Арт«Святі», «Паризька комуна» й «Червона кобила». 13 виставок травня
А також український трансавангард і виставки від ЮНЕСКО й Червоного Хреста
Портрети українців під час повномасштабної війни у фотокнизі Саші Маслова й Saint Javelin у The Naked Room, богемне життя в першому київському сквоті від Українського Дому та вершник апокаліпсиса в декораціях тривожного міста у YA Gallery: зібрали добірку виставок, які варто відвідати в травні.
The Naked Room
«Святі» Саші Маслова
Фотограф Саша Маслов разом зі Saint Javelin створили фотокнигу «Святі», де документували історії людей під час повномасштабної війни. Частину фото, що ввійшли до книги, представили на однойменній виставці. «Вибір назви «Святі» наклав на мене відповідальність, можливо, тягар. Тому що я не вірю, що серед нас є святі… Але кожна людина на цих сторінках для когось свята»,– коментує Маслов, який називає свій портретний проєкт таким, який не покаже біль і жорстокість війни, але покаже «тиху данину українцям».
Український Дім
«Протагоністи. Живописний заповідник / Паризька комуна»
Першим київським сквотом наприкінці 1980 – початку 1990-х років став будинок 18-А на вулиці Михайлівській (раніше – Паризької комуни). Серед митців, які вели там богемне життя, були Олександр Гнилицький, Валерія Трубіна, Олег Голосій, Олександр Клименко, Дмитро Кавсан, Леонід Вартиванов, а також Олександр Соловйов, який зараз став співкуратором виставки.
Ще одне мистецьке об’єднання тих часів – «Живописний заповідник», куди ввійшли Тіберій Сільваші, Анатолій Криволап, Олександр Животков, Микола Кривенко, Марко Гейко, Олександр Бабак. Їх згуртувало не фізичне місце, а те, що вони залишилися вірними живописній традиції.
На виставці в Українському Домі розкажуть про обидва творчі об’єднання, які ламали радянські догми, представивши близько 50 авторів і 300 робіт, більшість із яких ніколи не показували раніше.
КОЛИ: з 16 травня до 30 червня
ДЕ: вулиця Хрещатик, 2
СКІЛЬКИ: 100 гривень – повний, 50 гривень – пільговий
Dymchuk Gallery
«Колекція. Арсен Савадов»
Савадова називають «класиком українського трансавангарду»: альтернативну реальність митець створював ще в 1997 році в Горлівці Донецької області, що окупована РФ із 2014 року. Там у співавторстві з Олександром Харченком вони відзняли серію «Донбас – Шоколад». Той факт, що у зйомці взяли участь шахтарі в балетних пачках, які спускалися з реквізитом на глибину до 1500 метрів, уже яскраво свідчить про стиль митця. До сучасної виставки також увійшли роботи із серії «Ангели», яку Савадов відзняв приблизно в той самий час на узбережжі Чорного моря в Криму. Цю серію описують як сюрреалістичну, але не позбавлену абсурдності в образах, класичних для європейського мистецтва.
M17 Contemporary Art Center
«Першообрази» Анатолія Криволапа
Це перша виставка, що об’єднує абстрактні роботи митця 1990-х – початку 2000-х років та ікони, створені у 2023 році. Звернення до іконопису після радикальних експериментів стало несподіваним для самого Криволапа, хоч із 2014 року він і працював над розписами церкви в селі Липівка Київської області. На виставці митець шукає, зокрема, зображення бога, яке ніби й неможливо втілити, але можна уявити, відмовившись від прямої чи повітряної перспективи, світлотіні або об’єму.
КОЛИ: до 9 червня
ДЕ: вулиця Антоновича, 102–104
СКІЛЬКИ: 100 гривень – повний, 70 гривень – пільговий
YA Gallery
«Червона кобила»
Червона кобила несе вершника апокаліпсиса, а далі вештається вулицями великого міста, спостерігаючи, як із крематорію вилітає дим. Для Ольги Трегубової, яка виросла в родині вірян-баптистів і розчарувалася у вірі, червона кобила – це про очікування кінця світу, а для Богдана Сокура це образ, що супроводжує його поранених побратимів. Обидва художники зображують червону кобилу в декораціях тривожного й здебільшого порожнього міста.
Національний художній музей України
«Шиття»
Художниця Анастасія Подерв’янська, яка працює із текстилем із 2015 року, відкриває першу персональну виставку в Національному художньому музеї України. Подерв’янська грається із образами масової культури та переосмислює класичне й традиційне: в чотирьох залах будуть вишиті пальта, натюрморти, символізм частин тіла у текстильній скульптурі, вишивці та аплікації та під музичний супровід Костянтина Мішукова. Виставку відкривають у Міжнародний день музеїв, 18 травня.
