Стати донором крові вперше може бути страшно. Але трошки легше, якщо робити це в знайомій локації й, наприклад, поряд із колегами. Перші корпоративні дні донора «Агенти крові» запустили ще п’ять років тому, у 2019 році, за ініціативою досвідченої донорки й волонтерки Каті Даценко, розповідає засновниця ГО Олена Балбек.

Естафету системної донації крові «Привіти передали» запустили в серпні 2023 року. Соціальний проєкт закладів «Привіту» (Китайський, Тайський, Вʼєтнамський, Японський) отримав назву Pryvit Help. За рік щомісячних донацій (що 14 числа) постійною локацією для них став коворкінг Kooperativ. Долучити до кровоздачі вдалося вже 63 бізнеси, розповідають «Агенти крові». 

Поцікавилися в бізнесів, чому для них важливо бути донорами крові й залучати до донорства інших, а також запитали, що потрібно, щоби провести виїзну донацію.

Як з’явилася ідея виїзних донацій?

Виїзні донації – це рішення, що дозволяє швидко провести процедуру забору крові: співробітникам компанії не треба витрачати час на дорогу до центру крові, бригада працює надзвичайно оперативно, а ще гарним бонусом є бондінг з колегами [процес, за допомогою якого розвиваються тісні емоційні стосунки], розповідає координаторка корпоративних донацій Катерина Песоцька.

На виїзді «Агенти крові» організовують закриті корпоративні донації (лише для співробітників певної компанії) і відкриті донації (зокрема, у межах проєкту «Привіти передали»).

Яким умовам має відповідати приміщення, щоби там відбулася донація?

«Агенти крові» зазвичай рекомендують, щоб приміщення мало площу не менше 50 квадратних метрів.  Там має бути гарна вентиляція й бажано доступ до денного світла.  Але на практиці не всі компанії мають такі просторі приміщення, тож доводиться працювати з тими приміщеннями, що є, каже Катерина Песоцька. «Представники компаній завжди можуть надіслати нам фото свого офісу, а команда вже зорієнтує, як можна облаштувати зону для забору крові», – коментує Песоцька.

А як щодо стерильності цього приміщення?

«Ми щораз розповідаємо й наголошуємо, що виїзні донації мають за собою багаторічну практику, тож усі ризики мінімізовані чи виключені повністю. Тому хвилюватися за безпечність процедури не варто: усі засоби залишаються одноразовими, запакованими й стерильними», – пояснює Катерина Песоцька.

Як перевіряють стан здоров’я донора перед донацією?

Під час виїзної донації донори проходять майже ідентичний шлях, як і в лікарні: єдиною відмінністю є те, що на корпоративних донаціях усе відбувається значно швидше, каже координаторка корпоративних донацій.

Спочатку всі донори спілкуються з терапевтом, який запитує про стан здоровʼя й перевіряє, наявні чи відсутні протипоказання до здачі крові. Після цього в донорів беруть кров із пальця для визначення групи крові й рівня гемоглобіну. Показник гемоглобіну має бути не нижче 125 грам на літр (г/л) для жінок і 135 для чоловіків, щоби донорів допустили до донації. Якщо все ок, далі донор здає кров (тривалість кровоздачі – приблизно 10 хвилин).

Як спланувати виїзну донацію?

Компанії, яка хоче провести виїзну донацію, насамперед треба визначити, чи є в них достатня кількість охочих. Для проведення корпоративної донації потрібно щонайменше 20 донорів. Тому «Агенти крові» рекомендують провести внутрішнє опитування колег для розуміння рівня залученості. 

Коли компанія це зробила, то може звертатися до «Агентів крові», які переймають на себе подальшу координацію, зокрема, домовляються про виїзд із центром крові (який і привозить все медичне устаткування), а також консультують донорів щодо всіх питань, що можуть виникати. Наприклад, щодо питань підготовки до донації («Агенти крові» можуть нагадати про обмеження й, наприклад, запропонувати альтернативу в їжі).

«Ми покриваємо всі організаційні питання, а вам лиш треба зібрати охочих і надати приміщення. Одним словом: здавати кров з «Агентами» – це безболісна й дуже приємна процедура, особливо коли поруч колеги», – коментує Катерина Песоцька.

Як після донації транспортують кров?

Після виїзної донації кров потрібно доставити до центру крові за чотири-шість годин: саме стільки часу вона може перебувати в мобільних холодильниках, щоби бути придатною для подальшого використання.  

Після прибуття кров тестують на ВІЛ/СНІД, гепатит В й С, сифіліс, а ще визначають резус-фактор крові. Далі донори можуть дізнатися свої результати аналізів. Якщо в крові знайшли певні інфекції, то її утилізують, а донора про це інформують.

Кров, що пройшла перевірку, іде на заготівлю. Її розділяють на фракції: еритроцити (160–220 мілілітрів), тромбоцити (50 мілілітрів), лейкоцити (40 мілілітрів) і плазма (190–210 мілілітрів). Потім еритроцити лейкофільтрують.

У результаті лейкоцити йдуть на утилізацію, а інші компоненти – на переливання. Плазму ставлять на три–шість місяців карантинізації, тромбоцити переливають упродовж п’яти днів після забору, а еритроцити –  упродовж 28 діб. Тобто цільну кров у стаціонарних умовах не переливають, пояснює Катерина Песоцька.

