Українська співачка Jamala випустила альбом Qirim ще в травні 2023 року. З цим альбомом виконавиця ввійшла до лонгліста «Ґреммі», а також отримала за реліз Шевченківську премію. Зараз його можна послухати не лише на стримінгах, але й на вінілі. Крім того, сьогодні, 27 вересня, Jamala випустила перший кліп на пісню з цього альбому: дивіться прем’єру на «Віледжі» з коментарями від співачки й режисера кліпу.

Кліп, який триває майже сім хвилин, і зйомки в кар’єрі, що імітує пустелю

Пісня Arafat Daginan з останнього альбому співачки Qirim – це містична старовинна народна пісня з міста Акмесджит (Сімферополь). Історія про те, як чоловік підіймається на гору Арафат, що розташована в безводній пустельній долині недалеко від Священної Мекки, а після повернення з паломництва отримує звання хаджі [почесна назва для мусульманина, який завершив похід до Мекки].

«Це вперше ця старовинна пісня звучить таким складом, і головна її складність у відсутності фіксованого ритму, бо кожне оспівування слова має вільний рух, ніби мереживо навколо однієї ноти, – розповідає Jamala, – Однак цю пісню ми могли б і не почути. Коли ми записували альбом Qirim, я залишила цю пісню чи не наостанок. Раптом обладнання вимикається вперше за три дні роботи. Музиканти схвильовано кажуть, що зіграти її неможливо, запитують: «Джа, про що це? Ця пісня просто зривається із землі».

Кліп на цю пісню – це перше відео на трек з альбому, а також перше відео в історії української музики, що триває 6 хвилин 28 секунд.

 Над кліпом працював Герман Нєнов, який також був креативним директором на «Євробаченні-2023» в Ліверпулі. Кліп безперервно знімали 27 годин. Знімання відбувалися в одному з кар’єрів на Київщині й у знімальному павільйоні області, розповідають «Віледжу» в команді. 

Відсилання до «1944», кінофільмів та архівні фото з Криму

У кліпі Jamala вперше ділиться світлинами рідних – архівними фото з Криму. Зокрема, у сцені зі спогадами на картині зображене реальне кафе, яке Jamala та її батьки мали в Криму в її юності.

Відео містить кілька відсилань до пісні й кліпу «1944», із якою Jamala перемогла на «Євробаченні» у 2016 році, розповідає режисер Герман Нєнов. В обох кліпах показують сцени зі зрубаними деревами: у попередньому відео вони символізували ніби зрізане покоління кримських татар у минулому столітті, а тепер показують, що історія повторюється в сучасності, наводить приклад Нєнов.

Відео треба дивитися щонайменше тричі, вважає режисер. За його словами, дія кліпу розгортається у трьох паралельних лініях: паломництво кримськотатарського народу, паломництво окремої людини й у лінії вибору, перед яким рано чи пізно опиняється кожна людина. «Перша реальність – це фізичний світ, велике паломництво на гору Арафат, яке й оспівується в цьому музичному творі. А інший вимір – це внутрішній світ людини. Людина, яка, піднімаючись, проходить шлях свого очищення», – пояснює Герман Нєнов у коментарі «Віледжу».

Запитуємо в режисера, чи надихався він для створення кліпу фільмом «Дюна». «У цьому кліпі є декілька омажів на відомі кінофільми, але немає якоїсь конкретної драматургічної лінії або єдиної стилістики, десь запозиченої. Можливо, читачі захочуть роздивитися нашу роботу детальніше, щоб зрозуміти, що це за кадри й фільми», – відповідає Герман.

Він також додає, що більшість сцен кліпу ніби відбуваються на великому білому листі: «Це також невипадково: коли людина йде в будь-яке паломництво, вона очищується та стає чистим листом. А також кримськотатарський народ вимушений кожен певний відрізок історичного часу починати все з білого листа». Наприклад, сцена, де Jamala в білому образі на білому листі – це сцена молитви.

Є також «червона» сцена, де, за задумом, співачка зустрічається зі своїми найбільшими страхами й мовби руйнує себе, щоб зібрати наново.

Ще один приклад – сцена графічної цифрової пустелі, яка може показувати внутрішню пустелю кожної людини. «Бо всі ми буваємо одинокими, усі ми іноді відчуваємо себе немовби загубленими в пустелі, усім нам іноді складно знайти вихід і правильний шлях, а до нас приходять образи, немовби міражі», – додає Герман.

«Вона [пісня] й справді настільки складна та багатошарова, що навіть якщо ви програєте відео сто разів, ви його не розгадаєте, – коментує для «Віледжа» Jamala. – Він [альбом Qirim], як коштовна річ, яку ти одягаєш на найкращі свята або важливі події, він як картина Сальвадора Далі: у якій послідовності не став їх, усе одно ці пісні складаються в одну картину півострова. Хоч ти почнеш із Керчі, хоч з Алушти, однаково».

Раніше ми говорили про Крим із Jamala та її чоловіком Бекіром Сулеймановим.