У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт про посилення адміністративної відповідальності за систематичні порушення правил дорожнього руху. За повторні порушення правил дорожнього руху сума штрафу зростатиме, а ще можна буде втратити право керування автомобілем на термін від шести до 12 місяців. Але систему штрафних балів, як у Польщі, поки запроваджувати не пропонують.

Які штрафи платитимуть водії, якщо законопроєкт ухвалять, за скільки порушень водія позбавлятимуть права керування автомобілем і як швидко запрацюють нові правила в разі ухвалення, пояснює аналітик кампанії «За безпечні дороги», що долучилася до розроблення законопроєкту, Микола Ільчук. 

Переходи, перехрестя й обгін: за які порушення каратимуть сильніше

Сьогодні у випадку повторних порушень правил проїзду пішохідних переходів і перехресть, проїзду на заборонений сигнал світлофора та ненадання переваги пішоходам максимальне покарання, яке можуть отримати водії – 350–510 гривень штрафу. Незалежно від того, скільки разів водій здійснив порушення, штраф змінюватися не буде.

У законопроєкті пропонують посилити покарання за чотири типи порушень правил дорожнього руху:

  1. Порушення правил проїзду пішохідних переходів і ненадання переваги в русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах

  2. Проїзд на заборонений сигнал світлофора або жест регулювальника

  3. Порушення правил проїзду перехресть

  4. Порушення правил обгону та зустрічного роз'їзду

Якщо водій продовж року двічі порушив будь-яке з цих чотирьох правил дорожнього руху, то повинен буде сплатити подвійну суму штрафу (1020 гривень), а якщо тричі – потрійну (2550 гривень), а також його повинні будуть позбавити права керування автомобілем на термін від шести до 12 місяців.

Законопроєкт має допомогти знизити аварійність, кількість жертв і травмованих таким шляхом, щоби «дисциплінувати водіїв, які є зухвалими порушниками», пояснює Микола Ільчук.

«Після одного порушення водій мав би задуматись над тим, як йому керувати більш безпечно й на що варто звернути увагу. Якщо водій вдруге порушує ПДР, то отримує більший штраф, але не втрачає право керувати авто. Якщо ж водій порушує правила втретє, тоді його дійсно потрібно перевиховувати, щоб він розумів, яку небезпеку створює на дорогах», – каже аналітик.

Чому «забули» про перевищення швидкості? 

Найчастіше причиною ДТП в Україні є перевищення швидкості. Проте є декілька технічних нюансів, які не дають змоги наразі застосувати нарахування штрафних балів за такі порушення, каже аналітик. Якщо водій втретє порушив ПДР, то потрібно скласти протокол, вилучити в нього посвідчення та передати справу до суду. Водночас швидкість руху водіїв фіксують не лише поліцейські з ручними радарами, а й камери автофіксації, які не можуть затримати людину. Тому порушення щодо перевищення швидкості в перелік не додали, пояснює Ільчук.

Також у список не внесли керування в стані сп'яніння, оскільки за таке порушення й до цього позбавляли права керувати автомобілем. 

«Ми переглянули таблицю основних причин ДТП і виявили, що, крім керування в стані сп'яніння та перевищення швидкості, залишаються ці типи порушень, які найчастіше призводять до травмувань і загибелі людей», – коментує Ільчук.

За його словами, для реалізації законопроєкту не потрібні додаткові витрати або спеціальні технічні засоби: «Поліція має базу даних, де бачить, скільки разів водій порушував правила ПДР. Тому коли його зупиняють, можуть проводити щодо нього всі процедурні моменти, які передбачає цей законопроєкт».

Перший крок до системи штрафних балів

Цей законопроєкт є першим кроком до впровадження системи штрафних балів в Україні, каже Ільчук. «Штрафні бали – це велика система, коли за кожне порушення правил дорожнього руху водіям нараховують не лише певну суму штрафу, а й штрафні бали. Якщо водій отримує переліміт штрафних балів, то його позбавляють права керувати авто», – розповідає Ільчук.

