Одеські митці в PinchukArtCentre й Українському домі, скульптури про тілесність у YA Gallery, фотопроєкт українського Vogue і британського фотографа Бретта Ллойда, виставки про ПТСР і нічний Київ: зібрали добірку виставок, які варто відвідати в червні.

PinchukArtCentre

«Непідвладне» й «Український рай»

   

Поряд із виставкою Олександра Ройтбурда, яка триває в PAC, відкрили ще одну експозицію, де показують роботи одеських митців, активних у 2010–2020-х роках. Серед них – художники експериментальної галереї NOCH і «містичний союз» із трьох митців, що базувався в просторі колишнього судноремонтного заводу. Це виставка про можливість мислити окремо й неузгоджено в часи суспільного консенсусу, яку курує Нікіта Кадан.

Щодо виставки «Український рай», можна здогадатися, що це місце не буде дуже гостинним: популярні лозунги з масової культури стихійно перетинатимуться зі зброєю, смертю й прагматичними ідеями війни. Обидві виставки – результат роботи Дослідницької платформи й програми PAC, яка надає підтримку українським художникам і кураторам-початківцям.

   

 Коли: до 14 липня

Де: Бессарабська площа, 2

Скільки: вхід вільний

   

Український Дім

«Слова ледь голосніші за ніч»

   

Світлини Олега Дімова, показані на виставці, об’єднує самотність й ізоляція в нібито випадкових митях потоку життя. Одну з серій, «Інший краєвид», фотограф почав створювати ще до повномасштабної війни: там він окреслює морську межу міста, утім свідомо видаляє з пляжів море. У ще одній серії, «Ніч», митець крокує всередину міста, до будинків, які застигли в очікуванні вибухів. Кураторкою виставки стала засновниця «Щербенко Арт Центру» Марина Щербенко.

   

 КОЛИ: до 30 червня

ДЕ: Хрещатик, 2

СКІЛЬКИ: повний – 100 гривень, пільговий – 50 гривень

   

Мистецький арсенал

«Між прощанням і поверненням»

   

Почуття до місць народження й зростання можуть бути різні: від ніжності до бажання втечі. Але які стосунки з батьківщиною не були б, завжди хочеться зберегти можливість повернутися. Війна руйнує звичні зв’язки між людьми й місцями, тож часом повернення можливе лише в спогадах. А в реальному житті доводиться починати все знову й знову й відбудовувати не лише матеріальне, а й себе самого. І це не лише про українців – у вічного повернення немає етнічної приналежності, кажуть куратори виставки.

   

 КОЛИ: до 4 серпня

ДЕ: вулиця Лаврська, 10–12

СКІЛЬКИ: повний – 120 гривень, пільговий – 60 гривень

   

YA Gallery

«Трошки еротичне»

   

Скульптору Ярославу Мотиці 82 роки, втім це не заважає йому говорити про тілесність й еротизм у мистецтві. На виставці митця, який підписується ЯМО, покажуть роботи, створені за останні два роки. Крім виразних скульптур із невиглаженою поверхнею, будуть тематичні рисунки авторів, які він створює між скульптурними сесіями.

   

 КОЛИ: до 11 серпня

ДЕ: вулиця Хорива, 49-Б

СКІЛЬКИ: 50 гривень

   

Київська картинна галерея

«Полювання з повітряним змієм»

   

Художника Олексія Малих описують як мисливця, який полює за світом «поглядом із високості» і змінює оптичний кут, зокрема, і на власні роботи, наслідуючи рух лету повітряного змія. Живопис митця 1990-років, створений у майстерні в Карпатах, уже показували в Німеччині й Франції, але ще не експонували в Києві.

Крім того, 21 червня галерея «Ню арт» відкриє в просторі KNAG виставку майстра пейзажу й портрету Сергія Шишка. Центром виставки називають фонтани Маріїнського парку з циклу «Київська сюїта», за яку митець у 1982 році отримав Шевченківську премію.

