17 березня метро у Києві припинило роботу. З 23 березня громадський транспорт працює з обмеженнями: перевозить лише медиків, рятувальників, поліцейських, працівників магазинів, аптек і співробітників важливих для міста підприємств.

Проте багато медичних працівників живуть або працюють поза межами маршрутів громадського транспорту, який їздить під час карантину. Аби розв'язати цю проблему, небайдужі водії і лікарі запустили волонтерський рух #ПідвезиЛікаря та створили групи в Viber, Telegram і Facebook, де лікарі можуть знайти водіїв, які безкоштовно довезуть їх на роботу.

Говоримо з людьми, які організовують волонтерський рух і самі підвозять лікарів на роботу.

 Підпишись на THE VILLAGE УКРАЇНА В TELEGRAM – усі головні тексти тут.

Ярослав Куреза

лікар Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, співзасновник спільноти у Viber «Підвези медика на роботу»


Як усе почалося

Ми створили групу «Підвези медика на роботу» у Viber 18 березня разом із двома колегами. 17 березня я був на добовому чергуванні, цього дня влада закрила метрополітен. А вже наступного дня в лікарів почалися проблеми з тим, щоб дістатися на роботу: були введені жорсткі заходи щодо кількості людей у транспорті, приміські маршрути відмовилися їздити до Києва.

Тому ми з колегами вирішили якось полегшити життя медикам нашої лікарні. Спочатку орієнтувалися тільки на своїх: створили групу та поширили її серед колег. Потім думка полетіла трохи далі, і ми вирішили скинути цю інформацію ще й у Facebook. Я розмістив посилання на своїй сторінці з проханням максимального репосту. Згодом зі мною зв'язався товариш, який має знайомих у медіа, та попросив мене відкрити сторінку для загального перегляду, щоб журналісти могли зайти й перевірити, чи я не бот. Я це зробив і заснув після чергування. Коли через 3 години прокинувся, про нас уже написали декілька видань, і в групі було 4000 людей. А зараз там уже близько 17 500 тисяч активних користувачів. Те, що спочатку було орієнтовано виключно на нашу лікарню, зараз поширилося на лікарів інших державних і приватних клінік Києва, також чатом користуються фармацевти.


Ми з колегами вирішили якось полегшити життя медикам нашої лікарні


У мене самого машини немає, але не можу сказати, що створив цю групу під свої потреби. Я їжджу на роботу не кожен день, а працюю в добовому режимі, тому можу іноді дозволити собі таксі. Живу в Голосіївському районі, а на роботу потрібно їхати на Печерську, тому відстань не така вже й велика. Ми створювали групу швидше для тих, хто умовно працює в Голосіївському районі, а живе в кінці Троєщини. Проте коли КМДА придумала ці фантастичні маршрути громадського транспорту, я зрозумів, що аби дістатися з Голосіївського району до Печерська на роботу, потрібно їхати одним маршрутом, а потім іти 5 км пішки, або двома маршрутами з пересадкою, а потім знову 5 км пішки.

За весь час я скористався групою лише один раз, коли їхав із добового чергування з колегою, тричі мені не пощастило знайти водія, але я сильно не засмучувався з цього приводу. Коли доводиться їхати на таксі, це, звісно, трохи б'є по кишені, але я розумію, що є люди, яким це потрібніше.

Як працює ініціатива

Зараз є два варіанти, завдяки яким лікарі можуть знайти водія. Перший – можна написати повідомлення в загальному чаті, але його успіх залежить від того, чи виловить хтось це повідомлення. Тут пощастило або не пощастило. Другий варіант – скористатися додатком cometa.in.ua. Посилання на нього закріплене в шапці чату. Через цю програму можна навіть прослідкувати статистику. У день у середньому 100 лікарів знаходять водіїв через додаток. Статистику групи у Viber ми не ведемо, бо із самого початку наша філософія така: якщо ми допомогли дістатися на роботу хоча б одному лікарю, це вже наша маленька перемога і важливий внесок у спільну справу.

Ми рекомендуємо водіям мати в машині антисептик, одягати маску та вимагати від медиків, які сідають до них у машину, бути в масці та рукавичках. Усі розуміють, що лікарі – це група ризику. Поки що ніяких скарг на медиків через це не було. Єдина скарга від водіїв – на людей, які не є лікарями, але видають себе за таких і їдуть безкоштовно на роботу. Наприклад, так іноді роблять касири супермаркетів.

