Інтерв'юЯк Вася Байдак зібрав 1928 глядачів у Жовтневому палаці (і чому варто подивитися його новий стендап)
Про стендап-спешл «Ищу 1928 зрителей», успіх та Бубудука

Сольний стендап-концерт «Ищу 1928 зрителей» провів і зняв український комік Вася Байдак. У назві – прямий опис концепції й формату шоу: Байдак вирішив зібрати майже 2000 людей у Жовтневому палаці, для цього запропонував глядачам квитки за собівартістю. Таким чином кошти від продажу квитків пішли виключно на організацію концерту, а Байдак відмовився від гонорару за виступ. Ще один його концерт у той же день зібрав 1300 глядачів.
«Я прямо закохався в цей зал. Але розумів, що не вийде зібрати таку кількість глядачів. [...] Тож вирішив просто сказати, що хочу багато глядачів, але готовий викластися на всі 100% і що мені не потрібні за це гроші», – розповідає в розмові з The Village Україна стендап-комік, співзасновник «Інародного театру абсурду «Воробушек» і переможець телепроєкту «Ліга сміху».
Напередодні виходу запису «Ищу 1928 зрителей» на YouTube розпитали Байдака про підготовку сольника впродовж двох років, як він визначає для себе успіх і як планує розвивати свого Instagram-персонажа Бубудука.
– Ти пройшов із цим сольником досить тривалий шлях – близько двох років, після кількох відкладень концерту через пандемію. Яким був цей шлях? І з чого це почалося взагалі?
– Історія проста. У Жовтневому часто проводять «Лігу сміху», ми там брали участь з «Воробушком» багато разів. Але це трохи інший формат, це телешоу, тому сама сцена палацу тоді була дуже яскрава: було багато яскравого світла, усе горіло, усе світилося, а ще там раніше по боках від сцени стояли величезні голови піратів із розкритими ротами. Ця естетика мені була не дуже близька, мені більше імпонує якась камерність, ламповість…
Тому, коли я якось потрапив туди на стендап-концерт Ділана Морана, я подумав: «Вау, невже це той самий Жовтневий?» Там була опущена завіса, а знизу виставили синє світло, він ходив по сцені, і за ним слідкувала світлова пушка. І все – я прямо закохався в цей зал. «Вау! Ого! Теж дуже хочу». Але розумів, що 100% не вийде зібрати таку кількість глядачів. Два роки тому вийшов інший мій сольник «Шоу имени Энди Кауфмана» з Сашком Сердюком: там зібралося 200 людей, але це було дуже важко. Дуже хотілося [зібрати Жовтневий], я прямо спав із цією думкою…
– І ти вирішив якраз це обіграти в комедії – сам процес збору глядачів.
– Так! [сміється] Ну це вже зараз. А тоді я просто не міг зрозуміти, не міг повірити, що немає жодного способу, як можна зібрати глядачів, не будучи популярним і не роблячи безкоштовні квитки чи віддавати їх компаніям: «Хай прийде весь ваш офіс, зробіть корпоратив». Й ось мені спала на думку ця ідея: чого там приховувати, просто сказати, що я хочу багато глядачів і готовий викластися на всі 100%, що мені не потрібні за це гроші.

– Це якраз важливий момент про гроші. Ти нічого не заробив на сольнику: усі гроші, які ти отримав від продажу квитків, пішли на отримання локації, податки й технічні потреби.
– Важливий момент про гроші, так. [сміється] Тобто квитки були за собівартістю. Як ти сказав: зйомка, декорації, різні технічні аспекти – усі ці нюанси я порахував. І загалом дуже смішно вийшло, бо я заробив все-таки 268 гривень. [сміється] Я казав: якщо щось зароблю, то воно піде на благодійність і навіть не писав про це потім, бо 268 гривень на благодійність – це не достатньо багато. Але, звичайно, і ці кошти надіслали.
– Якщо говорити не про гроші, розкажи, що ти для себе отримав із цього сольника?
– Блін, ну це сміх, який я не чув ніколи. І енергетика, яку я ще не відчував ніколи…
– Навіть у записі відчувається, що зал дуже заряджений, що люди класно все сприймають.
– Це було просто феноменально. Навіть не важливо, що це гарний сольник, що це матеріал, який я збирав довго. Просто ця енергія, вона всередині сольника. Її можна якось відчути, зрозуміти. Але те, що там було, – це прямо вау.