   

 КОЛИ: до 16 червня

ДЕ: вулиця Терещенківська, 9

СКІЛЬКИ: повний – 200 гривень, пільговий – 100 гривень

   

Національний музей Тараса Шевченка

Ukraine Today

   

Це фотовиставка українського Vogue разом із британським фотографом Бреттом Ллойдом, який двічі приїздив до України, щоби документально зафіксувати сьогодення українців у прифронтових і відносно мирних містах. Наприклад, у Києві Ллойд встиг сфотографувати й кадетів Київського військового ліцею імені Богуна, й акторів театру Франка. Фотоесей, який уже показали в Парижі, документує химерність життя в Україні, де радість і травма йдуть пліч-о-пліч, каже головний редактор українського Vogue Веня Брикалін.

Крім того, у просторі відкриють виставку Музею воєнного дитинства, де покажуть різний досвід українських дітей: від переміщення всередині країни чи за кордон до життя на прифронтових територіях чи в окупації.

   

 КОЛИ: до 30 червня

ДЕ: бульвар Шевченка, 12

СКІЛЬКИ: повний – 130 гривень, пільговий – 60 гривень

   

Галерея Avangarden

«У синергії із містом»

   

Київ можна уявити в образі стародавнього мудреця, який є свідком плинності часу. Утім це не статична сутність, застигла в часі, а динамічний організм, який виконує танець змін й адаптації протягом поколінь, каже співзасновниця галереї Каріна Качуровська. Симбіотичні стосунки з містом показуватимуть у фото, графіці, живописі, світлових інсталяціях і поезії більш ніж двох десятків митців, серед яких Сергій Майдуков, сестри Фельдман й etchingroom1.

   

 КОЛИ: до 10 липня

ДЕ: вулиця Січових Стрільців, 23-А

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

Музей історії Києва

Exit

   

Червень – місяць обізнаності про посттравматичний стресовий розлад, і цього року його слоган Not all wounds are visible («Невидимі рани»). Одним із методів самодопомоги за ПТСР є мистецтво, вважають організатори виставки української художниці польського походження Алли Ронікіер. Вона створює ілюстрації, часом схожі на стоп-кадри фільмів, що досліджують темряву в людях під час катастрофи.

До 30 червня в музеї також показуватимуть виставку «Київ уночі» – принаймні так можна буде погуляти нічним Києвом під час комендантської години.

   

 КОЛИ: до 16 червня

ДЕ: вулиця Хмельницького, 7

СКІЛЬКИ: повний – 100 гривень, пільговий – 50 гривень

   

 Dymchuk Gallery

«Колекція. Василь Цаголов»

   

Перформер і художник Василь Цаголов свого часу належав до артсквоту «Паризька комуна». Впізнаваним елементом живопису Цаголова називають біле полотно, що проглядається крізь шпарини малюнку. До виставки ввійшли роботи художника із серій «Лебедине озеро», «У страху великі очі» й «Привид революції». Лейтмотивом першої є зображення балерини з вибухівкою, а в другій серії митець акцентує на неприродно великих очах персонажів картин.

   

 КОЛИ: до 7 липня

ДЕ: вулиця Ярославська, 21

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

Voloshyn Gallery 

«Дивлячись у розриви»

   

«Провінція – колиска безумства. Ті ідеї, які в центральніших місцях могли б перетворитися на непорушні постаменти для своїх творців, тут стають балаганними шатами вуличного божевільного», – каже куратор виставки Нікіта Кадан. Він запитує, що робити, коли рідна периферія стає місцем, де вирішується доля світу (і коли вона припиняє бути цим місцем). Це групова виставка про те, як дивитися на мистецтво крізь призму «згорів сарай, гори й хата», додає куратор.

   

 КОЛИ: до 3 липня

ДЕ: вулиця Терещенківська, 13

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

Галерея «Цех»

«Дим» Рустама Мірзоєва

   

 У чорній темряві диму можуть причаїтися страхи, переживання, біль, втрати, але водночас її можна сприймати як точку відліку – тоді тьмяність кольорів перестає бути такою лякаючою, описують куратори виставки. Дим не просто зникає, залишаючи по собі порожнечу, – диму без вогню не буває. Він може затуманювати реальність, а може стати теплом, яке підіймається з димаря будинків.

