Фоторепортаж«Обережно! Лось на дорозі»: хто і навіщо полює на київських порушників
Чому в Києві їздять тротуарами та як двоє людей хочуть це зупинити. Рейд «Зупини Лося» на Троєщину
«Ты сделал все для того, чтобы мы с тобой встретились», – погрожує водій Honda Civic, зриває наклейку «Обережно, лось» та їде геть. Це один з найбільш напружених моментів рейду «Зупини Лося».
«Зупини Лося» – це проект спортивних журналістів Костянтина Андріюка та Сергія Болотнікова. Вони проводять рейди Києвом, шукають порушників правил дорожнього руху, пояснюють їм, чому так робити не варто, клеять наліпки на їхні авто та фіксують це на камеру.
Перекриті покинутими автомобілями тротуари та пішохідні переходи, паркування на смугах громадського транспорту, хамство водіїв, їзда тротуарами – основні причини головного болю Кості та Сергія.
За три місяці існування проекту за його організаторами ганялися з битою та неодноразово погрожували «їх знайти». На YouTube-каналі ініціативи понад 1,5 мільйона переглядів на всі випуски та сотні коментарів. Є і прихильники: хтось просто сигналить на знак підтримки, хтось – дарує мандарини.
Щоб дізнатися, як працює «Зупини Лося», їдемо на Троєщину, щоб побачити черговий рейд – ловитимуть водіїв, які об’їжджають затори, виїхавши на тротуар.
Фото: Анна Бобирєва
Чому обрали Троєщину? Щоранку місцеві водії їдуть тротуарами, щоб об’їхати ДТП і вклинитись у потік авто. Починають рейд о 07:30 на Оноре де Бальзака, неподалік перехрестя з проспектом Генерала Ватутіна.
Із самого ранку тут аварія: легковик в’їхав у маршрутку. Ще темно, але дороги на виїзді з Троєщини вже заблоковано на найближчі дві години.
Зупиняють першого порушника, який їде тротуаром. «Обережно! Лось на дорозі» – наліпка з таким написом опиняється на склі авто.
«Я пропоную, щоб ви прочитали правила дорожнього руху. Здавайте назад, нам треба ловити інших лосів», – говорить Костя.
«Я знал, что вы рано или поздно тут будете», – відповідає водій, але реагує на зауваження і повертається у затор.
Наступним Костя зупиняє зелений Lanos та клеїть наліпку на лобове скло. «Вы даже не предложили нам отъехать и клеете наклейку. Я наехал хотя бы на одного человека?» – реагує хлопець, а потім різко з’їжджає з пішохідної доріжки у бік пустиря. Здається, що автівка перекинеться, але водій встигає вирівнятись.
Наближається Ford Kuga. Водій авто, побачивши попереду «Зупини Лося», не гальмує, а навпаки – набирає швидкість. Ледь встигаємо відстрибнути убік, коли легковик проноситься повз. «Я бачив цього водія тут учора. Систематично порушує», – розповідає Костя.
Водій Honda Civic зупиняється. Чоловік у спортивному костюмі поводиться агресивно та погрожує: «Давайте с вами подойдем к водителям и спросим, кто из нас прав? Да? Ты сделал все, чтобы мы с тобой встретились еще раз».
Range Rover із тонованим склом помічає людей на тротуарі та звертає на дорогу, але Костя встигає наклеїти наліпку. Авто зупиняється. «Разбить тебе е*ло на***», – каже водій.
За півтори години рейду близько 20 авто спробували проїхались тротуаром. Водії з затору підтримують «мисливців на лосів». Сигналять, дають п’ять, махають рукою з вікна. Одна автівка зупиняється, щоб пригостити мандаринами.
«Ми знаємо, що зараз підемо і водії продовжать їздити тротуарами. Яка наша ціль? Ми сподіваємось, що люди, які отримали наклейку, все-таки задумаються», – розповідає, чому вони займаються рейдами, Сергій Болотніков.
«Зараз сніг, і це відмазка для тих, хто неправильно паркується. Щоразу, коли ми на паркінгу клеїмо їм наліпки, вони кажуть, що комунальники не почистили сніг. Тоді ми не хочемо вступати в дурні дебати. Але зараз ми з вами на тротуарі – тут усе зрозуміло. Ви прийшли на історію, де немає жодних питань, що ми щось не так робимо. Людина, побачивши нас, повинна перепросити і поїхати назад, але натомість вони починають їхати на нас, хамити та ображати», – пояснює Костянтин Андріюк.
Затору більше немає. За дві години після ДТП маршрутку та легковик забрали.
Про ідею
Костя: Десь у 2012 році я купив автомобіль, мій світогляд змінився: я побачив, скільки людей їздять не за правилами. Тоді я запропонував рубрику в телепрограмі «Джедаї» на каналі «2+2». Назвав її «Народний інспектор», тобто я людина з народу, я йду і виховую водіїв. До речі, це була найвища точка рейтингу всієї 40-хвилинної передачі.
