталяцію, яка складатиметься з близько 100 робіт українських медіахудожників і транслюватиметься на один з найбільших об’єктів Burning Man – піраміду табору PlayAlchemist. До 15 серпня триває open call на прийом відеоробіт. Для тих, хто хоче представити свій арт на Burning Man, але не вміє анімувати роботи в потрібному форматі, – 30 липня відбудеться воркшоп.

Спілкуємося з учасниками команди – Світланою Коршуновою та Валерієм Коршуновим про те, як перший Artefact з’явився в Чорнобилі, яким буде перформанс на 30-метрову піраміду Burning Man і чи буде проєкт представлений у Києві.

Світлана Коршунова

Валерій Коршунов

Світлана: У 2018 році ми активували в Чорнобилі Artefact – діджитальну скульптуру зі штучним інтелектом. Вона сприймала музику, спеціально створену для проєкту, а на виході видавала комбінований відеоряд, який супроводжувався лазерним мапінгом на центр Прип’яті. Метою проєкту було привернути увагу до проблеми впливу фейків і постправди на наше життя на прикладі інформаційної складової катастрофи Чорнобиля. На цей перформанс запросили більше як 200 представників медіа з усього світу. Про проєкт написали The Guardian, Bloomberg, Vice. Вийшло понад 300 публікацій із загальним охопленням більше ніж 80 мільйонів читачів.

У нас була ідея, що після Чорнобиля «Артефакт» має з’явитися в якомусь особливому місці. Було б круто, якби це був Burning Man. Почали готуватися, вирішили, що це має бути щось нове. Ми придумали великий божевільний проєкт і відіслали [заявку на участь в артпрограмі] Burning Man.

Вони відповіли, що їм подобається, але є одне «але»: «Ви жодного разу не були на Burning Man. Ми бачимо, що у вас є досвід роботи в нестандартних ситуаціях на зразок Чорнобиля. Але приїжджайте, подивіться спочатку пустелю».

«Артефакт» в Чорнобилі

Валерій: Є багато нюансів щодо того, як встановлювати великі конструкції в пустелі. Нам запропонували приєднатися волонтерами до тих, хто вже робить арт на фестивалі.

Світлана: Ми придумали менший проєкт, в основі якого – піраміда. Оскільки український табір «Куренівка» не їде цього року на Burning Man, ми звернулися до табору PlayAlchemist (основний об’єкт якого – піраміда). У них дуже насичена артпрограма. Наприклад, торік там виступали Skrillex, Blondish. До того ж у таборі багато етнічних українців, які нині проживають у Канаді. Лідер табору теж з української діаспори.


Мета проєкту – представити сучасний український медіаарт світові

Яким буде проєкт

Валера: Разом з командою кемпу PlayAlchemist ми будуємо 30-метрову велику піраміду та її сателіт – маленьку піраміду, з якої вночі транслюватимуть відеопроєкційний перформанс на велику піраміду табору . Крім того, ми будемо відповідати й за внутрішню проєкцію у піраміді, де проходитимуть основні івенти.

Щодо технічної частини, то нам допомагатиме Раян, який торік працював з подібним в умовах пустелі та організовував створення інсталяції 360° під Меном, а також робив проєкції в американських містах до анонсування останнього сезону «Гри престолів».

Світлана: Щодо контенту, то ми виходили з того, що головна тема Burning Man цього року – метаморфози. Тому тематика наших відеоперформансів про трансформацію у різних її проявах. Є сім тем: «Метаморфози: Алхімія», «Єгипетські піраміди», «Діджиталізація світу», «Історія мистецтва», «Культура України», «Космос» і «Трансформація людини».

Мета проєкту – представити сучасний український медіаарт світові. Це інноваційний напрям сучасного мистецтва, на перетині арту та сучасних технологій, який ще, можливо, не зовсім звичний для нашої аудиторії. Але це мистецтво майбутнього. І ми з нашими талановитими митцями маємо всі шанси зайняти провідні позиції у світі в цьому сегменті.

Ми хочемо показати, що Україна сьогодні – це не те, що ви про неї завжди знали, не те, що ви читаєте в новинах. Це насамперед талановиті люди, які працюють на межі арту та технологій.


У нас є важлива місія всередині країни: показати, що ми перебуваємо в моменті максимальних можливостей

Валерій: Хочеться показати, що Україна – інноваційна, прогресивна, йде в авангарді.

Світлана: Також у нас є важлива місія всередині країни: показати, що ми перебуваємо в моменті максимальних можливостей. Тому зробили open call, завдяки якому кожен може відправити свій арт на Burning Man. Наша мета зібрати понад 100 робіт українських митців. Наразі їх більше як 65, серед них багато крутих проєктів – навіть кліпи «Океану Ельзи» та ONUKA. Ми не будемо використовувати їх повністю, наші артисти відбирають лише кілька моментів. Подати роботи можна до 15 серпня.

Валерій: У Burning Man є певний принцип, що стосується арту. Ніхто не може сказати, що арт, а що ні, окрім автора. Ми не є кураторами, які відбирають роботи. Ми запропонували сім тем, на які можна податись, щоб вмістити усіх.

Світлана: У нас в команді три досвідчених медіамитці, які створювали шоу для світових зірок, як-от Röyksopp та Martin Garrix. Вони будують основу для цих тематичних перформансів, компілюють надіслані відео за сенсом та вбудовують їх у загальні програми.

Ukrainian media art @ Burning Man

Фінансування та повернення до Києва

Світлана: У середньому поїздка на Burning Man коштує від 4 до 5 тисяч євро, а від нас на фестиваль має їхати п’ять людей. Тому ми подалися на грант Українського культурного фонду в категорії «Знакові події для української культури». Коли нас запросили на перемовини, ми були дуже здивовані. Виявилося, що хоч УКФ державна установа, там є багато прогресивних спеціалістів, які знають, що таке Burning Man. Наш проєкт пройшов конкурсний відбір цього року, тому ми можемо розраховувати на компенсацію витрат.

Валерій: У Київ інсталяцію привеземо восени. Сьогодні спілкуємося з Річковим вокзалом, щоб на ньому презентувати її. Нас підтримує Директорат креативних індустрій, спілкуємося й з іншими інституціями – МІП, МЗС, Українським інститутом. Їм потрібен контент, аби представляти Україну на виставках за кордоном як інноваційну державу. Тому роботи тих, хто подався на open call, будуть представляти нашу країну не тільки на Burning Man.

Фото: Digital Culture