СпецпроєктиЕкспедиція в пошуках інноваторів. Це люди, які створюють нові екологічні технології в Україні
Пристебніть ремені безпеки
Нове може лякати, але яким би був цей світ без інновацій? Мабуть, ми б навіть не писали зараз цю статтю. Так само й сучасна Україна неможлива без сміливців, які роблять щось уперше, помиляються, проте йдуть далі. Та є одна проблема – часто інноватори залишаються поза увагою.
Разом із BMW Україна ми вирішили це виправити. Для цього ми запросили поціновувача інновацій і керівного партнера інноваційного парку UNIT.City Костянтина Євтушенка вирушити в експедицію та познайомити нас зі стартапами. І не просто стартапами, а людьми, що розвивають технології, корисні для екології – головної проблеми сучасності.
Ми поїхали в подорож на першому в історії BMW – повністю електричному кросовері BMW iX. Це дружній до екології, витривалий і стильний напарник для комфортних поїздок. Разом ми побували в Славутичі, повернулися до Києва, витримали негоду, зробили багато красивих фото та лише раз зупинилися на підзарядку.
Провідник у світ екологічних інновацій
Костянтин Євтушенко
керівний партнер UNIT.City
Фанат усього нового: від маловідомих стартапів до електрокарів. Цікавиться проблемами екології, тому постійно шукає нові ідеї, що можуть покращити наше життя.
Інноватор зі Славутича
Андрій Зінченко
співзасновник ГО Greencubator, голова кооперативу
«Сонячне Місто»
З 2009 року працює над тим, щоб українці могли більше користуватися «зеленою» енергією. Для цього об’єднав звичайних містян, щоби разом встановлювати сонячні електростанції на дахах, а частину спільного прибутку вкладати в міські проєкти.
Команда стартаперів із Києва
Віктор Долгоп’ятов та Олександра Буленок
співзасновники Atmosphere Enterprise
Розвивають стартап, що контролює та прогнозує зміни в довкіллі чи обладнанні. Мають на меті створити універсальний інструмент, що допоможе містам ставати більш безпечними та комфортними, бізнесам – ефективними й екологічними, а людям – запобігати ризикам для здоров’я.
Провідник у світ
екологічних інновацій
Костянтин Євтушенко,
керівний партнер UNIT.City
Фанат усього нового: від маловідомих стартапів до електрокарів. Цікавиться проблемами екології, тому постійно шукає нові ідеї, що можуть покращити наше життя.
Інноватор зі Славутича
Андрій Зінченко,
співзасновник ГО Greencubator,
голова кооперативу
«Сонячне Місто»
З 2009 року працює над тим, щоб українці могли більше користуватись «зеленою» енергією. Для цього придумав зібрати разом звичайних українців і спільно встановлювати сонячні електростанції на дахах муніципальних будівель, а частину зароблених грошей вкладати в міські проєкти.
Команда стартаперів
із Києва
Віктор Долгопятов
та Олександра Буленок,
співзасновники Atmosphere
Розвивають стартап з аналізу даних про навколишнє середовище, який має допомагати людям краще піклуватися про своє здоров’я. А бізнесам – бути більш екологічними.
Ми проїхали 380 км, зберігши
30% заряду батареї авто
Старт подорожі та Офіс Костянтина
Костянтин: Я дуже радий, що ми вирушаємо в експедицію познайомитися з українськими інноваторами, які працюють з екологічними проблемами. За цим майбутнє.
Останні 15 років усі мої проєкти також були про майбутнє. Я розвиваю речі, пов’язані з новою економікою. Їх об’єднує ідея – сталість, або ж sustainability, ощадливе ставлення до ресурсів планети, збереження екології, зменшення шкідливих викидів. Ідеться як про UNIT.City, так і про мої давніші проєкти.
На всіх зустрічах і самітах сьогодні говорять про одне – найбільшою світовою проблемою є екологія. Тож якщо стартап хоче залучити фінансування й бути успішним, він мусить докластися до розв’язання цієї проблеми, а не поглибити її.
