ГідОМКФ уперше відбудеться онлайн. Розповідаємо, які фільми варто дивитися
«Атлантида», «Номери» Сенцова та одеське кіно 1990-х
11-й Одеський міжнародний кінофестиваль відбудеться з 26 вересня до 3 жовтня. Уперше один із головних українських кінофестивалів пройде в онлайн-режимі. The Village Україна разом з організаторами розповідає, які фільми варто не пропустити на ОМКФ-2020.
Традиційно в межах Одеського міжнародного кінофестивалю проходять три конкурсні програми: Міжнародний конкурс, Національний конкурс (повний і короткий метр) і Конкурс європейських документальних фільмів.
Серед головних прем’єр – «Атлантида» режисера Валентина Васяновича («Рівень чорного»). Це перший український фільм, який здобув перемогу в секції Orizzonti Венеційського кінофестивалю, також роботу висунули на нагороду Європейської кіноакадемії. Українська прем’єра стрічки про 2025 рік після закінчення війни з Росією відбудеться в міжнародній конкурсній програмі ОМКФ. Переглянути стрічку на онлайн-платформі кінофестивалю можна буде з 26 до 28 вересня.
Міжнародна конкурсна програма:
- «АТЛАНТИДА» / Atlantis (Україна)
- «НЕВИДИМИЙ» / Nematoma (Литва, Україна, Латвія й Іспанія)
- «ЗВІРІ, ЯКІ ЧІПЛЯЮТЬСЯ ЗА СОЛОМИНКУ» / Beasts Clawing At Straws (Південна Корея)
- «СЛУЖИТЕЛІ» / Servants (Словаччина, Чехія, Ірландія та Румунія)
- «НА АБОРДАЖ» / A l’abordage (Франція)
- «ТИ ПОМРЕШ У ДВАДЦЯТЬ» / You Will Die At Twenty (Судан, Франція, Німеччина, Єгипет, Норвегія та Катар)
- «АРАБСЬКИЙ БЛЮЗ» / Arab Blues (Франція й Туніс)
- «МАТЕРИНСТВО» / Maternal (Італія й Аргентина)
- «ДОБРОВІЛЬНИЙ РІК» / A Voluntary Year (Німеччина)
- «ВЕЧЕРЯ В АМЕРИЦІ» / Dinner in America (США)
- «ПАЛКЕ КОХАННЯ» / Adoration (Франція й Бельгія)
- «ТОВАРИШ ДРАКУЛІЧ» / Comrade Drakulich (Угорщина)
Національна конкурсна програма:
- «ВІКТОР РОБОТ»
- «УРСУС. КАВКАЗЬКИЙ БУРИЙ ВЕДМІДЬ»
- «БЄС»
- «МІЙ МИЛИЙ ДІМ»
- «РОДИНА»
- «ПОМІЖ КАДРАМИ»
- «НЕ ВСЕ БУДЕ ДОБРЕ»
До програми Конкурс європейських документальних фільмів увійшли вісім фільмів із дев’яти країн.
Програму 11-го ОМКФ складають і позаконкурсні секції. Цього року глядачі вперше побачать програму «Візії», в якій представлені фільми з оригінальним візуально-наративним кінематографічним підходом, який високо оцінили на світових кінофестивалях на кшталт Канн, Торонто, Берліна та інших.
У секції «Фестиваль фестивалів» глядачі традиційно побачать учасників і переможців Берлінського та Венеційського кінофестивалів, а також кінофорумів у Локарно та Карлових Варах. Цьогоріч у програмі, зокрема, «Мартін Іден», «Ласкаво просимо до Чечні», «Знедолені», «Мальмкроґ».
У позаконкурсній програмі «Спеціальні покази» 11-го Одеського міжнародного кінофестивалю представлені стрічка Олега Сенцова й Ахтема Сеітаблаєва «Номери», фільм Ґреґорі Монро про видатного режисера Стенлі Кубрика та робота Люді Бокен про бухарестський погром 1941 року.
Також у межах 11-го Одеського міжнародного кінофестивалю покажуть ретроспективу «Жінки-піонерки кіно», присвячену жінкам, що стали першопрохідцями в кінематографі: зокрема, Аліс Гі, яка є першою жінкою-режисеркою у світі.
