Мультфільм «Мавка» став найкасовішим фільмом в історії українського кіно, зібравши понад мільйон глядачів у кінотеатрах. У кіностудії Film.ua, що випустила стрічку, рекордні показники «Мавки» називають «перемогою для всього кінотеатрального ринку України та історичним моментом».

Керівниця напряму кінотеатральної дистрибуції Film.ua Distribution Надія Коротушка розповідає в інтерв’ю The Village Україна, як саме збирала каси «Мавка» та ще вісім фільмів, які студія вже випустила в український прокат у 2023 році.


Чи вийде «Мавка» в плюс і де найбільше дивилися мультфільм

Надія Коротушка


керівниця напрямку кінотеатральної дистрибуції Film.ua

Станом на початок травня після дев’ятого вікенду в українському прокаті мультфільм «Мавка» зібрав понад 141 мільйон гривень і 1,24 мільйона глядачів. Ще в кінці квітня «Мавка» подолала рубіж 30 тисяч сеансів в українських кінотеатрах, свідчать внутрішні дані Film.ua, з якими ознайомилася редакція The Village Україна.

Найбільше касових зборів мультфільму принесли глядачів у Києві – 31,13% від загальних зборів станом на кінець квітня. На другому місці – Львів (12,37%), далі – Дніпро, Одеса та Хмельницький.

Аналітика Film.ua Distribution, надана The Village Україна

Водночас найуспішнішим кінотеатром для «Мавки» поки є львівський Multiplex у ТРЦ Victoria Gardens із показником у понад 5 мільйонів гривень. До п'яти найкасовіших для проєкту кінотеатрів ввійшли чотири представники мережі Multiplex і «Планета кіно» у львівському ТРЦ Forum.

Мережа Multiplex загалом відповідальна за 37% у загальному українському прокаті «Мавки». Разом із «Планетою кіно» вони відповідають за понад половину касових зборів мультфільму, ще 20% – за окремими немережевими закладами.

За минулий рік Film.ua Distribution випустили дев’ять українських фільмів, кожен із них у компанії називають успіхом. «Снайпер. Білий ворон» – це кіно про війну, випускаючи яке, ми не розуміли, чи готовий глядач дивитись на війну ще й у кінотеатрі. Але прокат показав, що готовий. «Я працюю на цвинтарі» з нереальним word of mouth. «Максим Оса» виходив у прокат під обстрілами в буквальному сенсі, а потім очолював чарти українського Netflix. «Щедрик» із майже 11-мільйонним бокс-офісом і 13 тижнями прокату. Усі ці фільми в прокаті змогли підготувати ринок і глядача для всіх наступних українських релізів, а кейс українського прокату «Мавки» – це перемога для всього кінотеатрального ринку України й історичний момент для всіх нас», – коментує The Village Україна керівниця напрямку кінотеатральної дистрибуції Film.ua Distribution Надія Коротушка.

Рекордні касові збори – головний чинник у комерційному успіху фільму, у випадку з «Мавкою» він ускладнюється великим бюджетом. Виробництво проєкту коштувало 187 мільйонів гривень, а 49,5 мільйонів на нього виділило Держкіно. До того ж за умовами кінобізнесу, половину коштів від прокату отримують не продюсер, а кінотеатри. З огляду на це, запитуємо в представниці Film.ua, чи вийде «Мавка» врешті в плюс. «Насправді мільйон глядачів – це результат, на який ми з командою цілилися й на який працювали. Але це тільки початок саме для «Мавки», – відповідає Надія Коротушка, зокрема маючи на увазі прокат мультфільму за кордоном. На уточнення про те, що буде вважатися комерційним успіхом проєкту, наводить слова співзасновника Film.ua Group Сергія Созановського: «Точка беззбитковості мультфільму – 10 мільйонів доларів від продажів всіх прав в Україні та по всьому світу: кінотеатральних, платформних, телевізійних, ліцензійних».

Також запитуємо про питання звітності компенсацій у державний бюджет за підтримку «Мавки» Держкіно, яку першою порушила ексдиректорка кінотеатру «Жовтень» і членкиня Правління Союзу кінотеатрів України Людмила Горделадзе. На запитання, які зобов’язання є у Film.ua та чи є змога зараз оцінити, про яку суму йтиметься, Коротушка відповідає: «Ми зробимо все згідно з договорами та законодавством і відзвітуємо».


«Памфір» – це комерційний успіх?

Ще одна важлива цьогорічна прем’єра Film.ua Distribution – фільм «Памфір» Дмитра Сухолиткого-Собчука. За шість вікендів в українському прокаті з 23 березня «Памфір» зібрав 76 414 глядачів, а касові збори стрічки склали понад 11 мільйонів гривень.

Як і у випадку з «Мавкою», Київ став лідером прокату для «Памфіру», відповідаючи за майже 53% касових зборів. 20,62% – у Львова, далі з великим відставанням – Івано-Франківськ, Одеса та Дніпро.