– Не хочу лякати людей якимись страшними термінами, але те, як ти працюєш із матеріалом і його структурою, можна назвати мета-підходом. Ти обігруєш саму форму жартів, ти постійно змінюєш жанри, постійно намагаєшся дивувати глядача. Як на мене, це такий увесь підхід Васі Байдака до комедії, концентрований в одному матеріалі.
– Я хотів передусім, щоб цей матеріал був чесним. Коли розумів, що концерт у Жовтневому відкладається спочатку перший раз, тоді другий, я вирішив, що не буду писати зараз. Подумав, що, коли буде точна дата й 100% рішення, що я буду проводити Жовтневий, тоді почну скріпляти матеріал. Прошивати його, розуміти, що потрібно, що не потрібно, що треба зв’язати з чим. Тому він вийшов актуальним, там було й багато нового, і старі біти, які я підв’язав під сольник.
– Ти починаєш концерт із частини з ванлайнерами, тобто максимально короткими жартами, де є тільки зав’язка й панчлайн. Мені це чимось нагадало сольники Ентоні Джеселніка.
– Джеселніка не дуже люблю: у нього багато гарних жартів, але вони найчастіше вульгарні. Мій бог ванлайнерів – Стівен Райт. Якщо далі йти, то це Деметрі Мартін. Якщо ще далі, Емо Філіпс – старий манерний чувак.
Але так, це було свідоме рішення [почати сольник із ванлайнерів]: хтось може подумати, що будуть тільки такі жарти, але це тільки зав’язка.


– Розкажи ще про музичні номери на початку і в кінці, тому що це було прекрасно.
– Якось я побачив матеріал до дня народження актора Шаї Лабафа, там зібрали його перформанси та приколи, які він робив. Один із них – це пісня, яку Лабафу присвятив Роб Кантор, раджу всім подивитися на YouTube. Це була така моя муза: я подумав, що це прикольна ідея з хором і розвитком [історії] через хор.
До речі, скажу про хор: це хор, який зібрала Яна [Шемаєва] Jerry Heil. Я з нею поговорив ще перед першим запланованим концертом, їй сподобалась ідея, а ближче до дати вона сказала, що в неї є хор, вона зібрала його зі своїх підписників. Вона казала, що всі із задоволенням зроблять безкоштовно, але потім я почав прописувати бюджет, ми вписувалися в кошторис, тому знайшли гонорари для всіх.

Мікрокредити, букмекери й успіх
– Що у твоєму уявленні буде успіхом цього сольника? Ти вже реалізував ідею, на зйомці люди це оцінили, але які очікування від прем’єри відео?
– Показник успіху – це така штука, яку я дуже сильно боюся. Я взагалі хотів би не думати про успіх, коли щось роблю. Але з усіма цифрами й показниками від цього досить важко втекти. Я знаю, що буду радіти, якщо буде багато переглядів, і що буду засмучений, якщо буде мало переглядів. Хоча й собі, й іншим я можу казати, що в цьому немає нічого страшного. Але через ці цифри, через лайки… [сміється]
– А є відчуття, що це впливає на тебе?
– Є таке відчуття.
– Це про аудиторію? Про те, як вона тебе сприймає?
– Це просто про те, що мірилом твого успіху має бути те, як ти підійшов до завдання, як ти його виконав і який результат вийшов. Чи ти кайфував від процесу? Чи тобі подобається кінцевий результат? Навіть можна сказати, що кінцевий результат не мірило успіху. [Головне] чи був цікавий процес, чи кайфував ти від процесу.
Цей процес у мене тягнувся довго, але мені подобається ідея, матеріал, який я записав, і мені подобається процес, який був. Процес монтажу, процес запуску – на цьому етапі все суперуспішно. Але потім [сольник] вийде, і я буду дивитися на кількість переглядів. Якщо вона буде невелика, буду засмучуватися через дві причини: по-перше, що він не успішний за сучасними мірилами, по-друге, що мене взагалі турбує таке слово, як «успіх».

