Підсумки року 20193 головні українські фільми року
Режисери та кінокритики – про українські фільми, якими запам'ятається рік
The Village Україна продовжує підбивати підсумки року, розповідаючи про головні українські фільми, прем’єри яких відбулися у 2019 році.
«Додому»
Evge
Прем’єра: 7 листопада
Режисер: Наріман Алієв
У ролях: Ахтем Сеітаблаєв («Хайтарма»), Ремзі Білялов
«Додому» – це історія про батька та сина, які везуть на поховання до Криму сина і брата, який загинув під час українсько-російської війни. Повнометражний дебют 26-річного режисера Нарімана Алієва представлятиме Україну в лонглисті «Оскара», також стрічка має відзнаки міжнародних кінофестивалів в Одесі та Стамбулі. Раніше The Village Україна запитував у режисера Алієва та виконавця головної ролі Ахтема Сеітаблаєва про улюблені кримські місця в Києві.
Юрій Поворозник
головний редактор Vertigo
Українське кіно рідко вміло актуально та влучно говорити про теми сьогодення. На щастя, 2019 рік подарував нам Нарімана Алієва та його «Додому».
Тема Криму та кримських татар, яку останнім часом постійно випихають на периферію, потребувала зрілого та виваженого підходу. Надто патріотичний підхід нівелював би всі проблеми сьогодення, згладивши їх у піднесених тонах, а радикальний драматизм тільки б додав категоричності реальним подіям. Алієв у своєму дебютному фільмі свідомо спустився у сіру зону, зрівнявши усіх героїв: тут немає місця чорно-білому трактуванню персонажів, адже всі (чи принаймні більшість) примудряються бути живими та цілком реалістичними. А це в нас досі сприймають за рідкість.
Попри певні візуальні та сценарні елементи, що все ж притаманні дебютним повнометражним картинам, стрічка Алієва дуже розумно та чітко розставляє пріоритети у розповіді, не розвалюючись на частини. Навпаки, хороший сюжет дає змогу трактувати «Додому» одразу на кількох рівнях, що додає фільму художньої глибини. Вінцем стає фінальна сцена, яка зводить докупи всі ходи та прийоми режисера, залишаючи глядача з цілим букетом почуттів, які раніше були не притаманні українському кіно.
Надія Парфан
режисерка («Співає Іванофранківськтеплокомуненерго»)
26-річний режисер родом з Криму на ім’я Наріман Алієв зняв дебютний фільм «Додому». [...] Усі головні ролі грають чоловіки. Жіночих персонажів усього три: пунктирні, умовні, винесені за дужки. Можливо, це один з найпацанськіших фільмів, що я бачила. І, уявіть собі, це мені зовсім не заважає. Ніколи б не подумала, що можу отримати таке задоволення від настільки чоловічого фільму. Він просто чудовий. Дякую, пацани, за можливість нарешті побути одним з вас.
Що мене так підкупило? Передусім інтонація. Не пригадую жодного іншого, настільки в хорошому сенсі стишеного, некрикливого фільму. Коли режисер не підвищує голосу і не тикає обличчям в те, що я повинна відчути. Коли тиша так красиво і загадково дзвенить. Це мовчазне почуття власної гідності неможливо зімітувати. Щось кримськотатарське, аристократичне.
А ще пейзаж. Зняти захід сонця на широкому горизонті – і зробити це зовсім не вульгарно. А так можна? Щоліта я їжджу в одне з таких місць просто дивитися. На небо, на воду, на буро-червоні доісторичні рослини біля води, на оливково-жовтий степ. Це найкрасивіший пейзаж на Землі.
Ну й сценарій. Дуже виразний. Мабуть, про цей фільм можна сказати, що це сценарне кіно. Писали разом Наріман і Марися Нікітюк. Усі рушниці вистрілюють, нема жодної зайвої деталі. Сценарій настільки «правильний», що його можна було б за це покритикувати. Бо мені як людині з документальним бекграундом іноді хочеться трохи хаосу і «просто життя». Утім я критикую і водночас аплодую.
Учора після показу світло ввімкнули відразу на титрах. Було видно, як весь зал офігів і почав швиденько ховати сльози. Не треба їх ховати. Це саме ті титри, які треба показувати в темряві до самого кінця. Це саме той фільм, на який кожен з вас має прийти і гарненько поплакати.
«Мої думки тихі»
Режисер: Антоніо Лукіч
У ролях: Ірма Вітовська («Брама»), Андрій Лідаговський
«Я не дурачок, я музикант», – каже головний герой фільму Вадим. Він бере замовлення від іноземної компанії, щоб записувати голоси українських тварин. Для цього він повертається на рідне Закарпаття, де на нього чекають не лише дивовижні звірі, а й мама. «Мої думки тихі» – це комедія Антоніо Лукіча, прем’єра якої відбулася на кінофестивалях в Одесі й Карлових Варах. В український прокат стрічка вийде 16 січня, але окремі покази вже провели у межах «Київського тижня критики».