   

 КОЛИ: до 16 липня

ДЕ: вулиця Кирилівська, 69

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

 The Naked Room

«Земля під нігтями нагадує мені запечену кров»

   

Серія робіт, натхненна некрологами й історіями пам’яті з деокупованої Харківщини. Пейзажі Кривого Рогу, «змальовані власною кров’ю». Панорама Чорного моря після підриву росіянами Каховської ГЕС. Групову виставку шести художниць організовує дніпровська галерея «Артсвіт».

Крім того, у межах проєкту «Театр у контексті» разом із Малим театром відкривають програму камерних виставок із фокусом на один твір. Першим став гобелен «Карелія» Аліни Ламах – експонат можна побачити до 4 липня за адресою вулиця Гончара, 33.

   

 КОЛИ: до 29 червня

ДЕ: вулиця Рейтарська, 21

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

The Stein Studio

I love you

   

Рівні зрілості й кохання, тему циклічності фотографка Катя Лесів розкриватиме в документуванні живих ритмів двох півоній. Смерть тут постає як незворотний і неконтрольований аспект у житті, тож фотопроєкт – про те, як приймати природні прояви.

   

 КОЛИ: до 28 червня

ДЕ: вулиця Лютеранська, 6 (в арку й направо)

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

«Хлібня» (Національний заповідник «Софія Київська»)

«Слід»

   

Михайло й Олексій Фіголі – західноукраїнські художники, з якими киян хотіли познайомити ще у 2020 році, але відкладали знайомство через пандемію й початок повномасштабної війни. Батько Михайло робив мозаїчні експозиції на прикарпатських вулицях, а також створив серію зображень галицьких князів і гірських пейзажів Івано-Франківщини. Його син Олексій працює в жанрі абстракції і вважає, що «світ є ритмічним коливанням фарб і ліній». На виставці представлять близько пів сотні їхніх робіт.

   

 КОЛИ: до 31 липня

ДЕ: вулиця Володимирська, 24

СКІЛЬКИ: повний – 60 гривень, пільговий – 30 гривень

   

Eye Sea Gallery

«Необхідно терміново прослідувати»

   

Метро, куди люди спускалися в буденному поспіху, під час повітряних тривог стало пристановищем для повільного очікування небезпеки, кажуть організатори персональної виставки Владислава Рябоштана. Його полотна можна порівняти з нервовими клубками – обмеженість простору й водночас тривимірність залишають відчуття непевності. Виставку доповнять аудіо Олексія Податя й Dima Tsatiory.

   

 КОЛИ: до 19 червня

ДЕ: вулиця Гончара, 40

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

Виставковий центр «Жива пам’ять»

«Вкрадене дитинство»

   

Фото, речі й документи, які переповідають історії єврейських дітей, убитих у Бабиному Яру 82 роки тому, покажуть на виставці, доповнивши її художніми рефлексіями на тему сучасної примусової депортації українських дітей. Про долю дітей під час російсько-української агресії розкажуть відеоарт Михайла Алексеєнка й скульптури Юлії Беляєвої.

   

 КОЛИ: до 30 червня

ДЕ: вулиця Іллєнка, 46-А

СКІЛЬКИ: вхід вільний

   

 Галерея Imagine Point

«Синергія»

   

Ціле є значно більшим, ніж сума його складників, вважають художники Володимир Белякович і В’ячеслав Берук. Перший звертається до абстрактного експресіонізму й часом тяжіє до естетики арт-брют, а другий створює лаконічно графічні роботи на межі між живописом і дизайном. Результат – картини-«історії, написані фарбами й фактурами, де кожен колір має значення».

Крім того, з 14 червня в просторі відкриють ще одну виставку. Це спроба подивитися на себе з відстані часу, кажуть художниця Світлана Карунська й скульптор Володимир Гурін, який зараз служить у ЗСУ.

   

 КОЛИ: до 29 червня

ДЕ: Голосіївський проспект, 86/1

СКІЛЬКИ: вхід вільний