КіноВід «Штольні» до «Паразитів» і «20 днів у Маріуполі»: 20 років «Артхаус Трафік» у 20 фільмах
Українська кінокомпанія святкує 20-річчя. Ми попросили її керівників обрати 20 фільмів, які визначають ці 20 років
Українська кінокомпанія «Артхаус Трафік» святкує 20-річчя 13 грудня. За два десятиліття роботи дистриб’ютор привіз в Україну сотні фільмів, організував десятки кінофестивалів (включно з «Київським тижнем критики» й тижнями національного кіно) і спродюсував низку фільмів. До ювілею редакція The Village Україна попросила засновника Дениса Іванова й програмного директора Іллю Дядика виділити найбільш знакові стрічки кожного з років роботи. Вийшла історія компанії в (майже) 20 фільмах: від «Олдбоя» й «Штольні» до «Зеленої книги» і «20 днів у Маріуполі».
Це 23 найкращі фільми 2023 року (які можна подивитися прямо зараз) від The Village Україна
2003
«Птахи», режисери Жак Перрен, Жак Клузо, Мішель Деба
Денис Іванов: «Птахи» – це перший фільм дистрибуції «Артхаус Трафік». Нам було по 24–25 років, і ми робили крок у невідомість. Цю стрічку показували навіть не повний тиждень, а ширина прокату мірялася кількома кінотеатрами: «Жовтнем», «Кінопаноромою» й Одеським кіноклубом. Але ми були щасливі займатися справою, яку любимо.
Ілля Дядик: Це була ера аналогових носіїв, 35-міліметрової плівки. Ми й пізніше прокатували Перрена, і я памʼятаю як особисто їздив за плівкою для показів в Україні до його офісу в Парижі. У ті часи було дешевше поїхати за кордон особисто, ніж замовляти її доставку курʼєрською службою.
Трейлер фільму «Птахи»
2004
«Олдбой», Пак Чхан Ук
Денис Іванов: Ми були на вістрі зацікавленості азійським кінематографом, і навіть заснували фестиваль «Азія-кіно», який ішов по всій Україні. І тут нам у руки потрапив «Олдбой» – робота сучасного класика. Це був один із перших досвідів широкого прокату, з великими вкладеннями й чималими результатами. Ми пишаємося такими фільмами, які потім здобувають статус культових.
Трейлер фільму «Олдбой»
2005
«2046», Вонг Карвай
Денис Іванов: Я любив Вонга Карвая зі студентських часів, коли займався кіноклубним рухом. Але «2046» запам’ятався ще і своєю прем’єрою. Щоб підкреслити те, що фільм відбувається в потязі, ми отримали від «Укрзалізниці» сотню підсклянників. У секс-шопі знайшли взуття з надзвичайно високими підборами, але, оскільки багато грошей у нас не було, то на цих підборах в образі героїні фільму позувала сестра нашого фінансового директора.
ʼТрейлер фільму «2046»
2006
«Штольня», Любомир Левицький
Денис Іванов: Я дізнався про ідею стрічки з журналу «Кіно-коло» й подумав, що цей проєкт може стати українською «Відьмою з Блер». Так ми познайомилися з режисером Любомиром, тоді ще Кобильчуком, а не Левицьким, і продюсером Олексієм Хорошко, і спробували зробити кіно так, як самі собі це уявляли. Я дуже ризикнув, майже заклав квартиру, але, на щастя, ці кошти ми змогли відбити. «Штольня» стала першим продюсерським проєктом «Артхаус Трафік», а для мене як продюсера це був «перший млинець нанівець». Але це був важливий крок, і пізніше в нашому доробку з’явився ще десяток повних метрів.
Літо того року мені запам’яталося відпочинком на дачі під Києвом, це було поряд із якимось дитячим табором, де кожна дискотека починалася саундтреком зі «Штольні». Тоді я подумав, що все не так погано, як здавалося.
Трейлер фільму «Штольня»
2007
«Життя інших», Флоріан Генкель фон Доннерсмарк
Денис Іванов: Це один із найкращих німецьких фільмів 2000-х, який приніс «Оскар» Німеччині. Режисер Флоріан Генкель фон Доннерсмарк став після цієї стрічки німецьким кінокласиком, отримав світове ім’я, зняв у Голлівуді «Туриста» з Джонні Деппом й Анджеліною Джолі.