Спочатку всі орієнтувалися на чесне слово, а зараз ми наголошуємо, що водій має право вимагати в лікаря показати посвідчення, бо багато людей спекулюють на цьому й дурять водіїв.


Усі розуміють, що лікарі – це група ризику


Політика і правила групи – це волонтерська ініціатива, водії можуть підвозити лікарів безкоштовно. На жаль, дехто прагне наживатися на громадських ініціативах, це досить популярна практика в нашій країні. У групі вже були прецеденти, коли заходили перевізники під виглядом волонтерів, а потім виставляли людям рахунок після поїздки. Таке трапляється не тільки в нашій групі, моя співробітниця теж натрапила на таких людей. Якийсь перевізник їхав бусом із Києва у Вишневе, не попереджав, що поїздка платна, вона сіла, а у Вишневому їй довелося заплатити 100 гривень. Недобросовісні люди є, але, на жаль, це неможливо проконтролювати. Ми попереджаємо, що якщо виявимо таких людей, то забанимо назавжди.

Але що казати, якщо у нас спекулюють на всьому. У групу приходять рекламодавці, до мене зверталися, хотіли за гроші розміщувати рекламу. Але моя принципова позиція – ні, ми цього не робимо. Ніяких комерційних справ у групі не ведуть. Та повторюся – усе неможливо проконтролювати. Тому якщо щось і відбувається, що це тільки за спинами адміністраторів.

Раніше я не займався ніякими волонтерськими ініціативами, просто зараз наболіло. Це дуже класно, що до ініціативи приєдналися інші міста. У мене немає цілі організовувати якісь проєкти, я простий лікар швидкої допомоги, і мої колеги, які разом зі мною це придумали, також просто лікарі. Ми лікуємо людей, це основна наша робота.

Але з 18 березня життя змінилося. Зараз, окрім роботи у «швидкій», я ще й постійно перевіряю, що відбувається в чаті. Я входжу до групи адмінів, які чистять чат від спаму, реклами, флуду, намагаються залагодити конфлікти між учасниками. Я не відпускаю ситуацію. Важко сказати, скільки часу це займає, але щогодини точно перевіряю що відбувається. Також я відповідальний за спілкування з медіа.


Андрій Павлов

Волонтер руху #підвезилікаря, засновник платформи no-covid.org.ua


Як усе почалося

На вихідних ми були в гостях у тещі – вона дитячий невролог – і побачили в новинах, що в транспорт пускатимуть лише за перепустками. Маршрутки також скасували. Я побачив іншу сторону карантину та обмеження транспорту: багато медиків живуть поза межами ліній громадського транспорту, який ходить зараз, і просто не зможуть потрапити до лікарні. Наприклад, моя теща живе у ЖК «Чайка», це ще межа Києва, але дуже далеко від її місця роботи. У неї є пацієнти, яким потрібно виписувати ліки, тому їй треба бути на роботі. Якщо вона не дістанеться туди, пацієнти не зможуть отримати важливі для них препарати. Я подумав, що в понеділок зможу відвезти тещу на роботу, але хто відвезе її додому?

Вона не одна така. Люди не перестають хворіти, народжувати чи ламати руки й ноги. Я розумів: якщо станеться щось критичне і мені потрібен буде лікар, а лікар не зможе потрапити на роботу, я можу померти.


Люди не перестають хворіти, народжувати чи ламати руки й ноги


У той же вечір я сів і за три години зробив сайт no-covid.org.ua для обробки анкет лікарів, яким треба дістатися в лікарню. Раніше я займався UX-дизайном, аналітикою, а на останньому місці роботи був product-менеджером. Для створення сайту я використовував платформу, яку на попередній роботі розробляв із колегами. Я добре її знаю, тому створення сайту не забрало у мене багато часу. Так вийшло, що я використав усі ті функції, які сам розробляв. Анкети падали на сайт із Telegram-чату, вже на наступний день туди насипалася велика кількість заявок, які треба було обробляти.

Але не я почав цю ініціативу. Ще до мене люди в Києві та областях самоорганізувалися, зробили чати та групи й почали підвозити лікарів. Я знайшов чат у Viber «Підвези медика на роботу», який створили київські лікарі, також Андрій Приходченко зробив додаток cometa.in.ua, який допомагає медикам знайти водіїв. Ми познайомилися з ним у Facebook і вирішили об'єднати зусилля. Я не хотів просто переманювати людей на свій сервіс, тому прибрав свою онлайн-форму на сайті, а замість цього додав посилання на додаток і на чат у Viber.