Переглянути фільми програми ОМКФ можна буде не лише онлайн, а й на великому екрані в Києві. З 26 вересня до 7 жовтня в «Довженко-Центрі» відбудеться ретроспектива українських фільмів у програмі «Одеські незалежні: вільне кіно 1990-х». «До програми ретроспективи увійшли 5 знакових фільмів. Здебільшого, це дебютні роботи одеських незалежних режисерів, які в 1990-х створювали постперебудовне авторське кіно. Вони переймалися ідеєю пошуку нових естетичних форм, етичних і світоглядних орієнтирів, що чітко прослідковується в їхніх фільмах. Цих режисерів не лякали кіноексперименти, вони знімали на межі абсурдизму, утопії, відеоарту та нової релігійності», – розповідає команда фестивалю.
«Кульгаві увійдуть першими»
Дата показу: субота, 26 вересня, 19:00
Стрічка Михайла Каца побачила світ у 1993 році. Фільм сповнений міфологізму та євангельських алегорій. Як і інші режисери останнього радянського покоління, Кац важко переживав розпад Союзу. Якщо порівняти з його радянськими стрічками, які будувалися на осмисленні крихкої соціальної реальності, то «Кульгаві увійдуть першими» тяжіє до моральних дилем. Цей фільм радше схожий на звернення режисера до теми «американської готики», зокрема прози Фланері О’Коннор. У цій стрічці режисер проявив себе майстром концентрованої екранної атмосфери, складеної з мікросюжетів і випадкових діалогів.
«Людина К»
Дата показу: четвер, 1 жовтня, 19:00
Для Сергія Рахманіна, одного з найбільш самобутніх режисерів 90-х Одеської кіностудії, це був дебютний фільм. Наприкінці 70-х років Рахманін близько спілкувався з Андрієм Тарковським, тож не дивно, що він став його послідовником. Першим фільмам українського режисера, як і роботам Тарковського, притаманний неквапливий ритм, монохромність, чисельні алюзії до живопису й пошуки місця людини в сучасному світі. «Людина К» – це вільна екранізація щоденникових записів Франца Кафки. Головний герой – відомий літератор. Усі вважають його генієм, втім, за маскою задумливого й усміхненого обличчя приховується нещасна людина, яку переслідують власні демони й страхи.
«Пустеля»
Дата показу: п’ятниця, 2 жовтня, 19:00
Розпочавши свій шлях у кіно художником-постановником Одеської кіностудії, у 1990-х Михайло Кац став негласним лідером одеського авторського кінематографу. Картина «Пустеля» створена в гіперреалістичній стилістиці, яка була притаманна радянському кінематографу часів «перебудови». Цей фільм – приклад релігійно-філософського кінематографу. Більшість ролей виконали непрофесійні актори.
Крамниця «Рубінчик»
Дата показу: вівторок, 6 жовтня, 19:00
Фільм-сповідь Юрія Садомського вийшов у 1992 році. У цій химерній розповіді про поневіряння єврейського народу на прикладі однієї душі режисер змішує настрої кінця радянської епохи з декораціями Першої світової війни. Дія фільму розгортається навколо монологів єврейського дідуся Ісака Рубінчика й брутальних дерев’яних конструкцій, схожих одночасно на революційні барикади та уламки попередніх епох. Стрічка театралізована, оскільки Садомський певний час працював саме театральним режисером. У цій стрічці Юрія Садомського помітна криза ідентичності, яку переживає автор, і наслідком її стає звернення режисера до свого єврейського коріння.
«Дорога в парадиз»
Дата показу: середа, 7 жовтня, 19:00
Фільм вийшов на екрани в переламному 1991 році. «Дорога в парадиз» дуже вирізняється з-поміж інших фільмів, оскільки на противагу реалізму Юрій Белянський звернувся до традиції поетичної кінопритчі. Саме тому у ньому помітні впливи цього жанру, які притаманні таким стрічкам як «Колір граната» Сергія Параджанова та «Небо над Берліном» Віма Вендерса. «Дорога в прадиз» – це абсурдистська трагікомедія, яка намагається знайти місце гуманізму в ситуації, коли старий світ похитнувся, а до нового шлях ще не прокладений. Наратив фільму заснований на риторичних кліше, які були в головах радянських людей, але у 90-х звучали, немов уривки зі старих журналів, – дуже відчужено.
Квитки на всі покази у «Сцені-6» «Довженко-Центру» можна придбати в касі перед сеансом. Вартість повного квитка – 50 гривень.
Обкладинка: Arthouse Trafic