Фоторепортаж«Усі хочуть потусуватися»: репортаж київськими закладами, які відновили роботу літніх майданчиків
«Відкриття літників ресторанний бізнес не врятує»
Відновити роботу літніх майданчиків, за умови виконання правил Міністерства охорони здоров’я, дозволили в Україні з 11 травня. The Village Україна показує, який вигляд мають київські заклади в перший день відновлення роботи літніх майданчиків.
Раніше ми розповідали, як український ресторанний бізнес переживає найбільшу кризу в своїй історії.
Фото: Костянтин Гузенко
Перед центральним входом до ТРЦ Ocean Plaza стоять дивани й столи. За рішенням міської влади, що уточнило постанову Кабінету міністрів, київські торговельно-розважальні центри не можуть відновити роботу на першому етапі пом’якшення карантину з 11 травня. Але частково відновити роботу дозволено закладам громадського харчування. Мережевий ресторан японської кухні на фасаді Ocean Plaza готується до відновлення роботи на самовивіз і на літньому майданчику: для цього працівники дезінфікують меблі на вулиці.
Біля іншої частини фасаду ТРЦ видніється черга з кур’єрів із жовтими сумками, що вишукувалася до McDonald’s. Для кур’єрів – одна черга, для гостей закладу, що замовляють страви на самовивіз – інша. Обидві з розміткою, щоб зберігати дистанцію. Бургери й картоплю фрі можна з’їсти на місці й на літніх майданчиках, які частково дозволили відкрити з 11 травня. Частково, тому що за один стіл на літнику дозволяють сідати максимум двом людям, а великі подовжені столи, за якими складно забезпечити мінімальну відстань між людьми, про всяк випадок перев’язали поліетиленовою плівкою.
– МакЧикен меню з картоплею й колою! – замовляють у вікні біля входу.
– МакЧикен чи меню? Повторіть, я вас не чую, – каже касирка. Замовляти доводиться через скло, через скло ж приймають і безготівковий розрахунок карткою.
Кав’ярня «Bimbo: кава & more» поблизу палацу «Україна» святкує можливість працювати в режимі take away величезним банером із написом «Кава з собою хоче з тобою». З цим літній майданчик закладу поки не запустили, його перегородили смугастою жовто-чорною стрічкою. У другій половині дня в закладі вже вичерпали запаси колд-брю.
«Звичайно, замовлень відразу стало більше, – розповідає Костянтин Стрельников, бариста кав’ярні ONE LOVE Espresso Bar, яка працює навпроти костелу святого Миколая. З чотирьох закладів мережі в Києві зараз працює лише кав’ярня на Великій Васильківській. «Але добре, що вийшло хоча б так, бо наші гості дуже люблять літник із краєвидом на костел», – каже найкращий бариста України 2018 року. Додає, що з понеділка змінювати принципи роботи суттєво не довелося: у кав’ярні й раніше регулярно вимірювали температуру персоналу й використовували маски та рукавички. Утім, тепер до обов’язків працівників додали регулярну дезінфекцію столів на літньому майданчику.
ONE LOVE ділить простір літнього майданчика із рестораном Wine Love, розташованим поряд: у закладів один співвласник Володимир Задирака. «Ми щасливі, що з’явилася можливість хоч щось робити», – додає співзасновник Wine Love Сергій Шкарбан. Винний ресторан, що почав роботу у листопаді 2019 року, припинив роботу відразу після оголошення карантину і не приймав замовлення на доставку. Тому для Wine Love 11 травня – перший день роботи за майже два місяці. Сомельє ресторану Роман Ремеєв розповідає, що через припинення роботи довелося повернути постачальникам закуплене вино, але до відчинення дверей підготували нову винну карту. Ремеєв визнає, що після карантину доведеться адаптувати карту: наприклад, мати більший відсоток вин із демократичним цінником. Але наголошує, що Wine Love залишиться закладом із «однією з найбільш динамічних винних карт України».