Також я вирішив для себе, що буду підвозити лікарів сам. Мені нескладно це робити, до того ж, є вільний час. У січні цього року я звільнився з роботи та поїхав у відпустку, а невдовзі після мого повернення, почався карантин. Поки я не знайшов нову роботу, у мене є вільний час. Тому я вирішив присвячувати його тому, щоб розвозити медиків та поліпшувати можливості в рамках ініціативи #ПідвезиЛікаря.

Як організувати водіїв по всьому Києву

Я підвозив лікарів кілька днів і зрозумів, що нас багато, але ми всі розрізнені. У когось проблеми з пальним, у когось не було масок чи антисептиків. Тому я вирішив організувати збір коштів для нагальних потреб водіїв і точки видання необхідних предметів захисту для водіїв по всьому Києву. Для цього створив закриту групу в Facebook, у якій зараз понад 100 водіїв, ми всіх перевіряємо. Я надіслав туди повідомлення з пропозицією для тих, хто має можливість у своєму районі розповсюджувати набори для захисту та підтримувати контакт з іншими водіями. Деякі люди відгукнулися.

Зараз майже у всіх районах є відповідальна людина, в якої кожен водій може взяти маски та антисептики, аби захистити себе, коли підвозитиме лікарів. Координатори є на Оболоні, Солом'янці, в Голосіївському районі, в Академмістечку, Позняках, Харківському масиві та в районі Ленінградської площі. Скоро ще передамо набір засобів водію на Троєщині й таким чином охопимо весь Київ.

Усі відвідувачі сайту можуть побачити інформацію про те, що ми купуємо та які в нас є потреби. Ми викладаємо фотозвіти та фінансові звіти про те, що купуємо. Також поширюємо все це у Facebook. Спочатку кошти надсилали лише мої знайомі, зараз гроші приходять від незнайомих людей. Мені здається, людям болить те, що відбувається, вони хочуть якось допомогти, але не мають можливості розвозити лікарів самостійно.


Зараз майже у всіх районах є відповідальна людина, в якої кожен водій може взяти маски та антисептики, аби захистити себе, коли підвозитиме лікарів


Як працює сервіс «‎Підвези лікаря»‎

Я вирішив створити сайт, бо в нас не було єдиного ресурсу, де була зібрана вся інформація для лікарів та водіїв. Повідомлення від медиків, яким потрібно дістатися на роботу, та водіїв, які готові допомогти, поширюються хаотично у Viber або Facebook. Тому перше завдання платформи – зібрати під одним дахом усі корисні посилання для водіїв і лікарів. Друге завдання – зменшити хаос у чаті та в додатку.

Я взагалі людина системна, тому всюди, де є послідовність, намагаюся її помічати. У цій історії також є послідовність: у людей є певний графік, як у лікарів, так і у водіїв, і ми можемо скомбінувати їх. Завдяки створенню постійних пар із медиків та водіїв, ми закриваємо частину потреб людей із постійним графіком роботи.

Ми вже почали формувати бази перевірених медиків із державних лікарень і пологових будинків. У цьому нам допомагають волонтери, які контактують з КМДА, через яких ми розповсюджуємо інформацію безпосередньо до лікарень. Там є відповідальні люди, які поширюють анкети серед працівників. Також сервіс Helsi зараз готує розсилку лікарням, з якими співпрацює, щоб поширити серед медиків анкети. Таким чином ми будемо знати куди та в який час цим лікарям потрібно дістатися.


Завдяки створенню постійних пар із медиків та водіїв, ми закриваємо частину потреб людей із постійним графіком роботи


З іншого боку, ми формуємо групи водіїв, які знають, що в них є постійний маршрут на роботу та з роботи. Ми будемо обробляти ці дані й шукати збіги з лікарями. Поки що робимо все в ручному режимі, але вже зараз я працюю над технічним рішенням. Так ми хочемо реалізувати потреби медиків, у яких є постійний графік, аби їм не доводилося щодня шукати водія.

До додатка для пошуку водіїв також додаємо нашу перевірену базу медиків, щоб водії бачили, що підвозять саме лікаря, а не людину іншої професії, яка просто полінувалася поїхати громадським транспортом.

