Широкий асортимент товарів і послуг ускладнює наш вибір між функціональним і красивим, між справді потрібним і модним. Щоденні витрати можуть непомітно з’їдати місячний бюджет, адже споживач не знає, за що він платить і від чого залежить ціна на продукт. The Village Україна разом з ТМ «Премія» запитали фінансового радника, маркетолога і гастроентузіастку про те, як платити розумну ціну за якісний товар.

 

Ухвалюйте розумні фінансові рішення

Любомир Остапів

фінансовий радник в iPlan.ua,  
автор книги «Любов та бюджет», соціального проекту «Сімейний Бюджет»

Кому потрібна фінансова грамотність?

Я називаю себе сімейним фінансовим радником. Це суміш роботи психолога та інвестиційного консультанта.

У мене є місія – допомагати українцям ухвалювати розумні фінансові рішення. Для цього потрібно популяризувати культуру заощадження коштів і раціонального споживання. Іноді ми не здатні ухвалити раціональне рішення і переоцінюємо власні можливості управляти грошима.

Мої клієнти – це люди, які вже навчилися заробляти гроші, вони хочуть відкладати та інвестувати. Я називаю їх креативним класом, тому що все-таки це люди, які заробляють значно більше від середньої зарплатні 7 000 грн на місяць.

Здатність до заощадження залежить не так від віку, як від психотипу людей. Є два психотипи: фізики і лірики. Фізики – більш раціональні і фінансово грамотні люди. А лірики – люди, які, як правило, або не ведуть свій бюджет, або навіть якщо починають, то кидають.

Як витрачають гроші українці?

Статистика Держстату ілюструє дуже сумні речі: у середньому українці заощаджують 6% від доходу, а на цигарки та алкоголь витрачають 7%. Ще одна національна особливість – у сімейному бюджеті дуже велика частка припадає на продукти.

Якщо говорити про креативний клас, з яким я працюю і який очевидно заробляє більше, вони мають бажання витрачати на подорожі, купувати модні речі, типу нових телефонів і ноутбуків.

Як почати витрачати менше? 
Головні принципи

1. Дайте собі відповідь на запитання «Навіщо?» Щоб досягнути фінансової свободи, щоб купити комфортне житло чи автомобіль, щоб накопичити на перший свій макбук? Коли є ціль, то ведення свого бюджету – це всього лише інструмент.

2. Заощаджуйте. Американці кажуть pay yourself first – заплати собі майбутньому. Заощадження – це ніщо інше як вкладення у свою майбутню ціль і в себе. Світові фінансові радники стверджують, що мінімум 10% від своїх витрат може заощаджувати кожен. В українських реаліях цього мало, часто потрібно заощаджувати від 20%, якщо ми говоримо про середній клас і серйозні цілі.

3. Записуйте свої доходи і витрати. Люди роблять величезні відкриття, коли ведуть бюджет хоча б упродовж трьох місяців. Якщо людина побачить, скільки вона витрачає на пиво щоп’ятниці, то може вирішити вести здоровий спосіб життя. Я всім говорю, що писати мало – треба проаналізувати, скорегувати свою поведінку, лише тоді буде користь.

4. Складайте список покупок. Доведено, що якщо у вас є список того, що вам потрібно, то емоційних покупок ви зробите менше. Психологи рекомендують не йти в магазин у поганому настрої або голодними, щоб купувати те, що справді потрібно.

Чи завжди нижча ціна – це гірша якість?

Така залежність існує, але є також поняття розумної ціни. Private label – це характерний інструмент зниження ціни, що не впливає на зниження якості. Супермаркет, запускаючи власну торгову марку, не витрачає на маркетинг і бренд. Цей тренд відбувся давно у всьому світі і йде в Україну теж.

Витрати можна зменшити на 5-7%,
не знизивши якості життя

Я стараюся купувати більше локальних товарів. Звичайно, фермерські продукти бувають дорожчі, але я глибоко переконаний, що довгостроково, з точки зору здоров’я, це виграшне рішення. Якщо люди хочуть економити, я їх застеріг би в жодному разі не економити на якості продуктів, тому що у перспективі 10-20 років така економія вилізе боком.

