Гід4 підходи до наведення порядку: від FlyLady до нової китайської системи
Розповідаємо, що і як зберігати та де знайти для всього місце
Напередодні новорічних свят традиційний час не тільки для підбивання підсумків, а й для наведення тотального порядку. Організаторка простору Ірина Циплєнкова пояснює, як розібратися в різних підходах до прибирання, чим вони відрізняються, кому підходять і як вона сама допомагає людям впоратись із хаосом.
Ірина Циплєнкова
консультантка з наведення порядку, організаторка простору, засновниця проекту «Повний порядок»
Моє зацікавлення темою легкого відпускання речей та зручного зберігання виник у 2015 році – після прочитання книги «Магічне прибирання» японки Марі Кондо. Тоді я навела порядок у своєму домі та почала допомагати із цим рідним і друзям. За рік це стало моєю професією. З того часу я дізналася про багато підходів до прибирання та розхламлення: від системи флайледі до зовсім нового з Китаю, описаного в книзі «Дім, у якому легко дихати». Розповідаю про основні моменти кожного і про те, які підводні камені трапляються на шляху до порядку в домі.
НАЙСТАРІШИЙ
FlyLady
авторка – Марла Сіллі
Так чи інакше кожна філософія прибирання зачіпає й інші сфери життя. Але FlyLady іде ще далі. FLY (з англ. «літати») розшифровується як Finally love yourself, що означає «нарешті полюбити себе». Її розробила американка Марла Сіллі 1999 року. У 2003-му з’явилася спільнота «реактивних господинь» у LiveJournal.
Методика флайледі дає багато рекомендацій, які безпосередньо не стосуються ні прибирання, ні наведення порядку. Марла Сіллі закликає послідовниць щоденно приділяти час турботі про себе, пити багато води, планувати меню та покупки, практикувати афірмації і так далі – по суті, вона побудована на мистецтві маленьких кроків. Авторка системи стверджує, що головна проблема безладу в помешканні – це перфекціонізм його господині. Справді, складно взятися за таке грандіозне завдання, як наведення порядку в домі, якщо довкола гори мотлоху, а в деякі місця не можна заглянути, не чхнувши від пилу. Але якщо не ставити перед собою амбіційні цілі, а всього-на-всього витратити 15 хвилин, щоб сьогодні помити підлогу на кухні, а завтра повісити чисті штори, завдання дуже спрощується.
Щодня на пошту учасниць спільноти надходять чіткі інструкції, що потрібно зробити сьогодні. Це допомагає не придумувати колесо і просто виконувати кілька невеликих завдань, щоб уже за тиждень можна було помітити результат. Проте для успішного впровадження філософії флайледі в життя треба критично осмислити цю методику, підігнати під себе і впроваджувати її поступово, маленькими кроками.
ОСНОВНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
1. Створіть і доведіть до автоматизму ранковий та вечірній ритуали, які детально описані в спільноті.
2. Вранці одягайте пристойний одяг та взуття зі шнурівками, навіть якщо не плануєте виходити з дому. Щовечора відмивайте раковину на кухні до блиску.
3. Обов’язково приділяйте п’ять хвилин на ліквідацію «гарячих точок» – місць, де збираються речі, які ви та ваші близькі поклали «на час».
4. Для виконання будь-яких справ по дому використовуйте таймер. Поставте його на 5, 10 чи 15 хвилин, щойно час закінчиться – переходьте до наступного завдання.
5. Перш ніж сфокусуватися на чистоті, позбудьтеся зайвих речей. Для цього система флайледі пропонує техніку «бугі-вугі 27»: за 15 хвилин потрібно на максимальній швидкості пробігтися по дому і знайти 27 речей, які треба викинути.
6. Щоб запобігти накопиченню зайвого, користуйтеся правилом: «Приносите нове – викидайте старе!». Якщо ви не можете знайти аналогічну річ на викид, оберіть два інших предмети й викиньте їх.
7. Щодня приділяйте щонайменше 15 хвилин для того, щоб підзарядити батарейки: час для турботи про себе – важлива частина філософії флайледі.
МІНУСИ ПІДХОДУ
У теорії філософія флайледі підходить людям, які вміють щодня робити потроху, але прокрастинують, тільки-но ставлять перед собою занадто великі завдання. Проте на практиці виявляється, що за місяць впровадити і довести до автоматизму ранковий ритуал мінімум на 15 звичок – завдання, на яке можна вже після прокидання витратити денний запас волі. А якщо додати прибирання по зонах, правильне харчування та вчасний відбій, воно стає майже таким неможливим, як «навести ідеальний порядок у домі за день».
