Думали, у Києві лише два аварійні мости через Дніпро? – З Північним теж проблеми
На Віледжі триває тиждень мостів. Розбираємо, що не так із київськими автомобільними мостами через Дніпро. Ми вже розказали про міст Патона, який зʼїдає корозія, і про аварійний із 90-х міст Метро.
Тепер розповімо про Північний міст. Хороша новина: він у кращому стані, ніж два попередні. Погана: одна з його частин уже теж у непрацездатному стані – йдеться про міст через Десенку. Це частина Північного моста, що веде з Труханового острова в бік Троєщини.
Північний міст
Зʼєднує Оболонь і Почайну з Троєщиною й Райдужним
Тип: через Дніпро – вантовий, через Десенку – балковий
Довжина: через Дніпро – 816 метри, через Десенку – 732 метри
Відкритий у 1976 році
Перший у СРСР однопілонний вантовий міст
Як будували
Будівництво пілона Північного мосту / ЦДКФФА України імені Пшеничного
Північний міст почали проєктувати в 1968 році. Завданням проєктувальників на чолі з Георгієм Фуксом було зробити максимально довгий проліт мосту. Це було потрібно для проходу великих суден. Міст будували близько до вже наявного Рибальського залізничного моста (раніше – Петрівського). Якби проліт нового моста був би закоротким, габаритні судна не змогли би безпечно маневрувати.
Зробити такий великий проліт вирішили завдяки вантовій конструкції. Вантовий міст – це такий, у якому мостове полотно підвішується за канати (ванти) до високого стовпа – пілона.
Будувати міст почали в 1971 році й відкрили в 1976-му. З моменту відкриття й до 2018 року міст називався Московським, хоча Північний – це була його проєктна назва.
Північний міст став першим у СРСР вантовим мостом з одним пілоном. Довжина вантового прольоту, який розташований біля лівого берега, складає 300 метрів. Він підвішений за пілон висотою 119 метрів вантами зі сталевих канатів. Форму пілона у вигляді літери «Л» придумав архітектор Анатолій Добровольський (він же автор проєкту готелю «Україна» й Головпоштамту на Хрещатику, Будинку художника в Києві), за цю роботу він не отримав грошей. Правобережна частина мосту через Дніпро – естакада з прогонами по 63 метри.
Північний міст – вантовий, тобто це такий, у якому мостове полотно підвішується за канати (ванти) до пілона / AnryGrey
Що не так із мостом (частина мосту через річку Десенка – у непрацездатному стані)
Північний мостовий перехід – це цілий комплекс споруд, він складається з двох мостів – через Дніпро та Десенку, дороги на Трухановому острові, підходів, зʼїздів і заїздів. Ці елементи моста оцінюють окремо й відносять до одного з пʼяти експлуатаційних станів. Перший стан – справний, а пʼятий – непрацездатний. Громадська організація «Пасажири Києва» поділилися з Віледжем документом із переліком усіх мостів і шляхопроводів Києва, які перебувають у непрацездатному й обмежено працездатному стані (цей перелік отримала від КМДА Ксенія Семенова у відповідь на своє депутатське звернення). Так от, Північний міст через Дніпро віднесений до четвертого експлуатаційного стану, а ось міст через Десенку – уже в пʼятому стані, тобто непрацездатний.
У «Київавтодорі» називають дві проблеми Північного моста. Перша – руйнація деформаційних швів. Деформаційні шви – це розрізи, які розділяють мостове полотно на окремі блоки. Під дією температури чи вібрації елементи конструкцій можуть деформуватися, і ці шви потрібні, щоб вони не зруйнувалися. Друга проблема – зношеність гідроізоляції. «Коли стара зношена гідроізоляція порушена, волога потрапляє на опори та балки, бетон піддається корозії, що зменшує надійність конструкції», – пояснював гендиректор «Київавтодору» Олександр Федоренко.
Дві проблеми Північного моста – деформаційні шви й гідроізоляція / Vasyl Babych
Конструкції Північного мосту швидше зношуються через додаткові навантаження. «Цей міст проєктували й будували тоді, коли інтенсивність руху вираховували в 10 тисяч авто на добу, будували з перспективою росту трафіку до 50 тисяч авто на добу. А сьогодні маємо 120–150 тисяч», – казали в «Київавтодорі».
Але річ не тільки в трафіку, бо насправді всі київські мости перевантажені й усі не були розраховані на таку кількість авто, кажуть фахівці. Північний міст страждає через транзитні фури. «Північний і Південний мости – це частина вантажного транзиту. Коли вантажний транспорт їде транзитом через Київ, то він має право перетинати Дніпро тільки через ці мости, через інші не має права», – пояснює в коментарі Віледжу транспортний аналітик, співзасновник громадської організації «Пасажири Києва» Олександр Рак.
Що з цим робити (потрібен капремонт, але комунальники обходяться поточними)
Відповідь прозаїчна – ремонтувати. «З часу запуску в експлуатацію споруду капітально жодного разу не ремонтували. Звісно, сьогодні міст потребує капітального ремонту», – визнавав очільник «Київавтодору».
Північний міст / Imass ua
Ми запитали в Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, чи планують капітально ремонтувати Північний міст, і отримали таку відповідь:
«З метою забезпечення безперебійного та безпечного пересування для всіх учасників дорожнього руху [...] на постійній основі виконується моніторинг технічного стану конструкцій [...] і за необхідності виконується комплекс робіт із поточного ремонту та робіт з утримання».
Іншими словами, поки в КМДА обходяться поточними ремонтами й капітальний не планують. Приміром, у 2022–2023 роках ремонтували частину Північного мостового переходу через річку Десенка. З весни 2024 року триває ремонт на мості через Дніпро. Це так званий поточний середній ремонт. Комунальники повністю знімали дорожнє полотно, влаштували нову монолітну плиту, проклали гідроізоляцію, нові шари асфальтобетону. У «Київавтодорі» стверджують, що такі роботи можуть збільшити «експлуатаційну спроможність мосту ще на років 10, до капітального ремонту».
Ремонт моста через Десенку / КМДА
«Там [на київських мостах] були поточні ремонтні роботи, але, як ми зараз бачимо, вони ні на що не впливають, – вважає Олександр Рак. – Пʼятий експлуатаційний стан – це аварійні частини, їх треба замінити, їх не можна просто трішечки підлатати. Якийсь час, може, воно протримається, але потім однаково буде осипатися, арматура буде іржавіти. Їх треба було, звичайно, набагато раніше ремонтувати або реконструювати».
У «Київавтодорі» підтверджують, що Північному мосту потрібен комплексний ремонт. Але кажуть: роботи почали «в межах виділених коштів».
У наступному тексті циклу розповідаємо про Південний міст. Зараз він закритий для приватних авто – і це, ймовірно, продовжує йому життя.