Далі вздовж вулиці Великої Васильківської працює літній майданчик кафе-пекарні «Хлебный». «Ты же помнишь, что забота – главная обязанность наших булочек!», – ідеться в повідомленні на дверях закладу. Гостей просять використовувати високі столи навпроти входу та зберігати дистанцію між собою. Схожий режим роботи в кав’ярні Takava Coffee-Buffet трохи вище вулицею: гості можуть зайняти кілька столиків навпроти входу, замовлення й розрахунок здійснюють через скло.
«Ми дуже на це чекали, дуже скучили за гостями. І бачимо, що люди теж скучили за кавою. Я проїхався сьогодні по всіх наших закладах, на Подолі особливо багато людей», – додає шеф-бариста Takava Дмитро Леник. У другому закладі мережі в ТЦ Arena City також винесли приблизно десять столиків, розташували їх із витримуванням дистанції в 1,5 метра.
Уже ближче до площі Льва Толстого не працює літній майданчик ресторану кухні Тель-Авіва Adelle від «Ресторанів Гусовських», обслуговують гостей тільки дистанційно – на доставку й замовлення заздалегідь на самовивіз. «Ми відкриємо літні майданчики до кінця тижня. Запускаємося в спокійному режимі», – коментує співвласник Євген Гусовський. Додає, що зібрати команду закладів після карантину є непростим логістичним завданням, до того ж у компанії хочуть вжити усіх необхідних заходів безпеки. Гусовський уточнює, що, за оновленими правилами МОЗ, гості закладів із літніми майданчиками повинні мати можливість користуватися вбиральнями. Відповідно, для цього заклад повинен розділити потоки: «У «Шоті» ми можемо це забезпечити, але, наприклад, у Pantagruel – намертво ні».
«Доставка – це максимум 30% обігу. Відкриття літніх майданчиків ресторанний бізнес теж не врятує. Якщо на літнику буде 50 людей – можливо. Але якщо це 10, то сприймається хіба що як підготовка до повноцінного відновлення роботи закладу», – додає Гусовський.
Згоден із ним співвласник ресторану в’єтнамської кухні Tin Tin Владислав Максимов, який під час карантину запустив із шеф-кухарем Іллею Сьоміним моноформат піци Pie Spot Pizza. Максимов каже, що не встигли підготувати літній майданчик через запуск нового проєкту. Tin Tin запускає літній майданчик 12 травня, пропонуватимуть і фо, і піцу від Pie Spot, уточнює Сьомін. Під навісом біля входу готують приблизно 20 столів на 40 осіб. «Запускаємося взагалі без сервісу: наш офіціант – це людина, яка виносить їжу, забирає тарілки та протирає столи», – пояснює Сьомін. Додає, що замовлення також відбувається безконтактно: гості обирають страви з роздрукованого меню біля входу, відразу розраховуються й максимально швидко отримують замовлення.
Правила:
- проведення регулярного температурного скринінгу працівників перед початком робочої зміни; недопуск до роботи працівників, в яких виявили температуру тіла понад 37,2; обов’язкова дезінфекція засобу вимірювання температури;
- обслуговування в закладах виключно на виніс за попереднім замовленням або на літніх майданчиках просто неба; умова – забезпечення відстані між столами щонайменше 1,5 метра; за одним столом – максимум двоє людей;
- організація зони для обробки рук дезінфекторами спиртовмісними засобами з концентрацією спиртовмісної речовини більш як 60% та понад 70% для етилових спиртів;
- замовлення повинно здійснюватися дистанційно (телефоном, з використанням засобів телекомунікації) або через спеціальне вікно чи вхідні двері закладу; видача замовлення і розрахунок – через спеціальне вікно чи вхідні двері закладу;
- вхід гостей усередину закладів заборонено;
- місце видачі замовлень повинне унеможливлювати вхід гостей до закладу; мати можливість безготівкового розрахунку; бути обладнаним столом чи поличкою для передачі замовлення без особистого контакту;
- адміністрація закладу самостійно відповідає за недопущення черг біля приміщення; біля місця очікування повинна бути нанесена тимчасова розмітка з дистанцією між гостями щонайменше 1,5 метра;
- працівники, що видають замовлення та здійснюють розрахунок, повинні користуватися одноразовими рукавичками та одягати респіратор чи медичну маску;
- видача меню гостям заборонена; меню повинні розміщуватися для ознайомлення поруч із місцем видачі замовлень;
- видача здійснюється лише в одноразовому посуді та закритій тарі
Відновила роботу й частина закладів «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова». З літніми майданчиками почали працювати ресторани Chicken Kyiv і «Ватра» на Хрещатику, Oxota na Ovets і «Любчик» на Воздвиженці, а також «Барсук», «Канапа» і «Канапка-бар». З нових демократичних форматів компанії «Білий налив» на Хрещатику й Dogz & Burgerz на Печерську, Philadelphia на Шота Руставелі, а також Mushlya на Русанівці, Оболоні та Хрещатику. Літній майданчик Mushlya Bar на Хрещатику розташували навколо фонтана з краєвидом на вулицю Хмельницького, гостей закликають витримувати дистанцію в черзі та на посадкових місцях.