Ілля Дядик: А ще показували «Життя інших» на фестивалі «Нове німецьке кіно», яким займаємося від самого заснування компанії. Це один із багатьох наших фестивалів національних кінематографів, що дуже важливі для нас у межах співпраці з іноземними партнерами й провадження культурної дипломатії.
Трейлер фільму «Життя інших»
2008
«Чотири місяці, три тижні, два дні», Крістіан Мунджіу
Денис Іванов: Це, очевидно, один зі знакових фільмів Румунської нової хвилі. Після того, як він отримав «Золоту пальмову гілку», майже жоден великий фестиваль не може обійтися без румунського кіно. Те, що румуни прорвалися на вершини без якоїсь великої кіношколи, стало великим натхненням для нас, українців. Відтоді українські кінематографісти мріяли стати наступною новою хвилею, не лише показати, що ми існуємо, але й продемонструвати якісне змістовне кіно.
Читайте інтерв'ю The Village Україна з Крістіаном Мунджіу
Трейлер фільму «Життя інших»
2009
«Мільйонер із нетрів», Денні Бойл
Ілля Дядик: Перший фільм-переможець «Оскара», який був у прокаті від «Артхаус Трафік», і це перегорнуло нову сторінку нашої історії.
Денис Іванов: Реліз був поворотним для нашої команди. Ми й самі стали таким собі «Мільйонером із нетрів»: незалежна компанія з репертуаром «дивних» фільмів випускає стрічку, яка розташована десь на стику комерційного й авторського кіно. Це був прорив.
Трейлер фільму «Мільйонер із нетрів»
2010
«Мудаки. Арабески» на першому ОМКФ
Денис Іванов: У 2010 році ми стали співзасновниками Одеського міжнародного кінофестивалю. Буквально за три роки локальний фестиваль комедій стане найбільшою кіноподією України й дуже помітною міжнародною. Саме тут сталась інша знакова подія – показ нашого альманаху «Мудаки. Арабески». Це був панк-проєкт без бюджету, у якому дебютувало багато режисерів. Ми озброїлися принципами «Догми 95», підходами представників Румунської нової хвилі. У нас теж був маніфест – знімати про дійсність сучасної України.
Ілля Дядик: Це був наш перший альманах короткометражних фільмів, які ми робили спільно з Володимиром Тихим. У цьому й наступних проєктах: «Україно, Goodbye!» і «Українські злі» – уперше заявили про себе Мирослав Слабошпицький, Дмитро Сухолиткий-Собчук, Марися Нікітюк й інші.
Фрагмент фільму «Мудаки. Арабески»
2011
«Піна», Вім Вендерс
Денис Іванов: Цей фільм, присвячений хореографці Піні Бауш, – робота сучасного класика Віма Вендерса. Відтоді ми ще не раз випускали його стрічки, та саме з «Піни» це для нас почалося.
Ілля Дядик: А ще, здається, це був наш перший фільм у 3D. Дуже популярна технологія на той час, навіть артхаус почали робити в 3D. Згодом ця хвиля спала.
Трейлер фільму «Піна»
2012
«Королівство повного місяця», Вес Андерсон
Денис Іванов: Як компанія, що займається авторським кіно, ми маємо певний пантеон творців, за якими стежимо. І, ясна річ, Вес Андерсон – його частина…
Ілля Дядик: Каннський кінофестиваль 2012 року відкривався саме цією стрічкою. Нам довелося докласти зусиль, щоб отримати права на його прокат в Україні, і нам це вдалося.
Трейлер фільму «Королівство повного місяця»
2013
«Життя Адель», Абделатіф Кешиш
Денис Іванов: Ми були на Каннському кінофестивалі, і цей фільм показували в останній день. Я пам’ятаю, як вийшов із зали з відчуттям, що ця стрічка однозначно переможе. «Життя Адель» справило враження й на нашу кіноспільноту: скажімо, Мирослав Слабошпицький приводив на покази Яну Новікову, акторку з «Племені», щоб переконати її в тому, що відверті сцени є частиною естетики сучасного фестивального кіно.
Трейлер фільму «Життя Адель»
2014
«Далласький клуб покупців», Жан-Марк Валле; «Плем’я», Мирослав Слабошпицький;
Денис Іванов: «Далласький клуб покупців» виходив у прокат одразу після Революції Гідності й на початку російської агресії. Напередодні Джаред Лето, виконавець однієї з ролей, підтримав Україну у своїй промові на церемонії «Оскар». Він саме їхав сюди з концертом, який він не скасував через революцію, і ми хотіли залучити його на прем’єру.
