Фестиваль короткого метру KISFF повертається в Київ уже втринадцяте. З 12 по 18 вересня короткі метри показуватимуть у «Жовтні» й Kino42 на Подолі, а також в онлайн-кінотеатрі «Титр». Конкурсні фільми поділили на міжнародну й українську програми, але на KISFF будуть не тільки вони: квір-історії, естонський попарт 1970-х, формат «60 фільмів за 60 хвилин» й інші секції. «Віледж» разом з організаторами фестивалю зібрав найцікавіше з цього.

   

Абонементи: 700–850 грн, 300 грн (студентам), 120 грн (онлайн-доступ)

ВПО, військові, ветерани й пенсіонери можуть відвідати фестиваль безоплатно, оформивши спеціальний абонемент

   

Причина перша: закордонні короткі метри, які руйнують межі

Фестиваль відкриє 40-хвилинний «поетичний автопортрет» французького режисера Леоса Каракса, що дебютував на Каннському кінофестивалі. Каракс задумав це кіно як відповідь на запитання «Де ти, Леосе Караксе?» від кураторів паризького центру імені Жоржа Помпіду, де мала пройти виставка на честь нього. Цю роботу можна буде переглянути тільки офлайн у кінотеатрі «Жовтні».

Трейлер фільму «Це не я»

Міжнародну програму, де зібрали фільми найрізноманітніших жанрів з усіх куточків світу, цьогоріч поділили на три блоки. Ось кілька стрічок зі списку:

  •  фільм про «інтимний простір» естонської чоловічої сауни;
  •  анімаційна стрічка «Титанік, версія для іранських сімей»; 
  •  кіно про віслюків, які досліджують астрономічну обсерваторію й усесвіт загалом;
  •  «Апельсин з Яффи» про палестинця, який ловить таксі, щоб перетнути кордон з Ізраїлем; 
  •  3D-анімація про те, чи справді аватари й штучний інтелект дихають;
  •  драма про трьох лисих братів, які їдуть у Стамбул, щоб зробити пересадку волосся по-турецьки, але застрягають у готелі;
  •  кіно про мешканців Торонто, які через надміру обтяжливі витрати на життя вирішують позбавитися «людської сутності» й стають тваринами.

Кадр із фільму «День сауни»

Окрему увагу присвятять «Демократії під загрозою» – підбірці кіно, яку теж поділили на частини. «Побутова демократія» від кураторки Міжнародного кінофестивалю в Тампере (Фінляндія) зосереджується на проявах фашизму в історії й сьогоденні. «Вільне падіння в невизначеність» від KISFF натомість акцентує на парадоксах, повʼязаних з технологіями й соцмережами.

Святкувати людську різноманітність покликана програма, яку поділили на три частини: Fem Riot піднімає питання про любов до себе, субʼєктність і жіночий досвід. Основний фокус на тілесності жінки. «Квір-анімація» – це сім мультфільмів про звільнення від меж буденності й дослідження себе. Фільми в категорії Out & Proud розповідають про досвіди квір-людей і пробують віднайти нову кіномову, кидаючи виклик усталеним нормам.

Програму «100 фільмів за 100 хвилин» скоротили до 60 стрічок за годину. Фокус уваги стає дедалі коротшим, тому скорочення програми може стати золотою серединою для всіх, вважають у KISFF. «Неможливо передбачити, що буде в наступному тіктоці чи рилзі – наймиліше у світі кошеня чи щось обурливе. Загалом ця програма така ж, тільки добре підібрана», – додають організатори.

Причина друга: українська рефлексія на війну

Українську програму розділили на два блоки: сеанси проходитимуть 14 вересня (з 18:00 до 19:05) і 15 вересня (з 18:00 до 19:45). Там зібрали кіно про життя під час війни, втрату, російський імперіалізм, еміграцію й дитинство. Режисери цих стрічок пропонують знайти свій шлях у «сюрреалістичному періоді історії України», кажуть організатори.

У перший день програми покажуть фільм «Алло, я на горі» про гору Кремʼянець, де українці з Ізюма ловлять звʼязок, щоб поговорити з рідними після окупації; анімацію «Я померла в Ірпені», що взяла головну нагороду на фестивалі анімації Linoleum; кіноесе про експедицію українців до Сибіру наприкінці 1980-х років.

Другий день – пʼять фільмів, серед яких дві автобіографії, кіно з гравюр дніпровського художника, стрічка про українських моряків й історія про сімʼю, яка губиться в київському лісі, збираючи чорницю на продаж.

Причина третя: жахи до пʼятниці 13-го

Провести спеціальну програму кінопоказів жахів у пʼятницю, 13 вересня, організаторів 13-го KISFF наштовхнула сама гра цифр. Здебільшого там зібрали закордонні фільми з Франції, Великої Британії, Індії, Швеції чи Нідерландів. 

Це історії про дівчину-вампірку, битва (в усіх сенсах) за місце головної скрипальки в оркестрі, стоп-моушн про тілесні трансформації або фільм про «творче вирішення» проблеми з расистами.

У програмі також є українські «Моторошні петлі». Це збірка з 13 незалежних анімаційних горорів про сни, страх, самотність і жорстокість, яка триває чотири хвилини.

Причина четверта: анімація, кіно для дітей і підлітків

Для дітей молодшого віку зібрали дві програми («KISFF дітям: Світ навколо» і добірку чеських коротких метрів «Young Film Festival дітям»), стільки ж програм і для підлітків – «Найкращі фільми Young Film Fest 15+» і Teen Spirit. Усього 21 короткий метр. Від історії про подорожі для найменших і до стрічок про жіночі туалети в нічному клубі, перше кохання і складні стосунки з батьками для майже дорослих.

Для поціновувачів анімації покажуть сім мультфільмів про сімʼю, стосунки й віртуальну реальність з Німеччини, Швейцарії, Канади, Естонії, Чехії й Угорщини. Окрема секція мультиплікаційних коротких метрів присвячена попарту в естонській анімації 1970-х років.

«Неочікуване поєднання: анімація для дітей і попарт, особливо в часи Радянського Союзу», – розповідають організатори. За їхніми словами, попри те, що в СРСР анімація була орієнтована на дітей, естонські митці використовували її для експериментів із кіно загалом. Стрічки з програми називають проявом культури, яка таки просочилась крізь «залізну завісу».

Це анімації про піддослідного кролика, який тікає з лабораторії і сіє хаос, «Порохотяг», що загрожує проковтнути увесь світ і фільм про чорно-білий світ, який врешті-решт заповнюється кольором.

Причина пʼята: не тільки кіно

Крім кінопоказів, у межах фестивалю проведуть низку лекцій та інших публічних подій. У день-відкриття пройде дискусія про толерантність і гендерну рівність в Україні за участі куратора квір-фестивалю Sunny Bunny Богдана Жука, ресурсу «Гендер в деталях» й інших спікерів.

Крім того, розберуть документалістику на прикладі Латвії 1960–1970-х років, проведуть воркшоп зі знімання власної короткометражки й розкажуть, навіщо дивитися кіно в епоху TikTok.

Найбільше дискусій проведуть напередодні закриття KISFF, 17 вересня. Серед них лекція у КАМА від польського режисера Міхала Марчака про документальне кіно й роботу з Radiohead; майстерклас із пітчингу кінопроєктів, а також велика дискусія про стан українського короткого метра.