Наскільки популярні виїзні донації?

У 2019 році «Агенти крові» здійснили 12 виїздів, у 2020 році через локдаун виїздів не було, але вже за рік звернулися 19 компаній, які хочуть провести виїзну донацію, розповідає Катерина Песоцька. Кількість виїздів на корпоративні донації продовжила збільшуватися й після повномасштабної війни: у 2022 році команда провела 22 виїзди, у 2023-му – 45 виїздів, а за першу половину 2024 року – 57 виїздів (і наразі мають доволі великий перелік).  

Також помітно зросла частка компаній, які планують по кілька донацій на рік, тобто регулярно проводять день донора для співробітників, додає Песоцька. У середньому одну корпоративну донацію відвідує 20–30 донорів, що вважають гарним результатом, особливо для першого досвіду компанії.

«Привіти» про запуск естафети з донації крові

«До нас звернулась артдиректорка «Привітів» Аня Рябова з пропозицією зробити спільний проєкт. А ми, зі свого боку, уже довгий час обговорювали концепт щомісячних днів донора 14 числа, щоб привернути увагу до культури системного донорства. Тож, починаючи розмову з нею, я вже знала, який концепт запропоную. І стався метч», – розповідає засновниця ГО «Агенти крові» Олена Балбек.

«Почалося все з корпоративної донації «Привітів», а за декілька місяців ми вирішили зробити здачу крові щомісячною, – каже співзасновниця мережі ресторанів «Привіти» Даша Кацуріна. – Першими до нас доєдналися дружні бізнеси й заклади. Нам дуже сподобалася форма гри у вигляді естафети: тобі передають її, і ти не можеш відмовитися, включаєшся, як у спорті».

Вона додає: «Мало крові не буває ніколи. Та найголовніше, який міф ми хотіли розвінчати й про що неодноразово говорили в команді – побороти страх здачі крові. Багато хто думає, що це може бути боляче, некорисно; якщо ти куриш, то здавати кров не можна тощо. Уже зараз відчуваємо, що нам це частково вдалося. Дедалі більше чуємо позитивних відгуків й історій від гостей, які приводять на наступні донації своїх друзів».

Інна Логвін

бренд-директорка Kooperativ, які надають локацію для донації

Донорство крові – це прямий спосіб врятувати чиєсь життя, і ми хочемо бути частиною цього важливого процесу. Участь в естафеті «Привіти передали» дозволяє нам обʼєднати зусилля з іншими організаціями й зробити донорство більш доступним і зручним для людей.

Ми активно інформуємо наших резидентів про можливість здати кров, використовуючи внутрішні канали комунікації. Регулярно проводимо інформаційні сесії про важливість донорства, розміщуємо афіші в нашому просторі. Також ми заохочуємо наших співробітників бути прикладом, самими стаючи донорами. Крім того, ми намагаємося зробити процес максимально зручним, надаючи нашу локацію для збору донацій прямо на місці.

Бізнеси про те, чому для них важливо здавати кров

   

Світлана Орищенко

CEO Milk Bar Family

Ми в команді маємо багато корисних звичок і загалом робити разом щось класне. До цього в нас уже багато років була звичка разом бігати, долати відстані на благодійних забігах і марафонах. Тепер зʼявилася звичка здавати кров. 

Членам команди ми просто розповіли без жодних додаткових мотивацій і тепер щоразу збираємо охочих, бо всі розуміють, що це звичка про свідомість і можливість врятувати чиєсь життя. Досі вражені тим фактом, що один донор може врятувати три життя. Нам про це розповіла команда донації, коли нам здалося, що ми зібрали якось замало людей, а насправді важливий кожен. 

Гостям ми комунікуємо щоразу в соцмережах, коли долучаємося, і завжди розповідаємо, як вони теж можуть приєднатися до донації.

   

Таня Малишко

employer branding manager у Jooble

Ми віримо, що свідоме суспільство складається зі свідомих людей. Для Jooble донорство крові – це не лише благодійна ініціатива, але й частина усвідомленого підходу до життя, який ми підтримуємо в компанії. 

Залучаючи співробітників до донорства, ми підкреслюємо, що наша компанія є частиною великої української спільноти, де кожен може допомогти змінити світ на краще. Коли донорство стає частиною корпоративної культури, це не лише рятує життя, але й згуртовує команду, підвищуючи рівень лояльності.

   

Віктор Квашенко

керівник бізнес-напрямку Wanted Vegan

Cоціальна відповідальність команди йде як згори вниз, так і знизу вгору, тому ми завжди заохочуємо до участі колег у всіх можливих ініціативах. Розповідаємо про важливість тієї чи тієї ініціативи, а також надаємо додатковий вихідний за донорство, визнаємо внесок співробітників і завжди пропонуємо додаткові благодійні проєкти для команди. Корпоративна донація не лише має позитивний вплив для суспільства, але й зміцнює командний дух.

Наступна донація крові в межах ініціативи «Привіти передали» відбудеться 14 cерпня в коворкінгу Kooperativ з 9:00 до 12:00. Долучитися до здачі крові можна після реєстрації й долучення до чату донорів, де організатори за кілька днів до донації поділяться посиланням на бронювання часових слотів.