ПромоЯк говорити з дітьми про інвалідність: 6 порад від «Доступно.UA»
Від самоосвіти до фільмів і ляльок із протезами
У 2020 році в Україні було 2,7 мільйона людей з інвалідністю. Пересічні містяни могли їх не помічати, адже інфраструктура міст погано адаптована під потреби маломобільних груп населення. Повномасштабне вторгнення внесло свої корективи – усе частіше ми бачимо на вулицях людей із важкими травмами й інвалідністю. Дорослі зазвичай намагаються «захистити» дитину й уникають розмов на цю тему.
Але якщо батьки хочуть, щоби дитина жила в здоровому інклюзивному суспільстві, то мають говорити з нею про інвалідність, щоби вона навчилася приймати різних людей із порушеннями здоров’я, травмами. Щоб правильно це зробити, варто звернути увагу на ініціативу «Доступно.UA». Вони розповідають про життя людей з інвалідністю та розвінчують міфи про них. А також працюють над створенням тренду доступності в Україні.
The Village Україна разом з ініціативою «Доступно.UA» та Наталією Пархитько розповідають, як коректно говорити з дітьми про інвалідність.
Наталія Пархитько
заступниця керівника ініціативи «Доступно.UA»
Як навчити дитину толерантності до людей з інвалідністю
Дитина – чистий лист, тому почніть із себе
У дитинстві немає стереотипів, а формування світогляду дитини неабияк залежить від толерантності батьків. Якщо ви відчуваєте страх і розгубленість, коли бачите людину з інвалідністю, дитина відчуватиме те саме. Навіть гірше, коли ви засуджуєте й некоректно обговорюєте певні порушення здоров‘я у людей, дитина вважатиме це нормою та буде повторювати.
Допоможіть дізнатися більше про людей з інвалідністю
У форматі гри дитині простіше сприймати інформацію та пізнавати різні теми. Сьогодні є безліч мультфільмів і дитячих книжок на тему інвалідності. Обговоріть їх із дитиною після перегляду чи прочитання, відповідайте на запитання, якщо вони з’являться. Також є ляльки Барбі з протезом, конструктори Lego з пандусом і кріслом колісним.
Розмовляйте відверто та не провокуйте співчуття до людей з інвалідністю
Інвалідність стереотипно асоціюють зі смутком і жалістю. Але люди з інвалідністю не хочуть співчуття, вони прагнуть поваги, нормального сприйняття суспільством і доступного простору для активного життя.
Не варто використовувати слова «страждає», «хворіє», «жертва», коли ви розповідаєте про порушення здоров’я в людей. Говоріть про позитив, розкажіть дитині про те, що протези, крісло колісне, милиці допомагають людям пересуватись і жити активно. А діти з певними порушеннями здоров’я теж мають друзів, іграшки та цікаві хобі.
Не заважайте, якщо дитина прагне подружитись із дитиною з інвалідністю
Пояснюйте, що діти з порушеннями здоров’я можуть інколи поводити себе незвично для інших, але вони теж люблять ігри, тому з ними можна весело проводити час і спілкуватись.
Не заважайте ставити запитання
Дитина може побачити протез і запитати: «А що в дядька чи тітки з ногою?», батьки в таких випадках часто кажуть: «Тихо, не став такі запитання».
Але зазвичай люди з протезами або люди, які пересуваються на кріслі колісному, відкриті до того, щоб розповісти про себе. Тому не варто заважати дитині цікавитися й дізнаватись більше. Наприклад, моїй дочці пʼять років. Коли вона побачила фото ветерана з протезом ноги, була дуже вражена, тому просила мене знайти відео, на якому можна побачити, як бігають люди з протезами.
Розберіться з термінологією та навчіть дитину
Коректна термінологія дорослого завжди буде гарним прикладом для наслідування дитиною. Уникайте слів «інвалід», «каліка», «даун» і ніколи не використовуйте їх не лише для опису людей з інвалідністю, а й у розмовній мові як образу.
Як позбутися евфемізмів:
- «люди дощу» замініть на «люди з розладом аутистичного спектра»;
- «сонячні люди» – на «люди із синдромом Дауна»;
- «метелики» – на «люди з бульозним епідермолізом»;
- «особливі люди» – на «люди з інвалідністю».
Навчайте дітей бачити спочатку людину, а вже потім її травму чи порушення здоров’я. Інколи вони можуть помилятись і просто забути, які слова правильно використовувати. Не варто їх сварити, краще доброзичливо нагадайте та поясніть, чому це важливо.
МАТЕРІАЛ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА ПІДТРИМКИ ГО «ДОСТУПНО.UA» В МЕЖАХ ПРОЄКТУ, ЩО ПРОВОДЯТЬ ЗАВДЯКИ ПРОГРАМІ РЕІНТЕГРАЦІЇ ВЕТЕРАНІВ, ЯКУ РЕАЛІЗУЄ IREX ЗА ПІДТРИМКИ ДЕРЖАВНОГО ДЕПАРТАМЕНТУ США