Витрати можна зменшити на 5-7%, не знизивши якості життя. На Заході люди сперечаються щодо так званого правила кави Starbucks. Одні кажуть: якщо ви замість щоденної кави за 25 грн проінвестуєте ці гроші, то через 30 років назбираєте значну суму. Але інші фінансові радники кажуть: якщо людина вранці п’є лате, від цього стає продуктивною, у неї покращується настрій, отже, вона більше заробляє! Тому краще економити на чомусь іншому.

Перш ніж шукати проблему у своїх витратах, треба подумати, чи є можливість заробляти більше. Можна просидіти цілий день на сайтах лоукостів, щоб зекономити 150 доларів, натомість краще цей час інвестувати у саморозвиток і збільшити свій дохід на основній роботі.

Зрозумійте, як працює супермаркет і упаковка товару

Олена Коронотова

керівна партнерка рітейл-маркетингової компанії IDNT

За якими принципами будують супермаркети?

Одне із завдань рітейлера – щоб людина якомога більше часу провела в магазині. До того ж отримала від цього задоволення. Потрібно спланувати подорож по магазину таким чином, щоб гість пройшов максимальну кількість відділів. Тому супермаркети свідомо проектують у формі вигадливого, хвилястого маршруту.

На вході майже завжди розміщують групу свіжих товарів – фрукти, квіти, овочі. Тому що це дарує емоції. Навіть якщо людина йде стомлена після роботи, у голові мільйон завдань, а покупки лише частина неприємної рутини, потрібно подарувати гостю позитивний заряд на вході, більше того – навіть із фасаду.

Магазин має бути максимально дружелюбним, щоб людина зайшла по хліб, а вийшла з двома пакетами смачної їжі та приємних покупок для дому. Зі мною таке часто буває, і я потім виходжу з купою пакунків  і думаю: які молодці, заволоділи моєю увагою і нагадали купити щось приємне для сім’ї.

Супермаркет нагадує людині про її потреби: може, якщо ви зайшли по хліб, то ще треба масло, а ось молоко по дорозі, а якщо ви чоловік, який живе зі своєю дівчиною, то ще можна купити їй квіти і поряд обов’язково якийсь шоколад або пляшку вина.

Більшість людей не помічає тонкощів планування. Наприклад, усе світло спрямоване на полиці, щоб зручно було читати цінники і не мружитися. Правильний температурний режим, рівень музики, широкі ряди, зручні візки – людина може не розуміти чому, але вийде з магазину задоволеною. Це частина споживчого досвіду, який сам споживач може не усвідомлювати.

Як і про що упаковка товару говорить зі споживачем?

Споживач – жертва великого вибору. Озирніться в супермаркеті – це сотні тисяч найменувань. І один із способів допомогти цей вибір зробити – це правильна упаковка, та, яка несе в собі достатній мінімум інформації для споживача. Її функція – економити наші емоційні сили.

Упаковка каже: «Я преміальний бренд, хочеш відчувати себе
найкрутішим, бери мене, але за це треба заплатити більше».

Зовнішній вигляд товару має передавати раціональні та емоційні переваги бренду. Наприклад, якщо це бренд оливкової олії – він про натуральність, про спадковість у виробництві, про рецептуру. Тому навряд чи це буде якась яскраво-рожева упаковка зі срібними крикливими блискітками. Потрібно за допомогою дизайну, логотипу і форми пляшки викликати правильну емоцію і надати потрібну інформацію.

Упаковка вказує на цінову категорію продукту. Виробник хоче мати у своєму портфелі різні цінові сегменти: дешевший, середній, дорожчий. Упаковка допомагає ці категорії маркувати. Грубо кажучи, продукт може мінімально відрізнятися всередині, але завдяки більш преміальній упаковці і фокусу на зовнішніх деталях буде формуватися відчуття, що товар кращий. Упаковка каже: «Я преміальний бренд, хочеш відчувати себе найкрутішим, бери мене, але за це треба заплатити більше».

І навпаки – більш прагматична упаковка може говорити про те, що виробник приділив увагу необхідному рівню якості, а не дизайну. Людина буде думати: «Я заощадливий, тому що упаковка скромна, акуратна, а я раціональний і прагматичний, я рахую гроші, не буду доплачувати за всі ваші витребеньки».