А додаток і група у Viber закривають іншу потребу – вони працюють на зараз. Тобто якщо є люди, яким у цей момент треба кудись дістатися, це ідеальний варіант, який я рекомендую.

Про мотивацію до волонтерства

Зараз я не працюю і весь свій час займаюся виключно волонтерською ініціативою. За навантаженням це набагато більше, ніж у мене було на роботі, але я розумію, що це соціально важливо. Якщо я можу комусь допомогти, то маю це зробити.

Я працюю над платформою і розвожу лікарів, але зараз дуже хочу сконцентруватися на тому, щоб довести пошук водіїв до автоматизації. Тоді в мене буде більше вільного часу, щоб знову сісти за кермо. Зараз я не можу їздити постійно, бо дуже важко комбінувати ці два напрямки. Я міг раніше о 7:00 ранку виїхати й почати розвозити лікарів, повертався додому о 14:00 годині, відповідав на велику кількість дзвінків від координаторів про те, як усе організувати. А на вдосконалення сервісу просто не залишалося часу. Тому на цьому тижні я намагаюся трохи сповільнити свій темп і закінчити роботу над технічною частиною.


Хочу довести цю справу до логічного етапу, коли сервіс працюватиме сам і не потрібне буде моє активне залучення


Зараз за моїми відчуттями панічний настрій щодо того, як дістатися на роботу, трохи зменшується. Люди адаптуються. Є певні рішення та напрацювання, і я думаю, що з нашою платформою ми закриємо цю потребу. Сподіваюся, до кінця місяця стане трохи легше і я зможу повернутися до звичайного життя, бо це дуже виснажує.

Від початку карантину я шукав нову роботу і зараз продовжую шукати, але розумію: якщо мені прямо зараз запропонують активно долучитися до якоїсь компанії, я відмовлюся. Хочу довести цю справу до логічного етапу, коли сервіс працюватиме сам і не потрібне буде моє активне залучення.

Звісно, розумію, що прийде криза і роботу буде знайти складніше, але в мене немає великого страху щодо цього. Я думаю, що компанії, які працюють у сфері IT – більш мобільні й технологічні, вони дають можливість бізнесам, які функціонували офлайн, перекваліфікуватися на онлайн. Тому не боюся, що цей ринок просяде, думаю, будуть вакансії. Вірю, що ініціативні люди з досвідом завжди будуть потрібні на ринку праці в будь-якій ситуації.


Крістіна

івент-менеджерка


Нещодавно знайшла канал, де медики або водії пишуть напрямок, звідки й куди їхатимуть і так зв'язуються одне з одним. Коли я вступила туди, там було близько 800 підписників, зараз вже більш як 2000. Люди активно допомагають і це дуже надихає.

Особисто я через карантин підвозила медиків усього кілька разів, навіть не встигла нічого розпитати, та й не хотілося набридати зайвими питаннями людям після роботи. Я поділилася цим каналом у сторіз, розповіла друзям, у яких є машина, що можна так допомогти.

Підвезти на машині медика – це найменше з того, що ми можемо зробити. Вважаю такий спосіб допомоги дуже значущим. Навіть не уявляю, як їм після доби чи важкої зміни в лікарні стояти на зупинці й чекати транспорт, який зараз і так ходить із проблемами. А деяким потрібно їхати ще й із пересадками, тому що метро не працює. Кожен день для них – ціле випробування, а в інших поки що головне завдання всього лише залишатися вдома.


Підвезти на машині медика – це найменше з того, що ми можемо зробити


Були думки, що це може бути небезпечно, адже медики контактують безпосередньо з людьми, які ймовірно заражені. Тому в мене завжди в машині є кілька масок, антисептики на спиртовій основі, серветки й рукавички. Після кожної поїздки, навіть якщо їжджу сама до супермаркету, обробляю серветками й антисептиком всі поверхні, ручки, кермо.

Коли підвозила лікарів, завжди була в масці, як і пасажири. До того ж, було досить тепло, тому можна було відкрити вікно.

Ми з чоловіком дотримуємося карантину, виїжджаємо тільки у крайньому разі до супермаркету раз на тиждень. Плануємо найближчим часом не виїжджати нікуди, тому підвозити медиків буду тільки тоді, коли наступного разу поїдемо в магазин.

Дуже важливо не припиняти підвозити лікарів, навіть якщо рідко. Зараз потрібно не бути егоїстом, брати участь у соціальних ініціативах за можливості. Так ми швидше переможемо будь-яку епідемію та кризу.