Гід19 фільмів «Київського тижня критики»
Призери Канн і Венеції, «Новий Голлівуд» й українська програма: що дивитися на фестивалі від Arthouse Traffic
«Київський тиждень критики» – це фестиваль кіно від дистриб’ютора «Артхаус Трафік», який цього року проведуть уже втретє. Особливість фестивалю: його програми складають українські кінокритики. Цього року кураторами «Київського тижня критики» стали редакторка розділу «Культура» онлайн-видання LB.ua Дарія Бадьйор, представник «Довженко-Центру» Станіслав Битюцький, автор видань «Фокус», DTF Magazine і LB.ua Сергій Ксаверов й авторка Vertigo Анна Дацюк. У межах кінофестивалю покази відбудуться у кінотеатрі «Жовтень» 24–30 жовтня.
Міжнародна програма
«Крихітка зомбі»
Zombi Child
Найвідоміший у світі зомбі
Клервіус Нарцис – гаїтянин, якого нібито перетворили на зомбі через ритуал вуду. Режисер Бертран Бонелло бере популярну (і реальну) історію, але більше його цікавить не зомбіфікація, а питання колоніалізму. «Зомбі вже давно стали частиною сучасної поп-культури, а фільм Бертрана Бонелло – доволі незвична спроба дослідити цей феномен через повернення до його витоків, через чергове дослідження колоніальних питань, що навіть сьогодні не втрачають своєї актуальності», – коментує куратор «Київського тижня критики» Станіслав Битюцький.
Сеанси: четвер, 24 жовтня, 10:00; четвер, 24 жовтня, 19:30;
Режисер: Бертран Бонелло («Святий Лоран»)
У ролях: Луїз Лабек, Вісланда Луіма, Садія Бентаєб
«Озеро диких гусей»
Nan Fang Che Zhan De Ju Hui
Мені потрібен твій мотоцикл
Буквально назва нового фільму Дяо Інаня перекладається з китайської як «Зустріч на залізничному вокзалі на Півдні». Режисер призера Берлінале «Темне вугілля, тонкий лід» продовжує знімати фільми про злочинний світ сучасного Китаю, але робить це дуже красиво. «Поетична похмура трагедія сучасного кримінального Китаю ще ніколи не отримувала такого дбайливого ставлення, як у новому фільмі Дяо Інаня», – коментує кураторка «Київського тижня критики» Анна Дацюк.
Сеанси: п’ятниця, 25 жовтня, 10:00; п’ятниця, 25 жовтня, 19:00;
Режисер: Дяо Інань («Темне вугілля, тонкий лід»)
У ролях: Ху Ге, Квань Луньмей
«Атлантика»
Atlantique
Океан поряд
На березі Атлантичного океану в Дакарі зводять хмарочос. Символ нового сучасного Сенегалу водночас виявляється символом розчарування: будівельникам, які працювали на об’єкті, не виплачують гроші. Та передусім стрічка Маті Діоп розповідає про стосунки між трьома людьми – за це, власне, фільм і здобув Гран-прі Каннського кінофестивалю. «[Це] сенегальська притча про Одіссея та його Пенелопу, яка стає центром оповіді. Це гнітюча драма про розлуку, смерть і втрату, а ще це магічний трилер про переселення душ і силу любові, що повертає з потойбіччя», – коментує кураторка «Київського тижня критики» Анна Дацюк.
Сеанси: субота, 26 жовтня, 10:00; п’ятниця, 25 жовтня, 19:00;
Режисер: Маті Діоп
У ролях: Маме Бінета Сане, Амаду Мбоу, Ібрахіма Траоре
«Пофарбоване пташеня»
Nabarvené ptáče
Номінант на «Оскар» від Чехії
Друга світова, єврейська родина хоче врятувати сина, відправивши його до тітки. Та родичка раптово помирає, і хлопець залишається наодинці. «Пофарбоване пташеня» вперше показали на Венеційському кінофестивалі, і там жорстокість фільму викликала неоднозначну реакцію глядачів. Створена у копродукції з Україною і Словаччиною, екранізація роману Єжи Косінського номінована на «Оскар» від Чехії. «Фільм Вацлава Маргоула нагадує безліч жахливих подорожей героїв пеклом, на яке перетворює світ людина за допомогою війни, але естетично й тематично він є нащадком чехословацького кіно, представники якого, напевно, найбільш нещадно болюче та безкомпромісно у Європі виставляли рахунок не «ворогам» чи «визволителям», а собі», – коментує куратор «Київського тижня критики» Сергій Ксаверов.
