Повномасштабне вторгнення РФ могло знищити сферу створення відеоігор в Україні, але цього не сталося – навпаки, індустрія консолідувалася, вважає організатор фестивалю інді-ігор Indie Cup Іван Тітов. Indie Cup Ukraine ‘22 – це одна з перших великих подій української індустрії відеоігор під час повноформатної війни, яка зібрала понад 60 інді-проєктів. Захід проходив із жовтня по грудень 2022-го, під час наймасованіших ударів по енергоінфраструктурі України.

«Так, довелося їздити районами Києва й шукати кав’ярні зі світлом. Кілька анонсів переносили, бо наш продюсер Степан живе в Миколаївській області, у нього не завжди був доступ до інтернету. Деякі дзвінки проводили при свічках з мобільного інтернету», – розповідає Тітов.

Фестиваль зачепив першу хвилю проєктів, які рефлексують війну, вважає Тітов. Здебільшого це гумористичні ігри на кшталт Putinist Slayer, де потрібно в космічному сетінгу знищувати відомі обличчя російської агресії, зокрема й самого Путіна. Гра вийшла на Steam у серпні 2022-го, утім, її постійно оновлюють і додають новий контент. Розробники Bunker 22 зазначають, що націлені на «довгостроковий проєкт і значне розширення». Це благодійна гра – усі прибутки з продажів перераховують на допомогу ЗСУ.

За словами Тітова, поступово зʼявляються й більш серйозні розроблення, наприклад, Hollow Home або The Nightmare Winter. «Похмурі ігри – це якась пострадянська травма. Постапокаліпсис, горори про панельні будинки. Їх в українських розробників завжди вистачало, тому не можу сказати, що через війну щось змінилося», – вважає Тітов.

Hollow Home розповідає історію 12-річного підлітка Макса і його пса Гакслі, які перебувають під окупацією в Маріуполі. Місії гри зосереджені на тому, щоби допомогти людям вижити. Утім, гравець матиме обмежену кількість доступних дій, що змусить «вдаватися до болісних рішень». Гра поки що перебуває на ранніх етапах розроблення й не відомо, коли її планують випустити.

The Nightmare Winter – це українська візуальна новела, у якій сюжет розвивається з урахуванням кожного вибору гравця. Сюжет заснували на основі реальних подій, які сталися 24 лютого 2022 року. Головна героїня – студентка з Маріуполя на імʼя Аліса, – має перевезти матір і сестру до бабусі в Запоріжжя.

Організатор Indie Cup також відзначив пригодницьку гру про кроленя Puzzles for Clef; стратегію Farlanders від Андрія Бичковського; гру про пірата, що подорожує в часі Timeloop: Sink Again Beach.

Sherlock Holmes: The Awakened

Sherlock Holmes: The Awakened – це пригодницька гра-квест від української студії Frogwares, яка обʼєднує світ детективів Артура Конана Дойля й міфи про Ктулху Говарда Лавкрафта.

Гру анонсували на четвертому місяці повномасштабного вторгнення РФ як Project Palianytsia. Sherlock Holmes: The Awakened вийшла в реліз 11 квітня 2023-го й отримала схвальні відгуки. Можна пограти на ПК, PlayStation 5, Xbox One і Nintendo Switch. Гру вже можна придбати на Steam, вартість – 910 гривень.

Трейлер гри

Sherlock Holmes: The Awakened за сюжетом є прямим сиквелом Sherlock Holmes: Chapter One, яка вийшла у 2021 році. Водночас гра є римейком однойменного квесту 2008 року, однак тепер на рушії Unreal Engine 4. За сюжетом, потрібно розслідувати вбивство слуги, яке вчинили послідовники культу Ктулху. Зачіпки доведеться шукати на Бейкер-стрит у Лондоні, Луїзіані (США) і швейцарській психлікарні. Можна буде пограти як за Шерлока Голмса, так і за Джона Ватсона.

Через повномасштабну війну проти України в грі зʼявилися посилання на збройну агресію РФ. У Frogwares кажуть, що завжди намагалися рефлексувати на події, які відбуваються в країні, але тепер відсилок стало ще більше. Попри це, їх додають у гру природним шляхом, зазначають у студії. Наприклад, у грі Sherlock Holmes: Crimes & Punishments (2014 рік) була заставка з присвятою Героям Небесної сотні.


