Найдорожчий лот і найчастіший запит у Google. Що змінилося на артринку України за два роки
Онлайн-платформа Spilne Art разом із консалтинговою компанією Saturday Team проаналізувала тенденції, зміни й попиті й пропозиції, а також досягнення художників та художниць на українському та міжнародному ринках за 2021-2023 роки.
За словами директорки Spilne Art Наташі Ткаченко, український артринок не регулюють на законодавчому рівні, тому респонденти – галеристи, дилери, художники – спочатку могли відповідати, що ринку не існує, а отже, його не варто аналізувати, але команда платформи спробувала й хоче зробити аналіз системним.
Щоби проаналізувати артринок, використали метод експертних інтерв’ю через заповнення електронної анкети та глибинні інтерв’ю.
Основні результати дослідження
- З початком повномасштабної війни інтерес до українського мистецтва виріс ушестеро, свідчить аналіз запитів Goggle. Найчастіші запити – «Марія Примаченко», «Іван Марчук» та «українське мистецтво».
- Ціни творів мистецтва, які продали галереї і дилери, зросли в середньому в 1,5 рази за два роки. Зокрема в 2023 році обсяг продажів творів мистецтва через галереї і дилерів зріс майже на третину (32%).
- Більше половини дилерів та галеристів збільшили присутність за кордоном (36% – значно збільшили, 29% – дещо збільшили).
- Переважну більшість творів мистецтва купують в Україні (64%). За кордоном найчастіше купують у Швейцарії, США та Німеччині. Серед українських міст найбільше хочуть придбати картини у Києві, Львові, Харкові, Дніпрі та Одесі.
- Дохід художників із продажів творів мистецтва зростає. У середньому дохід митця уп’ятеро більший за середню заробітну плану в 2023 році.
- Твори відомих митців (established artists) купують частіше, ніж твори початківців (emerging artists), особливо за кордоном. Також частіше купують твори митців-чоловіків, водночас ціни на їхні роботи вищі, ніж у жінок.
- Найпопулярніший канал купівель – прямі продажі, але твори мистецтва також часто купують через соціальні мережі.
- Серед головних подій українського арту називають, зокрема, відкриття Музею сучасного мистецтва і продаж картини Марії Примаченко за 0,5 мільйони доларів.
- Найбільший індивідуальний збір – у ілюстратора Сергія Майдукова (1 мільйон гривень), а найбільший груповий – у школи MYPH Сергія Мельниченка (2,5 мільйони гривень).
- Також серед головних подій українського арту виокремлюють присутність українських митців за кордоном (Алевтіна Кахідзе, Павло Маков, Катерина Лісовенко та інші) і відкриття постійного павільйону України на Венеційській бієнале.
Якщо в Україні довести кількість галерей на душу населення до середньоєвропейської, то, крім культурних та фінансових ефектів, це дасть 10 000 робочих місць, підрахували дослідники.
Повністю ознайомитися з результатами дослідження можна за посиланням.
Артплатформу просування українського сучасного мистецтва Spilne Art запустили в 2020 році. За словами засновниці Наташі Ткаченко, її мета – змінити шаблони про те, що «художник має бути голодним», «мистецтво – це надто дорого» й «треба мати спеціальну освіту, щоби розуміти живопис».
Фото: скриншоти з презентації дослідження