Зупинка та Час розім’яти ноги
Київське море
Костянтин: Я вірю, що дуже важливо підтримувати інноваторів, які тільки починають свій стартап. Особливо дуже молодих, які тільки на старті. Розповідати про їхні технології, залучати нових користувачів, тестувати, помилятися, виправляти помилки. У проміжку від 20 до 30 років треба перепробувати максимально все, щоб визначитися, де хочеш бути, де зможеш бути максимально ефективним, і реалізувати себе. Щоб не кожен твій стартап був провалом. Ось, наприклад, середній вік резидентів UNIT.City, серед яких багато стартаперів, – 29 років.
Зупинка та Гарна точка для фото
Міжрічинський регіональний ландшафтний парк
Зупинка
Славутич. Зустріч
з Андрієм Зінченком
– як виникла ідея створити енергетичний кооператив?
«Сонячне місто» – це перший муніципальний енергетичний кооператив в Україні. Звучить трішки складно, але не лякайтеся, усе просто – ми побудували три сонячні електростанції на міських дахах Славутича. І заробляємо на продажу електроенергії за «зеленим» тарифом. Стати співвласником частки електростанції мав нагоду кожен охочий, мінімальний внесок складав 15 000 грн. Але ми вже не залучаємо нових членів, вкладених коштів вистачило.
Ідея «Сонячного міста» виникла, коли я вчився в Америці. Одного разу, дорогою з Північної Кароліни до Теннессі, я побачив білборд із рекламою місцевого енергетичного кооперативу – у США ними покриті 56% території. Це щось схоже на обленерго, але належить місцевим. І тоді в мене з’явилися амбіція та запитання до самого себе: «А чому ж ми так не можемо?»
Проєкту вже 3,5 роки, і за цей час я впевнився в тому, що писав Джим Коллінз: «Важливо не куди, важливо – з ким». Люди, з якими щось створюєш, критично важливі. Нашим проєктом ми довели, що українці можуть зібратися, інвестувати в хорошу ідею та створити проєкт, який приноситиме прибуток. Ми хотіли показати, що інвестувати в «зелену» енергетику можна і звичайним українцям. І в нас вийшло.
Андрій Зінченко, створив перший енергетичний кооператив «Сонячне Місто»
«Сонячне Місто» це:
- 100 членів кооперативу
- 3 електростанції загальною потужністю 200 кВт
- 470 МВт*год виробленої енергії
- Зменшення викидів вуглецю на 461 тонну
- 15 000 грн – мінімальна інвестиція
– Чому обрали саме Славутич?
Тут зійшлося декілька чинників. Славутич – наймолодше місто України, яке почали будувати 1986 року для працівників Чорнобильської АЕС, евакуйованих із Прип’яті. Зараз місто перевинаходить себе, змінюється, тут дуже активна дружня спільнота, яка радіє новим бізнес-проєктам. Місцеві активісти постійно допомагають нам із «Сонячним містом». А ще тут живуть багато кваліфікованих електроінженерів, які допомагають із монтажем та обслуговуванням нашої електростанції. Зараз ми орендуємо три дахи площею 4700 м² до 2049 року.
А ще ми віримо, що треба відповідати добром на добро. І, хоч ми комерційний проєкт, проте 5% від чистого прибутку інвестуємо в розвиток Славутича. Навіть зафіксували це зобов’язання в нашому статуті.
– Окей, а в чому ж інноваційність «Сонячного Міста»?
Якщо чесно, я вважаю себе консерватором. У мене не було внутрішнього завдання «створити інноваційний проєкт». Я ціную хороші, добре зроблені, до досконалості відточені класичні інструменти – «things done right».
Але зміни й інновації близькі мені. У випадку «Сонячного Міста» я взяв інструмент, який в Україні був дещо знецінений у часи СРСР – кооперацію, і створив перший кооператив в енергетиці. Тобто ми взяли бізнес-модель і застосували її в новому секторі. У цьому «Сонячне місто» є першопрохідцем. І є ще одна, вимушена інновація: ми з учасниками кооперативу не збираємося в одному місті, а голосуємо віддалено, з використанням електронного підпису. Тобто ми ще і вчимося будувати стосунки, бути командою.
– Не страшно робити щось першими?