Сеанси: неділя, 27 жовтня, 09:30; неділя, 27 жовтня, 19:00;
Режисер: Вацлав Маргоул
У ролях: Удо Кір («Меланхолія»), Стеллан Скарсгард («Чорнобиль»), Гарві Кайтел («Кримінальне чтиво»)
«Маяк»
The Lighthouse
Роберт Паттінсон і Віллем Дафо на маяку
Кінець ХІХ століття, на ізольованому маяку живуть двоє чоловіків у виконанні Роберта Паттінсона і Віллема Дафо. Супроводжує самотність головних героїв тільки русалонька, яку грає українська модель Валерія Караман. Прем’єра нового фільму режисера горору «Відьма» Роберта Еґґерса відбулася на Каннському кінофестивалі. «Хтонічний броманс героїв Віллема Дефо і Роберта Паттінсона – перлина авторського кіно 2019 року як за формою (плівка, антикварні камери, академічний формат, мова, якою говорять герої), так і за змістом», – коментує кураторка «Київського тижня критики» Дарія Бадьйор.
Сеанси: понеділок, 28 жовтня, 10:00; понеділок, 28 жовтня, 19:00;
Режисер: Роберт Еґґерс («Відьма»)
У ролях: Роберт Паттінсон («Гарні часи»), Віллем Дафо («Взвод»)
«Примарні тропіки»
Ghost Tropic
Вона ще може бути ніжна
Нічний Брюссель, самотня жінка, яка засинає у метро і повинна сама повертатися додому. «Примарні тропіки» – це новий фільм режисера Баса Девоса, якого називають одним із нових облич європейського незалежного кіно. «[Історія] однієї ночі у великому європейському місті на наших очах перетворюється на дуже ніжний і дивний сон, де значення мають найнезначніші речі, а кожен ледве помітний жест, погляд або пауза несподівано набувають нових сенсів», – коментує куратор «Київського тижня критики» Станіслав Битюцький.
Сеанси: вівторок, 29 жовтня, 10:00; вівторок, 29 жовтня, 19:00;
Режисер: Бас Девос («Святий Лоран»)
У ролях: Садія Бентаєб, Нора Дарі
«Про нескінченність»
Om det oändliga
Магічний реалізм
«Хіба це не фантастично?» – запитують у новому фільмі шведського майстра Роя Андерссона. «Що саме?» – уточнюють у героя. «Все», – звучить у відповідь. Андерссон продовжує знімати замальовки про красу й безглуздість буденності, за що його цьогоріч нагородили «Срібним левом» Венеційського кінофестивалю. «У новому мозаїчному полотні шведа, як завжди, є нестерпність і краса світу та людського буття, відчай і байдужість, пам’ять і безпам’ятство. Зазвичай, ці протилежності теж, як завжди, існують в одному кадрі, що робить фільми Андерссона разом з його виразною естетикою одними з найбільш упізнаваних у сучасному кіно», – коментує куратор «Київського тижня критики» Сергій Ксаверов.
Сеанси: середа, 30 жовтня, 09:30; середа, 30 жовтня, 19:00;
Режисер: Рой Андерссон («Пісні з другого поверху»)
У ролях: Аня Нова, Леслі Ляйхтвайс Бернарді
Програма «Новий Голлівуд»
«Безтурботний їздець»
Easy Rider
У дорозі
Програму «Новий Голівуд» міг відкривати тільки один фільм – фільм, з якого «Новий Голлівуд», власне, і почався. Денніс Гоппер і Пітер Фонда зняли фільм про свободу і пошуки Америки в Америці й зламали таким чином студійну систему американського кіно. «Фільм, з якого заведено відраховувати початок Нового Голлівуду. Ця маленька картина, зафільмована буквально на колінці двома приятелями Деннісом Гоппером і Пітером Фондою, стала справжнім символом епохи, показавши продюсерам, що стара голлівудська система з його інститутом зірок і масштабними проєктами віджила своє, а новий кінематограф може створюватися навіть без особливого сценарію з невеличкою камерою», – коментує куратор «Київського тижня критики» Станіслав Битюцький.
Сеанси: п’ятниця, 25 жовтня, 13:00; п’ятниця, 25 жовтня, 22:00;
Рік: 1969
Режисер: Денніс Гоппер
У ролях: Пітер Фонда («Золото Улі»), Денніс Гоппер («Синій оксамит»), Джек Ніколсон («Пролітаючи на гніздом зозулі»)
«Американські графіті»
American Graffiti
Джордж Лукас до «Зоряних війн»
До того, як Джордж Лукас назавжди змінив поп-культуру із «Зоряними війнами», він отримав п’ять номінацій на «Оскар» за «Американські графіті». Як бонус одні з перших ролей Гаррісона Форда й Рона Говарда. «Олдскульне, ностальгійне консервативне кіно про те, що стало передвісником трагедій у 60-их. [...] Автобіографічна подорож Джорджа Лукаса перед «Зоряними війнами», які, як і 1963-ій рік, змінять Штати докорінно», – коментує кураторка «Київського тижня критики» Дарія Бадьйор.
