Щороку у світі презентують кілька сотень нових ароматів. За прогнозами експертів, 2020 року ринок парфумерної продукції оцінюватиметься в більш як 45 мільярдів доларів США.

Щоби не розгубитись перед розмаїттям флаконів на полицях, до покупки парфумів треба ретельно підготуватись. Разом із парфумеркою Анною Соколовою розповідаємо, що треба знати про аромати, щоби не прогадати з вибором.

Анна Соколова


парфумерка, засновниця незалежного парфумерного бренду SKLVA Perfumes

Як трактувати концентрації ароматів

Eau de Parfum, Eau de Toilette, Eau de Cologne – терміни, що позначають концентрацію ароматичних речовин у складі парфумерної продукції.

  • Eau de Cologne (колонь, або одеколон) містить 3-5% ароматичних речовин відносно до спирту;
  •  Eau de Toilette (туалетна вода) – 8-12%;
  • Eau de Parfum (парфумована вода) – 14-16%;
  • Parfum або Extrait de Parfum (парфуми) – 20-25% або більше.

Одеколон Jo Malone Orange Blossom

Ціна: 3 750 гривень (100 мл)

Туалетна вода Givenchy L'Interdit Eau de Toilette

Ціна: від 1 910 гривень за 35 мл

Парфумована вода Yves Saint Laurent YSL Libre

Ціна: від 2 230 гривень за 30 мл

Парфуми Dior Sauvage Parfum

Ціна: від 3 180 гривень за 60 мл

Стійкість аромату залежить не тільки від його концентрації. Тобто те, що парфуми – це найбільш стійкий продукт, а одеколон – найменш стійкий, не завжди правда. Деякі зразки одеколону та туалетної води здатні триматися на шкірі до 12 годин. Насправді стійкість залежить від леткості компонентів, із яких конструюють аромат.

Ще один популярний міф стосується того, що туалетна вода – це розбавлені парфуми з тієї самої лінійки. Це не так: у кожного з парфумерних продуктів своя формула.

Орієнтуючись на концентрацію, можна приблизно зрозуміти, наскільки насиченим буде аромат. Одеколон буде здаватися більш легким і рухливим, туалетна вода – дещо більш насиченою, парфумована вода – ще більш насиченою та щільною.

Інколи на флаконах можна побачити такі маркування, як Eau de Parfum Florale, Eau Fraїche або Eau de Parfum Intense. Вони вказують на характер аромату: приміром, що це композиція із квітковим (florale) або свіжим (fraїche) ухилом чи нова версія популярної парфумованої води з більш глибоким, інтенсивним звучанням. Часто такі позначення використовують на фланкерах – варіаціях на тему оригінального аромату – щоби спонукати покупців купити ще одну версію улюблених парфумів.

Парфумована вода Guerlain Mon Guerlain Intense

Ціна: від 2 293 гривень за 30 мл (без урахування знижки)

Що таке піраміда аромату

Піраміда – це перелік того, що ви можете почути, коли ознайомлюєтеся з ароматом. Важливо розуміти, що це не стовідсотковий опис компонентів, що входять до складу парфумів, а така собі підказка, яка допомагає зорієнтуватись, що на вас може чекати.

Піраміда – насамперед маркетинговий інструмент. У сучасної людини досить погано розвинений нюх, тому виробники парфумів можуть легко цим маніпулювати. Сліпе тестування показує, що людина, яка не бачить перед собою флакона та піраміди аромату, може багато чого не розчути.

У парфумерних інгредієнтів різна леткість (швидкість випаровування), тому їх можна умовно розкласти на три «поверхи» піраміди.

Верхні ноти ми чуємо всього кілька хвилин після нанесення аромату. Це летючі ароматичні речовини, які швидко випаровуються. Як правило, цитруси, трави, альдегіди та спеції – це верхні ноти.

Ноти серця проявляються після того, як випаровується верхівка. Їх ми можемо чути впродовж кількох годин. Зазвичай до серця аромату належать квіти, фрукти та ягоди.