Звісно, робити щось уперше страшно. Не факт, що таке поєднання спрацювало б. Люди могли не відгукнутися, влада Славутича не підтримати. Але я був упевнений, що «зелена» енергетика – це майбутнє, в нас була класна команда й ми були готові добре попрацювати та викластися на повну. Зрештою, робити щось нове, чого в Україні ще ніхто не робив – це не лише страшно, але й цікаво. Крім того, частина інструментів у проєкті були мені добре знайомим. Я лише скомпонував деталі разом зробив їх більш зручними. Набагато легше кудись іти, коли хоч трішки знаєш, що ти робиш. Ще легше – коли маєш команду з добрими компетенціями.
– Ви пишаєтеся результатом своїх інновацій?
Пишаюся тим, що ми зробили інвестиції у відновлювальні джерела енергії доступними та зрозумілими для людей. Наш проєкт був і є відкритий для всіх охочих, а поріг входу – невеликий. А ще ми показали, що в об’єднанні людей – сила. Те, що неможливо для одного, реально для групи людей. З екологічними проблемами неможливо боротися самотужки.
Знаєте, яке це відчуття неоціненне? Коли ти щось створив, і це цінне для інших людей. Наприклад, вони дістають вигоду, радість чи коли їхній настрій покращується завдяки вам. Це й дає мені відчуття сенсу життя та наповненості в роботі.
І останнє досягнення – нематеріальне. Ми надихнули багато громад не боятися нового та розвивати екологічні проєкти: люди дзвонять, пишуть, нами цікавляться. Ми навіть готуємо Школу Енергетичної Кооперації спільно зі Львівською бізнес-школою, щоб навчити українців створювати енергетичні кооперативи у своїх містечках чи навіть селах. На першу школу подалося 170 кандидатів, а попереду ще п’ять. Після кожної буде акселератор, який допоможе учасникам досягти результатів. Попит на екологічні рішення є, і це тішить.
Ми також мріємо «виростити» конкурентів, бо самим нам нудно. Та й кооперативна екосистема в енергетиці не створиться лише з одного нашого прикладу. Що більше людей не боятиметься інновацій, то більше буде можливостей для всіх.
Зупинка, Усього 30 хвилин – і готові вирушати далі
Зарядка на трасі Славутич
Костянтин: У «Сонячного міста» дуже незвична та цікава модель залучення коштів – кооперація. Але в нас стартап-культура загалом тільки починає створюватися, тому інвестори часто бояться першими вкладатися в цю галузь. І це те, над чим ми якраз і працюємо в UNIT.City, бо здорова економіка – це економіка малого та середнього підприємництва.
З власного досвіду, стартапам не завжди дають гроші з трьох причин:
1. Компанія немає чітко визначеної проблеми, яку вона розв’язує. Уже на цьому етапі багато команд мають труднощі. Зазвичай проблема – і не проблема, або ж не настільки болюча. Можливо, засновники її просто придумали чи на ринку вже є методи її розв’язань. Успішні стартапи мають зрозуміле обґрунтування проблеми, яку вони вирішують, і спосіб її вирішення. Як «Сонячне місто», наприклад.
2. Треба зрозуміти, наскільки проблема актуальна не лише в межах України. Стартапи – це про зміну світу. У них має бути перспектива до масштабування. Ми маємо бути конкурентними на міжнародному ринку.
3. Слабка чи відсутня команда. Це може бути один фаундер, а може бути збалансована команда з різними людьми, які доповнюють одне одного. Краще, коли є команда.
95–98 % стартапів не злітають, бо не для всіх фаундерів і членів команди очевидні відповіді на ці три запитання. Але мене дуже тішить, що в Україні стає більше команд, що готові пробувати, ризикувати, бути першими. Хороша новина: стартап-культура в Україні розвивається.
Зупинка
Парк КПІ, зустріч із командою Atmosphere
– у чому ідея стартапу Atmosphere?
Олександра: Уявіть, що ви можете дізнатися дуже точний прогноз погоди, дані про стан повітря, ґрунту та навіть підземних колекторів саме для вашого мікрорайону. Ще і зрозуміти, як ці погодні умови можуть вплинути на ваше здоров’я. Це і є ідея стартапу Atmosphere, до якої рухаємося.
З 2019 року ми будуємо універсальну систему, яка зможе аналізувати потрібні дані на конкретній локації – для міст, бізнесів чи людей. Ми прагнемо створити комплексний інструмент для комфортного, безпечного й екологічного життя.