Про роботу над грою під час обстрілів і важливість вийти в реліз попри війну

Спочатку студія планувала робити зовсім інший проєкт (Project Palianytsia), але почалося повномасштабне вторгнення й довелося імпровізувати, коментує The Village Україна композитор і саунддизайнер Sherlock Holmes: The Awakened Вʼячеслав Пакалін.

Команда розробників Sherlock Holmes: The Awakened не працювала майже місяць після 24 лютого, компанія дала можливість виїхати з найбільш небезпечних зон України. Деякі з працівників Frogwares почали волонтерити, хтось пішов у військо, дехто довгий час перебував під окупацією.

«Мені важливо було закінчити роботу над грою, бо це можна вважати персональним досягненням, мовляв, я завершив проєкт, незважаючи ні на що», – пояснює Пакалін. Він жартує, що на його роботу тепер можуть повпливати хіба що «прильоти» балістичних ракет.

Через постійні обстріли доводилося працювати з думкою, що потрібно працювати ще швидше, бо через пів години можуть вимкнути світло, розповідає Пакалін. За його словами, це впливає як на якість, так і мислення. «Щойно ми доробили гру, масштабні ракетні обстріли інфраструктури припинилися. Може не треба було й починати тоді?» – жартує він.


Як війна вплинула на музику в Sherlock Holmes: The Awakened?

Війна також вплинула й на характер саундтреку до гри. Наприклад, звуки сирени повітряної тривоги, які вже більше року чують українці, відтворили на синтезаторі за допомогою емулятора.

Вʼячеслав Пакалін, музичний композитор і саунддизайнер Sherlock Holmes: The Awakened

Музика стала набагато похмурішою. Дуже важко писати щось легковажне. Це вже питання професіоналізму – писати мелодії під час війни. На початку гри музика нагадуватиме гравцям те, що було в минулій частині гри. Далі вона стає похмурішою, індустріальною, більш важкою.

Музика повинна працювати на атмосферу, яку ми бачимо візуально. Я став помічати, що в сучасних іграх музика перестала так сильно впливати на загальну атмосферу, адже за рахунок розвитку технологій і саунддизайну багато речей, які раніше можна було розповісти лише завдяки музиці, можна розказати за допомогою фонових шумів, наприклад.

Було набагато простіше займатися звуком, бо я працював над музикою для попередньої частини – Sherlock Holmes: Chapter One (2021 рік). Я брав звідти мелодичні елементи, щоби вони давали відчуття, ніби ти все ще в тому всесвіті, який ми створили. Я також працював над музикою для The Sinking City [ред. – гра Frogwares, натхненна роботами Говарда Лавкрафта], вирішив це все скомбінувати й отримувати щось нове.

Death from Above

Гру Death from Above, у якій можна побути оператором українських дронів і боротися з російськими окупантами, випустили в Україні на початку квітня 2023-го. Це спільний проєкт фінської студії Rockodile Games, української Octobear Knight Games, яку видає німецький паблішер Lesser Evil.

Трейлер гри

Гравець має шукати й знищувати окупантів і ворожу техніку, звільняти вежі звʼязку й повертати вкрадені речі. Грати можна буде у форматі «пісочниці» (коли в гравця немає певної цілі), також підготували дві місії. Ранній доступ гри по всьому світу, найімовірніше, відкриють у травні 2023 року, розповідає The Village Україна CEO Lesser Evil Генрік Лессер.

30% прибутків зі Steam творці гри задонейтять фонду «Повернись живим» й «Армії дронів», а якщо гра окупиться, то 70% з наступних продажів. Частиною проєкту також став український гурт «Антитіла», який записав головний саундтрек для гри.


Як створювали Death from Above?

Фінська студія Rockodile мала прототип гри про дрони, яка не мала нічого спільного з війною в Україні. «Мені сподобалися механіки, я відразу зрозумів, що ми маємо зробити з цього гру, яка зображує війну проти України», – каже виконавчий директор Lesser Evil.

Генрік Лессер розповідає The Village Україна, що слідкує за війною в Україні ще з початку першого вторгнення РФ у 2014 році. Поштовхом для створення гри стали «сотні відео в Telegram», де українські пілоти БПЛА скидають на окупантів вибухівку. За словами Лессера, це і є ядром гри – спробувати перемогти армію загарбників.