НАЙПОПУЛЯРНІШИЙ
«Магічне прибирання»
авторка – Марі Кондо
Книга «Магічне прибирання» написала у 2014 році японка Марі Кондо. Головна ідея магічного прибирання – дім має бути наповнений речами, які приносять радість. Марі Кондо вчить безжально прощатися з тим, що викликає негативні емоції чи не викликає жодних почуттів, до того ж як у домі, так і в житті. Авторка обіцяє, що з допомогою магічного прибирання навіть неохайні та ліниві люди наведуть порядок раз і назавжди.
Метод «Конмарі» (від імені Марі Кондо – ред.) нагадує «Легкий спосіб кинути палити» Аллена Карра. Якщо дозволити цій філософії себе зачарувати і виконувати запропоновані рекомендації, можна досягнути стійкого результату. В середньостатистичній квартирі реально провести магічне прибирання за 3-9 місяців: протягом цього часу формуються нові звички, змінюється ставлення до речей та простору, з’являються знання про те, що справді приносить радість. Тож людина усвідомлює, які відчуття дає простір, де їй підвладне все до останнього ґудзика і найдальшої полиці, і цей досвід справді може справити сильне враження на психіку, не дозволяючи надалі захаращувати житло.
ОСНОВНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
1. До початку прибирання як особливої події в деталях уявіть бажаний стиль життя і ваш ідеальний дім. Залиште тільки ті речі, які приносять радість.
2. Проводьте «ревізію радості» не за зонами, а за категоріями: наприклад, розбирайте не конкретний ящик робочого столу, а всі канцелярські приладдя разом, зібравши їх в одному місці.
3. Організуйте для кожної речі свій «дім», тобто знайдіть для неї постійне місце.
4. Усі речі має бути видно з одного погляду. Для зберігання одягу використовуйте метод вертикального складання, в якому його згортають у прямокутники.
5. Викидаючи речі, подякуйте їм за все, що вони для вас зробили. Навіть якщо їхня роль у вашому житті була в тому, щоб показати: ліловий вам не пасує.
Філософія магічного прибирання пропонує з повагою ставитися до речей та простору ваших домочадців. Насамперед пропонує розібратися з речами, які належать тільки вам: з одягом, аксесуарами, книгами, особистими документами. І лише потім можна переходити до спільних предметів: інструментів, кухонного посуду і так далі. Речами дітей (якщо вони ще зовсім маленькі) варто займатися насамкінець, а речами інших членів сім’ї – тільки коли вони самі вас про це попросили.
МІНУСИ ПІДХОДУ
У книзі багато уваги приділено побудові відносин з речами: рекомендують акуратно складати шкарпетки, щоб дати їм відпочинок, ніжно складати одяг, наповнюючи його енергією, питати, як він хоче зберігатися, складеним чи на вішаку. В Японії ці рекомендації абсолютно адекватні: там з більшою повагою ставляться до речей. Але в людей з іншим культурним бекграундом такий підхід може викликати різні емоції – від здивування до обурення.
Цей метод втрачає сенс, якщо в процесі часто йти на компроміси і перескакувати з категорії на категорію. До того ж на магічне прибирання потрібно виділяти досить багато часу. Процес прибирання закидати не варто: вся магія базується на отриманні досвіду життя у своєму радісному та впорядкованому просторі, навіть якщо він обмежений ліжком, робочим столом та кухнею. Якщо, не досягнувши цього, ви зупинитесь, повторно зачаруватися до такої ж міри буде важко.
НАЙБІЛЬШ НЕОДНОЗНАЧНИЙ
«Передсмертне прибирання»
Авторка – Маргарета Магнуссен
Шведка Маргарета Магнуссен, авторка філософії передсмертного прибирання (döstädning), описує себе як «жінку між вісімдесятим і сотим днем народження». Книга закликає сприймати смерть як частину життя і в буквальному сенсі потурбуватися про те, що ми залишаємо на землі після себе. Чиїсь речі після смерті господаря розбиратимуть діти та внуки, а чиїсь – друзі чи працівники соціальної служби. У будь-якому разі відсутність мотлоху в наших будинках – це турбота не тільки про себе, а й про тих, хто залишиться після нас.
У книзі Маргарета також розповідає про культурні феномени Швеції: наприклад, у деяких її знайомих є fulskåp – «спеціальне сховище для некрасивих речей, на які не глянеш без сліз і нікому не передаруєш». Як правило, їх презентують далекі родичі. Щоб зробити їм приємно, ці речі потрібно діставати і ставити на видне місце, коли вони приходять у гості. Окремої назви для таких місць в українській мові немає, але складність того, щоб просто викинути непотрібні подарунки, є чи не в кожному домі. Тому, попри деякі культурні розбіжності, книга буде цікавою й українцям.
ОСНОВНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
1. Почати передсмертне прибирання варто навіть якщо ви ще зовсім молоді. Прибирання по-шведськи передбачає, що ви уважно роздивитеся речі, які вас оточують, і позбудетеся того, що вам більше не потрібно на шляху до більш просторого та легкого життя.
2. Речі, які можуть шокувати ваших родичів, варто зберігати в коробці з написом «Викинути, не відкриваючи». Навряд захочете, щоб ваша внучка знайшла серед речей бабусі колекцію іграшок для дорослих чи листи – свідчення адюльтера.
3. Завчасно потурбуйтеся про долю своїх рослин і домашніх улюбленців. Домовтеся, куди вони переїдуть, якщо ви більше не зможете за ними доглядати.
4. Побудьте зі своїми речами, перш ніж розлучитися з ними. Подякуйте собі, розібравши ще одну шафу чи полицю.
5. Для успішного прибирання важливо бути впевненим, що ваші речі вирушають у місце, яке для них підходить. Проведіть розвідку, дізнайтеся, чи є у вашому місті аукціоністи, букіністи, секонд-хенди, благодійні магазини та організації, які з радістю приймуть речі. Передаючи їх у подарунок, розкажіть історію кожної.
6. Поговоріть зі своїми батьками, допоможіть їм привести до ладу будинок. Це полегшить вашу місію, коли вони покинуть вас, і може стати гарним способом провести час разом.
Прибирання по-шведськи навіть можна назвати екзистенційним, тому що воно змушує задуматися про те, що справді є цінним, і більш відповідально підійти до організації свого життя та простору. Багатьом людям важко зробити щось заради себе тільки для того, щоб їхній дім дарував радість, був красивим і просторим. Філософія передсмертного прибирання дає потужну альтернативну мотивацію, адже якщо не зайнятися розбиранням мотлоху самому, то це доведеться робити вашим близьким.
НАЙНОВІШИЙ
«Дім, у якому легко дихати»
авторка – Лу Вей
Авторка цього підходу – популярна в Китаї дизайнерка інтер’єрів. Повертаючись в квартири, які вона сама спроектувала та умеблювала, жінка виявила, що ідентичний на етапі планування простір може перетворитися через роки як у запорошений склад непотрібних речей, так і в миле помешкання, наповнене затишними деталями. Це спонукало Лу Вей розібратися, як організувати зберігання у квартирі, та створити власну методику.
Підхід Лу Вей відрізняється від інших своєю практичністю: у книзі багато варіантів планувань квартири та розрахунків об’ємів зберігання. Вона розглядає зберігання на чотирьох рівнях: квартири, кімнати, великогабаритних меблів та на найдрібнішому – на рівні контейнерів й інших пристосувань для організації зберігання. Це дає змогу системно поглянути на ситуацію та знайти «вузькі місця», через які не вистачає простору чи створюється безлад.
Передусім ознайомитися з підходом Лу Вей з організації простору варто тим, хто планує умебльовувати нову квартиру чи робити ремонт. Проте в книзі багато порад і для тих, хто просто хоче краще та ефективніше організувати простір. Наприклад, Лу Вей пропонує гарне рішення для вічної проблеми зберігання ношеного одягу, який ще рано прати чи віддавати до хімчистки. У неї в гардеробі є відпарювач, яким вона проходиться по одягу, перш ніж повісити його знову до шафи: гаряча пара дезінфікує річ і повертає їй охайний вигляд. Також Лу Вей звертає увагу читачів на сучасні пристрої, які полегшують догляд за домом: швабру з розбризкувачем чи вертикальний безпровідний пилосос.
ОСНОВНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
1. Загальна площа місць для зберігання повинна займати щонайменше 12% від площі квартири. Чим менше помешкання, тим більше місця потрібно виділяти під зберігання. В дуже компактних просторах ця цифра може доходити до 40%.
2. Віддавайте перевагу великогабаритним вбудованим коморам, а не окремим шафам. Краще запланувати в квартирі вбудовану шафу-стінку світлих відтінків у тон стінам, яка видаватиметься непомітною.
3. «Принцип 2:8»: щоб простір був максимально красивим та охайним, 80% ваших речей мають бути приховані від очей, тільки 20% акцентних речей чи щоденно потрібних можуть залишатися на видному місці. Доведіть кількість візуальної інформації до мінімуму, щоб виділити те, чому справді хочеться приділити увагу.
4. Використовуйте однакові контейнери – вони створюють відчуття порядку. Контейнери мають бути прямокутні (економлять місце), штабельовані (допоможуть використати простір високих полиць), прозорі (видно, що всередині), красиві та мультифункціональні.