Ілля Дядик: Я пам’ятаю, за 5 хвилин до нашої прем’єри я нарешті отримав дзвінок від його агента: «Джаред згоден до вас прийти. Завтра!» Тож ми швидко організували другу прем’єру наступного дня, але вже з актором.
Денис: 2014 рік був насичений і нашими власними проєктами. По-перше, ми придумали й уперше втілили наш великий кінофестиваль для дітей — «Чілдрен Кінофест». А ще спродюсували «Плем’я», що стало найбільшим міжнародним успіхом України з відновлення незалежності. Права були продані в понад 50 країн, фільм потрапив у перелік must watch для студентів-кінознавців провідних університетів.
Ілля: Й особливо важливо це було тому, що ця міжнародна увага припала на початок російської воєнної агресії!
Трейлер фільму «Далласький клуб покупців»
2015
«Любов», Ґаспар Ное
Денис Іванов: Це дуже відверте кіно, випуском якого ми буквально виміряли наш прогрес як держави. «Любов» би не вийшла в прокат у часи Януковича, і в росії вона була заборонена. У Держкіно на той час була чітка позиція «Кохайтеся, та не з москалями», і ми мали свободи більше. Тоді до нас приїхав Ґаспар Ное, подарувавши нам цікаве спілкування.
Ілля Дядик: Ґаспар Ное казав, що це фільм не про секс, а про кохання, і його дивувало, що багато хто знімає фільми про кохання без сексу. Але, звісно, більшість глядачів ішло подивитися порно на великому екрані в 3D…
Трейлер фільму «Любов»
2016
«Тоні Ердманн», Марен Аде
Ілля Дядик: Це один із моїх улюблених фільмів, переможець Каннського кінофестивалю 2016 року.
Денис Іванов: Я б сказав, що ця перемога була феноменальна: «Тоні Ердманн» – скромне камерне кіно, але отримало свою славу, поїхало від Німеччини на «Оскар». А ще запалило зірку акторки Сандри Гюллер, яка тепер присутня в кожному другому європейському фільмі.
Трейлер фільму «Тоні Ердманн»
2017
«Рівень чорного», Валентин Васянович; «Вбивство священного оленя», Йоргос Лантімос;
Ілля Дядик: «Рівень чорного» був знятий дуже камерно, власним коштом Валентина Васяновича. Цей фільм – перший міжнародний успіх Валентина Васяновича як режисера, а не оператора чи продюсера.
Денис Іванов: Картина здобула на Одеському міжнародному кінофестивалі приз ФІПРЕССІ, а також була відправлена від України на «Оскар». Одразу після цього нас буквально атакували публіцисти зі Штатів, які пропонували свої послуги. Але весь бюджет фільму був у рази менший за їхні гонорари. Одначе ми провели пристойну кампанію і з нашими обмеженими ресурсами.
Читайте інтерв'ю The Village Україна з Валентином Васяновичем
Ілля Дядик: Та одним із найуспішніших наших фільмів того року стало «Вбивство священного оленя» – одна з перших картин Йоргоса Лантімоса в Голлівуді.
Трейлер фільму «Рівень чорного»
2018
«Дім, який побудував Джек», Ларс фон Трієр
Денис Іванов: У 2017 році ми заснували Київський тиждень критики. Але саме у 2018-му ця подія вже набула рис повноцінного фестивалю, а не «пілотного» проєкту. Одним із головних його хітів був «Дім, який побудував Джек» Ларса фон Трієра. Пам’ятаю, що вперше я його дивився на ранковому показі в Каннах: третину фільму з закритими очима через відразні сцени, а наприкінці мене геть зморив сон. Тож додивлявся його вже в Києві, на нашому заході. Але бренд Трієра зробив свою справу: попри некомфортність, фільм непогано збирав у прокаті.
Ілля Дядик: Суттєву частку глядачів у прокат нам привели касири. Вони переповідали людям у чергах чутки з Канн про те, як люди масово тікали з показів. Це, здається, працювало навпаки: ще більше інтригувало глядачів.
Трейлер фільму «Дім, який побудував Джек»
2019
«Додому», Наріман Алієв; «Паразити», Пон Джун Хо;
Денис Іванов: 2019-й був один із найкращих для компанії. Ми, наприклад, випустили «Зелену книгу». Головним хітом стали «Паразити»: вони виграли в Каннах і взяли основний приз «Оскара», що раніше було неможливо для не англомовних стрічок. У фільмі є різка зміна жанру, а це великий ризик для кіно, але тут він спрацював. «Паразити» стали своєрідною візитівкою «Артхаус Трафіку».