«Знищувати російських окупантів – це менше зло [ред. – гра слів із назвою компанії Lesser Evil], ніж дозволити росіянам вбивати українців», – вважає керівник Lesser Evil.

Ліквідація окупантів з армії РФ – не єдина механіка, присутня в грі. Крім цього, будуть місії, де, наприклад, потрібно буде скидати собаці з дрона сосиски, щоби його нагодувати. Кількість різноманітних завдань планують збільшувати, якщо гру «добре зустрінуть».


Про терапевтичний ефект від знищення окупантів у відеогрі

Генрік Лессер, CEO Lesser Evil”, компанії-видавця Death from Above

Гра Death from Above не двозначна: ви знищуєте російських окупантів і їхню техніку, але ми не шкодимо нікому фізично. Якщо це допоможе розібратися у власних емоціях українцям, які постраждали від війни, то це чудово.

Також я сподіваюся, що деяким українцям не доведеться знову переживати власну травму через досвід гри в Death from Above. Це гра не для кожного. Я не хотів би, щоби в неї грали чотирирічні діти. Для цього потрібно мати певний рівень зрілості.

 У дитинстві я казав, що сподіваюся, що одного дня хтось виграє Нобелівську премію миру за відеогр

Я маю пʼятьох колег з України. Робити цю гру з українцям відчувається більш правильним. Люди питають у мене, як війна на тебе в Німеччині взагалі впливає, чому ти турбуєшся? Війна стосується мене, навіть якби я не мав колег із України. Наприклад, одна з моїх колег родом із Маріуполя, інший колега-українець показував відео, де його батько на початку повномасштабного вторгнення блокував російський танк голими руками.

Що я можу зробити, щоби допомогти Україні? Я роблю ігри, тож відповідь очевидна – зробити гру про це [війну]. Я вважаю, що це доволі дивно – давати грати в іграх за росіян, як у Glory to the Heroes. Є багато ігор, де ти не можеш грати за німців у режимі гри за одного гравця, але можеш у мультиплеєрі. Але це вже понад 70 років пройшло після завершення Другої світової війни. Дати такий вибір зараз… Я ніколи так не зробив би. Росія винна, навіщо давати можливість грати за них?

Після критики компанія SpaceDev, яка працює над шутером Glory to the Heroes, оголосила, що в грі не буде можливості грати за росіян. Багатокористувацький режим також приберуть з фінальної версії гри.


Як повноформатна війна загалом вплинула на ігрову індустрію в Україні?

Війна змусила українців звернути увагу на те, що виробляють саме в Україні, вважає композитор Sherlock Holmes: The Awakened Вʼячеслав Пакалін. Цей соціокультурний стрес, на його думку, вплинув на розвиток української культури загалом – не тільки ігри, а й кіно, музика, книги.

«Я не думаю, що «Люксембург, Люксембург» Антоніо Лукіча отримав би таку увагу, якщо би він зʼявився перед повноформатною війною. Зараз люди хочуть бачити те, що створено саме в Україні», – каже Пакалін. Жахіття війни мають бути відрефлексовані в культурі, щоби не повторити історії Радянського Союзу, який породив країну, що застрягла у власному реваншизмі, вважає він.

«Ми побачимо результати цих творів пізніше, це треба засвоїти, коли завершиться війна. У нас вже Metro 2033 чи серія S.T.A.L.K.E.R., але я думаю, що далі їх буде тільки більше», – переконаний саунддизайнер.

Вʼячеслав Пакалін вважає, що дискусія довкола терміну «Дієвидло», яким у Sherlock Holmes: The Awakened замінили звичний «інтерфейс», також може свідчити про спробу врізноманітнення української мови. «Це поштовх до розвитку. Можливо, цей термін так і залишиться унікальний явищем у нашій грі. А можливо, і приживеться, люди адаптуються. Сам факт дискусії, навіть на рівні мемів, це вже корисно», – коментує Пакалін.

«Україна історично була важливим хабом розроблення ігор. Ядро ігрового рушія CryEngine [ред. – Far Cry, Crysis], наприклад, розробили українці. Це один із великих джерел талантів для розроблення відеоігор», – вважає CEO Lesser Evil Генрік Лессер.

Лессер вважає, що міжнародним компаніям важливо знайти способи працювати з українськими студіями, бо якщо вони тільки найматимуть українців, це може зруйнувати індустрію.