5. Максимально використовуйте третій вимір – висоту. Вертикальне зберігання – від складання одягу за методом «Конмарі» до розвішування кухонного приладдя на рейлінгу – допомагає організувати зручне розміщення більшої кількості речей, ніж горизонтальне.
6. Використовуйте наліпки для контейнерів і полиць. Таке маркування є «договором» між господарем контейнера та його вмістом, оскільки в цьому разі покласти у контейнер щось, що до нього не належить, складніше.
7. Для зберігання пам’ятних спогадів заведіть «капсули часу» – коробки, в які складають усі пам’ятні речі за рік.
МІНУСИ ПІДХОДУ
Деякі рекомендації Лу Вей спірні або не можуть бути застосовані у нас. Нечасто знайдеш квартиру з двома балконами, а кухонні вікна практично ніколи не розташовані над раковиною. Шафи-стінки давно вийшли з моди, хоча вони й справді дуже практичні. І «капсули часу» на кожний рік трохи лякають можливими об’ємами речей. Проте у цій книзі зібрані всі основні прийоми організації простору, і вона стане хорошим першим кроком до ефективного зберігання у вас вдома.
Про мою систему
Я сприймаю прибирання як метод пізнання себе, спосіб проаналізувати сфери життя, які провисають, і розкласти все по поличках у голові. Ключовий процес мого підходу – усвідомлення тих почуттів, уявлень про себе і спогадів, які викликають у людини речі. Я не така безкомпромісна, як Марі Кондо, і не протестую, якщо люди свідомо залишають річ «щоб подумати». Проте для мене важливо бачити, що це справді їхнє рішення, а не компроміс із совістю.
За допомогою ревізії речей та грамотної організації зберігання можна добитися різних цілей: знайти місце та час для занять улюбленим хобі, навчитися бути більш уважним до своїх почуттів і бажань, зміцнити особисті кордони, відпустити завершені стосунки, запустити глобальні зміни чи, навпаки, зробити свій дім спокійною гаванню. Я працюю не з речами, а з господарями цих речей. Зміни всередині відображаються зовні – і навпаки.
МОЇ ОСНОВНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
1. Подумайте, яких почуттів та відчуттів вам не вистачає вдома та в житті, виберіть одне ключове, яке ви хотіли б частіше відчувати. Коли будете вирішувати, залишити чи викинути річ, відкиньте раціональні докази і запитайте себе, чи дарує вона вам бажані емоції.
2. Перш ніж братися до ревізії, запитайте у себе, скільки речей цієї категорії вам потрібно. Ваша інтуїтивна відповідь, найімовірніше, буде значно меншою від тієї кількості речей, яку ви знайдете, коли зберете все разом. Не обов’язково вкладатися у цю цифру, але будьте уважними і спробуйте зрозуміти, яка кількість речей для вас достатня, а яка – надлишкова.
3. Якщо ви живете не самі, проаналізуйте, які зони в квартирі ваші, які – чужі, а які – спільні. Чи достатньо для вас цього простору? Чи маєте в помешканні своє місце? А місця для зберігання, куди точно не загляне ніхто з домашніх? Чи поважаєте чужий простір, чи у вашому домі все спільне?
4. Щоб порядок було легко підтримувати, розглядайте полиці, ящики та роздільники як природне обмеження кількості речей. Якщо ваші футболки перестануть поміщатися на полиці, значить настав час із чимось попрощатися.
5. На етапі організації зберігання вимкніть занудного дорослого і спробуйте повеселитися: є велика кількість способів перетворити зберігання в родзинку інтер’єру. А якщо воно організовано красиво, то й прибирати речі стає приємніше.
6. Організуйте для себе підтримку: скооперуйтеся з подругою, знайдіть групу підтримки чи зверніться до спеціаліста. Однодумці допоможуть втримати фокус уваги, навіть якщо вам складно розлучатися з речами.
7. За можливості потурбуйтеся про наш спільний дім. Постарайтеся не викидати речі в найближчий сміттєвий бак, а відвезти їх на переробку чи викликати додому службу, яка сама забере непотрібні предмети.
Люди приходять до мене, коли багато їхніх потреб у зовнішньому світі вже забезпечено і вони хочуть сфокусуватися на собі, на своїх внутрішніх процесах. Або навпаки, під час кризи: під час депресії, переїзду, після розлучення чи під час застою в кар’єрі. В будь-якому разі мій метод не дуже підходить для людей, які хочуть швидко та не дуже задумуючись викинути все зайве, розкласти по поличках і побігти далі. Яким би методом ви не користувалися, якщо по-філософськи ставитися до прибирання, воно стає доволі довгим процесом переосмислення себе, свого місця та стосунків з матеріальним світом.
ТЕКСТ: Маша Шаталіна