Музичний куратор The Village Женя Філатов (The Maneken) згадує, чим запам’ятався рік.

У 2018-му трапилося стільки, що нижченаведений перелік змінювався з десяток разів. Я намагався не брати до уваги релізи, радше хотілося згадати явища та факти, які найбільш яскраво характеризують у музиці рік, що минає. Тут є шоубіз, космос і скандали – але так чи інакше усе це про музику.


Гендерний скандал на Grammy

Лише 17 з 86 нагород премії Grammy в 2018 році отримують жінки, водночас у телеверсії статуетку вручають тільки Алісії Кара. Далі сюжет розгортається так: в інтерв’ю виданню Variety президент Академії Найл Портнов закликає жінок трішки напружитись, аби досягти успіху. Реакції ЗМІ та музикантів довго чекати не довелося – світ обурився на сексизм у музичній індустрії. У мережі навіть запустили флешмоб #grammyssomale.

Мені здається, що подібні скандали корисні для індустрії, адже порушують проблеми, які на поверхні. Якщо це трапляється «там» на такому рівні, то неодмінно зачепить і нашу індустрію.


Девід Бові грає у космосі

Піарником року в глобальному сенсі цьогоріч можна назвати Ілона Маска. Річ навіть не в його сварках з Aзелією Бенкс. У лютому 2018 року Маск запускає на орбіту Марса Tesla Roadster, на якому лунає Space Oddity Девіда Бові.

Звісно, це стає однією з найобговорюваніших тем у медіа, а ще за кілька днів Spotify повідомляє: стримінг геть усіх треків, пов’язаних із космічною тематикою, зростає на 42 відсотки. Мені завжди було цікаво спостерігати за тим, як люди на хвилі якоїсь офлайн-події починають скаженіти через того чи іншого виконавця, але це безпрецедентний кейс.


Бейонсе на Сoachella, або Найгучніший концерт року

Найобговорюванішим концертом року стає квітневий лайв Бейонсе на фестивалі Coachella, і на це є причини. Як кричить заголовок The New York Times, вона справді більша за музичний фестиваль. Навіть такий, як Coachella. Навряд зі мною хто посперечається, за останні десять років Бейонсе стала найпотужнішим інфлюенсером у музичному світі.

У її виступі на фестивалі, окрім власне неймовірного шоу, було порушено історичні та гострі соціально-політичні питання. Ми часто сперечаємося, чи мусять музиканти говорити про щось інше, крім музики, і Бейонсе дала світовій індустрії майстер-клас – як зробити, щоб тебе почули.

Вона стала першим хедлайнером Coachella, і на цьому будується шоу. Не можу не зауважати силу-силенну дрібних деталей – від семплів Ніни Сімон до відсилок до поеми (Black National Anthem) Джеймса Велдона Джонсона, – і всі вони складаються в досконале шоу з гучними меседжами. Ідея, концепція, драматургія… Цього року Бейонсе створила для музикантів наочний посібник для реалізації своїх лайв-виступів.


Кендрік і Пулітцерівська премія

У квітні 2018-го репер Кендрік Ламар отримує премію за платівку DAMN. Неймовірно! Щоправда, прослухавши її, вчитавшись у тексти Кендріка, я не знайшов чогось кардинально відмінного від лірики його колег по сцені. Стрілянина, злидні, расизм зчитуються і в багатьох інших виконавців. Якщо коротко, круто, що таким чином музичний жанр визнають, проте вручити премію сьогодні можна було б тому ж Drake або Jay-Z…

Пулітцерівська премія артисту хіп-хоп-сцени – це подія не тільки в розрізі кар’єри окремого репера, а й для всієї індустрії. У 2018 році хіп-хоп продовжує випереджати рок-музику, і нам ще раз на цьому закцентували увагу. Україна не залишається осторонь – лише за останні кілька місяців ми отримали нові релізи від Alyona Alyona, YOURA, Freel.


Шалені прибутки гурту Aerosmith від комп’ютерних ігор

У травні 2018-го з’являється новина про те, що Aerosmith отримує більше коштів від розміщення свого треку у відеогрі, ніж від продажу будь-якого зі своїх альбомів. Причина – гра Guitar Hero: Aerosmith. Індустрія відеоігор стає все потужнішою в плані прибутків для музикантів. Цікавим є те, що тепер це вже не саундтреки, створені спеціально для ігор, а просто пісні артистів. До того ж кореляція зі стримінговими сервісами справді вражає, прослуховування треків після розміщення їх в іграх сьогодні може збільшуватись у мільйони разів.

