РечіЩо таке етична мода і чи є вона в Україні?
Називаємо бренди, що шиють одяг зі старих речей
The Village Україна з’ясовує, що значить ресайклінг, апсайклінг та свідоме споживання речей.
24 квітня 2013 року після обвалу фабрики Рана Плаза в Бангладеші, в результаті якого загинуло понад тисячу осіб і більше двох тисяч були поранені, була створена міжнародна організація Fashion Revolution.На фабриці Рана Плаза відшивали свої речі такі бренди як H&M, Gap, Wallmart. Будівля обвалилася через ігнорування норм безпеки. Умови праці на фабриці були неприйнятні та небезпечні. Люди працювали по 14 годин на день, в будівлі не було пожежної безпеки, права працівників не дотримувалися. Часто на подібних фабриках використовується дитяча праця, де діти працюють на рівні з дорослими. Такі виробництва використовує більшість мас-маркет брендів.
Одна з найуспішніших акцій організації Fashion Revolution – флешмоб в соціальних мережах, де під хештегом #WhoMadeMyClothes («Хто зробив мій одяг») люди по всьому світу запитували бренди про їх виробництва і людей, що там працюють.
Організація Fashion Revolution створена, щоб розповсюджувати інформацію про етичне і неетичне виробництво та популяризувати більш відповідальний підхід як до створення, так і до споживання речей у сучасному світі. Україна – 88-а в списку країн-учасників. В нас також з’являються бренди, що працюють з техніками апсайклінгу та ресайклінгу.
В обох випадках – це процеси створення нового одягу з вже вживаного. Від ресайклінгу апсайклінг відрізняється тим, що в першому випадку мета полягає в мінімізації відходів, а в другому – в створенні речі з доданою вартістю. Додана вартість з'являється в результаті того, що дизайнер інвестує в її виробництво свою креативність.
8 етичних брендів Made in Ukraine
RCR Khomenko і Church of Upcycling
RCR Khomenko і Church of Upcycling – два бренди київського дизайнерки Ясі Хоменко. Яся одна із перших почала працювати з апсайклінгом в Україні і довела, що з цією технікою можна створювати гарні дизайнерські речі, що легко впишуться у реальні гардероби. Дизайнерка переробляє старі сорочки, додаючи на них принти-ілюстрації, а також шиє сукні з вінтажних тканин.
UliUlia
Бренд UliUlia був заснований Юлією Кордюковою в 2013 році. В основі створення бренду лежить ідея апсайклінгу. Використання як сировини матеріалів, які вже були у вжитку, дозволяє дизайнерці більш раціонально застосовувати природні ресурси і боротися з забруднення навколишнього середовища текстильними відходами. Юлія починала з виробництва сумок з вінтажної шкіри, а тепер виробляє ще й сорочки, сукні та верхній одяг з раніше використаного деніму. Бренд навіть приймає старий одяг на переробку і часто випускає моделі в єдиному екземплярі.
KSENIA SCHNAIDER
Український бренд KSENIA SCHNAIDER вже кілька сезонів поспіль працює з технікою повторного використання вінтажних речей для створення нових моделей, яка є частиною концепції Reduce-Reuse-Recycle (споживати менше – використовувати повторно – переробляти). Найвідоміші в світі українські джинси Demi-denims, які навіть скопіював бренд Mango, зшиті зі старого деніму. В останній колекції Ксенія зайнялася переробкою спортивних олімпійок, випустивши лінійку одягу зі старих спортивних речей.
КСЕНІЯ ШНАЙДЕР
дизайнерка та співзасновниця бренду KSENIA SCHNAIDER
В Україні є всі умови для розвитку вторинної переробки, адже ми – країна секонд-хендів. Виходить кумедна ситуація – з усього світу до нас звозять непотрібний одяг, а ми беремо, перешиваємо його і відправляємо назад до Европи та Америки в їх найкращі магазини. Нас просто захоплює цей процес: розробити концепцію, створити відповідні лекала, відшукати потрібні речі на стоках та секонд-хендах, здати їх до хімчистки, розпороти, перекроїти на новий лад, відзняти на класних моделях або зірках, зайнятися піаром та продажами. Ми плануємо активно розвивати окрему лінійку одягу Reworked Sportswear. З початку вересня наш одяг, створений зі старих спортивних костюмів з'явиться у продажі у відомому лондонському універмазі Selfridgies, концепт-сторі Boon The Shop у Сеулі, у японському магазині Desperado та у нашому онлайн-магазині. Ми активно пропагандуємо та створюємо моду на такий одяг. Це клопітка праця, адже ми постійно повинні доводити, що це безпечні та якісні речі, які до того ж ще й дуже круті та актуальні. Для нас це виклик, але у нас сильна команда і я вірю, що ми разом подолаємо бар'єр несприйняття ресайлнінгу
Golub Upcycled Denim Project
Golub Upcycled Denim Project – марка стиліста Яни Голуб. Дівчина працює зі старим денімом. З нього вона робить джинси, а сукні та куртки, декоровані металом і грубими шнурівками. Більше про бренд Яни – на The Village Україна.
