Електросамокати заполонили центральні вулиці Києва, потіснивши пішоходів і склавши конкуренцію велосипедам. У сезоні 2021 уже п’ять компаній пропонують електросамокати на прокат – це BoltScroll (додаток Bird), BikeNowKiwi та Zelectra. А ще є приватні самокати. Під час локдауну вони стали справжнім порятунком для киян, які не мали спецперепусток, але все ще мали дістатися до роботи чи у справах.

Утім, електросамокати досі залишаються поза законом, адже у ПДР – жодної згадки про них. Законопроєкт №3023, який мав надати їм офіційний статус, увівши у правила нову категорію – «персональний легкий електротранспорт», до другого читання так поки й не дійшов. Якби його ухвалили, то самокатам дозволили б пересуватися тільки велодоріжками або, якщо таких немає, проїжджою частиною. Утім, велодоріжок у Києві майже немає, а виїхати на дорогу наважиться не кожен самокатник.

У МВС, хоч і пропонують самокатникам керуватися тими самими правилами, що й велосипедисти, але це не гарантує, що під час оформлення ДТП або судового розгляду їх не прирівняють до іншої категорії учасників дорожнього руху. Так, є рішення Оболонського суду, яке прирівняло самокатника до пішохода. Але є й інше рішення Запорізького суду, яке визнало самокат транспортним засобом.

Існування самокатів на вулицях міста породжує більше питань, ніж відповідей. Редакції The Village України теж є, що додати. Ділимося своїм суб’єктивним досвідом і думками щодо цього різновиду транспорту, формулюємо проблеми, ставимо запитання та робимо пропозиції.

Марк Лівін


заступник головного редактора

Досвід із самокатами: активний користувач Bolt

Максим Чеховський


комерційний директор

Досвід із самокатами: немає

Юля Беба


редакторка

Досвід із самокатами: двічі брала на прокат у Києві (Bolt і Scroll/Bird)

Катя Шерстобітова


дизайнерка

Досвід із самокатами: немає

Максим Когутяк


стажер

Досвід із самокатами: немає

Настя Шумілова


редакторка соцмереж

Досвід із самокатами: двічі каталася на самокаті Bolt у Києві та в Одесі

Наті Авдєєва


продюсерка

Досвід із самокатами: слідкує за сином, коли той катається

Тарас Галаневич


продюсер подкастів

Досвід із самокатами: немає

Власний досвід

Марк Лівін

Марк Лівін

Я користуюся самокатами кілька разів на тиждень. Як правило, коли їду на роботу. І якщо не пізно вертаюся додому, то й тоді користуюся. У темряві їздити я пробував тільки раз, і це не дуже безпечно. Є не надто добре освітлені місця, люди ходять у темному одязі, дуже часто їх важко помітити. На самокаті є фара, але вона ближня, тому їздити стає трохи тривожно.

Складно буває самокати зловити. Я буквально бігаю за ними. Я бачу, що самокат є за чотири хвилини від мене, натискаю «зарезервувати», але резерв триває три хвилини. І я реально біжу, щоб у мене ніхто за останню хвилину не вкрав з-під носа самокат. Я не розумію, чому три хвилини? Чому не п’ять?

Бувають проблеми із самокатами, які я беру в оренду. В одного дуже погано працювали гальма. Коли я їхав зі спуску від Маріїнського палацу до Поштової, то я гальмував ногами. Я затиснув гальма максимально, але він просто мчався. Я був змушений, як скейтер, одну ногу виставляти й гальмувати, щоб не в’їхати в людей. Справді поламаних болтівських самокатів у місті багато. Якось я біг від дому хвилин 15, але коли добіг, побачив, що бідолаха-самокат стояв із відламаним колесом. Цікаво, хто та як несе за це відповідальність? І чи повідомляють люди, які зламали самокати, про це?

Максим Чеховський

Максим Чеховський

Я ніколи не користувався самокатом, бо мені здається, як тільки я на нього встану – він зламається. Але мене одного разу ледве не збив самокат. Ми з моїм другом ішли тротуаром на Подільському узвозі. Я почув позаду якийсь різкий звук. Не дзвінок, навіть не гальма. Просто хлопець зістрибнув із самоката за метр від нас. Він нісся зверху й, мабуть, не зміг нормально загальмувати. Він покотився сторч головою повз нас і ледве не потрапив під тролейбус, який підіймався наверх. При цьому, що найцікавіше, він ані слова не сказав, піднявся, застрибнув на самокат і поїхав собі далі.