Базові ноти – це різні дерева, смоли, мускуси. Вони випаровуються дуже повільно, тому їх ми чуємо найдовше.

Цей поділ відносний, адже часто звучання компонентів переплітається та розрізнити ноти між «верхом» і «серцем» стає неможливо. Тому сьогодні ноти все частіше прописують в один рядок.

Як розібратись у класифікації ароматів

Аромати поділяються на 7 груп*

  • фужерні
  • шипрові
  • цитрусові
  • квіткові
  • шкіряні
  • східні
  • деревні

* за класифікацією Французького парфумерного комітету (Comite Francais du Parfum).

У кожної групи є підгрупи. Наприклад, квіткові аромати поділяють на квіткові акватичні, квіткові фруктові, квіткові зелені та ще кілька підкатегорій.

Зациклюватися на тому, до якої групи належить той чи той аромат, не варто. Але якщо ви тільки починаєте ознайомлюватися зі світом парфумерної продукції, ця класифікація може стати вам у пригоді. Наприклад, якщо ви більше любите свіжі аромати, то знатимете, що шукати їх можна серед цитрусових або фужерних. Хоча і тут усе відносно, адже в когось зі свіжістю асоціюється зелена трава та цитруси, а у когось – випрана постіль або мило.

Фужерні аромати

Основні ноти: бергамот, лаванда, дубовий мох, кумарин

Назва цього класу походить від аромату Fougere Royale від Houbigant. Fougere Royale перекладається із французької як «королівська папороть», і саме так, на думку парфумера Поля Парке, могла би звучати папороть, якби мала запах.

Центральний акорд аромату Парке склав із бергамоту, лаванди, дубового моху та кумарину. Поєднання цих нот дало свіже, але дещо мильне звучання. Тому коли ви чуєте «фужер», то можете уявляти собі запах чистоти (наприклад, гігієнічних засобів на кшталт мила чи піни для гоління) із трав’янистим звучанням.

Парфумована вода Parfums Houbigant Paris Fougere Royale

Ціна: 5 499 гривень за 100 мл

Шипрові аромати

Основні ноти: бергамот, лабданум, дубовий мох

Назву групі шипрів дав аромат Chypre Франсуа Коті. У перекладі з французької chypre – це Кіпр, а один із компонентів цього аромату – лабданум – мав кіпрське походження.

Лабданум – це липка смола, яку отримують з листя та гілок кущів ладанника – рослини, поширеної на теренах Середземномор’я. Запах у цієї смоли теплий, солодкуватий, анімалістичний (тобто тваринний), але з трав’яними аспектами.

Окрім лабданума, до центрального акорду класичного шипру входять бергамот (гіркий зелений цитрус) і дубовий мох. Також у базі можуть бути пачулі, ветивер та інші деревно-лісові компоненти.

Парфумована вода Olfactive Studio Chypre Shot

Ціна: 6 600 гривень за 100 мл

Квіткові аромати

Основні ноти: троянда, ірис, фрезія, тубероза та інші квіти

Квіткові аромати поділяються на соліфлори та букети. Соліфлори – це парфуми, присвячені конкретній квітці; букети – композиції, у яких можна розчути кілька видів квітів.

Найпопулярнішим ароматом-букетом є Chanel №5 – перша квітково-альдегідна композиція. Альдегіди – синтетичні ароматичні речовини, які пахнуть свіжістю, іноді схожі на господарське мило чи порошок. У поєднанні з альдегідами квіти набувають більш свіжого, абстрактного звучання.

Парфумована вода Chanel №5

Ціна: від 2 466 гривень за 35 мл

Цитрусові аромати

Основні ноти: лимон, апельсин, грейпфрут, бергамот, лемонграс, вербена

Із цією групою все просто: зазвичай у таких ароматах домінують ноти цитрусів і цитрусових трав.