– А що ти закладаєш у це слово? Бо, з одного боку, є мейнстримний успіх, який ти вже знаєш із тією ж «Лігою сміху». З іншого боку, і я не скажу, що твій матеріал із високим порогом входу, але все-таки йдеться про абсурдистський гумор. Знову ж таки не хочеться казати, що такий гумор потребує якоїсь підготовки, але все-таки треба мати певний контекст, щоб сприймати цей рівень жартів.
– Мені здається, що я вже розумію, що працюю в жанрі, який не є суперпопулярним. Можливо, великій кількості людей мій матеріал не зайде, просто тому що вони не люблять такий тип гумору. У цьому немає нічого поганого.
– Просто це не схоже на гумор, до якого звикла [мейнстримна аудиторія].
– Так. Ну, і він просто може не подобатися, у цьому немає нічого страшного. Я вже теж це, як заведено зараз говорити, пропрацював у собі. І розумію, що мені, як і нашому театру «Воробушек», подобається займати свою нішу й мати свою аудиторію, яка кайфує від того, що ми робимо. І коли люди розуміють, що ти робиш якусь чесну штуку та що їм це подобається, це суперкайф. Це набагато краще, ніж робити якийсь продукт і бути нечесним до себе. Він може бути більш популістським, більше людей тобі подякують за нього, але ти будеш такий: «Ну, але це ж не зовсім те, чого би я хотів».
– Але мені здається, що в цього сольника є досить великий мейнстримний потенціал: по-перше, через аудиторію, яку ти вже зібрав, по-друге, тому що це дійсно ні на що не схоже. Це дійсно можна радити людям, які хочуть, щоб їх чимось здивували.
– Ну, це круто.
– Я просто повертаюся до того, про що ми з тобою говорили під час запуску Underground Stand-Up Club від «Підпільного Стендапу». Я тоді десь навіть провокував тебе, коли запитував, чи не цікаво тобі з твоїм досвідом – із перемогою в «Лізі сміху», із твоєю Instagram-сенсацією «Бубудуком» – виходити на більш мейнстримну аудиторію. Я не кажу про аудиторію телевізора, але, грубо кажучи, аудиторію не сотень тисяч переглядів, а мільйонів.
– Мільярдів! [сміється]

– Чи відчуваєш ти, що ті інструменти, які в тебе є, дозволяють говорити з більшою аудиторією? І чи цікаво це тобі?
– Я розумію, що в мене є такі інструменти. Я розумію, що можу зробити так, щоб це сталося. Але мені дуже імпонує біт Луї Сі Кея, який він розповідав на якомусь вечірньому шоу, що він хоче займатися танцями, що він буде займатися й навчиться, але нікому ніколи не буде це показувати. Я знаю, що це в мене є, що цей інструмент, може, прихований, але він мій. Нікому не віддам, нікому не покажу, він мій. Так само й з цим. У мене є інструменти, які могли б додати мені декілька сотень переглядів: поговорити з тим, розказати про те, натиснути на те. Але навіщо?
Я знаю точно, що мені зараз комфортно, мені зараз подобається. Немає всередині просто бажання [до чогось] більшого. Просто більше концертів, більше турів, більші зали – якось немає цього. Але, якщо я придумаю наступну концепцію, то занурюся в неї з головою, бо це цікаво. Коротше, має бути цікаво й весело, це найголовніше. А якщо підходити до цього виключно з бізнес-моделлю, це мені не зовсім подобається.
Словом, я подивився цей сольник кілька разів, він мені здається смішним: там якісний матеріал, там є думки, є якісь спонукання. Хтось може просто гарно провести з ним час, комусь він може й допомогти, хтось, може, почне думати якось інакше. І це мене дуже тішить.

– Мені здалося, що один із найкращих бітів у концерті – це момент, коли ти говориш про загрозу мікрокредитів і букмекерських контор. Це частково нагадало мені улюблену структуру Даніела Слосса, який описує свої спешли як «45 хвилин жартів і 15 хвилин сумного TED Talk». Але це класно, що ти виділяєш час на те, щоб поговорити про важливі речі.
– Мені теж це подобається, і я знаю, що воно на своєму місці, що воно працює там…
– І це теж обіграно на мета-рівні, коли ти спочатку ніби приховуєш обличчя, бо боїшся озвучувати такі речі, але потім відходиш і від цього.
– Цей блок я навіть не перевіряв. Зрозуміло, що він сильний, чесний і провокаційний.
– Як пишуть у Facebook: «Заставляет задуматься». [сміється]
– [сміється] Але я водночас розумію, що цей блок може нівелювати всі інші. Бо він може стати маркером усього концерту, люди можуть найбільше уваги звертати на цю частину. Але драматургічно він на своєму місці.