Юля Беба

Юля Беба

Я їздила на самокаті двічі. Одного разу вирішила проїхатись із роботи на Подолі до площі Перемоги. Це було під час локдауну, коли громадський транспорт працював лише за перепустками, а ціни на таксі були захмарні. Я взяла в оренду Bird й уявляла, що проїдусь приємно з вітерцем та отримаю купу задоволення. Але вийшло інакше.

Мій шлях проходив через Глибочицьку (і це була велика помилка), де половина асфальту на тротуарі перекопана. На дорозі – затор, тому виїхати туди не було можливості. Тож частину шляху довелося тягнути самокат у руках. Нормально проїхатися вдалося лише проспектом Перемоги, бо вздовж нього є класна велодоріжка. Хоча й самокатів там було чимало, і всі їхали якось невлад. Наприклад, я їду із правого боку, інша людина їде назустріч, але не звертає, тож мені доводиться об’їжджати її з лівого боку. Я їхала повільно, бо це був мій перший раз. Декілька разів мене обганяли самокатні «шумахери», яких навіть не було чутно. У такі моменти було трохи страшно.

Інший мій досвід був на Ярвалу – від Львівської площі до Золотих воріт. Ми їхали на самокаті з чоловіком удвох. Я розумію, що це дуже неправильно, так їздити не треба, бо ти розвалюєш самокат. Але в той момент ми дуже поспішали, а самокат був лише один, і не можна було нічим під’їхати. Ми їхали велодоріжкою – й це ідеальний шлях, яким можна їздити на самокаті. На жаль, не весь Київ такий зручний для самокатів.

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Я ніколи не пробувала їздити на самокаті, бо мені страшно. Я не зовсім розумію, де мені їздити – на тротуарі чи на дорозі. На тротуарі не хочеться, щоб не зашкодити комусь із пішоходів, оскільки я недосвідчений водій. А на дорозі – тому що великий трафік і немає пристосованого для цього місця.

Я ніколи не пробувала їздити на самокаті, бо мені страшно. Я не зовсім розумію, де мені їздити – на тротуарі чи на дорозі

Настя Шумілова

Настя Шумілова

Я двічі каталася на самокатах. Уперше – в Одесі, вдруге – в Києві. І це були два дуже різні досвіди. В Одесі я каталася на Трасі здоров’я. Там окрема доріжка для самокатів і велосипедистів, людей було небагато, тому я могла там розігнатися. На вулиці в місто я не виїжджала, тому це був позитивний досвід. Єдина незручність була в тому, що я заїхала трасою дуже далеко, поряд не було місця для паркування самокатів. Найближча зона для паркування, як я подивилася на мапі, була розташована зверху. Мені довелося тягнути самокат сходами вгору. Я його витягнула, але зірвала собі спину. І вийшло, що каталася я хвилин 30, а припарковувалася хвилин 40.

У Києві досвід був не дуже позитивний. Ми пішли із друзями кататися на вихідних у парк Шевченка. На вулиці після карантину вийшло багато людей. Я довго не могла зловити вільний самокат. Знаходжу на карті, але тільки-но підходжу – самокат зникає. Я біжу до іншого – і він зникає. Бронювати мені спочатку не хотілося, бо за це знімають 75 гривень. І так я бігала навколо парку хвилин 40, шукала самокати. Мої друзі вже самокати знайшли, а я – ні. Тоді я вирішила все ж таки забронювати самокат. Але я якось пропустила той момент, що бронювання діє три хвилини. Я спокійним кроком ішла до самоката, але три хвилини вийшло, в мене зняли 75 гривень за бронювання, дійти я не встигла. А самокат хтось забрав. На той момент я не знала, що мені повернуть гроші. Я ненавиділа всіх! Але я продовжила пошуки й побачила інший самокат. Він виявився заброньований. Я вирішила вчинити так, як хтось вчинив зі мною: дочекатися, поки бронь зніметься, і забрати самокат. Так і вийшло: люди не встигли, я його забрала. Гроші за бронювання мені все ж повернули. Я поїхала й тут відчула на собі купини й горбочки на дорогах. Поки я їхала, збила собі шість хребців!

