Ділова етика«Ти так схудла!» Як не варто робити компліменти
Та коли вони недоречні
У рубриці «Ділова етика» The Village Україна намагається розв’язувати суперечливі питання, які виникають у робочому процесі.
Ситуація: колега прийшла на роботу з новою стрижкою, і ви хочете зробити їй комплімент. На слова «ти так гарно підстриглася, посвіжішала і взагалі здаєшся молодшою» — колега не так радісно відреагувала, як ви очікували. З’ясовуємо, як не варто робити компліменти та коли похвала доречна.
Аліна Скибинська
Експертка з етикету
Комплімент — це просте й універсальне рішення для того, щоб поліпшити настрій співрозмовнику та налаштувати бесіду на приємний тон. Важливо пам’ятати, що це похвала реальних достоїнств особистості. Є стереотип, що компліменти використовують лише чоловіки для того, щоб загравати з жінками, але це не так. Комплімент не має гендерних переваг чи установок. У діловому спілкуванні варто дотримуватися чотирьох основних правил: комплімент має бути щирим, оригінальним, доцільним і в ньому не має бути двозначності.
Як не робити компліменти
Не варто робити комплімент «знизу», або комплімент-порівняння: коли людина задля похвали іншої принижує своє почуття гідності чи власні здібності. Наприклад, коли мама каже дитині: «О, як ти навчилася готувати, навіть я так не вмію!». Інколи ця похвала навіть звучить як заздрість: «Який величезний будинок ви побудували. Я теж колись зароблю купу грошей і собі такий побудую».
Маніпулятивний комплімент, який використовують, щоб потім щось попросити: «Ти така гарна, тобі ж не важко попросити в керівника бонус для всіх співробітників?»
Не варто робити комплімент лише щодо одягу, наприклад, говорити, що в колеги гарна сукня. Тоді створюється враження, що оцінюють не смак і стиль людини, а хвалять лише одяг. Варто сказати, що ця сукня личить і підкреслює, наприклад, колір очей. Важливо конкретну деталь гардероба співвіднести із зовнішністю або іміджем людини.
Повчальні компліменти — теж поганий тон. З одного боку, ви кажете людині приємні слова, а з іншого, повчаєте її. Наприклад, коли говорите колезі, що йому дуже личить піджак і варто одягати його частіше.
Не потрібно робити компліменти щодо частин тіла: довгих ніг чи тонкої талії. Компліменти використовують для того, щоб підкреслити смак, професійні здібності, манеру поведінки людини: те, що можна у собі змінити чи вдосконалити. Частини тіла — те, що дано нам від народження і що ми змінити майже не можемо.
Фраза «О! Як ти схудла!» — це вершина нетактовності. Адже в діловому спілкуванні тема здоров’я (а схуднути або набрати вагу саме така тема) категорично заборонена.
Я не рекомендую під час першої зустрічі одразу ж робити компліменти. Ви повинні пам’ятати, що у 98% випадків ваші слова сприймуть як лестощі, а не як правдиву інформацію.
Як відповідати на компліменти
Якщо ви прагнете, щоб колеги та друзі проявляли до вас щиру симпатію, треба навчитися коректно відповідати на компліменти. Їх варто приймати з повагою і без заперечень. «Ну що ви? Не такий уже я експерт у цьому питанні!» — не надто вдала відповідь на комплімент від колег, які відзначають вашу роботу. Не коментуйте компліменти й не ставте після них питання: «Ви сказали, що сьогодні я маю гарний вигляд. А що, вчора мав гірший?». Також не потрібно виправдовуватися за похвалу. Наприклад, казати: «Дякую, звичайно, але ця сукня зовсім не нова, я її купувала торік на розпродажу».
Ніна Давидова
Психологиня
Компліменти кажуть для того, щоб зробити приємно іншій людині, підкреслити її гарні риси, особливості чи зміни. Вони можуть бути своєрідним «психологічним погладжуванням», щоб сподобатися співрозмовнику або зняти напругу.
Залежно від того, наскільки близькі люди, я б виділила формальні та інтимні компліменти. Формальний комплімент можна зробити як малознайомій людині, так і колезі — йому притаманна досить велика «дистанційність». Це як частина small talk. Інтимний комплімент має великий ступінь близькості й довіри, він слугує для підтримки близького контакту чи навіть загравання.
Усе залежить від того, які стосунки між вами: що дозволено з друзями, може бути недоречним у спілкуванні з керівником. Варто усвідомлювати, з ким ви говорите, який рівень близькості між вами та чого хочете досягти цим компліментом.
Можна робити будь-які компліменти, але ви ризикуєте: будь-яким висловлюванням, навіть з добрим наміром, ви символічно втручаєтеся на територію співрозмовника, зосереджуєте увагу на ньому. Не варто робити компліменти, які звучать як оцінка, зачіпають щось особисте й можуть збентежити людину, коли порушується субординація. Якщо комплімент невдалий, ви завжди можете попросити вибачення.
Ілюстрація: Анна Шакун