Наприклад, якщо говорити про формат продуктів private label, то протягом останніх десятиліть він набирає все більшої популярності і в зарубіжних торговельних мережах, і в Україні. Споживачі по всьому світу знають, якщо вони довіряють торговельній мережі – можуть довіряти і продукції, яку вона постачає на полиці. Оскільки мережа контролює оптимальну ціну таких товарів та відповідає за їхню якість своєю репутацією. Крім того, як правило, у private label єдиний стиль упаковки, це полегшує пошук та вибір споживачу – легко знайти рішення майже у будь-якій товарній категорії.

Маркетинг vs розумне споживання

Останнім часом я натрапляю на все більше прикладів компаній, які отримують любов споживачів не за розкручений бренд, а скоріше навпаки – є навіть успішні глобальні компанії unbranded. У них на першому місці якість продукту, репутація і розуміння споживача.

Клієнтоорієнтовані виробники або мережі, які запускають свої private label, мають можливість концентрувати ресурси на зручності для споживача. Експериментувати з упаковкою, питати аудиторію, чи гарно читається напис, чи їм достатньо інформації. Якщо орієнтуватися на споживача, то споживач вам відповість взаємністю.

Товар чи бренд, який бере за основу своєї філософії цінності споживача, спрощує йому життя. Це допомагає споживачу ідентифікувати те, що для нього важливе, і отримувати задоволення від процесу вибору і купівлі.

Останнє десятиліття тотальної конкуренції сприяло тому, що маркетинг, орієнтований на споживача й турботу про своїх клієнтів, став основою успішної бізнес-моделі. Правильний маркетинг у правильних компаніях проростає в суть бізнесу. Це зумовлює позитивні зміни у стилі життя та мисленні людей.

Ставтеся до свого харчування відповідально

Йова Ягер

гастроентузіастка, дизайнерка ресторанних інтер’єрів, засновниця дизайн-студії Kleydesign, співавторка художньо-соціального проекту «Жили-Були»

Стиль харчування

Мій стиль харчування дуже заморочливий. Уже декілька років я не вживаю м’яса і намагаюся не їсти молочки та продуктів, що містять глютен. Свідоме ставлення до харчування почалося п’ять років тому, коли завдяки інтенсивним тренуванням у залі, я почала цікавитися спортивним харчуванням. Пройшовши усілякі тести у гастроентеролога, виявилося, що у мене недостатнє виділення власних ферментів, щоб нормально засвоювати їжу.

Потім я працювала з дієтологом, щоб зрозуміти, які продукти краще вживати і в який час. Ще пізніше я познайомилася з моєю теперішньою подругою Юлею Загурою – богинею суперфудів. Саме її філософія та знання осмислених взаємин з продуктами допомогли мені збалансувати харчування. Відтак асортимент продуктів, які я можу вживати, звузився.

До того ж я фанатка молодості. Я завжди кажу, що молодість не повернути і що хочу померти від старості, але молодою. Основні стимули – бути здоровою, добре почуватися і мати гарний вигляд.

Сенс вживання їжі у тому, щоб отримувати з неї корисні речовини для організму

Сенс вживання їжі у тому, щоб отримувати з неї корисні речовини для організму. Є «порожні» продукти і «порожні» страви. Ви їх з’їдаєте, можливо, навіть кайфуєте, але не отримуєте поживних речовин. Якщо просто заїдати голод некорисними продуктами, то дуже швидко голод повернеться. Тому що організм не отримав нічого, що можна було би перетворити на довгий запас енергії.

Я багато подорожую, тому дуже важко зберігати певний ритм або графік харчування. Доводиться наперед думати, коли і що я буду їсти. Я обов’язково беру з собою їжу в літаки, підлаштовую час зустрічей, щоб вони не збігалися з прийомами їжі.

Усі сніданки я завжди готую вдома. Навіть якщо перебуваю за кордоном, то найчастіше все одно готую собі сама. Мої друзі з інших країн чекають мого приїзду, тому що це означає, що я буду всіх годувати смачними та корисними сніданками.

