Метро на Виноградар – як error 404. В ідеальному Києві воно би вже мало бути, але в реальному – сервер видає помилку. 

Дві нові станції зеленої гілки планували відкрити у 2021 році, але через пандемію ковіду, а потім війну будівництво зупинилося. До слова, читачі «Віледжа» визнали метро на Виноградар одним із трьох головних провалів Віталія Кличка за 10 років на посаді міського голови. 

Тепер КМДА довірила обʼєкт новому підряднику. Завершити першу чергу метро на Виноградар мають наприкінці 2026 року. І це коштуватиме місту 14 мільярдів гривень. 

До цієї суми в транспортних фахівців є запитання. Як і до того, чи доречно взагалі повертатися до такого масштабного проєкту під час повномасштабної війни. 

У КМДА ж кажуть, що ракетні атаки можуть пошкодити вже змонтовані конструкції, тому важливо його завершити. 

Метро на Виноградар. Дубль 1 

Продовження зеленої гілки метро від станції «Сирець» до житлового масиву Виноградар почали будувати у 2019 році. На першому етапі мали прорити 3,7 кілометра тунелів і відкрити дві нові станції мілкого закладення «Мостицьку» й «Проспект Правди» (другу, очевидно, доведеться назвати інакше, бо проспекту Правди вже немає). На старті цей проєкт коштував 6,3 мільярда гривень.  

За договором, генпідрядник «Київметробуд» мав завершити цю ділянку до 26 листопада 2021 року. Але сталася пандемія коронавірусу, а потім – велика війна. Будівництво поступово сповільнилося, а згодом і зовсім зупинилося. 

Паралельно з цим розгортався корупційний скандал: виявилося, що «Київметробуд» поклав на депозит понад мільярд гривень, виділених на будівництво метро. Майже 140 мільйонів гривень прибутку компанія вивела на треті рахунки. Суд постановив повернути ці кошти місту (ми спитали КМДА, чи це вже сталося, але не отримали відповіді). 

«Київметробуд» через суд домагався, щоби термін завершення будівництва перенесли (і не один раз), але зрештою програв. У грудні 2023 року метрополітен розірвав договір із «Київметробудом».

За ці роки «Київметробуд» встиг прокласти 1250 метрів правого тунелю від «Мостицької» до «Сирця». Його будували закритими способом – за допомогою тунелепрохідницького комплексу «Галина». Ця ж «Галина» мала робити й лівий тунель, але до цього вже не дійшло. Також встигли частково побудувати двоярусні тунелі від «Мостицької» до «Проспекту Правди». Це робили відкритим способом – уздовж колишнього проспекту Правди вирили котлован, куди потім вкладали блоки тунелів.

Метро на Виноградар. Дубль 2

У травні 2024 року «Київський метрополітен» оголосив тендер на завершення будівництва першої черги метро на Виноградар. Єдиним учасником і переможцем торгів стала група компаній «Автострада». Раніше вона не мала досвіду метробудівництва, але цьогоріч їй довірили відновлювати аварійний тунель між «Либідською» та «Деміївською». Крім того, «Автострада» займається Подільсько-Воскресенським мостом.

Будівництво двох нових станцій метро на Виноградар із перегонами, згідно з тендером, мають завершити до 30 грудня 2026 року. Роботи оцінили в майже 14 мільярдів гривень. 

«Автострада» планує почати роботи без авансів, власними коштами, заявив СЕО компанії Максим Шкіль. Інвестувати планують понад 50 мільйонів доларів. «Це теж цікава ситуація, виходить, що зараз у міста коштів на це немає. То де гарантія, що вони будуть потім, якщо навіть немає грошей на початок робіт?» – ставить питання транспортний аналітик Олександр Рак. 

«Ті роботи, що ми виконуватимемо на першому етапі, не є дорогими», – уточнили в «Автостраді» на запитання The Village Україна й додали, що «в умовах повномасштабної війни про виділення повного фінансування робіт узагалі не йдеться». 

Загалом у 2024 році місто планує витратити на будівництво метро на Виноградар тільки 328 мільйонів гривень – це передбачено Програмою економічного й соціального розвитку Києва на 2024–2026 роки. Безпосередньо за виділення цих коштів із бюджету ще мають проголосувати міські депутати. Коли це станеться, невідомо. 

До речі, «Автостраді» досі не заплатили за відновлення тунелю біля «Деміївської». «Станом на сьогодні всі роботи по проєкту виконані оборотними коштами «Автостради» й жодного фінансування цьому об’єкту ще не отримано. Ми очікуємо повного розрахунку за виконані роботи й водночас отримані кошти реінвестуємо у виконання робіт із будівництва метро на Виноградар», – сказали в компанії.

Уже у 2024 році «Автострада» планує взятися за будівництво: ідеться про підготовчі, земляні роботи та перенесення комунікацій. У серпні збираються провести повний технічний аудит об'єкта, щоби остаточно визначити терміни виконання робіт. 

