Обкладинка книжки не тільки створює перше враження, а й спонукає взяти видання до рук, а це – ключ до того, щоб зацікавити читача. Конкурс «Найкращий книжковий дизайн» – одна з подій, яка може допомогти вибрати нову книжку для власної полички чи бібліотеки.

Директорка «Книжкового Арсеналу» Юлія Козловець погоджується: дизайн – це надважливий момент під час вибору видань.

«Зі зростанням цін на книжки, зі збільшенням пропозицій, у часи турбулентності й непевності людям важливо мати орієнтир для вибору книжки. Це цілком може бути наш конкурс», – додає вона.

7 листопада «Найкращий книжковий дизайн» оголосив уже девʼятий open call – заявки на участь прийматимуть до 28 листопада. Це мають бути книжки, які вийшли в друк із грудня 2023 року до листопада 2024-го. У грудні представлять переможців у пʼятьох категоріях: від текстових книжок до експериментальних видань на кшталт самвидавів чи артбуків. Розповідаємо про суть конкурсу й чому за ним корисно стежити, навіть якщо ви не видавець чи книжковий дизайнер.

Що таке «Найкращий книжковий дизайн»?

У 2016 році тоді ще кураторка «Книжкового Арсеналу» Ольга Жук поїхала на книжковий ярмарок у Франкфурті-на-Майні. Там вона познайомилася з фондом «Мистецтво книги», який багато років проводить світовий конкурс книжкового дизайну. 

Щоб на нього податись, треба мати власний національний конкурс книжкового дизайну. 

Тоді команда «Книжкового Арсеналу» вирішила його заснувати. «Найкращий книжковий дизайн» започаткували разом із Ґете-Інститутом в Україні, Франкфуртським книжковим ярмарком і Stiftung Buchkunst (фонд «Мистецтво книги»).

«Сирени Титана» Курта Воннеґута від «Вавилонської бібліотеки» – переможець гран-прі конкурсу у 2023 році (а також у категорії «Текстова книга»). Нагороду за дизайн отримали Володимир і Марія Гавриш

Раніше переможців нагороджували на церемонії відкриття «Книжкового Арсеналу», але тепер це більш самодостатній проєкт, не прив’язаний до фестивалю, каже Козловець. Якщо «Книжковий Арсенал» двічі скасовували – через епідемію коронавірусу й початок повномасштабної війни – то «Найкращий книжковий дизайн» проводили щороку з моменту заснування.

Переможці конкурсу не просто представляють Україну на міжнародному змаганні, ці книжки експонують на ярмарках у Лейпцигу й Франкфурті, а також зберігають на окремій поличці у книгозбірні в Німеччині разом з іншими українськими виданнями.

Чому варто стежити за конкурсом, навіть якщо купуєте нові книжки зрідка? Усе просто – так можна звернути увагу на книжки-переможниці й не витрачати зайвий час на дослідження ринку.

Олена Старанчук

одна з членкинь журі цьогорічного конкурсу та співкураторка клубу ілюстраторів Pictoric

Чому вираз «Не суди про книжку за обкладинкою» більше не актуальний?

Якщо дизайн обкладинки вдало передає контекст твору, він може зацікавити людину, спонукати її взяти книжку в руки, навіть якщо вона не планувала читати. Якщо вже зацікавились, то починаєте розглядати ілюстрації, пробувати її на дотик.

«Російський колоніалізм» Максима Еріставі від IST Publishing. Сергія Майдукова у 2023 році відзначили за цей дизайн у категорії «Утилітарна книга»

Книжковий дизайн заохочує людей, які не читають регулярно, придбати книжку. Часто, коли ми заходимо до нової української книгарні, то обираємо очима, схоплюємо перше враження. Це може бути вирішальним чинником піл час купівлі книжок невідомого нам автора. Візуально приваблива обкладинка – це перший крок до того, щоб книжка потрапила до рук потенційного читача. 

Для мене також важлива здатність графічного оформлення передавати атмосферу книжки, її тематику. Ще одна з улюблених речей – це інтерактивність дизайну: складна конструкція книжки, унікальний папір, подвійна обкладинка.

На що передусім звертають увагу журі?

Є кілька важливих аспектів, на які звертає увагу журі: оригінальність, функціональність й емоційний складник. Для мене важливим є той факт, чи дизайн передає ідею книжки, наскільки вдало взаємодіє з контентом. Це проявляється у фото, ілюстраціях, шрифтах, виборі матеріалів для книжки й навіть у форматі видання. Важливо й те, що книжка має бути не просто гарною, а й виконувати свою головну функцію – бути зручною для читання.

When War is Coming Home – самвидав Єлизавети Берестової, який у 2023 році переміг у категорії «Експеримент»

Тренди, популярні в Європі, також можуть впливати на стандарти українського ринку, особливо в контексті артвидань, де висока якість дизайну й унікальність – це часто важливі критерії. Але наш контекст, особливості культури, російська війна в Україні теж грають свою роль. 

Український книжковий дизайн усе більше орієнтується на пошук власної автентичності, а також привертає увагу до соціальних, культурних та історичних тем. Важливо, щоб дизайн відображав цю специфіку, уникаючи сліпого наслідування західних трендів, водночас не заплющуючи очі на сучасні глобальні тенденції.

Юлія Козловець

директорка «Книжкового Арсеналу»

Як відбирають членів журі конкурсу?

Коли запрошуємо дизайнерів бути членами журі, то думаємо про спадковість. Тобто щоб як мінімум одна людина, яка була в попередній раз, була в журі. Щоби цей досвід, як відбувається дискусія, як усе влаштовано зсередини, трансформувався й переходив із року в рік. Наступного року це вже буде інша людина, але тяглість збережеться. 

Ми стараємося запрошувати міжнародних дизайнерів, щоби підвищувати рівень конкурсу, додати нову оптику, щоби була інтернаціональна дискусія. Крім того, серед членів журі мають бути дизайнери, які спеціалізуються на різних підгалузях дизайну. Наприклад, хтось знається на шрифтах, а хтось добре розбирається в поліграфічних матеріалах.

Коли обирають найкращий дизайн, журі можуть пропонувати, наприклад, перенесення книжки з однієї категорії в іншу або розглядати спеціальні відзнаки книжкам, які не дотягують до переможних титулів, але які хочеться відзначити за видатні заслуги.

Про виклики та плани 

Виклики ті самі, які й у галузі загалом. Щороку це питання фінансування, партнерів конкурсу. Щороку це також питання, як стимулювати видавців подавати книжки на цей конкурс. На жаль, не всі видавці вбачають пріоритетність участі в «Найкращому книжковому дизайні». 

Водночас є видавці, які чітко розуміють, що дає перемога або участь у конкурсі. Це дуже приємно, що вони, наприклад, використовують перемогу в конкурсі в маркетингу. Мені б хотілося, щоб цей вектор продовжувався, щоб цього було більше, щоб розуміння того, що дає цей конкурс локально, приходило до все більшої кількості видавців.

Ми щороку намагаємося вдосконалювати свій конкурс. Зміни не виникають із неба – це все з досвіду. Те, на що звертають увагу члени журі й радять нам як організаторам. Зміна категорій цілком імовірна, якась постійна спеціальна відзнака – теж цілком імовірна. Книжковий дизайн – це не щось стале.

Ми знаємо, що цей конкурс буде, що б не сталося. Ми матимемо переможців, що б не сталося. Ти дивишся на книжку й думаєш: «Вау! Важливо, щоб їїпобачили якомога більше людей». І таких книжок усе більше, і наших крутих дизайнерів, які багато вчаться, також.