Підхід до шопінгу

Я ходжу по продукти 2-3 рази на тиждень. Інколи частіше, тому що не люблю зберігати їжу довго в холодильнику і стараюся за 1-3 дні всі свіжі продукти використати. Стараюся складати список покупок у нотатках на телефоні, щоб нічого не забути і тому що завжди хочеться купити чогось зайвого.

Я стараюся купувати сезонні продукти. Звісно, авокадо чи манго у нас ніколи не будуть сезонними і такими смачними, як у країнах, де вони виросли, але все одно я додаю їх до свого раціону. Часто це можуть бути зеленуваті плоди, але можна вдома дати їм полежати 7-10 днів і вони достигнуть, головне – терпіння.

Ціна для мене має значення. Але найбільше я ціную смак продукту, а якщо на нього ще й розумна ціна, то це двічі приємно.

Я негативно ставлюся до пластикових пакетів і намагаюся зменшити їх використання у своєму житті. Також власним прикладом спонукаю усіх друзів не зловживати ними у супермаркетах, а краще, наприклад, клеїти наліпки для овочів і фруктів на кошик. Проблем на касі у мене ще не було, здивування – так, автоматичне пропонування пакетиків – регулярно, але негативу – ніколи.  Сама я користуюся тканинними мішечками або паперовими, які пропонують для хліба. До цього продавці вже також звикли.

Як приготувати корисну і небанальну страву з недорогих продуктів

Я давно стежу за одним шеф-кухарем французького походження Greg Marchand. Наразі у нього 4 ресторани і я всі відвідала. Він дуже талановитий шеф і його вміння працювати з сезонними продуктами мені дуже імпонує. Він має особливий талант створювати смачні страви зі справді простих та доступних продуктів.

Сьогодні ми приготуємо модифікований салат із книжки рецептів, яку я привезла з Франції. Такий салат я називаю конструктором. Тому що ми маємо основу, а інші інгредієнти можуть відрізнятися залежно від сезонності та ваших власних смаків.

У нашому випадку основа – зелена гречка, але ми її замінимо на звичайну, щоб зробити рецепт ще більш доступним. Супутні інгредієнти – яйця, авокадо і манго (тому що ми натрапили на акцію, але можна замість екзотичних фруктів використати будь-яке яблуко).

Гречка – наш місцевий суперфуд (продукти з високою концентрацією корисних речовин – ред.). У ній дуже багато білка, вітамінів та мікроелементів. А зелена гречка до того ж має низький глікемічний індекс (швидкість засвоєння вуглеводів і виділення інсуліну – ред.), вона довше тримає організм ситим. Недарма так багато людей любить гречку, але використовувати і готувати її можна по-різному.

Салат-боул від Йови Ягер

Продукти:
Гречка (краще необсмажена) 80 г
Брюссельська капуста 2 шт.
Авокадо ½ шт.
Манго (можна замінити на яблуко) ½ шт.
Яйце 1 шт
М’який козячий сир 15 г
Грецький йогурт 1 ст. ложка
Топлене масло
Смажене кеш'ю 
Кріп
Петрушка
Кунжут
Сік лимона

Рецепт:

1. Відварюємо гречку, попередньо замочивши її на ніч у воді. Відварюємо яйце 3-4 хв і розрізаємо навпіл.

2. Відварюємо брюсельську капусту, розрізаємо її на чотири частини і злегка обсмажуємо на топленому маслі для розкриття смаку та легкої скоринки

3. Чистимо авокадо і манго, нарізаємо тоненькими скибками. До авокадо додаємо сіль (вдома я використовую рожеву гімалайську) та змащуємо лимонним соком, для смаку і щоб не змінював свій колір на сірий.

4. Готуємо заправку: дрібно нарізаємо кріп, бризкаємо лимонним соком і додаємо до грецького йогурту. За бажання додаємо сіль і ретельно перемішуємо.

5. Всі інгредієнти викладаємо у глибоку круглу миску по колу. Додаємо заправку та посипаємо зверху горіхами і кунжутом.

Матеріал підготовлено за підтримки «премія» — власної торгової марки «Сільпо»

Якість рівня
популярних брендів
без переплат

Виробництво
на пряме замовлення
мережі «Сільпо»

Відсутність
регулярних витрат
на рекламу
та дистрибуцію