«Основне питання в тому, що об’єкт незавершеного будівництва не був у встановленому порядку законсервований після того, як попередній підрядник припинив виконання робіт. Відсутність проєкту консервації призвела до того, що без технічного аудиту неможливо остаточно визначити стан уже виконаних робіт, ступінь можливого їхнього руйнування та наявність технічної можливості продовжити їхнє виконання єдиним технологічним циклом», – пояснюють у компанії.

Вийти на «повний темп» будівництва планують у 2025 році. Але це за умови належного фінансування, оговорюють в «Автостраді».

Скільки все ж коштує метро на Виноградар 

Коли запускали будівництво метро на Виноградар, вартість першої черги оцінили в 6,3 мільярда гривень. Саме така сума закладена в проєкті, затвердженому розпорядженням КМДА у 2018 році. Зараз же КМДА передбачала майже 14 мільярдів лише на добудову (тендер оголошували на 13,96 мільярда гривень, «Автострада» зголосилася виконати роботи 13,79 мільярда). 

«Незрозуміло, яка сукупна вартість всього об'єкту. На добудову виділили 14 мільярдів гривень. Але ж частину вже збудували. За неї уплатили 4 мільярди гривень, із яких велика частина – це аванси. На скільки грошей дійсно виконали робіт, нам невідомо», – каже Рак. 

Розпорядження КМДА, яким затверджено новий проєкт будівництва, у вільному доступі немає. Ми просили міську адміністрацію ознайомитися з документом, але прохання проігнорували. 

Ми запитали в КМДА, на скільки з 4 мільярдів гривень «Київметробуд» виконав робіт. На це отримали відповідь, що «виконано значний обсяг будівельних робіт», але вони тільки частково оформлені відповідними актами. Частково – це лише на 44 мільйони гривень.  

«На сьогодні загальну вартість виконаних робіт визначає експертна установа в судовому порядку у зв’язку з ненаданням підрядною організацією повного обсягу актів виконаних робіт», – уточнили в КМДА.

У реєстрі судових рішень можна знайти ухвалу Господарського суду Києва. Згідно з нею, «Київський метрополітен» хоче стягнути з «Київметробуду» 1,88 мільярда гривень. Якщо відняти цю суму від суми авансових платежів, виходить, за оцінкою КМДА, «Київметробуд» виконав робіт на 2,12 мільярда гривень. Тоді сукупна вартість будівництва першої черги метро на Виноградар складає близько 16 мільярдів гривень (або 358 мільйонів євро за чинним курсом). Шість років тому вартість у євро була 195 мільйонів, тобто вона зросла на 163 мільйони, або майже на 84%.

«Дуже дивно, що навіть у валюті збільшилася вартість. Ми, звичайно, не бачимо проєктні рішення, доволі складно оцінювати. Важливо розібратися, чому так сталося», – каже Рак.

Чи зараз треба будувати метро на Виноградар? 

Чи доречно зараз, під час повномасштабної війни, братися за завершення будівництва? Ми запитали про це у двох транспортних фахівців, які мають різні погляди. 

Думка 1. Не на часі 

Олександр Рак

транспортний аналітик, співзасновник громадської організації «Пасажири Києва» 

Наша організація вважає, що зараз недоцільно добудовувати метро на Виноградар, бо 14 мільярдів гривень – це дуже велика сума. Якби не було повномасштабної війни, не було загроз для будівництва, економіка би стабільно розвивалася й у міста були на це кошти (чи можливість узяти кредит), то цей проєкт варто було продовжити. Але з непевною економічною ситуацією планувати такі масштабні проєкти, на наш погляд, неправильно. 

За останні десять років міський бюджет понад 1–2 млрд грн на рік не виділяв на один об'єкт. Бюджет розвитку транспорту Києва (капітальний ремонт і реконструкція) – це 3–4 мільярди. Якщо виділяти на метро на Виноградар 2 мільярди гривень щороку (половину бюджету розвитку), то доведеться будувати його сім років. І не факт, що в нас буде 2 мільярди гривень щороку на це. 

Тому ми вважаємо, що варто поки що заморозити цей проєкт як надзвичайно дорогий, а зосередитися на дешевших, але не менш ефективних. На тих проєктах, що можуть за невеликі кошти принести результат, і не тільки в одному районі. Адже метро на Виноградар – це проєкт тільки для одного житлового масиву, щоби люди зі спального району виїхали на роботу в центр міста. Цей об'єкт не покращить транспортну ситуацію на Оболоні, на Борщагівці, на лівому березі. 

На нашу думку, ці кошти доцільно витратити на розвиток трамвая в різних районах. За 14 мільярдів гривень можна було би реконструювати половину трамвайної мережі міста й побудувати нові лінії, зокрема:

  • Побудувати трамвайну лінію на Виноградар (до проспекту Гонгадзе),передбачену Концепцією інтегрованого розвитку Подільського району. Трамвай на Виноградар був би приблизно вдесятеро дешевший, ніж метро, і міг би суттєво покращити транспортне сполучення з житловим масивом.
  • Зробити лінію метро-траму (легкого метро) на Подільському мосту. Це була би альтернатива метро з правого берега на Троєщину
  • Продовжити борщагівську лінію швидкісного трамвая від Вокзальної площі до Палацу Спорту.
  • Реконструювати колії на Автозаводській, Кирилівській, Дмитрівській, Глибочицькій, Нижньому Валу, реконструювати лівобережну трамвайну мережу від вулиці Лифаря до Дарницького вокзалу.