Що стосується нашого ринку, то я не пригадаю якогось подібного яскравого прецедента. Проте сьогодні музикантам, їхньому менеджменту однозначно потрібно виходити не тільки на рекламну, а й на геймінгову сферу. Сьогодні згадаю лише новину про те, що трек українців Indytronics звучав у The Sims, та хотілося б, щоб таких новин було більше.


Півтора мільярда переглядів відео Cardi B та Maroon 5 на трек Girls Like You

Колабораціями вже навряд кого здивуєш, однак у промо все ще відбуваються неймовірні речі. Так, цього року спільний трек Cardi B та Maroon 5 не тільки потрапив у всі чарти, а й засвітився у топі YouTube як одне з найбільш популярних музичних відео. Лише за півроку набігло 1,5 мільярда переглядів. Водночас кліп є абсолютно простим за своїм задумом та сценарієм. В Україні подібною формулою цього року скористався гурт KAZKA, та, як на мене, результат міг би бути кращим. Їхня пісня – це беззаперечний хіт, та від кліпу в мене було набагато більше очікувань.


Тури досі є головним джерелом прибутків для музикантів

З розвитком стримінгових платформ музики стало ще більше. У всіх сенсах вона видається більш доступною. До того ж не забуваємо про дистрибуцію у діджиталі та на фізичних носіях. Цього року журнал Rolling Stone опублікував цікаві дані: сьогодні слухачі витрачають рекордних для США 43 мільярди доларів на музику. Щоправда, у топах річних прибутків Billboard музикантів усе зводиться до того, що основним ресурсом доходу досі є робота на сцені.

Цікавим є і те, що в Україні прибуток від стримінгу та продажів у діджиталі настільки низький, що ми навіть не розглядаємо цей ресурс як один із ключових. У 2018-му для музикантів в Україні було тільки дві головні графи прибутку: гастролі та рекламні контракти.


«Богемна рапсодія» б’є світовий рекорд за зборами

Восени 2018-го у широкий прокат виходить байопік Queen «Богемна рапсодія». За місяць після релізу ми дізнаємося, що за зборами його визнано наймасовішою музичною біографічною стрічкою усіх часів.

Звісно, у фанів є питання стосовно сюжету, проте для пересічного глядача – це класна стрічка, яка не тільки ілюструє життя гурту, а й звертає увагу на його музику. Як на мене, такі фільми є корисними для розвитку слухача, а з тим і самого музичного світу. Що б не казали, думаю, попереду в цієї стрічки ще купа нагород та мільйонні перегляди через десятиліття.


Massive Attack перетворює альбом у ДНК-код

Якщо до 2018-го вам здавалося, що ви бачили все, то Massive Attack сказали своєю витівкою беззаперечне «ні». До 20-річчя альбому Mezzanine гурт вирішив закодувати всі одинадцять треків із релізу в ДНК-код і продавати музику у флакончиках як спрей.

З погляду промо – класний кейс про те, як привернути увагу до своїх давніх релізів. Крім того, це ідея на мільйон. Продовжувати життя музиці офлайн-промоакціями стає хорошою традицією і в Україні. Цього року разом з Donstop Agency ми презентували у метрополітені арт-проект, присвячений альбому MOZAЇKA гурту ONUKA, а також запустили однойменний поїзд метро. Подібні акції продовжують життя альбомам і привертають додаткову увагу ЗМІ до виконавця та його музики.


Primavera Sound оголошує гендерно рівний фестиваль

Як зазначено раніше, у скандалах, що трапляються в індустрії, є і позитивний бік. Тож якщо рік починався з гендерного скандалу на Grammy, то закінчується він тим, що один з найбільш значущих музичних фестивалів Європи анонсує гендерно рівний лайнап. У 2019-му на Primavera Sound з 226 артистів половина – жінки. Ба більше, цього року фундація PRS Foundation International Keychange об’єднала понад 45 міжнародних фестивалів з метою до 2022-го забезпечити гендерну рівність у їхніх лайнапах. Сподіваюсь, з роками ця тенденція дійде й до нас.

Фото: Анна Бобирєва; Beyonce.