Популярним складником цитрусових ароматів є гіркий апельсин. У парфумерних цілях його використовують повністю: із плодів шляхом віджиму отримують ефірну олію, з листя та гілок – петітгренову олію, із цвіту апельсинових дерев – олію неролі та флердоранж.

Туалетна вода SKLVA Perfumes [sea citrus]

Ціна: від 750 гривень за 10 мл

Шкіряні аромати

Основні ноти: шкіра, тютюн

Історія цих ароматів сягає часів, коли існувала гільдія парфумерів і рукавичників. Майстри на замовлення аристократів виготовляли ароматизовані шкіряні рукавички, які гарно пахли.

Шкіра добре поєднується з тютюном, тому тютюнові аромати належать до того самого класу.

Парфумована вода BDK Parfums Creme de Cuir

Ціна: 6 040 гривень за 100 мл

Східні (орієнтальні) аромати

Основні ноти: екзотичні квіти (жасмин, іланг-іланг, франжипані), прянощі, амбра, сандал, смоли, бальзами

Східні аромати можуть бути тягучими та солодкими. Вони приємно зігрівають, тому їх приємно носити взимку.

До класу східних ароматів належать пряні композиції зі спеціями, а також гурманські аромати – солодкі запахи, які можуть викликати у вас харчові асоціації.

Парфумована вода Ex Nihilo Atlas Fever

Ціна: 9700 гривень за 50 мл

Деревні аромати

Основні ноти: кедр, уд, ветивер, пачулі

Ветивер – ефірна олія, яку отримують з коренів однойменної рослини. У неї землистий, зелений і дещо сухий запах.

Пачулі – це олія, яку дистилюють із листя однойменної чагарникової тропічної рослини. Пачулі пахнуть лісом, вологою землею та, як деколи кажуть, «бабусиною коморою».

Парфумована вода Comme des Garcons Wonderwood

Ціна: 3 906 гривень за 100 мл

Як обирати парфуми в магазині

У магазині легко відволіктися на консультантів, тому приходити за покупкою краще підготовленим. Якщо ви хоча б приблизно розумієте, що саме хочете протестувати, то вас буде важко збити з пантелику.

Передусім аромат треба спробувати на блотері – спеціальному папірці, передбаченому для тестування парфумерної продукції. Розпиляти парфуми на блотер бажано, дещо відвернувшись від стенду, щоби бризки не потрапляли на поличку з іншими флаконами. Щоби спирт розсіявся, зробіть кілька змахів блотером у повітрі – і вже тоді починайте нюхати.


Якщо аромат не сподобався вам на блотері, то наносити на шкіру його не треба. У світі так багато парфумів – не варто змушувати себе приручати ті, що вам не до душі

Аромат, який приглядівся вам на тестовому папірці, треба спробувати на шкірі. Якщо зап’ястя вже зайняті іншими парфумами, розпиліть аромат на тильний бік долоні, передпліччя або згин ліктя – будь-куди, де є чисте місце.

Підбір парфумів вимагає часу, тому після першого тесту важливо відкласти покупку на певний час і піти. Вийдіть на вулицю, подихайте повітрям, прислухайтеся до аромату та поспостерігайте за тим, як він розкривається. Часто буває, що верхні ноти композиції приємні, а серце та база – задушливі чи засолодкі.

Якщо аромат, який ви спробували на руці, не розчарував вас упродовж кількох годин, раджу наступного дня повернутися до магазину та нанести його так, як ви зазвичай робите це вдома. Увійдіть у «хмаринку» з аромату або розпиліть його на зап’ястя чи шию, а тоді спробуйте пожити з ним день. Періодично дослухайтеся до своїх відчуттів: комфортно вам чи ні? Буває так, що в теорії аромат здається приємним, а на практиці – аж ніяк не стикується з вашим життям.

Тільки після такої перевірки ви можете повернутися до магазину та придбати парфуми, які вас точно не розчарують. Якщо не хочете гаяти час на повторні візити до крамниці, замовте семпли – пробники цікавих вам ароматів.