Це дасть можливість підвищити швидкість руху трамваїв на 30–60% і перевозити більше пасажирів.

У нас немає результатів транспортного моделювання, щоби оцінити доцільність побудови метро на Виноградар взагалі. Але його вже частково побудували, витратили на це 4 мільярди гривень. Тому, на нашу думку, його варто було би завершити, але в перспективі. Це ж споруда подвійного призначення, яку можна використовувати як укриття. Тому сенс у добудові є. Але з такою вартістю зараз потрібно зупинити ці роботи й законсервувати обʼєкт, щоби конструкції не руйнувалися. 

Думка 2. Краще зараз, ніж ніколи 

Олег Васильєв

транспортний оглядач, автор каналу «Залізні магістралі»

На мій погляд, логічно добудувати цей обʼєкт зараз, щоби запобігти ще більшим витратам у майбутньому. Так, ця ділянка не готова й на 50%. Але частину робіт усе ж зробили: вирили один тунель і розкопали частину траси по тій вулиці, де мають бути тунелі у два рівні. Якщо зараз не добудувати цей обʼєкт, то потрібно його законсервувати, щоби туди не потрапляли опади й не ходили люди. А це додаткові витрати, по-перше, на консервацію, а по-друге, на розконсервацію. 

Уже готовий тунель достатньо закрити щільною перегородкою, що внеможливлює проникнення туди опадів, це не коштуватиме великих грошей. Інші ділянки потрібно засипати ґрунтом або накрити плитами й створити гідроізоляцію. Це буде окремий будівельний об'єкт, який потрібно робити за проєктом. Думаю, що в цілому роботи з консервації можуть обійтися в десятки мільйонів гривень. 

Звичайно, це дешевше, ніж добудувати. Але врахуйте, скільки цей обʼєкт ще буде стояти законсервованим. За цей час подорожчають матеріали, зростуть зарплати, добудова метро за 2–4 роки обійдеться ще дорожче, ніж зараз. Можливо, у міста зараз є гроші на добудову метро, але потім їх може не бути взагалі. 

Наступний аргумент – цивільний захист. Якщо збудувати дві станції метро на Виноградар у той термін, який пропонують замовник і підрядник, то цей район Києва отримає більш-менш прийнятні захисні споруди на випадок повітряної тривоги. 

Тож, я вважаю, що краще добудувати цей обʼєкт. Але спершу треба було би зробити експертний висновок, щоби зрозуміти стан об'єкта, як впливатиме на місцевість ця недобудова. Недобудований обʼєкт такого типу загрожує просіданням ґрунту під будинками, пошкодженням комунікацій. Це поверхнева думка. Експерти ж мали би дослідити й сказати, чи не буде техногенної катастрофи для навколишніх кварталів через те, що там розкопана земля й у котловани потрапляє волога. 

Також я би хотів бачити пояснення щодо суми, передбаченої на завершення будівництва: чому саме 14 мільярдів гривень і які саме роботи потребують такої суми. 

Що кажуть у КМДА

На запитання, чому місто вирішило зараз добудовувати метро на Виноградар, у КМДА відповіли: «Будівництво нових ліній, дільниць і станцій метрополітену здійснюється за пріоритетними напрямками, відповідно до містобудівної документації, затверджених планів і програм, у межах фінансових можливостей міського та державного бюджетів». Будівництво ж метро на Виноградар передбачено Програмою економічного й соціального розвитку Києва на 2024–2026 роки, яку міські депутати затвердили в грудні 2023 року, уточнили в адміністрації. 

На запитання, чи аналізували ефективність від завершення цієї ділянки метро в порівнянні з ефективністю інших транспортних проєктів за такі самі кошти, у КМДА не відповіли.   

Там підтвердили, що в разі недобудови обʼєкт довелося б законсервувати – це передбачено будівельними нормами. Але не сказали, чи оцінювали вартість таких робіт. 

Щодо вартості добудови метро на Виноградар, то вона «визначена на підставі відкоригованого проєкту, що був перезатверджений розпорядженням КМДА від 11.01.2024 №17». Цього документу, як ми вже згадували, у публічному доступі немає. На запитання, чи планують залучати інші джерела фінансування, окрім міського бюджету, не відповіли. Тільки послалися на ту саму цільову програму, що передбачає виділення 328 мільйонів цьогоріч.

«Враховуючи ризик пошкодження побудованих конструкцій у результаті ракетних атак, важливим заходом для міста Києва є добудова зазначеного об’єкта, що забезпечить розширення фонду захисних споруд цивільного захисту м. Києва», – відповіли на наш запит.