Є питання«Покажіть сумку» та інші ситуації, коли ваші права порушують
Той момент, коли ви маєте право
15 березня – Всесвітній день захисту прав споживачів. The Village Україна просить юриста пояснити, які права споживача найчастіше порушують і як їх захищати. Наприклад, чи може охоронець просити вас показати особисті речі й вимагати, щоб ви надали чек.
Олександр Лютий
юрист
Права, які найчастіше порушують
Найчастіше звертаються з двома питаннями: щодо куплених товарів у продуктовому чи побутовому магазині та щодо послуг у житлово-комунальній сфері. Передусім це прострочені продукти, на яких змінюють дату упакування, відмова відшкодувати бракований товар, невиконання зобов’язань ЖЕКами.
Охоронці не мають права оглядати особисті речі
Охоронці в супермаркеті не мають права змушувати покупця залишати свої речі у скриньці. За розбитий у торговому залі товар покупець не зобов’язаний платити. Крім того, можна фотографувати будь-яку річ, яка є у вільному продажу. Також охоронці не мають права оглядати особисті речі покупця. Огляд стосується і чеків, які на виході із супермаркету теж залюбки перевіряють. Чек є приватною власністю, як і придбані вами товари.
Таке право має лише поліція та працівники Державної служби охорони у випадку, коли є підозра, що особа вчинила адміністративне правопорушення або злочин. Якщо в охоронців виникають сумніви чи підозри щодо вашої особи, вони можуть стежити за вами за допомогою камер спостереження. Перевірку чеків практикують здебільшого у великих торговельних центрах, де відеозйомка покупців проводиться обов’язково.
Посилатись потрібно на ст. 34 Закону України «Про національну поліцію» та ст. 264 Кодексу про адміністративні правопорушення: ніхто, крім поліції, не має права проводити огляд речей. Навіть якщо на відеозаписі охоронцям примарилось щось підозріле, самостійно дивитися ваші речі вони не можуть. Потрібно викликати поліцію.
На час ремонту техніки з гарантією можна просити товар такої самої марки
Для цього потрібно написати заяву за місцем проведення ремонту з таким проханням. Бувають випадки, коли людина здає в ремонт телефон із сенсорним екраном, просить надати на час робіт інший, а їй дають, наприклад, кнопковий телефон. У законі чітко сказано, що товар має бути аналогічної марки (моделі, артикула, модифікації). За кожен день затримки виконання вимоги споживача повинні сплачувати неустойку в розмірі 1% від вартості товару.
Відсутність чека – законна підстава, щоб відмовити в поверненні товару
Втрата чека вважається законною підставою для відмови в поверненні товару. Завжди потрібно зберігати його. Згідно зі статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів», відсутність чека дає продавцю право не повертати гроші за товар.
Також є момент з пошкодженим товаром. Наприклад, людина купила взуття, вийшла в ньому на вулицю, проте виявилося, що взуття замале. Тому вона вирішує повернути товар. На це дають 14 днів. У нашому випадку продавець має право відмовити в поверненні, адже відповідно до закону товар можна повернути, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики. Подряпини, тріщини, розриви на виробі тощо, пошкодження упаковки чи ярлика будуть правомірною причиною відмови в задоволенні вимог споживача. Отже, людина вийшла надвір, і є велика ймовірність, що взуття після контакту з асфальтом матиме дрібні подряпини та згини. Відповідно продавець має право не приймати цей товар назад.
До кого звертатися, якщо виникають питання стосовно захисту прав споживачів
Насамперед варто звертатися в управління Держпродспоживслужби, саме воно виконує основну функцію захисту прав споживачів. Можна звертатися до Союзу споживачів України, вони займаються правозахисною діяльністю і правовою допомогою. Також захистом прав споживачів опікується Державна житлово-комунальна інспекція, яка перейшла у форму громадських організацій. При кожній міській раді є така інспекція, що займається ЖЕКами, перевірками будівельних майданчиків тощо. У деяких населених пунктах працюють відділи з питань захисту прав споживачів при міських радах і виконкомах.