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Досвіду катання на самокатах у мене немає. Бажання було, але в принципі від місця, де я живу, до центру хвилин 10–15, тому потреби брати самокат не було. Мені зручно або на метро, або своїм ходом.

Наті Авдєєва

Наті Авдєєва

Єдиний мій досвід з електросамокатами в тому, що в мого малого, якому буде шість років, є електросамокат. Ми з ним їздимо з дому до магазину. Ми нечасто користуємося ним, бо я вважаю, що це не дуже безпечно. Він набирає швидкість і тоді мені важко за ним встигнути. І він не знає правил. Тільки якісь елементарні: що коли він переїжджає через пішохідний перехід, то він має злізти із самоката. Тому ми користуємося цим самокатом тільки на території ЖК, де машин не дуже багато і я розумію, що він не може створити нікому небезпеки чи йому не може хтось зашкодити.

Є проблеми:

  • Самокатів не вистачає
  • Деякі із самокатів технічно несправні

Є питання:

  • Чи несуть користувачі відповідальність за поламаний самокат?

Транспорт чи розвага

Настя Шумілова

Настя Шумілова

Для мене це розвага. Бо оптимальний транспорт для мене – це метро, воно коштує 8 гривень. На самокаті все ж дорожче.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Я його сприймаю як транспорт. Якщо кудись поспішаєш, на ньому можна хвилин на 10–15 швидше дістатися до метро чи до точки призначення, ніж на ногах.

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Мені здається, що складно назвати це розвагою, бо в Києві ти не отримаєш задоволення від цього.

Юля Беба

Юля Беба

Я думаю, це могло би бути розвагою, коли ти їздиш парком на самокаті – наприклад, ботсадом на Печерську або на ВДНГ. Але часто в таких парках не все дорожнє покриття якісне. Коли ти пішохід, не помічаєш, наскільки розбитий асфальт. А коли на самокаті, то ти їдеш і думаєш, як би не прикусити собі язика.

Мені здається, самокати мають великий потенціал як альтернативний транспорт для центру міста. Звичайно, ти не будеш їхати з-за міста в центр Києва на самокаті, але якщо тобі потрібно з Оболоні на Поділ, то чому б ні? Це було б значно екологічніше і приємніше, було би менше заторів.

Марк Лівін

Марк Лівін

Я самокати сприймаю насамперед як транспорт. Але вони можуть бути й розвагою. Наприклад, якщо вранці є час, настрій, то на безпечних ділянках можна розігнатися, відчути, що ти хоч щось у цьому житті контролюєш. Є якась гормональна, емоційна реакція. Просто якби в мене не було цілей кудись дістатися, то я б, найімовірніше, не користувався б самокатом. Це швидкий спосіб пересування центральною частиною міста, особливо коли є затори. Це відносно дешевий спосіб. Він відносно надійний, але через те, що немає правил взаємодії ані з міським простором, ані з пішоходами, немає ніякої інфраструктури, це завжди пригода.

Максим Чеховський

Максим Чеховський

Я вважаю, що це прикольний різновид транспорту, бо він у порівнянні з автомобілем більш екологічний, маневровий і міський. Класно, що ми рухаємося до таких спрощених різновидів транспорту для людей, які хочуть швидко дістатися з точки А до точки Б.

Чи пристосоване місто для самокатів

Настя Шумілова

Настя Шумілова

Дороги погані. Я каталася в ботсаду на «Університеті». Там коріння дерев стирчать скрізь асфальт. Не дай Боже прикусити язик! І купа людей – ідуть на тебе, ідуть позаду тебе, їдуть збоку. Ти береш самокат у руки й обходиш, бо немає окремого місця, де можна спокійно їхати разом з іншими самокатниками. Ти боїшся збити людей. Дуже часто вони ідуть у навушниках, навіть якщо ти їм будеш бринькати, вони можуть не чути. І ще в мене був самокат, у якого погано працювали гальма. І дуже багато разів я гальмувала ногами, коли переді мною хтось раптово зупинявся.

Не дай Боже прикусити язик!

Юля Беба

Юля Беба

Коли я сіла на самокат, то зрозуміла, що інфраструктура зовсім не пристосована. Тротуар – розбитий, дуже мало з’їздів із бордюрів. На дорозі багато машин, які їдуть майже впритул до тротуару, іноді трапляються ями або каналізаційні люки, які незручно об’їжджати. Їхати на самокаті зручно лише велодоріжками, але їх дуже мало.