КОЛИ: з 18 травня до 29 червня
ДЕ: вулиця Грушевського, 6
СКІЛЬКИ: 150 гривень – повний, 100 гривень – пільговий
Музей Ханенків
«Фотовиставка «За об’єктивом: культура у вирі війни»
Посічені шрамами фасади церков, вибиті вікна культурних центрів, обвалені стелі театрів і засипані попелом бібліотеки фіксують в Україні журналісти з усього світу. На виставці, яку організовують разом із ЮНЕСКО, зібрали світлини 65 фотографів, які документують реальність війни та продовження життя.
Крім того, уперше після початку повномасштабної війни в музеї будуть показувати старовинне мистецтво. Це більше трьох десятків робіт Гаазької школи, більше десятка робіт українських художників, які вступають у діалог і творами голландського мистецтва, та фотороботи з видами сучасної Гааги. Виставку відкриють 17 травня, а триватиме вона до 16 серпня.
Київська картинна галерея
«Самаркандська епопея українських художників (1941-1944)»
Десятки викладачів і студентів Київського та Харківського художніх інститутів евакуювали до узбецького Самарканду в 1941 році. За три роки автори залишили картини, етюди та малюнки, за допомогою яких пізнавали екзотичний світ. Зараз на виставці покажуть твори з архівів дітей та онуків цих митців, а також колекціонерів. Також можна буде переглянути супутню виставку – «Самарканд 80 років по тому». Це щоденники сучасних українських митців, які відвідали міста Узбекистану. Крім того, до 10 червня в галереї триває виставка ювелірного мистецтва.
КОЛИ: до 19 травня
ДЕ: вулиця Терещенківська, 9
СКІЛЬКИ: 270 гривень – повний, 135 гривень – пільговий
Галерея протестного мистецтва
«Цінності» Антона Логова
Роботи для виставки, присвяченої десятиріччю боротьби українців за незалежність, митець створював із 2017 року. Зокрема Антон Логов приділяє увагу рідним для нього містам – Києву та Одесі, які регулярно потрапляють під російські обстріли, наприклад, згадує про руйнування уламками балістичної ракети одного з корпусів Академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Бойчука 25 березня. «Ця виставка про світ навколо сьогодні й вічні цінності загалом», – коментує Логов.
Portal 11
«Гравітація»
Однією з найзагадковіших сил у Всесвіті київська художниця Адаміна Шнайдер називає гравітацію: «Ми не знаємо ні як контролювати гравітацію, ні чому вона виникає. Як любов – вона слабшає з відстанню». Ще однією «фундаментальною силою космосу» для Аміни є абстракція, що «проникає від явища до сутності» та втілюється в живописі, графіці й текстильних інсталяціях.
«Ню арт»
Contemporary Ukrainian Photography
Понад два роки тому війна заполонила не лише простір реального життя, але й візуальний простір – соціальні мережі, галереї, фестивалі, музеї. Сучасна українська фотографія може не лише документувати війну, але й висловлювати травми й спустошення нашого суспільства. На виставці покажуть фото, що засуджують несправедливість і зарозумілість краси й естетики, описують куратори. Експозиція презентує книжку «100 сучасних українських фотографів» із близько 400 світлинами від французького видавництва Form. Paris і згодом збирається у світове турне. Будуть і фото, що не ввійшли до книги.
Imagine Point
Meeting Point
«Точка зустрічі» стає «точкою уяви» у спільній виставці художників Андрія Блудова й Олексія Сая. Наприклад, Блудов будує уявне місто, складене з прямих ліній у кутів у різних перспективах, що мають вигляд графічних і футуристично-абсурдних креслень постмодерністської архітектури.
З роботами серії «Урбаністика» перетинається серія «Дими» Олексія Сая, над якою той працював під час подій Євромайдану. Упізнаваний образ – ламані металеві форми із заокругленнями, які нагадують клуби диму. У комплексі виставка змушує відчувати себе людиною «у пастці заплутаних лабіринтів і під цупкою завісою димів».
Музей історії Києва
«Фотовиставка: історії, написані війною»
Тридцять світлин розкриють тридцять історій через об'єктив волонтерів і фотожурналістів, які продовжують документувати війну. Фотовиставку Червоного Хреста відкривають до Всесвітнього дня Червоного Хреста й Червоного Півмісяця, який відзначають 8 травня.
Паралельно з виставкою проведуть заходи, як-от майстер-клас із першої допомоги, інформаційну сесію з інформаційної безпеки й івенти з психосоціальної підтримки для дітей. Кількість місць обмежена, тому потрібно попередньо зареєструватися з посиланням.
Крім того, у музеї триває експозиція «Сто років дитинства» (до 2 червня) та виставка про Японію, де можна буде побачити традиційну японську графіку школи Нанга та сучасні світлини відомої української фотографині Вєри Бланш, яка отримала прихисток в Японії.