Тиждень мостів на Віледжі триває. Досліджуємо автомобільні переправи через Дніпро й пояснюємо, що з ними не так. З пʼяти київських мостів лише один не має непрацездатних частин. Це не міст Патона, який зʼїдає корозія, не аварійний із 90-х міст Метро, не Північний міст, бо його складник – міст через Десенку, теж визнаний непрацездатним, і навіть не Південний міст, бо дві його естакади аварійні. 

А ось Дарницький залізнично-автомобільний міст, або міст Кірпи, досі майже справний. Хоча з ним теж не все гаразд. І зараз розповімо, що саме.    

Дарницький міст (міст Кірпи)

Зʼєднує Видубичі з Дарницею й Березняками 

   

Тип: арковий

   

Довжина: 1066 метрів 

   

Відкритий: 1990 

   

Повторює абриси старого залізничного моста, який стоїть за 40 метрів від нього

Як будували міст, якого не було в Генплані

Дарницький залізнично-автомобільний міст побудували у 2004–2011 роках за ініціативою тодішнього міністра транспорту Георгія Кірпи. Через це міст у народі кличуть мостом Кірпи. 

 Будівництво нового Дарницького моста / Олег Тоцький

Цей міст не передбачався Генеральним планом Києва, його вирішили побудувати для потреб Укрзалізниці – нібито потужностей старого Дарницького залізничного моста вже не вистачало. Замовником будівництва була (та й досі є) Укрзалізниця. Новий Дарницький міст звели за 40 метрів від старого. Щоб не створювати перешкод для суден, прольоти нового моста розташовані ідентично до прольотів залізничного. 

З будівництвом мосту були дуже великі проблеми, згадує в розмові з Віледжем інженер-мостовик Андрій Лімонов.

«Я особисто експертував одну з опор, яка була запроєктована в іншій державі: вона не відповідала навіть геометричним параметрам, вона не могла стояти. Ми давали рекомендації, як її укріпити, і це зробили ще в процесі будівництва». 

Урочисте відкриття робочого руху однією колією на Дарницькому залізнично-автомобільному мостовому переході, 24 грудня 2008 року / swrailway.gov.ua

Відкривали міст поступово: у 2010 році запустили рух потягів, за кілька місяців – рух авто з лівого берега на правий, у 2011-му – авторух у зворотному напрямку. Але зʼїзди й заїзди на лівому березі понад десять років залишалися недобудованими. Лише у 2023 році завершили зʼїзди на Березняки, але й це ще не все. Досі не вистачає одного заїзду на лівому березі, щоб остаточно завершити цей довгобуд. 

Що з ним не так (якщо коротко: розбитий асфальт)

Найбільша проблема Дарницького моста – асфальтове покриття. Оскільки замовником будівництва мосту була Укрзалізниця, то міст залишався на її балансі, а місто не могло проводити там ремонт. 

Тепер же на баланс міста передали лише половину моста – так звану верхову частину, що веде з лівого на правий берег. До речі, саме цю частину перекривають для автомобілів під час повітряних тривог. У КМДА не змогли відповісти на наше запитання, чому це відбувається, пославшись на рішення «військових». Ця частина моста перебуває в «обмежено справному стані», повідомили Віледжу в КМДА. «Обмежено справний» – це другий експлуатаційний стан із пʼяти можливих. Нагадаємо, що інші київські мости через Дніпро – або в четвертому, або в пʼятому стані.

Низова частина Дарницького моста (з правого на лівий берег) досі на балансі Укрзалізниці. Саме ця частина проблемна, бо там вчасно не ремонтують асфальт. «Споруди низової частини, на яких спостерігається руйнування покриття, на сьогодні не зараховані до комунальної власності територіальної громади міста Києва», – відповіли в Дептрансі на запит Віледжа.

Укрзалізниця проводить ремонт асфальту на своїй частині Дарницького мосту / Дарницька РДА 

Що з цим робити (нарешті добудувати)

КМДА давно просила передати Дарницький міст у комунальну власність, щоби ремонтувати там дорогу. Але для цього міст мають остаточно добудувати й здати в експлуатацію. 

Ми запитали в Укрзалізниці, чи планують вони оголошувати тендер на добудову останнього заїзду, але на момент публікації статті не отримали відповідь.

Зʼїзди з Дарницького моста на Березняки відкрили в 2023 році / Autostrada

Що ще не так із мостом 

Якщо проблема інших мостів Києва в тому, що вони перевантажені трафіком, то з Дарницьким мостом все навпаки. Приміром, за даними на 2017 рік, він був завантажений на 80%. Тоді як інші мости – на 130%. 

Причина низького попиту на цей міст у тому, що він не до кінця інтегрований в дорожню мережу, кажуть фахівці. Навіть після добудови зʼїздів на Березняки проблема залишилась. 

«Дарницькому мосту зробили неповноцінну зв'язку на лівому березі. Але й на правому ця звʼязка обмежена. За задумом цей міст мав тунелем пройти й вийти на бульвар Дружби народів (зараз Міхновського). Тоді він би працював на повну, – пояснює в коментарі для Віледжа транспортний аналітик Дмитро Беспалов. – Але цей тунель уже неможливо зробити, бо на його шляху побудували якийсь бізнес-центр чи житловий комплекс».

На відміну від інших мостів Києва Дарницький не перевантажений трафіком / Yuri Ternytsky

Однак попри недостатню популярність зараз, Дарницький міст ще зіграє свою роль у майбутньому, каже аналітик. У 2023 році його компанія «Про мобільність» провела моделювання, як розподіляться транспортні потоки, якщо  почергово перекривати київські мости на ремонти. 

«Ми закривали Південний міст, дивились, як розподілиться трафік, потім міст Патона і так далі. І ми зʼясували, що тоді Дарницький міст і ці нові з'їзди завантажуються й працюють на повну», – розповідає Беспалов. 

«Ми зробили висновок, що Дарницький міст і його з'їзди – це стратегічний резерв на випадок ремонтів інших мостів. А ми якраз входимо в цю фазу, наступні років 10-20 ми будемо почергово або паралельно ремонтувати той чи інший міст. І тут, власне, Дарницький міст вступає в роботу. Він найновіший, і він готовий приймати цей попит».

Ми розібрали вже всі автомобільні мости через Дніпро. Залишився Подільсько-Воскресенський, але про нього поговоримо, коли його нарешті відкриють для приватного транспорту. 

А у наступному тексті читайте про те, звідки в нас стільки проблем із мостами і чому жарт про те, що лівий берег – не Київ, може перестати бути жартом.

Обкладинка: Дарницький міст / Ana Petrenko