Така система працює в багатьох країнах Європейського Союзу. Законопроєкт напрацьовували, керуючись досвідом Польщі, де система штрафних балів діє понад 15 років.

«Ми прагнемо, щоб усі порушення мали певну кількість балів, незалежно від того, скільки разів їх учиняють», – каже Ільчук. Водночас впровадження системи штрафних балів – технічно та законодавчо складний процес, який потребує обʼєднання різних сфер і міністерств: «Ми хочемо спробувати такі собі штрафні квазібали й почати з тільки кількох порушень, щоби показати, що така система може працювати», – зазначає Ільчук.

Як система штрафних балів може працювати в майбутньому

Перелік порушень, за які позбавлятимуть водійських прав, можна розширити після того, як запрацює законопроєкт і покаже ефективність. «Це могло б показати, що система дійсно знижує аварійність і варто думати над повноцінним впровадженням штрафних балів», – вважає Ільчук.

Система штрафних балів передбачає те, що водій матиме на своєму балансі певну кількість балів. За будь-яке порушення правил дорожнього руху йому буде нараховано не лише штраф, а й штрафні бали.

Наприклад, у Польщі допустимий обсяг штрафних балів для водіїв становить 24 на рік. За такі порушення, як-от керування в стані алкогольного сп'яніння, проїзд на заборонний сигнал світлофора, залишення місця ДТП або перевищення швидкості на понад 70 кілометрів на годину, йому нараховують 15 штрафних балів. Це означає, якщо водій упродовж року скоїть ще одне таке порушення, то отримає 30 балів і втратить право керувати автомобілем на один рік із перездачею.

Порушення передбачають певну кількість штрафних балів, залежно від ступеня створеної небезпеки. Водночас у Польщі за перевищення швидкості до 10 кілометрів на годину нараховують штраф лише 50 злотих та один штрафний бал.

Чому вирішили «почати з малого» 

В Україні вже були спроби запровадити систему штрафних балів. У 2022 році реєстрували законопроєкт 6502, який дещо відрізнявся від того, що пропонують наразі, але мав подібну концепцію, розповідає Ільчук.

Тоді автори законопроєкту пропонували, щоб допустимий обсяг штрафних балів на рік був 12, а для водіїв зі стажем до одного року – вісім. Також передбачали іншу схему нарахування балів. Наприклад, за такі порушення, як-от перевищення швидкості більше, ніж на 50 кілометрів на годину, залишення водієм місця ДТП або порушення правил проїзду залізничних переїздів, пропонували нараховувати максимум пʼять балів.

Ільчук каже, що загалом система мала такий вигляд, що водій міг втратити права керування, якщо скоїв три найважчі порушення, згідно з таблицею, яку ухвалили: «У Польщі за два найважчі порушення вже передбачається позбавлення права керування, а в нас лояльніше ставляться до водіїв, тож запропонували три. Невідомо, чому цей законопроєкт не ухвалили, його концепція здавалася досить непоганою, її можна було частково запроваджувати».

У 2015 році в Україні вводили подібну систему штрафних балів, яка так і не запрацювала, додає аналітик. Згідно з цією системою, водій мав певну кількість балів, а у випадку скоєння порушення міг деякі штрафи списати балами. «Водій міг скоїти три порушення на рік безкарно. Потім йому просто нараховували штраф, але про позбавлення водійського посвідчення не йшлося. Ця система проіснувала на папері пʼять років, але у 2020 році її скасували», – додає Ільчук.

Коли розробляли законопроєкт, то враховували не лише успішний досвід у Польщі, а й неуспішний досвід в Україні.«Ми зараз не пропонуємо впроваджувати штрафні бали, оскільки, можливо, законопроєкт 6502 не запровадили через те, що це досить складно. Ми вирішили, що треба починати з чогось малого, тож запропонували лише чотири типи порушень. Щобільше, ця система може почати працювати буквально на наступний день після ухвалення законопроєкту», – каже Ільчук.

Фото: Анна Бобирєва для Віледжа