Два роки тому я їздила на самокаті у Відні велодоріжками, які відокремлені від доріг для автомобілів і тротуарів. Їх там багато, тож дістатися можна практично в будь-яку точку центра міста зручно та безпечно. При цьому ти не заважаєш автомобілям і пішоходам. До того ж самокати там дешевші за громадський транспорт, а в нас дорожчі.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Через те, що рухи йдуть до автоцентризму, інфраструктура страждає, їй важко бути логічною, як у Відні, де велодоріжки від’єднанні від тротуарів і доріг і мають окремі маршрути та свої світлофори. Я думаю, що місто не пристосоване для самокатів, як і для велосипедів. Якщо взяти приклади нової Пушкінської, Прорізної й інших – там є велодоріжки, але вони не мають логічного продовження.

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Велодоріжок у нас мало. А там, де є, пішоходи нехтують правилами. Наприклад, на велодоріжці на пішохідному мості всі ходять натовпом.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Ще я думаю, треба запровадити в Україні чітке розуміння, що червоний – це колір небезпеки. Скажімо, в західних областях часто для доброустрою використовують тротуарну плитку українського виробника, яка буває різних кольорів – зокрема, червоного й сірого. І я як киянин не дуже розумію, що така бруківка для мене має означати. Чи це декоративний елемент чи це елемент, який означає небезпеку? Наприклад, на «Стометрівці» в Івано-Франківську посередині вулиці є широкий двометровий ряд червоного кольору, який ніяк не позначений. Я автоматично, за аналогією з пішохідним мостом на Труханів острів, думаю, що це велодоріжка. Навіть якщо там немає позначок на неї.

Марк Лівін

Марк Лівін

Я живу біля ботсаду на Печерську, на моєму шляху є лише одна ділянка дороги, позначена як велосмуга. Останній раз, коли я там їхав, поліція зупинила чоловіка, який їхав нею на автомобілі, і вона була перегороджена двома машинами. Мені довелося злізти із самоката та перенести його на бордюр. Це ще одна проблема, що практично ніде на тротуарах немає нормальних з’їздів. У самокатів Bolt дуже низька посадка. І якщо бордюр більш як 15 сентиментів, то ти дуже сильно б’єшся об нього. Я їжджу через центр. Мій маршрут починається біля Бастіонного провулка, якщо я можу спіймати там десь самокат, і закінчується на Подолі. На моєму маршруті є кілька ділянок, на яких їхати комфортно. Це бульвар Лесі Українки до повороту на Арсенальну та Маріїнський парк (якщо це не вихідний день). Але більша частина дороги – це сподівання, що ти ніде не впадеш, ніхто тебе не зачепить.

Є проблеми:

  • Велоінфраструктура нерозвинена. Там, де є велодоріжки чи велосмуги, ними користуються пішоходи або автомобілі
  • Дорожнє покриття в поганому стані
  • Тротуари не завжди мають з’їзди

Самокати vs пішоходи

Марк Лівін

Марк Лівін

Звісно, що в нас немає ніякої культури сприйняття цього різновиду транспорту. Ані тими, хто ходить ногами, ані тими, хто пересувається на авто.

Максим Чеховський

Максим Чеховський

Точно не вистачає правил взаємодії самокатів між собою та з пішоходами й іншими різновидами транспорту, культури керування. Якщо подивитися, як вони їздять дорогами, то це, звісно, повна фігня, від них варто увертатися, коли ти ідеш, вони абсолютно неочевидно для тебе вистрибують з-за плеча та їдуть далі. Почуття тривоги, коли ти йдеш Подолом і розумієш, що тут їдуть люди на самокатах, відразу зростає.

Точно не вистачає правил взаємодії самокатів між собою та з пішоходами й іншими різновидами транспорту, культури керування

Тарас Галаневич

Тарас Галаневич

Взаємодія пішоходів і самокатів на тротуарах, мені здається, зовсім не налагоджена. Оскільки в будь-якому суспільстві, й у нашому теж, відсоток людей інфантильних, неосвічених і нервово нестабільних досить великий, то це несе для всіх пішоходів потенційну небезпеку травмуватися через чийсь поганий настрій, неуважність, недбалість або алкогольне сп’яніння.