– Це буде завуальоване найбільш банальне запитання про творчі плани, але, враховуючи те, який шлях ти пройшов із цим сольником, є зараз відчуття, що ти його видав і вже готовий до чогось нового?
– Є, 100%. Це був такий гештальт, який я закрив. Коли цей сольник закінчився, я зрозумів, що є порожнє місце й на його місце прийде щось інше. Як казав Девід Лінч, я зараз ходжу та розставляю гачки. Чекаю, поки з’явиться якась нова ідея, щоб можна було закрити нішу сольних експериментів.
Бубудук, «Воробушек» і нові формати
– Ти випускаєш сольні стендап-концерти, розвиваєш «Інародний театр абсурду «Воробушек», окремо ведеш Instagram і свого персонажа Бубудука. Що тобі зараз найцікавіше робити? І куди ти хочеш рухатися далі?
– Та в принципі все, що я роблю, мені подобається. Подобається розвивати Instagram, робити скетчі про Бубудука, подобається шукати там якийсь розвиток, виходити, можливо, на якісь більші проєкти з ним.
Із театром ми плануємо запускати YouTube-канал і розвиватися: шоу, подкасти, інші формати. У нас, до речі, буде «Фестиваль абсурду «Сутула Собака Джекі Чан» 8 січня: п’ять вистав «Воробушка» за один день у Будинку художника. Будемо виступати від сьомої ранку до дев’ятої вечора, ставимо п’ять різних авторських вистав.
У стендапі також хочу розвиватися, планую ще зняти наш концерт Stories & Piano з Ingret, 21 грудня буде ще один концерт. Він відрізняється від усіх моїх робіт, бо інший, але також грає на емоціях людей.

– Це поєднання комедії та музики, так? Ти відповідаєш за комедію, а Ingret – за музику.
– Так, я просто розумію, що немає нічого кращого для підсилення емоцій, ніж музика. А коли це фортепіано та спів Ingret, то люди просто в [глухому] куті, нічого не можуть з собою зробити. [сміється]
– Мене просто звільнять, якщо я не запитаю тебе окремо про Бубудука. Не буду ставити банальних запитань, як це починалося і що було після згадки про нього в Дудя. Але це цікаво, бо ти теж пройшов із цим персонажем певний шлях. Куди рухається цей персонаж?
– Мені подобається скетч, який я робив на горі Драгобрат. Ми з дружиною Лізою та її сестрою Надею пішки спускалися з гори, і там був зруб. У Карпатах вирубування лісів на катастрофічному рівні… Це просто тупо, ти такий думаєш: «Альо, ви вирізаєте ліс, робите це незаконно, не думаєте про те, що буде потім...»

– І через це посилюються повені…
– Так, багато різних проблем. Там був досить великий зруб, Ліза запропонувала зняти Бубудука, а вже потім щось придумати з цим відео. І, якщо не помиляюся, якраз десь після того була велика повінь у Карпатах. Словом, у ролика вийшов суперсоціальний підтекст, бо нам боліла ця тема.
Мені подобається, що в ньому є й багато гумору, і багато соціального, тому він вийшов трагікомічний, можна сказати. І я зрозумів, що мені подобається рухатися саме в цьому напрямі, якось ближче мені це потрапляє…
– І воно сприймається органічно саме з цим персонажем.
– Так-так, саме з цим персонажем. Тобто ми всі розуміємо проблеми екології, хтось намагається щось зробити, комусь пофіг. Але цей персонаж – це така цікава гра. Бо всі розуміють, що це я, але я теж наслідую якісь ідеї… Цей персонаж, зрозуміло, точно є екологічно чистим, тому від нього ці слова влучають краще, люди краще їх сприймають. Якби я зняв такий ролик, він би зайшов інакше.
– А ця межа між тобою й Бубудуком, наскільки вона для тебе широка?
– Ну, це інший персонаж просто, максимально інший.
– Я розумію, що це образ і що ти митець, який використовує цей образ. Але, умовно, люди, які приходять на тебе як на стендап-коміка, бачать велику різницю між тобою на сцені й персонажем.
– Принаймні тому, що я у футболці на сцені. [сміється] Я намагався робити все, щоб люди не асоціювали мене виключно з цим персонажем.
– Це була прямо проблема?
– Я розумів, що це може стати проблемою, я б не хотів бути заручником свого ж образу. Цього не сталося, тому я цьому дуже радий. Є, звісно, люди, які дивуються, що я взагалі знаю мову. [сміється] «Чому ти вдягнений?» [сміється] Але вже краще.