Сергій: До «Зупини Лося» я переймався хамством на дорозі на рівні звичайного водія. Коли робили реконструкцію Поштової площі і часто бувала тянучка, я теж порушував, їхав по тротуару. З часом я побачив, що можна не порушувати, зрозумів: це ганьба. Тепер, коли я їду і бачу якесь хамло на дорозі, мені тіпає.
Ми почали робити з Костею футбольний канал на Youtube і зрозуміли механіку цієї платформи. Тоді я запропонував зробити ще один канал про хамство на дорогах. Спробували. Свої кошти витрачали десь півтора місяця, поки люди не почали самі в коментарях писати: «Дайте картку, хочемо вас підтримати». Хтось скидає кошти, хтось безкоштовно наклейки друкує, нещодавно нам замовили рекламу. Починаємо трохи відбивати витрати, але поки не заробляємо на проекті.
До «Зупини Лося» я переймався хамством на дорозі на рівні звичайного водія
Про небезпечних порушників
Сергій: У першому випуску, коли ми робили зауваження про неправильне паркування біля Ocean Plaza, на нас кидалися з битою.
Костя: Чуваку на Петрівці клеїли наклейку на авто. Він так сильно вдарив Сергія у спину, що той вилетів на дорогу. Добре, що автівки не їхали у той момент. Пізніше чувак прислав повідомлення у Facebook, що «ми такі-сякі, Земля кругла, ще можемо зустрітися».
Сергій: Також нам погрожували азербайджанці, які запаркувались на смузі громадського транспорту (на площі Перемоги). Це студенти, ми розуміли, що нічого серйозного не буде, але коли їх семеро, вони погрожують, то трохи незатишно. Один з них казав: «Я тобі зараз пістолет покажу, давай відійдемо». Він тримав руку в сумці. На рейди ми беремо газові балончики, проте тоді розуміли, що на сімох газу не вистачить. Після нашого випуску хлопців знайшла азербайджанська община Києва. Вони попросили вибачення.
Костя: У нас є позиція: ми не б’ємося, не ображаємо людей нецензурною лайкою, ми не опускаємося до їхнього рівня.
Про критику
Сергій: Найбільш популярний закид нам – те, що наші випуски нічого не змінять. Переважно це стосується парковок. Нам пишуть у мережі: «Ви прогнали людей, а через 15 хвилин ситуація така сама».
Також пишуть: «Ви хайпожори». Якщо всі вважають, що це так просто заробляти на YouTube, підходити до порушників, не знаючи, що у них в голові, в руках, в бардачку – ніж, пістолет, то, будь ласка, виходьте, заробляйте так. У нас є основна робота, ми робимо футбольну передачу. «Зупини Лося» – це більше про ідею, яка нам подобається, а не про гроші.
«Зупини Лося» – це більше про ідею, яка нам подобається, а не про гроші
Про те, як взаємодіють із поліцією
Сергій: Якби поліцейські тут стояли, то вони би всіх зупиняли і штрафували, але цього не відбувається.
Проблеми дві. Перша – це закон (закон про посилення відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки чи паркування набрав чинності з 27 вересня – ред.), який поки що не працює. Не працює, тому що потрібні прилади, інспектори з паркування тощо. Цей закон концептуально змінює підхід до покарання порушників: можна штрафувати власників автомобілів, а не водіїв.
Друга проблема – це те, що порушників мільйони. Навіть якби всі копи зараз взялись перевіряти парковку, кинули б усі вбивства та розбої, стояли б тут і займались штрафами, то була б купа інших місць, де порушують правила дорожнього руху. Ми доповнюємо поліцію. Люди не бояться штрафів, а розголосу бояться.
Порушників мільйони
Про те, чи порушують своєю діяльністю закон
Костя: Ми говорили з юристом. Те, що ми робимо – це не протизаконно. Це не є псуванням майна. Наприклад, беремо порушника, який каже, що ми наліпили наклейку і зіпсували його майно. Ми можемо відповісти кожному порушникові так: «Здеріть цю наліпку і покажіть, де постраждало ваше скло». Усе, на що витрачаються порушники, – це мийний засіб. Якщо вони хочуть судитися, то будь ласка. Але я даю гарантію, жоден суд не доведе їхню правоту.
Наклейка – це попередження, щоб до людини добре дійшло. Деякі починають розповідати про приватну власність, згадувати законодавство, і тоді ми їм кажемо: «Ви щойно згадали 18 пунктів законодавства. І не можете згадати один пункт – поважати правила дорожнього руху».
Наклейка – це попередження, щоб до людини добре дійшло
Про експеримент зі швидкістю
Сергій: Наш найкрутіший кейс – це експеримент про швидкість. Костя гнав без обмежень від Академмістечка до світлофора на проспекті Перемоги біля Міністерства транспорту. Це 9 кілометрів. Я гнав десь від 60 до 80 кілометрів на годину, а Костя розганявся до 140 кілометрів на годину. Костя зекономив лише півтори хвилини. За цей час навіть у туалет не сходиш.