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Через самокати мені як пішоходу доводиться бути весь час у фокусі. От я живу на бульварі Лесі Українки. І там дуже часто самокати їздять із бульвару вниз. І коли я підіймаюся, то мені страшно із самокатами розминатися, бо я не знаю, яка траєкторія в нього буде, чи його не занесе та чи він не в’їде в мене.

Юля Беба

Юля Беба

Я теж вважаю, що це некомфортно, особливо якщо вузький тротуар. Як пішохода мене напружує, що деякі самокати їздять тротуарами швидко та при цьому їх не чути. Якщо я йтиму та сіпнусь у сторону, мене можуть збити.

Настя Шумілова

Настя Шумілова

Я лякаюсь, коли вони бриньчать, але я їх розумію, тому що я сама каталась. Коли ти їдеш і раптово з’являються люди, а об’їхати їх немає місця, то потрібно якось давати про себе знати. Коли я каталася, то не знала, що можна бриньчати, тому я їм кричала: «Ой, пропустіть, будь ласка!» Тому я нормально реагую. Й у зв’язку з тим, що багато людей почали їздити на самокатах, я боюсь слухати музику в навушниках, бо я думаю, що не почую, як хтось бриньчить, і він в’їде мені у хребет. Але навіть, якщо так трапиться, то я не буду звинувачувати того, хто на самокаті, бо якось усе неорганізовано, переплутано. Я думаю, що для самокатів потрібна окрема дорога, зона, щоб пішоходи та самокати не перетиналися на одній території.

Марк Лівін

Марк Лівін

Я намагаюся їздити коректно. Я не роблю «дзень-дзелень!» у людей за спинами, щоб вони не шарахалися від мене. Тротуар – це їхня територія. Я завжди некомфортно себе почуваю, коли мене хтось пропускає. Що я, царьок якийсь, аби мене пропускати? Золоте правило: пішохода завжди треба пропускати. Пішохід – найголовніша людина.

Тарас Галаневич

Тарас Галаневич

Для мене наявність звукового сигналу виправдана тим, що поки взаємини самокатів і пішоходів не внормовані, цей сигнал має бути хоча б для уникнення потенційної травматичної ситуації. Інша справа, що десь люди будуть ним зловживати. Але якщо ми їх відправляємо на окрему доріжку, то вони вже не будуть турбувати пішоходів. А між собою їм як транспортним засобам комунікувати потрібно.

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Краще хай сигналять, ніж в’їжджають у пішоходів.

Юля Беба

Юля Беба

Але не з тим, аби йому поступилися дорогою, а з тим, аби попередити про себе. Вважаю, що сигнал варто застосовувати тільки у виняткових обставинах, коли є реальна небезпека. І при цьому треба обов’язково зменшувати швидкість. Наприклад, коли я їхала тротуаром, то постійно гальмувала або й зовсім зупинялася, якщо було багато пішоходів, бо тротуар узагалі-то для пішоходів.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Я знаю таку систему, коли попереджають «on your right» / «on your left», тобто праворуч або ліворуч від тебе хтось проїде. Так тобі як пішоходу можна зрозуміти, куди саме потрібно відійти. Часто в мене були такі ситуації, коли я не знаю, де саме мене хоче об’їхати самокат, і починаю ходити то праворуч, то ліворуч. У правилах дорожнього руху прописано, що рух тротуарами правосторонній. Просто багато людей не знають про те, що правосторонній рух не лише для автомобілів, але й для пішоходів, аби на тротуарах було якесь порозуміння. Так, коли зустрічаються двоє пішоходів, то вони мають розійтися кожен у свій правий бік.

Є проблеми:

  • Немає правил, які б регулювали взаємодію пішоходів і самокатників, не визначено, чи мають право самокати пересуватися тротуарами
  • Пішоходи самі погано знають ПДР

Є питання:

  • Чи коректно застосовувати звуковий сигнал у пішохідних зонах?

Де місце самокатів

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Мені здається, правила для самокатів мають бути, як для велосипедистів. І їздити, відповідно, вони мають велодоріжками.

Максим Чеховський

Максим Чеховський

З точки зору форми, маневровості, швидкості самокати ближчі до велосипедів.

