Корисна звичкаАктивно слухати
Щоби дійсно почути співрозмовника
У рубриці The Village Україна розповідає про корисні звички та прості дії, які можуть зробити життя кращим. Цього разу говоримо про корисну звичку активно слухати. За допомогою активного слухання можна краще зрозуміти співрозмовника та побудувати близький контакт. Цей метод часто використовують психотерапевти.
Психотерапевтка Катерина Калиновська розповідає, що таке активне слухання, для чого воно потрібне, а також ділиться кількома простими техніками.
Катерина Калиновська
психотерапевтка
Що таке активне слухання
Активне слухання – це спосіб, за допомогою якого можна дійсно почути співрозмовника, якщо в цьому є зацікавленість. Часто діалог будується за схемою «я говорю, потім перечікую, поки говорить співрозмовник, і продовжую».
Активне слухання – це автентична зацікавленість у співрозмовникові й у тих сенсах, що він / вона хоче донести. Це передбачає базову повагу й інтерес до іншої людини, визнання її суб’єктності та здатність емпатувати. Інакше кажучи, це діалог.
Наприклад, так спілкуються психотерапевти зі своїми клієнтами, це їхня базова компетенція. Здатність до активного слухання вможливлює близькі стосунки будь-якого характеру – між друзями, партнерами, батьками й дітьми. Деякі прийоми активного слухання можуть застосовуватися в менеджменті, консалтингу та будь-яких сферах, де важливо чути зворотний зв’язок.
Правила активного слухання
- повага
- інтерес
- здатність до емпатії
- здатність сприймати різні погляди та зворотні зв’язки
Тобто це передбачає певну психологічну зрілість. Звичайно, можна технічно імітувати активне слухання, але це більше про маніпуляції.
Що перешкоджає активному слуханню
Активному слуханню перешкоджають особистісні складнощі психологічного характеру. Наприклад, тривожність, хитка самооцінка, будь-які упередження стосовно світу й оточення, що заважають бути в контакті зі співрозмовником. Неможливість почути іншого, авторитаризм, підозрілість, невизнання суб’єктності іншого, різні нарцисичні порушення.
Будь-які психічні складнощі на кшталт депресії також залишають мало ресурсів для сприйняття іншого. Також можуть заважати активно слухати інтенсивний емоційний стан, виснаженість, вигоряння, підвищення тривожного фону, тобто будь-які стани, що порушують емоційну рівновагу.
Техніки активного слухання
Відлуння-техніка – це повторення окремих слів або словосполучень людини без змін. Попросіть уточнити всі, навіть найдрібніші подробиці.
Паузи: коли людина закінчує говорити, витримайте паузу. Вона дає можливість подумати, осмислити, усвідомити, додати щось до розповіді.
Повідомлення про сприйняття – це можливість повідомити співрозмовнику, що ви зрозуміли, що він вам сказав, його емоції та стан.
Розвиток думки – здійснення спроби підхопити та просувати далі основну ідею або думку співрозмовника.
Повідомлення про сприйняття: слухач повідомляє свого співрозмовника про те, яке враження той створив під час спілкування. Наприклад: «Ви говорите про дуже чутливі для вас речі».
Відображення почуттів – вираз емоційної позиції співрозмовника на основі спостережень не тільки за тим, що він говорить, але й за тим, що виражає його тіло. Наприклад, фраза: «Я бачу: тебе це хвилює ...»
Повідомлення про сприйняття себе: слухач повідомляє свого співрозмовника про те, як змінився його стан унаслідок слухання. Наприклад, «Мене зачепили твої слова».
Зауваження щодо процесу бесіди: слухач повідомляє про те, як можна осмислити бесіду загалом. «Здається, що ми досягли спільного розуміння проблеми».
Резюмування, тобто підбиття проміжних підсумків сказаного співрозмовником у процесі його монологу: «Отже, ми з вами обговорили таке: ...»