– Ти згадав про можливості для нових відеоформатів. Це пов’язано з Бубудуком передусім?
– І з Бубудуком, і з іншими персонажами. Це все в голові, я сподіваюся, що з цього щось вийде, щось цікаве. Я просто не хочу кидати цього персонажа, у нього є певний розвиток за межами коротких відео в Instagram. Просто чекаю, поки зрозумію, що саме це.
– Я намагаюся уникати російського контексту, але, думаю, тобі точно казали, що в цього персонажа є потенціал стати, умовно, новим «Лапенком».
– Говорили, так. Але не хочеться. Хочеться бути чесним, передусім у ставленні до себе. Не хочеться рухатися за якимось маркерами: «Ось це може стати успішним, розвивай це». Воно й так розвивається. Я кайфую, а хочу, щоб це приносило задоволення. Не хочеться розвивати тільки для того, щоб воно стало успішним. Не знаю, не близько мені це.


Енді Кауфман, Джим Керрі й чесність
– Ти згадав про Енді Кауфмана. Можеш розповісти, як ти відкрив його для себе? Тому що для стендап-коміків, зрозуміло, це бог, але не всі можуть розуміти, у чому прикол. Ти починав з фільму [«Людина на Місяці»]?
– Кауфман – це мій кумир, саме через нього я прийшов у стендап. Перший стендап-концерт, який я подивився, був від Едді Мерфі. Це було круто, він такий енергійний бігав по сцені. Але я розумів, що це не моє. Та коли подивився «Людина на Місяці», зрозумів, що стендап може бути й іншим: «Ого, виявляється, можна й так!»
Якщо хтось не знає, «Людина на Місяці» – це фільм, заснований на справжніх історіях із життя Енді Кауфмана, з невеликим творчим прикрашанням.
– Якщо комусь треба останній аргумент, чому варто переглянути фільм, це другий «Золотий глобус» і досі остання велика нагорода в кар’єрі Джима Керрі. Але я зрозумів, наскільки ти великий фанат Кауфмана, коли подивився твій подкаст із Гудковим. [сміється]
– Ну, не знаю, ми там класно говорили, спілкувалися. [сміється]
– Дуже красномовно говорили.
– Так! [сміється]

– А ти дивився «Джим та Енді» [документальний фільм про зйомки «Людини на Місяці»]?
– Так, звісно. Це просто вау. І тут уже Джим Керрі.
– Досі є уявлення про Керрі як про виключно зірку комедій, але в цьому фільмі ти бачиш, наскільки це крутий актор і наскільки велику роботу він проводить для ролі.
– Мені дуже подобається цей підхід – чесний і до себе, і до творчості. Джим Керрі на зйомках ставав Енді Кауфманом зі всіма його…
– Зі всіма наслідками. [сміється]
– Зі всіма наслідками, так. Ми колись досить довго вели дискусію з Костею Трембовецьким у подкасті «ХПЗП», говорили якраз про цю документалку, і він казав, що так не можна…
– Тут просто треба проговорити, що Керрі настільки вживався в роль, що це виходило за всі межі.
– Так, йому зі знімальної групи вже казали: «Зупинися, ти заважаєш!» Настільки входив у роль, що починав усім хамити, не з’являвся на майданчику, зривав зйомки…
– Посилав режисера…
– Йому просто було начхати. Костя якраз казав, що так не можна. Але мені подобається чесність цього підходу. Це просто чесно.
фото: Оля Закревська