Тарас Галаневич

Тарас Галаневич

Я не хочу самокати не те що бачити на тротуарі, я не хочу з ними перебувати в одному маршрутному просторі. Для них потрібна окрема доріжка – велосипедна чи спеціальна самокатна, але якомога далі від пішоходів. Дорожні артерії в Києві, м’яко кажучи, перевантажені. Якщо ми туди ще пустимо цих хлопців, то тільки збільшимо кількість ДТП і «хрустиків». Можливо, якщо ми прирівняємо самокати до велосипедів, то посприяємо появі більшої кількості велодоріжок. Велосипедів у нас не так уже й багато насправді. Ми ж не Утрехт. Велосипедні доріжки в нас відносно порожні, туди можна було б спрямувати самокатників. Для мене головне, щоб самокати прибрали із тротуарів.

Настя Шумілова

Настя Шумілова

Я думаю, що на проїжджій частині їхати на самокаті небезпечно. Особисто я б не виїхала. Тим більше, що в багатьох самокатах на прокат погано працюють гальма. І водії в нас такі, що, мені здається, до пункту призначення можна й не доїхати.

Марк Лівін

Марк Лівін

Проїжджою частиною на самокаті я їду лише там, де є смуга громадського транспорту, призначена, зокрема, для велосипедистів.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Вуличками десь біля Золотих воріт їхати на самокатах нормально. Там не може машина досягти надто великої швидкості, як, наприклад, у деяких районах.

Наті Авдєєва

Наті Авдєєва

Якщо чесно, я жодного разу не бачила самокатів на дорогах, коли їхала на авто. Якби побачила, то ввімкнула б поворот та об’їхала його, тобто я ставлюся до нього так само як до інших транспортних засобів, наприклад, велосипедів. Самокатник має розуміти, що він їде повільніше, ніж усі інші транспортні засоби й, відповідно, зайняти крайню праву смугу.

Самокатник має розуміти, що він їде повільніше, ніж усі інші транспортні засоби й, відповідно, зайняти крайню праву смугу.

Марк Лівін

Марк Лівін

Насамперед треба визначитися, у яку категорію транспорту самокати потрапляють та яке місце у транспортній ієрархії вони займають. Бо зараз ти на самокаті, як у Чистилищі перебуваєш: ані в Пеклі, ані в Раю.

Є проблеми:

  • Чи варто дозволяти самокатам їздити тротуарами?
  • Чи можуть самокати пересуватися проїжджою частиною?

Безпека

Настя Шумілова

Настя Шумілова

По-перше, треба заборонити кататися на самокатах із дітьми. Я неодноразово бачила, як батьки їдуть із дітьми на одному самокаті. Дитина ж може випасти. Це дуже небезпечно. По-друге, потрібно ввести вікові обмеження на самостійне керування самокатом.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Я думаю, тут мають бути такі самі правила, як для велосипедів. До 7 років ти можеш їздити тільки в супроводі дорослого. З 7 до 14 років – у призначених для цього зонах. А от із 14 можеш самостійно пересуватися.

Юля Беба

Юля Беба

Я думаю, потрібно вводити не тільки вікові обмеження, але й обмеження швидкості. Якось я йшла тротуаром на Троєщині й повз мене пролетів самокат на дуже великій швидкості. Перед ним ішла сім’я з дитиною, дитина відійшла в бік – прямо під цей самокат. В останній момент мама дитину вихопила з-під коліс. Це відбулося за лічені секунди! Навряд чи людина на самокаті встигла б зреагувати й зупинитися. Я не знаю, що було б із тією дитиною, якби її на швидкості зніс самокат.

Максим Чеховський

Максим Чеховський

Якщо він в’їде кудись на швидкості 30 кілометрів на годину, то може зламати шию, хребет та інших людей. Тому варто поставити обмеження на прокатні самокати на технічному рівні. Чи можливо це?

Марк Лівін

Марк Лівін

До речі, я помітив, що в самокатах Bolt з’явилося автоматичне обмеження швидкості, коли ти їдеш громадськими місцями. Коли я їхав Маріїнським парком, на екрані з’явилося повідомлення, і швидкість впала практично до швидкості пішохода.

Максим Чеховський

Максим Чеховський

Для приватних самокатів обмеження швидкості буде важко регулювати. Чи можна, наприклад, штрафувати самокатників за перевищення швидкості з допомогою камер? Ні, напевно, не вийде, бо немає номерних знаків.

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Якби всі хоча б просто орієнтувалися у правилах дорожнього руху, то це було б класно.