Remade
Марка Remade виробляє сумки, рюкзаки та аксесуари з вторинної натуральної шкіри та замші. Вироби, з яких шиють сумки, в основному купують закордоном, деякі приносять в майстерню люди, котрим шкода викидати старі речі. Працювати з новою шкірою засновники бренду принципово не хочуть. Своєю роботою вони прагнуть зменшити попит на нове шкіряне виробництво.
Woolberry
Катерина Сполітак і Микита Глушко 10 років тому вирішили сортувати відходи, ходити в магазин з тканинною сумкою, щоб не брати зайвий пакет, а в 2014 році створили Woolberry – бренд сумок з етичного (стосовно тварин) матеріалу – натурального войлоку. У липні бренд провів ресайклінг акцію під назвою #refresh – бренд приймав старі вовняні сумки і натомість видавав нові зі знижкою.
Катерина Сполітак
співзасновниця бренду Woolberry
Це експеримент, про який ми давно мріяли – і ми затіяли його перш за все, щоб показати, що в будь-якому бізнесі можлива ЕКОініціатіва – нам хотілося не тільки спробувати себе в ресайклінгу, але і заразити цією ідеєю інших. І (oh, magic!) – нам це вдалося! Коли ми тільки придумували #refresh, ми, звичайно ж, літали в хмарах. І в нашій уяві механізм був наступний: нам приносять старі сумки, ми ці сумки чистимо, розпорюємо, віддаємо на переробку, отримуємо новий рулончик войлоку – і вуаля, створюємо нову річ з вторинної сировини – все, як у H&M. Наш ідеальний план дав збій відразу, як тільки ми почали шукати виробництво, яке переробить войлок. Виявилося, ніхто в Україні не переробляє неткані вовняні відходи. Ми написали на фабрику до Франції, на сайті якої значився «felt recycling» – нам відписали, що можуть продати нам матеріал, отриманий методом переробки своїх же відходів, але прийняти від нас обрізки, вибачте, ніяк. Це все було дуже сумно і тоді ми вирішили діяти самі. Так раптово наш ресайклінг перетворився в апсайклінг. Ми придумали перекроїти старі сумки на брелоки, а обрізки подрібнили і створили капсулу крутих, повністю натуральних пуфів і подушок спільно з брендом TEPLO. Раніше ці пуфики набивалися синтепоном і поролоном, а тепер всередині кожного з них натуральна шерсть. І ця шерсть зігріває людей, замість того, щоб бути викинутою на полігон. Ми дуже хочемо в наступному році підключити до нашої акції інші дружні нам бренди, адже переробляти можна не тільки шерсть. Головне, що ми зрозуміли після #refresh – це те, що не обов'язково бути глобальною корпорацією, щоб запустити екоініціатіву або соціальний проект. Завдяки Інтернету ви в будь-якому випадку будете почуті і обов'язково зміните чиєсь життя
Гореть.
Гореть. – молодий бренд із Одеси, який обрав шлях апсайклінгу та свідомого споживання. У них можна знайти сукні, комбінезони, джинси та спідниці пошиті з вінтажного деніму. Чоловічі речі є також.
3 поради, які допоможуть зробити свідоме споживання стилем життя
Піклуйтеся про ті речі, які у вас вже є. Краще вкладіть гроші в переробку чи оновлення старих речей, ніж в покупку нової. Не викидайте непотрібні речі в смітник. Краще віддати їх на благодійність або продати на барахолці. Наповнюйте гардероб базовими речами, з яких можна буде скласти безліч комбінацій образів.
Купуйте речі на барахолках і в секонд-хендах. Таким чином, на цю річ не витрачаються нові природні і людські ресурси, тому що вона вже готова. Крім того, на барахолках і різних онлайн-сайтах можна знайти нові речі, які, наприклад не підійшли людині за розміром.
Купуйте речі у брендів, які використовують техніки апсайклінгу і ресайклінгу, що працюють з переробленими і вживаними матеріалами. На сьогодні такі бренди є по всьому світу, тому перед тим, як їхати у якусь країну, пошукайте інформацію про місцеві етичні марки.
Обкладинка: KSENIASCHNAIDER