Читайте інтерв'ю The Village Україна з Наріманом Алієвим
Ілля Дядик: Але також цього року ми випустили «Додому» Нарімана Алієва – перший повнометражний фільм кримськотатарською мовою в українському прокаті.
Денис: Ми дуже ґрунтовно попрацювали з повнометражним дебютом режисера, тож я вважаю, ми дотичні до сходження його зірки.
Ілля: Прем’єра стрічки пройшла в Каннах, але для нас її прокат був важливий найперше тому, що безкомпромісна позиція щодо Криму повністю збігалася з позицією команди «Артхаус Трафіку». А ще хочеться відзначити, що роль у «Додому» – одна з найкращих акторських робіт Ахтема Сеітаблаєва.
Трейлер фільму «Додому»
2020
«Мої думки тихі», Антоніо Лукіч
Ілля Дядик: «Мої думки тихі» довели можливість комерційного успіху незалежного українського кіно. Ми довго торували цю дорогу, і саме з цієї картини результати праці стали видимі.
Читайте профайл The Village Україна на Антоніо Лукіча
Денис Іванов: Ми повірили у фільм іще після першого перегляду незавершеної версії, хоча тоді це було дуже не схоже на те, що збирає гроші. Ірма Вітовська – та, без кого неможлива згадка цієї стрічки. Її участь у картині закріпила за нею статус легенди акторської майстерності.
Трейлер фільму «Мої думки тихі»
2021
«Погані дороги», Наталка Ворожбит
Денис Іванов: «Погані дороги» – режисерський дебют драматургині Наталки Ворожбит, відомої як авторки сценарію «Кіборгів» і «Дикого поля». Дебют дуже вдалий і сильний. А ще це одна зі знакових робіт продюсера Юрія Мінзянова.
Ілля Дядик: У Венеції «Погані дороги» отримали заохочувальну «Нагороду веронського кіноклубу».
Читайте інтерв'ю The Village Україна з Наталкою Ворожбит
Денис: На жаль, у прокаті фільм не реалізував потенціал сповна. Через пандемію прем’єра переносилася кілька разів. Але я пам’ятаю, що це був наш перший захід після чергового карантину, ми всі побачилися наживо й були в шоці від самої можливості світської події. Усі трохи боялися одне одного, хоч і були в масках.
Трейлер фільму «Погані дороги»
2022
«Носоріг», Олег Сенцов; «Трикутник смутку»,
Рубен Естлунд;
Ілля Дядик: У цьому році згадуються дві роботи: «Носоріг» як останній реліз перед повномасштабним вторгненням і «Трикутник смутку» як перший великий проєкт після відновлення кінопрокату.
Читайте інтерв'ю The Village Україна з Олегом Сенцовим
Денис Іванов: «Носоріг» був нашим важливим продюсерським проєктом «Артхаус Трафіку» і, фактично, перший професійний фільм Олега Сенцова. Режисер перебував під великим тиском суспільних очікувань, адже він був відомим політв’язнем, символом української боротьби й стійкості. Знімали картину в розпал ковіду, завжди хтось хворів попри безпрецедентні заходи безпеки.
Ілля: Ми навіть хотіли спершу виходити з цим фільмом 24 лютого…
Денис: Але вирішили стартувати на тиждень раніше, щоб не конкурувати з іншим українським релізом. В Україні стрічка мала тільки один вікенд, але також вийшла в понад 20 країнах. А ще на Netfix, що на той час вважалося рідкісним здобутком.
Ілля: «Трикутник смутку» став картиною, з якою наша аудиторія почала повертатися в кінотеатри. Доти багато хто не знав, що кінотеатри вже працюють.
Денис: Хоча фільм виходив у тривоги й блекаути, але навіть попри це збори були пристойні, що зайвий раз доводило, що наш кіноринок усе ще більший за деякі європейські ринки.
Трейлер фільму «Носоріг»
2023
«20 днів у Маріуполі», Мстислав Чернов
Ілля Дядик: Претендент на «Оскар», який має великі шанси на перемогу в обох номінаціях, у яких представлений: найкращі документальний і міжнародний фільм. Ця картина висвітлює події в Україні, війну росії проти нас. Ми пишаємося нашими глядачами, які довели свою зрілість кількістю переглядів, це абсолютний рекорд.
Читайте інтерв'ю The Village Україна зі Мстиславом Черновим
Трейлер фільму «20 днів у Маріуполі»