Водночас найуспішнішим кінотеатром для авторської стрічки в декораціях Буковини під час Маланки став київський «Жовтень», який зібрав удвічі більше коштів, ніж номер два у списку, львівська «Планета кіно» в ТЦ Forum.

Станом на кінець квітня кінотеатри знайшли для «Памфіра» 2821 сеанс. «Для авторського українського кіно це безумовний успіх. Але ми відчуваємо, що аудиторія в таких фільмів удвічі більша. Думаю, кіно зібрало би більше, якби в нього повірили не тільки ми та глядач, але й кінотеатри були відкритіше налаштовані до сучасного актуального кіно та довіряли нашій експертизі», – коментує Надія Коротушка з Film.ua Distribution.

У Film.ua додають, що реліз «Памфіра» в Україні відбувся за підтримки партнерів Monobank, 1+1 Media, «Галка» та «Перша приватна броварня». Уточнюємо, про яку саме підтримку йдеться та чи дає змогу вона робити такі релізи комерційно прибутковими. «Ми давно та системно розвиваємо цей напрям, дуже вдячні українському бізнесу за те, що він підтримує українське кіно, – відповідає Коротушка з Film.ua Distribution. – Ми давно почали налагоджувати та вибудовувати партнерську програму у своїх промокампаніях як один із важливих напрямів. Підтримка партнерів надає можливість насамперед збільшити аудиторію фільмів».

Пояснює, що в партнерстві передусім важлива медійна та рекламна підтримка: «Для успіху стрічки дуже важливо правильно спрогнозувати бокс-офіс і витратити на рекламу суму, яка не буде перевищувати 10% від прогнозованої каси фільму. Партнери фільму надають свої медійні майданчики для реклами, і це надає можливість отримати більше охоплення, направити комунікаційні зусилля на інші канали й урешті досягти успіху. Усі наші релізи підтримують найбільші національні бренди, серед яких WOG, Rozetka, «Нова пошта», Uklon, «Київстар» та інші. Ми за синергію: коли ми корисні брендам, і бренди корисні нашим фільмам. Тому так, їхня підтримка важлива та неоціненна».


Скільки кінотеатрів залишається в Україні та кіно в регіонах

Проблема недостатньої кількості кінотеатрів та екранів була вкрай актуальною для України ще до повномасштабного вторгнення РФ. Повноформатна війна стала причиною припинення роботи ще щонайменше 30 кінотеатрів, коментують The Village Україна в Film.ua Distribution. «Частина з них і досі залишаються під окупацією, ще частину зруйнували ворожі ракети», – розповідає Надія Коротушка.

Дев’ять останніх релізів Film.ua випускали в 163 кінотеатрах. Водночас є окремі випадки відкриття нових кінотеатрів, додає представниця кінодистрибуційної компанії: наприклад, це новий заклад мережі «Планета кіно» у Львові та відновлений кінотеатр «Краків» у Києві, який от-от відкриє свої двері для глядачів.

Як помітно за аналітикою «Мавки» та «Памфіра», топи прем’єр FilmUA за містами зазвичай очолюють Київ і Львів, але в окремих випадках є хороші показники, наприклад, Івано-Франківська та Тернополя. Запитуємо, це ситуація, що склалася після 24 лютого, чи ці міста й раніше випереджали міста-мільйонники. «Така ситуація не зовсім атипова, – відповідає Коротушка. – [Але дійсно] відбулися зміни насамперед через внутрішню міграцію в західні регіони, що сталась саме після 24 лютого. Також серед міст-любителів українського контенту хотілося б виділити Луцьк. А ще, що нас неабияк дивує та надихає – Дніпро, там люди теж ходять у кіно і, згідно з аналітикою, у шести з дев’яти релізів саме це місто фігурує в топах за відвідуваністю».

Чому під час повномасштабної війни українці продовжують ходити в кінотеатри? «Content is king. Людям потрібні історії. Кінотеатри рано ховати чи списувати з рахунків. Колективний перегляд кіно в кінотеатрах – це магія, яка працює й у 21 столітті. І навіть у найважчі часи людям потрібні події, культурні та суспільні. І саме похід у кіно в кінотеатр, як на подію, ніколи не замінить жодна стрімінгова платформа», – каже представниця Film.ua Distribution. Додає: «Тому, звичайно, ми віримо в кінопрокат. Він продовжує бути важливою частиною фінансової моделі будь-якого українського фільму. Саме тому ми стільки сил і ресурсу покладаємо наразі для його розвитку».

Надія Коротушка доповнює, що згодом Film.ua анонсує перший кінореліз у межах свого нового напряму – дистрибуцію проєктів виробництва Східної та Центральної Європи. Також планують презентувати щонайменше сім нових продуктів українського виробництва різних жанрів. До прикладу, 24 серпня в український прокат вийде найдорожчий проєкт в історії Держкіно «Довбуш» режисера Олеся Саніна («Поводир», «Мамай»).