Арт8 виставок серпня: акварелі Сальвадора Далі та російські воєнні злочини в PinchukArtCentre
А також документальні фото Олександра Глядєлова в «Хлібні» та «Солдатики: вторгнення» в Музеї Ханенків
Застілля та вторгнення в YA Gallery; передчуття та зона турбулентності в «Українському домі», розбиті та склеєні історії українців у ЦСМ «Білий світ»: зібрали добірку виставок, які варто відвідати в серпні.
Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів
PinchukArtCentre
«Коли віра зрушує гори»
Експозицію створювали в партнерстві з бельгійським Музеєм сучасного мистецтва в Антверпені й урядом Фландрії. За словами співкураторки Ксенії Малих, це перший в історії мистецтва випадок, коли музей частково надав колекцію для експонування країні, де ведуться бойові дії.
У контекст експозиції вписаний проєкт Russian War Crimes, що розповідає про російські воєнні злочини. Його показували в «Російському домі» під час Світового економічного форуму в Давосі. У Києві ж відкрили «легшу едицію» виставки.
Як PinchukArtCentre організували виставку про російські воєнні злочини в Давосі та перевезли її до Києва ми розповідали тут.
Спочатку «Коли віра зрушує гори» та Russian War Crimes задумували як паралельні експозиції через різні жанри, але потім документальні фото й інсталяції вирішили об’єднати з мистецькими творами, щоби розширити поле для рефлексій та осмислення: «Контекст війни настільки сильний, що повністю заповнює собою весь простір. З бельгійської колекції ми також обирали саме ті роботи, які будуть «працювати в контексті війни», – зауважує співкураторка.
«Хлібня» («Софія Київська»)
«Війна. Фотовиставка Олександра Глядєлова»
«Болісні й оголені соціальні зони» – в’язні колоній, безпритульні діти, війна – документаліст і власник Шевченківської премії Олександр Глядєлов знімає ще з 90-х років. Він висвітлював воєнні конфлікти в Молдові, Нагірному Карабаху, Чечні, Киргизстані, Сомалі, Південному Судані. Фотограф також документував російсько-українську війну з 2014 року й отримав поранення під час Іловайського котла. Але фотографувати Глядєлов продовжив і з початком повномасштабного вторгнення.
На виставці в межах Bouquet Kyiv Stage можна побачити кадри евакуації з Ірпеня під обстрілами через зруйнований міст, а також світлини з Бучі, Гостомеля, Бородянки, Мощуна, Харкова, Запоріжжя, Чугуєва, Малої Рогані, Бахмута та Краматорська.
Оптику Олександра Глядєлова називають «чіпкою, уважною і водночас гуманістичною»: «Вона далека від відстороненої «холодності» звичного репортажного погляду, але й не спекулятивна. У ній є дистанція, достатня, щоб залишити суб’єкту його суб’єктність, право на власний простір – Глядєлов не «заглядає в душу», не маніпулює емоціями. Але він – і не відсторонений спостерігач, він залучений учасник, чия емпатія делікатна та ненав’язлива».
Крім того, у залах «Хлібні» до 4 вересня показуватимуть ще одну виставку, яку відкрили в межах Bouquet Kyiv Stage. Це фотопортрети добровольців Інтернаціонального легіону, які приїхали воювати за Україну з інших країн. Експозиція має назву «Воїни Світу – Воїни Світла. Портрети».
YA Gallery
«Повна кімната»
Переглядаючи сімейні фото, художник Юрій Денисенков звернув увагу, що на більшості світлин родина збиралася за столом: це залишалося незмінним, хоч змінювалися дійові особи, обставини й інтер’єри. Застілля нібито стало символом нерозривності часу та поколінь.
Перші роботи, пов’язані з темою пам’яті, митець створив у 2021 році, але з початком повномасштабного вторгнення РФ погляд змінився, а «святість ритуалу поглинув хаос». Тож проєкт вирішили поділити на дві частини – застілля та вторгнення: вигорілі зображення, подібні до людських спогадів; колір іржі; склеєний папір і вугілля показують крихкість нового ландшафту.
Музей Ханенків
«Солдатики: вторгнення»
Супергерой «радянського дитинства» – іграшковий солдатик став образом, який повторюється у вітринах експозиції. Мілітаризм і героїзм, які часто фігурують у мистецтві Азії, виступають головними темами виставки харківського художника Олега Калашніка.
За день до початку повномасштабної війни митець відкрив експозицію Enfant terrible в YermilovCentre в Харкові. Тоді центр із мистецького майданчика перетворився на укриття, іграшкові солдатики з артоб’єктів – на обереги, а виставка стала проєктом-передчуттям, потім отримавши «друге дихання» в Києві.
