Не лише про війну. Найкращі українські та нідерландські фільми «Київського тижня критики»
«Фокус» – це щорічна програма кінофестивалю «Київський тиждень критики», де українські фільми показують кінокритикам іншої країни, і навпаки. Цьогоріч у фокусі Нідерланди.
Українське кіно відбирали троє нідерландських журі: журналіст медіа De Telegraaf і NU.nl Фабіан Мелхерс, кінокритик газети Nederlands Dagblad і кліматичний мер міста Дордрехт Боаз ван Льойк, а також кінокритикиня журналу De Filmkrant Лаура ван Зойлен.
Натомість найцікавіше нідерландське кіно виокремили куратори «Київського тижня критики» Дарія Бадьйор, Станіслав Битюцький, Сергій Ксаверов й Анна Дацюк, які також модеруватимуть обговорення стрічок після показів. Які фільми вони відібрали?
«Коли ми програли німцям» Ґвідо ван Дріла
Трейлер фільму «Коли ми програли німцям»
Це чорно-біла підліткова драма про пригоди трьох хлопців, які ніколи б не стали друзями, якби не один сумний для всієї нації літній день. Ні, це кіно не про Другу світову війну. 8 липня, наступний день після фіналу Чемпіонату світу-1974, у якому збірна Нідерландів зі своїм лідером Йоханом Кройфом програла зірковій Західній Німеччині з капітаном Францем Бекенбауером.
12-річний Йонас з околиць Амстердама зустрічає трохи старшого Дана – не те щоб друга, просто знайомого. Доводиться розділити цей день із ним, бо друзі розʼїхалися на канікули. Разом вони гуляють пустими вулицями міста, підглядають за сексом сусідів, читають журнали для дорослих, а ще шукають однокласницю, яка кудись зникла.
«Молоко» Стефані Колк
Трейлер фільму «Молоко»
Це драма про жінку на імʼя Робін, яка втрачає дитину під час пологів. Ця трагічна подія сильно впливає на неї та її чоловіка Йонаса. Попри втрату, Робін продукує грудне молоко у великих кількостях і вирішує їх задонейтити. Утім, це не так просто, як здавалось – у лікарні їй відмовляють через історію хвороб. Вона не здається й чекає, складаючи пляшечки з молоком у власній морозилці. Водночас інша матір, яка шукає грудне молоко для своєї дитини, бореться за те, щоб Робін дозволили їй допомогти. Фільм ще торік представили на міжнародних кінофестивалях у Венеції та Варшаві.
«Солодкі мрії» Ени Сендіяревич
Трейлер фільму «Солодкі мрії»
Це фільм боснійської резидентки Амстердама Ени Сендіяревич, який розповідає про боротьбу за спадщину нідерландського магната в Індонезії наприкінці колоніальної епохи. Він володів цукровою плантацією, яку після його смерті не можуть поділити його син і зовсім не його син, якого дружина народила від слуги потай від нього. У той самий час на плантації розгортається страйк робітників. «Як для фільму про нудьгу, «Солодкі мрії» далеко не нудні», – пише Slant Magazine. «Солодкі мрії» поборються за «Оскар» від Нідерландів у категорії «Найкращий міжнародний фільм».
Віледж запитав у кінокритикині Лаури ван Зойлен, як вона оцінює фільми, які відібрали журі з України: «[...] Прекрасні фільми, це доволі різноманітний мікс. «Солодкі мрії» – це пародійна комедія про нашу колоніальну історію, смішна як ніколи. «Молоко» дуже нідерландське в його ландшафті, але універсальне за темою. А «Коли ми програли німцям» – підліткова драма в чудовому чорно-білому [кольорі]», – коментує вона.
Які українські фільми у програмі?
Нідерландське журі переглянуло лонгліст із семи стрічок, який для них склали в Україні, розповідає Віледжу ван Зойлен. Так, два фільми вибрали одностайно, а ще щодо двох кандидатів мали суперечки. «Урешті ми прийшли до цікавого міксу з двох художніх й однієї документальної стрічки», – додає вона. Ось які фільми вони відібрали:
«Редакція» Романа Бондарчука
Трейлер фільму «Редакція»
Це сатирична комедія Романа Бондарчука («Вулкан», «Українські шерифи»), яку зняли на Херсонщині незадовго до повномасштабного вторгнення. Юнак-біолог на імʼя Юрій випадково стає журналістом місцевої газети, щоб розповісти громаді про небезпеку лісових пожеж. Натомість він опиняється у вирі фейкових новин і корупційних схем. «Абсурдно перебільшена, але водночас навдивовижу болюча [стрічка]», – пише про «Редакцію» кінокритик Фабіан Мелхерс. Світова премʼєра пройшла на Берлінале, а українська відбудеться в межах програми «Фокус» на «Київському тижні критики».
«Сірі бджоли» Дмитра Мойсеєва
Трейлер фільму «Сірі бджоли»
Це екранізація однойменного роману Андрія Куркова, однієї з найкращих книжок 2022 року за версією тижневика The New Yorker. Драма від режисера Дмитра Мойсеєва й за участі акторів Віктора Жданова («Спіймати Кайдаша») й Володимира Ямненка («Дике поле») розповідає про двох літніх мешканців села в «сірій зоні» на сході України, а неподалік тривають найзапекліші бої. Світова прем’єра картини відбулася на Роттердамському кінофестивалі. Крім того, журі Одеського міжнародного кінофестивалю визнало ігровий фільм найкращим в Україні за рік.
«День як день» Романа Блажана
Кадр із фільму «День як день»
Це документальний фільм Романа Блажана, автора короткого метру «Вхід через балкон». Картина досліджує, як мешканці українського села Ягідне повертаються до звичного життя після 27-денного полону місцевих жителів у шкільному підвалі, куди їх запроторили російські окупанти. Найменшому вʼязню шість місяців, а найстаршому – 93 роки. Українська премʼєра пройде в межах програми «Фокус».
