Є питанняМайбутнє моди: як технології змінюють фешн-індустрію
Нові бізнес-моделі, онлайн-конструктори та дрони на подіумі

На показах Dolce & Gabbana з’являються дрони, а на подіум цьогорічного Лондонського тижня моди вперше вийдуть роботи. Про майбутнє взаємодії моди та технологій розповідають редакції The Village Україна спікерки Fashion Tech Summit Наталія Моденова та Таня Соман.

Наталія Моденова
Співзасновниця шоуруму More Dash
Всі індустрії зараз – від музичної до транспортної – активно перелаштовуються, інтегрують технології в суть процесів. Може здатися, що мода залишилася трошки осторонь усіх цих змін. Попри те, що на подіумах з’являються дрони, як на показі Dolce & Gabbana, в Instagram можна придбати що завгодно з одягу, 3D-принтери друкують підошви для взуття, ґудзики та аксесуари – це радше траєкторія, дотична до технологічних досягнень, ніж зміна суті процесів, що відбуваються в індустрії. Кожна революція починається знизу і, як ми бачимо, модна революція не буде винятком.
Саме тому молоді компанії, що працюють на стику технології і моди, організовані за принципом стартапів, демонструють зростання порівняно зі старожилами індустрії. Подивіться на показники Everlane (онлайн-ритейлер – ред.) і як Stitch Fix (онлайн-стиліст – ред.) нарощує кількість користувачів. Тим часом лише в 2017 році Macy’s закрили 68 магазинів, Guess – 60, Michael Kors – 125, Crocs – 160, American Apparel – 110. І це тільки невелика частина статистики. При цьому Neiman Marcus віддають свої площі для спритних компаній на кшталт Rent The Runway (сервіс оренди дизайнерського одягу – ред.). Більшість компаній розглядає технології як сторонній інструмент, водночас виграють ті, хто закладає використання і розробку технологій в основу своєї бізнес-моделі.
Подивіться на українські приклади: Riot Division почали з краудфандингу, Ruslan Baginskiy захопив Instagram і привернув до себе увагу стилістів зірок «рівня А», бренд Ksenia Schnaider від онлайн-конструктора суконь став «королем деніму». Це все грамотне використання технологій як інструмента. Я впевнена, що скоро знайдеться багато інших прикладів. Те, що робить Modna Kasta в Україні – це неймовірно, як і той факт, що в Україні працюють компанії, продуктами яких користуються в усьому світі – PetCube, Readdle, Preply, Snapchat, Grammarly. Зараз ключ до успіху – розширити межі на перетині моди та ІТ.

Таня Соман
Венчурна партнерка 500 Startups
Індустрія моди і краси дозріла до руйнації, і вже сьогодні ми спостерігаємо деякі зміни від поведінки споживачів до нових брендів, які знаходять попит на ринку. Наприклад, я бачу, що міжнародні бренди з Японії, Франції та Кореї стають популярними на основних ринках краси. Такі марки, як Shiseido, шукають технологічні компанії, які вдосконалять роботу в магазинах. Висока мода також намагається новими способами або за допомогою нових платформ націлити клієнтів на ринки.
Завдяки новій бізнес-моделі – Direct to Consumer (D2C) – бренди обходяться без великих роздрібних торговців і встановлюють взаємини безпосередньо з клієнтами. Ці марки більше не прив’язуються до «сезонів» моди, які впливають на виробничі цикли, і знаходять успіх за межами основних модних хабів.
Оскільки технології займають величезну частину нашого життя, бренди повинні пам’ятати про те, як ми дізнаємося про продукти, купуємо і використовуємо їх. Це надзвичайно важливо для інтеграції технологій у моду. Взаємодія живе в кожній частині процесу під час виробництва, поширення, продажу в магазині.
Майбутнє індустрії моди – це поєднання факторів. Ми можемо побачити нові бізнес-моделі, але також і нову поведінку клієнтів. Важко сказати, який із цих факторів на першому місці. Кожна зміна викликає ланцюгову реакцію, і індустрія просувається вперед.
Як я обираю стартапи для акселератора? Залежно від стадії розвитку компанії, важливо аналізувати різні частини бізнесу. Перше, що я хочу знати – на якій стадії зараз компанія. Після цього – як довго вона існує і чи можна відстежити, що її продукт – те, що треба клієнтам. Багато інвесторів робить ставку на компанії з ранньою стадією розвитку. Чимало бізнес-факторів буде змінюватися, але команда залишається постійною. Тому я шукаю добре сформовану команду з досвідом у своїй сфері, яка добре впорається з конфліктами.
Ми інвестували в українські компанії в минулому, але не в модну індустрію – я сподіваюся, це зміниться. Україна має багато талантів і правильних ресурсів, тому я вірю, що стане більш конкурентоздатною. Для процвітання екосистеми потрібно, щоб обсяг капіталу, який вкладають у стартапи, зростав разом із кількістю нових підприємців.
Обкладинка: Анна Шакун