Наріман Алієв
режисер («Додому»)
«Мої думки тихі» люди будуть радити одне одному, тому що це гарне кіно. Воно не зроблено ні під які дати, не порушує кон’юктурні теми й не паразитує на актуальних новинах. Це кіно про людей у пошуках далекої мрії, попри реальність, яка поруч. Це кіно, у якому кожен може знайти себе та впізнати знайомих. Воно може стати культовим – як для старшого покоління, так і для молодшого. Тому раджу сходити на це кіно з батьками або дітьми.
Юрій Самусенко
редактор Moviegram
У сучасному українському кінематографі було безліч комедій: іронічних, саркастичних, відвертих, незграбних, але часто несмішних. Жодна з них не могла похвалитися зворушливістю. Але комедія для всієї родини «Мої думки тихі» Антоніо Лукіча не лише спростовує такі судження, а й закріплює за собою звання найбільш щирого висловлювання про амбіції, професіоналізм і стосунки з батьками.
Тут усі на своїх місцях. Андрій Лідаговський грає горе-фрілансера, який їде на Закарпаття для звукозапису вигаданого рахівського крижня. Ірма Вітовська вдало тригерить почуття провини у свого екранного сина, намагаючись привернути його увагу. Здавалося, що кращим фільм уже не буде, але наприкінці режисер вмикає хоровий кавер на Viva Forever від Spice Girls і досвід втрачених комунікації батьків та дітей з екрана переносиш на власний, скільки б там років глядачеві не було.
Стрічка ще не вийшла в український кінопрокат, але має чималу фестивальну історію: спеціальна нагорода на кінофестивалі у Карлових Варах, приз глядацьких симпатій та найкращий фільм за версією журі FIPRESCI в Одесі, премія «Кіноколо» за найкращий дебют. Однак кожна нагорода – це лише додана вартість до перегляду. Фільм «Мої думки тихі» цінний насамперед своєю внутрішньою різноманітністю, що не змішується в кашу жанрів. Лукіч додає мок’юментарі, історичний епос та трагікомедію, аби в результаті отримати легке та комфортне різдвяне кіно, яке варто дивитися в будь-яку пору року.
«Співає Іванофранківськтеплокомуненерго»
Прем’єра в Україні: 17 жовтня
Режисерка: Надія Парфан
Іван Васильович очолює профспілку комунального підприємства «Івано-Франкіськтеплокомуненерго», але водночас опікується хором установи. Режисерка Надія Парфан у документальному повнометражному дебюті ставить запитання: «Чи зігріє холодну батарею українська народна пісня?». Українська прем’єра фільму відбулася на ОМКФ, також він брав участь у кінофестивалі у швейцарському Ньйоні.
Антоніо Лукіч
режисер («Мої думки тихі»)
Це справжня авторська документалістика. Це кіно, яке нагадує про найважливіші речі в нашому житті – про тепло. Мені пощастило бути знайомим з авторами стрічки – вони дуже органічно монтуються з інтонацією фільму: вони чесні, креативні та круті. У фільмі все цілісне: від назви до зовнішньої реклами. Усе це має запам’ятатися.
Сергій Ксаверов
автор видань «Фокус», LB.ua і DTF Magazine
Фільм тішить око та пестить вуха – цього у стрічки Надії Парфан відібрати не можна. Тобто навіть документальні фільми можуть відрізнятися кардинально, зважаючи на те, що саме з реальності обирає нам показувати режисер.
У «Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго» майже кожна сцена чимось цікава – тут є портрети, цікаві реакції героїв та життєві мініатюри. Ремонт застарілого обладнання працівниками теплокомуненерго Парфан перетворює на концерт індустріального ембіенту у їхньому виконанні та римує його з їхньою позаробочою діяльністю – співом народних пісень у хорі підприємства.
У кожній конкретній сцені може здатися, що Парфан – одна з найцікавіших режисерок (та режисерів), що з’явилися в Україні останнім часом. Але, на мою думку, цей фільм – як багато дерев, які не перетворюються на ліс. Напевно, найближче цей фільм до історії двох анахронізмів, які було створено ще за радянських часів, але вони існують й сьогодні – застарілого господарства теплокомуненерго та його хору, який колись мав би відповідати за творчість робочих мас, а тепер незрозуміло чому й як існує, перетворившись на тягар для його членів. Я не знаю, чи ця концепція існувала до фільму, народилася під час зйомок чи навіть монтажу фільму чи взагалі існувала, але «Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго» як цілісний твір нікуди не пішов, залишившись дуже обережним набором цікавих мініатюр, таким самим концептуальним безладом, який він показує у нашій дійсності.
Фото: Arthouse Traffic, 86-Prokat