Юля Беба

Юля Беба

У додатках із прокату самокатів є певні правила керування, якби користувач хоча б прочитав їх перед поїздкою, то було б добре.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Було б напевно гарним рішенням компаніям, які здають в оренду самокати, ознайомлювати користувачів з етикою чи правилами – або кожного разу перед поїздкою, або під час реєстрації. І було б добре, якби ці правила були уніфікованими для всіх компаній, які працюють у Києві, – Bolt, Scroll, BikeNow. І щоб поставити галочку «ознайомлений із правилами» можна було тільки коли дочитаєш чи догортаєш до кінця.

Настя Шумілова

Настя Шумілова

Або, наприклад, зробити так: ти не можеш розблокувати самокат, поки не послухаєш аудіоінструкцію із правилами. Бо ці правила ніхто не читає, всі просто ставлять галочки: згоден-згоден-згоден. Також, я думаю, ці правила мають просуватися через рекламу в інтернеті або зовнішню рекламу: банери в метро, сітілайти, білборди.

Максим Когутяк

Максим Когутяк

Тільки бажано не як білборди з Юлею та Вадимом від патрульної поліції.

Є проблеми:

  • Чи треба вводити вікові обмеження на користування електросамокатом?
  • Як регулювати обмеження швидкості?

Є пропозиції:

  • Заборонити кататися на самокатах із дітьми.

Перед розблокуванням самоката або перед реєстрацією в сервісі змушувати користувача вивчати інструкцію із базовими правилами безпеки та ПДР або навіть проходити тест.

Правил немає, інфраструктури немає. Чи є відповідальність сервісів прокату за це?

Максим Чеховський

Максим Чеховський

Чи винен творець автомобілів, що вони вбивають на дорогах людей? Уявімо, що в Україні створена інфраструктура для самокатів та існують правила для них. Це гарний різновид транспорту? Так, це гарний різновид транспорту. Як діють компанії? Коли не має опору з боку влади та контрольних органів, компанії будуть спрощувати собі шлях і нарощувати прибуток, зменшуючи затрати та залученість у продукт. Якщо потрібно постаратися, то вони стараються. Якщо немає регулювання, роблять так, як простіше.

Марк Лівін

Марк Лівін

Якщо це соціально відповідальний бізнес, який має на меті не лише отримання наживи, але і якусь соціальну мету, то, звичайно, він має бути зацікавлений у тому, щоб це розвивалося максимально коректно, щоб взаємини між учасниками процесу були врегульовані. Просто привезти сотні самокатів, розставити по місту та сподіватися, що все само собою буде працювати, не варто. Самокати банально частіше ламаються через те, що немає інфраструктури. Кожного разу, коли ти б’єшся бордюром у пузо самоката, це ж упливає на його технічний стан. Я думаю, коли вони відчують цю шкоду, то зрозуміють, що краще залучатися в цей процес. На мій погляд, це має бути на рівні лобі.

Тарас Галаневич

Тарас Галаневич

У світі є сервіси таксі, і я не впевнений, що хоча б один із них бере участь у розбудові дорожньої інфраструктури в будь-якій країні. Я не дуже розумію, чому вони мають щось робити. Не було би їх, люди б купили собі самі ці самокати, тоді проблема мала б просто не настільки брендовий характер. Велодоріжки потрібно було робити 10 років тому, незалежно від сервісів, які присутні у країні.

Катя Шерстобітова

Катя Шерстобітова

Мені здається, вони як представники бізнесу мають покращувати свою індустрію. Якщо вони зацікавлені в розвитку свого сервісу, тоді так, це їхня зона відповідальності також. На рівні громадської позиції, просвітництва.

Юля Беба

Юля Беба

Звісно, ці компанії створюють і підсилюють попит, вони точно мали би брати участь у діалозі про те, як потрібно врегулювати правила. Також вони би мали сприяти розвитку інфраструктури. А ще було б гарно, якби вони хоча б десь зробили зони стоянок для самокатів, аби ті не валялися попід дорогою. Але робити велодоріжки – це точно не обов’язок цих компаній. Це завдання міської влади.

Є проблеми:

  • Якою має бути участь сервісів прокату електросамокатів в ухваленні законодавчої бази та розбудові інфраструктури для них?

У цій дискусії ми намагалися виділити проблемні місця в користуванні електросамокатами в місті. У наступному матеріалі ми спробуємо запропонувати можливі рішення й відповісти на запитання.

Фото: Bolt, Scroll Ukraine, Zelectra