Частиною проєкту стала інтелектуальна бесіда Сергія Жадана та Євгенія Стасіневича, де автори рефлексують про роботи Олега Калашніка та зв’язок минулого й теперішнього. Тексти їхнього діалогу розмістили у вітринах усіх чотирьох зал музею Ханенків.
Коли:
з 11 серпня до 25 вересня (дати можуть змінюватися)
Де:
вулиця Терещенківська, 15–17
Скільки:
повний – 100 гривень, пільговий – 50 гривень
Національний музей «Київська картинна галерея»
«Сальвадор Далі. Божественна комедія»
Сто акварелей для кожної зі ста пісень поеми Данте Аліг’єрі «Божественна комедія»: експозиція представляє книжкову графіку Сальвадора Далі, яку він створив у 50-х роках двадцятого століття. Тодішнє італійське суспільство було приголомшене тим, що атеїст Далі, відомий своїми нігілістичними поглядами, настільки зрісся з релігійним контекстом (перед цим Папа дозволив йому також зобразити непорочне зачаття).
Ілюстрації митця експонують у співпраці з галереєю Artarea та Благодійним фондом підтримки культури та мистецтв. Виставку доповнили тематичними інсталяціями та відеорядом, що мають занурити відвідувачів в атмосферу всесвіту Данте.
Крім того, у Київській картинній галереї можна буде переглянути життєрадісну та динамічну виставку керамічної скульптури Неллі Ісупової під назвою «Осяйний простір».
Коли:
до 30 вересня
Де:
вулиця Терещенківська, 9
Скільки:
250 гривень (до вартості входить і тимчасова експозиція на другому поверсі музею)
Національний центр «Український дім»
«Передчуття»
Мистецтво під звуки сирен і вибухів: частиною експозиції Олександра Дубовика є графічна серія «Фантоми», створена під час повномасштабної війни. Після початку вторгнення РФ 91-річний митець не залишав рідний Київ.
Живопис і графіка зображують зону турбулентності, крізь яку світ проходить разом з Україною, передвіщають кардинальні зміни у світовому порядку та свідомості українців, а також попереджають нас про небезпеку, вважають організатори виставки. Найвагомішими образами Олександра Дубовика, крім фантома, називають букет і тріумфатор – митець створив їх під час вимушеного екзилу ще за часів переважання соцреалізму.
Експозицію відкрили у співпраці з Stedley Art Foundation і культурним центром «Дом Майстер Клас».
Коли:
до 14 серпня
Де:
вулиця Хрещатик, 2
Скільки:
40 гривень, для пільгових категорій вхід безоплатний
Центр сучасного мистецтва «Білий світ»
«Уламки»
Кількість уламків із кожним днем збільшується, а це просте та загальне слово може сприйматися чутливо чи навіть болісно. Але «уламки» можуть стосуватися не лише незворотної шкоди, але й можуть бути фрагментами концентрованої реальності, яка має скластися в повну картину та цілісну історію, переконані організатори виставки.
Експозиція об’єднує двох авторів, «чия зустріч насправді могла й не статися». Марина Біндіч скрупульозно відокремлює елементи від навколишнього шуму, вдається до деталізації, а Василь Бедей надає перевагу шорсткості, асиметрії й автентичності. Разом вони намагаються склеїти та зібрати докупи розбиті історії українців.
Imagine Point
«Стосунки з образом»
Спільне відчуття змін і крихкості життя довкола: виставка містить керамічну скульптуру та живопис Альони Кузнєцової та гобелени Жанни Петренко, які, крім іншого, розмірковують про стосунки митця й образу: як впливає процес творчості на митця та хто кого насправді створює?
Криза сенсів і відчуття незворотного переслідували Альону Кузнєцову ще з 2019 року, ділиться художниця. На своїх полотнах, крім олії, вона використовує колажі, аплікації та бісер, який називає «ідеальним інструментом сповільнення часу».
Гобелен – це теж живопис, але нитками, і до виправлень повернутися не можна, каже Жанна Петренко, яка використовує старовинну техніку ткацтва. Спочатку створює ескіз, далі натягує нитки основи на дерев’яну раму, а лише потім починає процес ткання. Цю старовинну практику мисткиня вважає засобом зцілення. Свій ткацький верстат Жанна принесла і на виставку, тож відвідувачі можуть спробувати створити свій виріб.
Також у «Мистецькому Арсеналі» продовжується «Виставка про наші відчуття» (до 21 серпня). Продовжили й виставку «Щоденники» в Dymchuk Gallery (до 28 серпня).
Крім того, у The Naked Room триває виставка до завершення воєнного стану, а в Національному музеї історії України в Другій світовій війні експозиція доповнюється в реальному часі. Детальніше читайте за посиланням.