Сеанси: субота, 26 жовтня, 13:00; субота, 26 жовтня, 22:00;
Рік: 1973
Режисер: Джордж Лукас («Зоряні війни»)
У ролях: Річард Дрейфус («Щелепи»), Гаррісон Форд («Індіана Джонс»), Рон Говард
«Довге прощання»
The Long Goodbye
Нео-нуар
Приватний детектив проти світу: «Довге прощання» є ще одним зразком «Нового Голлівуду» від майстра руху Роберта Олтмена. Режисер екранізує однойменний роман Реймонда Чандлера, але переносить дію у Голлівуд 1970-их. «Екранізація роману Реймонда Чандлера «Довге прощання» – листівка, надіслана у минуле, меланхолійне прощання із нуаром Золотого віку Голлівуду, невід’ємною частиною якого був цей письменник і сценарист», – коментує куратор «Київського тижня критики» Сергій Ксаверов.
Сеанси: неділя, 27 жовтня, 13:30; неділя, 27 жовтня, 23:00;
Рік: 1973
Режисер: Роберт Олтмен («Нешвілл»)
У ролях: Елліот Ґулд («Каліфорнійський покер»), Стерлінг Хейден («Доктор Стрейнджлав, або Як я перестав хвилюватись і полюбив бомбу»)
«Таксист»
Taxi Driver
Де Ніро проти всіх
Брудне місто, корумповані політики, безпринципні сутенери – і воїн, якому здається, що він повинен із цим усім розібратися. «Таксист» уже понад 40 років зачаровує і лякає, і після виходу «Джокера», який позичає у роботи Мартіна Скорсезе дуже багато, актуальність фільму тільки підкреслилася. «Скорсезе малює портрет повільного розлому особистості, екранізуючи блискучий сценарій Пола Шредера. Роберт Де Ніро взаємодіє з найкращим екранним партнером – брудним мегаполісом, що стає новим В’єтнамом для людини з «патологією самотності», – коментує кураторка «Київського тижня критики» Анна Дацюк.
Сеанси: понеділок, 28 жовтня, 13:00; понеділок, 28 жовтня, 22:00;
Рік: 1976
Режисер: Мартін Скорсезе («Хороші хлопці»)
У ролях: Роберт Де Ніро («Хрещений батько 2»), Джоді Фостер («Кімната страху»), Гарві Кайтел («Кримінальне чтиво»)
«Керрі»
Carrie
Буде кров
«Якби тільки вони знали, що в неї є особливі здібності», – анонсували екранізацію Стівена Кінга у 1976 році. За майже пів століття стрічка Браяна Де Пальми стала без перебільшення культовою: на церемонію випускного ми більше ніколи так само не будемо дивитися. «У цьому дуже американському за суттю фільмі, як і в багатьох представниках «Нового Голівуду», є справжній діалог між естетиками кіно по обидві сторони Атлантики, які перетворені в єдине й незабутнє ціле неспокійним генієм Браяна Де Пальми», – коментує куратор «Київського тижня критики» Сергій Ксаверов.
Сеанси: вівторок, 29 жовтня, 13:00; вівторок, 29 жовтня, 22:00;
Рік: 1976
Режисер: Браян Де Пальма («Обличчя зі шрамом»)
У ролях: Сіссі Спейсек («Касл Рок»), Пайпер Лорі («Твін Пікс»)
«Апокаліпсис сьогодні»
Apocalypse Now
Доброго ранку, В’єтнаме!
«Апокаліпсис сьогодні» змушував божеволіти всіх і у всіх можливих сенсах. Можливість переглянути класику світового кінематографу на великому екрані у межах «Київського тижня критики» підсилять тим, що демонструватимуть фінальну відреставровану версію фільму Френсіса Форда Копполи. «Вільна екранізація роману Джозефа Конрада – один із рідкісних фільмів, історія створення якого виглядає не менш захопливо, ніж фінальний результат», – коментує куратор «Київського тижня критики» Станіслав Битюцький.
Сеанси: вівторок, 29 жовтня, 13:00; вівторок, 29 жовтня, 22:00;
Рік: 1979
Режисер: Френсіс Форд Коппола («Хрещений батько»)
У ролях: Марлон Брандо («Хрещений батько»), Мартін Шин («Марс атакує!»)