Куди та як наносити аромати

Чітких правил щодо того, як треба наносити аромати, не існує. Наносьте туди, куди вам подобається, але пам’ятайте про людей, які вас оточують.


Дотримуйтеся парфумерного етикету: поруч із вами можуть бути алергіки або люди, у яких від інтенсивних запахів виникає мігрень

Як правило, одного, максимум двох пшиків цілком достатньо. Завжди краще нанести менше, ніж більше, кинути в сумку семпл або атомайзер та оновити аромат протягом дня.

Метод нанесення залежить від того, якого ефекту ви хочете досягти. Якщо ви бажаєте справити враження, зробіть «хмаринку»: розпиліть аромат перед собою – та увійдіть у димку, яка утвориться. У такому разі парфуми будуть менш стійкими, але більш дифузними, тобто за вами тягтиметься ароматний шлейф. Також можна бризнути парфумами на зап’ястя, торкнутись одним зап’ястям іншого, а тоді прикласти руку до скронь або шиї.

FAQ


Чи правда, що на кожній людині парфуми розкриваються по-іншому?

Правда. У кожної людини своя «хімія» шкіри. Те, яким чином на вас розкривається аромат, багато в чому залежить від вашого гідроліпідного балансу. Наприклад, на сухій шкірі парфуми тримаються гірше, ніж на нормальній або жирній. Крім того, на поведінку аромату впливає клімат, у якому ви мешкаєте, а також ваш гормональний фон. Так, у різні дні менструального циклу парфуми на жіночій шкірі звучатимуть по-різному.

Якщо аромати погано тримаються на вашій шкірі, перед нанесенням скористайтеся кремом чи лосьйоном для тіла без запаху – це допоможете посилити стійкість парфумів.


Якщо ви хочете відчувати аромат на собі, наносьте його на скроні – там він звучатиме виразно для вас, але непомітно для інших

А якщо постійно тримаєте телефон у руках або працюєте з ноутбуком, збризніть парфумами зап’ястя, щоб улюблений аромат постійно був поруч.

Улітку, коли ми носимо відкритий одяг, парфуми можна розпиляти на задню поверхню шиї, під волоссям, а також на згини ліктів або під колінами. Тобто куди завгодно – аби тільки вам було приємно, а людям навколо вас не боляче.

Чи правда, що не можна терти зап’ястям об зап’ястя, щоби не зруйнувати аромат?

Це поширений міф: «зламати» ароматичні речовини таким чином насправді неможливо. Але треба пам’ятати, що у процесі тертя локальна температура підвищується, і парфуми швидше випаровуються. Та якщо вас усе влаштовує і це ваш улюблений щоденний ритуал, не відмовляйте собі в задоволенні.

Як правильно зберігати парфуми

Заявлений термін придатності парфумерної продукції – три роки. Але якщо ви дотримуєтеся всіх правил, аромати можуть зберігатися набагато довше.


Зберігати парфуми треба в темному прохолодному місці, якомога далі від тепла, сонячних променів і вологи

Іншими словами, тримати флакони у ванній кімнаті, на дверцятах холодильника чи біля батареї – це погана ідея. Звісно, якщо ви не збираєтеся берегти аромат роками та плануєте швидко його використати, він може стояти і у ванній. Але тоді майте на увазі, що в певний момент щось може піти не так.

Якщо ви змінюєте аромати залежно від сезону, на літо чи зиму сховайте флакон до оригінальної коробки та покладіть її до темної шухляди.

Чому я не чую своїх парфумів?

Найімовірніше, ви наносили завелику кількість парфумів або просто звикли до їхнього запаху. Наш мозок намагається заощаджувати свої ресурси: якщо запах йому вже давно знайомий, він просто його «глушить».

Носити парфуми, яких ви не чуєте, чи ні – вирішувати вам. Якщо хочете знову відчувати на собі аромат, зробіть перерву на кілька тижнів.