Віктор: Колись я загорівся ідеєю пов’язати зміни погоди та їхній вплив на стан людини. Так і з’явилася Atmosphere. Щоб досягти цієї мети, ми багато змінювалися та продовжуємо змінюватися. Зараз ми на етапі пілотування та розширення можливостей нашої технології. У планах – зробити інструмент, який зможе збирати й аналізувати будь-яку інформацію з навколишнього середовища чи навіть обладнання. Наприклад, із розвитком пілоту ми зможемо зібрати й проаналізувати інформацію, коли, скільки та де випаде сніг. Це може допомогти міським службам упоратися з негодою та навіть розрулити затори, коли швидка запізнюється на виклик. А це може врятувати чиєсь життя.
Олександра: Це проєкт, яким ми горимо. Цьому сприяють перемоги та сама ідея. Найперша наша перемога була у 2019 році, коли ми презентували своє рішення на фіналі проєкту від Greencubator. А цієї осені взяли участь у конкурсі, після якого Київ сказав, що хоче з нами запустити пілотний проєкт. Також вважаю досягненням наше вміння змінювати напрям, постійно шукати, де ми справді потрібні.
Віктор: Якщо говорити про монетизацію погоди, то це надто складна історія, яка сягає корінням у кілька століть назад. Але в нас з’явився шанс наблизитися до цього.
Олександра Буленок і Віктор Долгоп’ятов, співзасновники стартапу, що зможе давати надійні прогнози
Atmosphere це:
- проєкт на етапі пілотування
- 8 людей у команді
- мрія давати прогнози задля комфорту та безпеки
– Так, а як саме працює ваша інновація?
Віктор: Ми створюємо досить складний продукт, який складається з фізичних сенсорів і програмного забезпечення. Саме ці сенсори збирають необхідні дані з навколишнього середовища чи техніки. Ми їх також підкріплюємо даними зі сторонніх джерел – з уже встановлених і перевірених датчиків, супутника та міжнародної кліматичної служби. Усе це аналізує наш розумний софт.
Новизна також у тому, що сенсори можна комбінувати, залежно від того, які саме дані вам потрібно проаналізувати. Так Atmosphere може бути корисною для великих бізнесів і жителів районів, аналізувати дані ззовні та в приміщенні.
З самого початку нашою головною інновацією була та є локальність. Для міських служб система зможе збирати дані та прогнозувати зміни на території до 1 км². Кожну годину робити уточнення прогнозу, а ще попереджати наперед про радикальні зміни в показниках – це, до речі, дуже важливо для сонячних електростанцій. Усі дані постійно зберігаються в архіви, а набір параметрів можна кастомізувати під себе.
Олександра: Сьогодні наш головний фокус для запуску пілотів – збирати й аналізувати дані для міст, сонячних електростанцій і забудовників. Проте сфер для застосування дуже багато: ми можемо бути корисними аграріям, освітнім закладам, сфері охорони здоров’я.
Як? Наприклад, наша технологія зможе:
- прогнозувати, скільки електроенергії згенерує сонячна станція
- визначати рівень CO2 чи радіації в повітрі, навіть куди рухається хмара
- вимірювати температуру та вологість ґрунту
- визначати швидкість, температуру та прозорість води
- виміряти рівень вібрації споруд і мостів, що може їх зруйнувати
– Який урок вважаєте найважливішим
за час розвитку проєкту?
Віктор: Для мене це вже не перший стартап – були як вдалі, так і не дуже. Ми змінювали напрям руху, поки не знайшли потрібну нішу, і до нас не почали повертатися із запитаннями.
Я вже тричі все втрачав і відновлювався після цього. Помилки важливо аналізувати, щоб згодом краще оцінювати ризики. Що більше помилок ми аналізуємо, то легше йти далі й то легше вони сприймаються. А вихід є завжди. Хоч він і не завжди нам до вподоби.
Олександра: Помилки – це нормально, особливо коли робиш правильні висновки. І пам’ятайте, що розвивати стартап – це велика відповідальність, а також ідейність. Результат можна побачити через роки, тож важливо вірити в те, що робиш.