Ігор та Марія купили сидр у «Білому наливі» Дмитра Борисова, розташованому поряд. «Ми дуже чекали на цей день, поки закінчиться карантин і можна буде вийти на прогулянку», – каже чоловік. Запитуємо, чи не було остраху перед відвідуванням закладу після відновлення роботи, як це спостерігали, зокрема, після карантину в Китаї. «Ні, навпаки, ми давно хотіли вже вийти в якийсь заклад», – відповідає Ігор.
«Жодного психологічного блоку не бачимо, – каже співзасновник винного бару Malevich Мітя Ятім. – Усі хочуть випити вина чи Aperol, побачити інших людей і просто потусуватися». У бар на Рейтарській не пускають гостей, але чотири столи на двох людей навпроти входу вже зайняті. Ятім каже, що в перший день роботи літника здебільшого прийшли постійні гості закладу, які живуть неподалік. «Ми довго чекали на цей день, раді бачити людей. Якщо так буде й далі, зможемо вийти з боргів», – додає керівник Malevich.
Правила для працівників:
- регулярно мити руки з рідким милом й обробляти їх спиртовмісними антисептиками не рідше, ніж кожні 3 години, а також після відвідування громадських місць, туалету, обслуговування та прибирання;
- прикривати носа та рота під час кашлю та чхання зігнутою рукою в лікті чи одноразовою серветкою;
- утримуватися від дотиків обличчя руками;
- утримуватися від контактів з особами, що мають симптоми респіраторних захворювань (кашель, лихоманка, ломота в тілі тощо);
- самоізолюватися в разі виникнення симптомів респіраторних захворювань.
Власники повинні забезпечити:
- працівників 5-денним запасом засобів індивідуального захисту й дезінфекційних засобів та організувати контроль за їхнім використанням;
- вологе прибирання виробничих приміщень і поверхонь літніх майданчиків із використанням мийних і дезінфекційних засобів не рідше, ніж кожні 2 години, а також перед відкриттям і після закінченням зміни;
- інформування гостей щодо встановлених обмежень у закладі, на офіційних сторінках в інтернеті та соціальних мережах;
- тимчасове відсторонення від роботи осіб із груп ризику (особи старше 60 років, особи з хронічними захворюваннями, що пригнічують імунітет);
«Ми повертаємося до того, як було раніше. Якщо так буде далі, то ми швидко відновимося», – каже бариста кафе «Каштан» Єлизавета Федоровська. Найкраща бариста України 2019 року в дисципліні Brewers Cup каже, що в закладі на подвір’ї на Рейтарській очікували на гірший підсумок дня: «У нас немає можливості поставити столи на літній майданчик, як у Zigzag. Але вийшло не так – сьогодні вже була запара з чергою». «Каштан» приймає замовлення через вікно, гості закладу спілкуються на подвір’ї біля кафе. Зону для гри в настільний теніс поки перекрили, відкрити її планують на наступному етапі пом’якшення карантину.