Українська програма
«Додому»
Evge
Повернення
Мустафа хоче поховати на батьківщині в Криму труну з сином, який загинув під час російсько-української війни. Під час дороги додому він намагається відновити зв’язки з молодшим сином, який також переїхав із Криму на материкову Україну. «Додому» взяв участь в одній із програм Каннського кінофестивалю і претендуватиме на «Оскар» від України. «Один із найгучніших українських фільмів цього року – повнометражний дебют Нарімана Алієва. [...] Поки західне кіно на всю силу пропонує глядачам переосмислення імперських наративів, Алієв починає свою розмову з глядачами з азів: першим словом, яке ми вивчимо кримськотатарською, буде evge», – коментує кураторка «Київського тижня критики» Дарія Бадьйор.
Сеанси: п’ятниця, 25 жовтня, 16:00
Режисер: Наріман Алієв
У ролях: Ахтем Сеітаблаєв («Хайтарма»), Ремзі Білялов
«Відчуження»
Uzak
Стамбул
Махмут живе у Стамбулі, певний час йому доводиться ділити дім із двоюрідним братом Юсуфом. Двоє різних чоловіків уособлюють дві Туреччини – столичну і провінційну. На цій паралелі головний турецький режисер сучасності Нурі Білґе Джейлан традиційний для себе глибокий і повільний фільм. «Коли я вперше подивився фільми турецького режисера Нурі Більге Джейлана, то був вражений, наскільки близькі за духом його картини для мене. [...] Фільм «Відчуження» є референсом мого життя, коли з невеликого кримського села я приїхав у велике місто в пошуках світлого майбутнього», – коментує режисер фільму «Додому» Наріман Алієв.
Сеанси: субота, 26 жовтня, 16:00
Рік: 2002
Режисер: Нурі Білґе Джейлан
У ролях: Музафер Оздемір, Емін Топрак
«Бич божий»
Поговорити
Безхатченко грабує на вокзалі чоловіка, який виявляється його другом дитинства і заможним чиновником. У програмі фільм 1988 року римують із «Додому», оскільки Наріман Алієв є учнем режисера Олега Фіалка. «Бич Божий» – це [...] історія країни, яка ніби завмерла в очікуванні, а її люди опинилися на роздоріжжі між втраченим минулим і туманним майбутнім. І заразом портрет епохи, де перед кожним, з одного боку, замайоріла несподівана свобода, а з іншого, повна невизначеність», – коментує куратор «Київського тижня критики» Станіслав Битюцький.
Сеанси: неділя, 27 жовтня, 16:30
Рік: 1988
Режисер: Олег Фіалко («Імітатор»)
У ролях: Віктор Проскурін, Олександр Мартинов
«Довгі проводи»
Фільм Кіри Муратової
Стосунки мами і сина в основний період дорослішання – у класичному фільмі Кіри Муратової. Куратори «Київського тижня критики» проводять таким чином паралелі з новою роботою Антоніо Лукіча «Мої думки тихі». «Цей фільм сьогодні виглядає, як варіант фільму дорослішання навпаки: це фільм страху батьків перед самотністю й розгубленості перед майбутнім», – коментує куратор «Київського тижня критики» Сергій Ксаверов.
Сеанси: понеділок, 28 жовтня, 16:00
Рік: 1971
Режисерка: Кіра Муратова («Астенічний синдром»)
У ролях: Зінаїда Шарко, Олег Владимирський, Віктор Ільченко
«Паперовий місяць»
Paper Moon
Веселі шахраї
Брат і сестра намагаються заробити на життя, подорожуючи США епохи Великої депресії. Класичний фільм Пітера Богдановича для показу обрав режисер Антоніо Лукіч. «Паперовий місяць» я стабільно переглядаю щороку, без прив’язки до дати. Якщо є таке поняття як настільна книга, то це мій настільний фільм. «Паперовий Місяць» – це приклад інтонації. Як потрібно любити своїх героїв, як потрібно грати, як дуже трудомістко знятий фільм виглядає легко й невимушено», – коментує режисер фільму «Мої думки тихі».
Сеанси: вівторок, 29 жовтня, 16:00
Рік: 1973
Режисерка: Пітер Богданович («Останній кіносеанс»)
У ролях: Раян О’Ніл («Баррі Ліндон»), Тейтум О’Ніл («Секс і місто»), Медлін Кан («Молодий Франкенштейн»)
«Мої думки тихі»
Українська комедія
«Я не дурачок, я музикант», – каже головний герой фільму Вадим. Він бере замовлення від іноземних компаній, щоб записувати голоси українських тварин. «Мої думки тихі» – це комедія Антоніо Лукіча, прем’єра якої відбулася на кінофестивалях в Одесі й Карлових Варах. «Абсурдна (такою ж мірою, як і все життя в Україні) трагікомедія, ще один повнометражний дебют», – коментує кураторка «Київського тижня критики» Дарія Бадьйор.
Сеанси: середа, 30 жовтня, 16:00
Режисер: Антоніо Лукіч
У ролях: Ірма Вітовська («Брама»), Андрій Лідаговський
Обкладинка: Arthouse Traffic