Коли щось не вдається, буває тяжко – і в такі моменти розмовляю з Віктором, приходжу до своєї команди. Бо вважаю, що емоції – це круто. І ще краще, коли часом можеш дозволити собі бути відвертою зі своїми людьми. Ще важливо відпочивати, щоб не вигоріти. А ще важливо мріяти та вчитися аналізувати: що, для чого, навіщо, кому та як ти робиш. Думаю, щоб досягти успіху в будь-якій справі, треба вчитися змінюватися та вчитися навчатися. Постійно бути відкритим до нового.
Віктор: Після невдачі легше піднятися та йти далі, якщо аналізувати зроблені помилки. З часом до них ставишся легше. Бо кожен бізнес – це передусім про відповідальність та аналіз помилок.
Екологічні інновації – вибір свідомих і сміливих
Не бійтеся бути першими, хто випробовує нові технології. Адже, як показує досвід наших героїв, хороший приклад мотивує інших спробувати. А тільки так, разом, можна допомогти планеті.
Одна з останніх екологічних інновацій – перший повністю електричний кросовер BMW iX xDrive50. Уже в Україні.
Це автомобіль, що задає тренд
- Піклування про природу із самого початку життєвого циклу. Наприклад, у конструкції кожного BMW iX міститься приблизно 60 кг переробленого пластику.
- Зелена енергетика на всіх етапах. Під час виробництва автомобілів та акумуляторних елементів на заводі BMW Group у Дінгольфінзі застосовується тільки екологічно чиста енергія, а також алюміній, вироблений із використанням сонячної енергії.
- Дизайн, що має місію. Особлива конструкція електромоторів BMW iX xDrive50 дає змогу уникнути використання рідкоземельних металів. Кобальт і літій для виробництва високовольтних батарей добувають екологічно безпечним шляхом в Австралії та Марокко. А використовувані в обробці салону матеріали проходять тестування в лабораторії BMW Group. Такі потенційно алергенні компоненти, як нікель, не застосовуються в місцях потенційного стику.
- Майбутнє, що вже настало. Електрокари – це інновація, що має стати частиною нашого життя. Чому? Порівняйте: незалежні дослідження підтвердили, що негативний вплив BMW iX на навколишнє середовище за пробігу понад 200 000 км приблизно на 45 % нижче, ніж у подібного класу автомобіля з дизельним двигуном. А використання перероблених матеріалів і «зеленої» енергії під час виробництва BMW iX знизило викиди CO2 в середньому на 18 %.
Сучасні інновації мають бути одночасно екологічно свідомими та стильними. Таким є BMW iX xDrive50, що відкриває новий досвід керування, відчуття внутрішнього простору та взаємодії з авто. Це електрокар із силовим встановленням потужності понад 500 кінських сил, що розганяється менше ніж за 5 с від 0 до 100 км/год. Водночас запас ходу xDrive50 – понад 600 км. Це безпечний для екології кросовер, готовий до ваших пригод.
BMW – поціновувачі інновацій. Тому в новій моделі iX xDrive50 поєднали ДНК спорткару зі свідомим споживанням енергії. Ця модель витрачає менше ніж 21 кВт-год на 100 км дороги, а також швидко та зручно заряджається.
Бути першим – це створювати тренд. Так кросовер BMW iX xDrive50 задав нові стандарти дизайну екстер’єру автомобіля. Кожен елемент виглядає стильно, водночас є функціональним – усе це частина філософії ShyTech. Виразна решітка радіатора на футуристичному кузові, виготовлена з використанням лазерної технології, та служить інтелектуальною панеллю. У неї вбудовані датчики, камери та радари для передових систем допомоги водієві. А ще в цієї моделі найвужчі в історії BMW фари.
Емблема BMW на капоті виконує роль кришки заливної горловини для рідини омивача вітрового та заднього скла. А опціональний панорамний дах BMW iX з електрохромним затемненням – це найбільша скляна поверхня в серійних автомобілях BMW Group. Цілісна конструкція не перекрита поперечними розпірками та забезпечує відчуття простору.
Інтер’єр BMW iX xDrive50 – це новинка для дизайну автомобілів. За комфорт відповідають: вигнута приладова панель Curved Display, нові сидіння з вбудованими підголівниками, панорамний скляний дах і відсутність центрального тунелю, що створює додатковий простір для ніг і місце для зберігання речей. І якщо вам мало інновацій, то в дизайні також використали FSC-сертифіковану деревину та шкіру, просякнуту екстрактом оливкового дерева.