Кінокритикиня ван Зойлен розповідає Віледжу, що вдячна, що їй вдалося переглянути ці фільми. За її словами, це допомогло зрозуміти, що відбувається в Україні «трохи глибше за те, що пишуть у газетах», – пояснює вона.
«Здивувало, що навіть попри війну більшість режисерів досі шукає нюанси, деталі. Я не думаю, що ви [українці] можете або ж маєте уникати історій про війну. Усі фільми, що ми бачили, так чи інакше були про неї. Але я вважаю, що кіно має додавати щось до цих історій, бо інакше війна [в кіно] загрожує стати просто елементом новин», – вважає нідерландська журналістка.
На запитання, чи відчувається в українському кіно домінантність документалістики й нестаток художнього кіно, яке може відволікти від реальності, вона відповідає, що це можливо. Утім, за її словами, навіть в ігрових фільмах, які їй показали, вона не відчула, що це було схоже на спосіб сховатися від реальності.
Коли дивитися фільми програми «Фокус: Україна – Нідерланди»?
«Київський тиждень критики» триватиме в кінотеатрі «Жовтень» із 17 до 23 жовтня, сім днів. Фільми з програми «Фокус» показуватимуть шість днів поспіль, крім дня-відкриття фестивалю. Один день – один фільм. Для деяких стрічок будуть два сеанси, зранку й увечері.
- 18 жовтня пройдуть два сеанси фільму «Сірі бджоли». Перший зранку – о 10:00, а другий, вечірній – о 19:00;
- 19 жовтня покажуть нідерландський фільм «Коли ми програли німцям». Єдиний сеанс запланували на 17:00;
- 20 жовтня двічі покажуть «Редакцію» Романа Бондарчука: спочатку о 10:00, а потім – о 19:10;
- 21 жовтня повертаємось до кіно з Нідерландів – о 16:30 представлять «Солодкі мрії» Ени Сендіяревич;
- 22 жовтня презентують «День як день». Сеанси запланували на 10:00 та 20:00;
- 23 жовтня програму «Фокус» закриватиме «Молоко» Стефані Колк. Початок о 14:45.
Денний абонемент можна придбати за 884 гривні, а студентський – за 416 гривень. Повний розклад фестивалю можна переглянути за посиланням.
Що ще буде на фестивалі?
Крім програми «Фокус: Україна – Нідерланди», на фестивалі кіно будуть ще пʼять секцій: три спеціальні кінопокази, українські гала-премʼєри, міжнародна програма з каннськими хітами Соррентіно й Одіяра, ретроспектива «Дивніше за рай» про незалежне кіно США 1970–1990-х років, а також українська кіноретроспектива «Химерний час».
Спеціальні покази
- «Партенопа» Паоло Соррентіно про 1950-ті роки, чарівну жінку й любов до Неаполя (знову);
- «Медовий місяць» Жанни Озірної про молоде подружжя й перші дні після 24 лютого 2022 року в Бучі;
- «Спротив та єдність. Кінематографісти пояснюють, як не втратити майбутнє». Це фільм про роль кіношників під час війни, серед яких Наріман Алієв, Ірма Вітовська, Антоніо Лукіч та інші.
Трейлер фільму «Партенопа»
Українські гала-премʼєри
- дебютний фільм Єгора Олесова «Донька» про 17-річну Ольгу з порушеннями слуху, яка приїжджає до батька в Бучу напередодні повномасштабного вторгнення. Дім захоплюють росіяни й тепер сімʼї треба знайти спосіб вижити;
- «Реал» Олега Сенцова – це документальне кіно, в основі якого реальна історія з фронту. Спочатку ворог уразив БТР режисера, а потім він без радіозвʼязку намагався організувати евакуацію свого підрозділу на позиції під кодовою назвою «Реал».
Трейлер фільму «Реал»
Міжнародна ретроспектива
- «Емілія Перес» Жака Одіяра, цьогорічний кандидат на премію «Оскар» від Франції. Це історія про адвокатку Риту, яку просять допомогти лідеру наркокартелю піти з кримінального світу й утілити свою мрію – стати жінкою. У головних ролях Зої Салдана («Вартові галактики») й Селена Гомес («Дощовий день у Нью-Йорку»);
- «Сестра-Опівніч» про щойно одружену Уму, на голову якої звалюються всі проблеми водночас: тісне й незатишне мумбайське житло, незграбний чоловік і спроби опанувати секрети домашнього господарства. Урешті вона не витримує;
- «Жнива», фільм-копродукція пʼятьох країн за мотивами однойменної книжки Джима Крейса, яку номінували на Букерівську премію;
- «Бруталіст» з Ендрієном Броуді про угорського архітектора, який переїжджає у США й отримує шанс на великий проєкт. Його план – утілити задум на роботі й перевезти сімʼю в нову країну. Утім, усе, як завжди, йде шкереберть.
Трейлер фільму «Емілія Перес»
Українська ретроспектива
- чорно-білий фільм режисерки Суламіф Цибульник «Карантин»;
- горор «Оберіг» Миколи Рашеєва, який зняли за творами Володимира Дрозда;
- «Чудо в краю забуття» Наталі Мотузко за мотивами повісті шістдесятника Валерія Шевчука;
- фільм «Градус чорного Місяця» Наталії Кіракозової за романом Юрія Смолича;
- «Людина К» Сергія Рахманіна, екранізація твору Франца Кафки.
Традиційно на «Київському тижні критики» найкращим українським фільмам року також вручать премію «Кіноколо».
обкладинка: кадр із фільму «Солодкі мрії»