АртЯк зміниться мистецький простір АКТ – розповідають нові кураторки
«Не варто зачинятися в ідеальних білосніжних кубах галерей»
Мистецький простір АКТ на «Арт-завод Платформа» запустився у 2017 році як прототип американського проекту ArtWalk, що відбувається в Лос-Анджелесі та поєднує в собі роботи різних стилів і жанрів. Роботи відбирали через open call, у виставках брали участь 100-150 художників.
Тепер у простору АКТ нові кураторки – Вікторія Бавикіна та Ася Цісар, які переосмислили його концепцію. «Раніше АКТ пропонував молодим художникам можливість виставитися, а тепер ми пропонуємо можливість розвиватися».
У цьому сезоні в просторі буде чотири виставки, резиденція для художників, освітня програма з лекціями про інформаційну гігієну та дискусіями за вином.
Перед відкриттям нової виставки «Будь обережним із сокирою, Юджине» розмовляємо з кураторками про те, чого очікувати від змін та нового сезону в АКТ.
Фото: Олена Март і Данил Привет
Підпишись на THE VILLAGE УКРАЇНА В TELEGRAM – усі головні тексти тут.
Про нову концепцію простору
Ася Цісар: АКТ працює з 2017-го року, але цього сезону керівництво «Арт-заводу Платформа» запросило нас преосмислити ідею цього простору, подивитися по-новому на його задачі та цілі. І нас із Вікою спокусила ця пропозиція.
АКТ – єдиний мистецький простір на лівому березі, і нам подобається дивитися на нього як на своєрідну альтернативу «рафінованим» мистецьким галереям. Він розташований біля величезного ринку, у центрі дуже дивної, але водночас дуже міської та сучасної структури. Це простір гібридних контекстів. І саме в такому місці логічною є розмова про сучасну культуру та мистецтво.
Сьогодні мистецтво є відбитком реальності навколо нас. Вона змінюється щодня, і аби вхопити хоча б частину цих процесів – не варто зачинятися в ідеальних білосніжних кубах галерей. У нашому випадку простір диктує правила гри і ми маємо з ними рахуватися.
Нам подобається дивитися на АКТ як на своєрідну альтернативу «рафінованим» мистецьким галереям
Вікторія Бавикіна: У минулому АКТ працював як відкритий демократичний простір. Виставки формувались шляхом open-call – тобто кожен охочий міг заповнити заявку і взяти участь.
У цього підходу є безперечний плюс, адже він дає можливість виставкого досвіду. Але з іншого боку, якщо мета – зробити цілісне висловлювання, наповнити його сенсами, відобразити ідею куратора та всіх учасників виставки, процес підготовки займає багато часу та ресурсу. А за умови, коли немає часу і вже є готові роботи від якнайменше 100 художників та художниць, – місія неможлива.
Цього року ми разом з АКТом відмовились від попереднього досвіду і перейшли у більш традиційній та звичний для нас формат виставки. Більше зосередились на темах, сенсах і мистецьких роботах, відійшовши від обов’язкової умови великої кількості контенту в просторі. Одна художня робота, над якою довгий у час у діалозі працює художник та куратор, важить набагато більше, ніж 10 нашвидкоруч зроблених проектів.
Ася: Раніше АКТ пропонував молодим художникам можливість виставитися, а тепер ми пропонуємо можливість розвиватися. Фокус на роботу з художниками на старті кар’єри зберігається, але тепер ми працюємо з ними у форматі освітньої резиденції.
Паралельно будуть відбуватися виставки. Їх буде чотири у цьому сезоні. Фінальною стане виставка наших резидентів, які весь цей час працюватимуть у просторі (на території АКТ є 11 скляних майстерень – ред.), матимуть можливість спілкуватися з художниками, кураторами та бачити процес роботи над виставкою зсередини.
Сьогодні мистецтво є відбитком реальності навколо нас
«Це альтернатива бару в п’ятницю з класним лектором»: про освітню програму
Ася: Для резидентів буде внутрішня освітня програма. Паралельно працюватиме публічна програма, яка складається з трьох форматів. Вона орієнтована на молодих художників, а також тих, хто працює у сфері мистецтва, та глядачів. Мені здається, що в реципієнта сучасного мистецтва викликів не менше, ніж у художника.
Перший формат має назву FAQ. Його аудиторія – молоді митці. Ми створили його з метою розказати про базові навички, необхідні молодим людям у професії. Наприклад, спікерами першої лекції будуть художниці Люся Іванова та Маша Плотнікова. У них дуже різний бекграунд: Люся отримувала класичну живописну освіту в НАОМА, а Маша закінчила художню школу, потім навчалася на біолога, а вирішивши професійно займатися мистецтвом, поїхала отримувати освіту до Англії. Ми запросили їх розповісти про плюси та мінуси кожного із шляхів, про можливості та бар’єри, які дає професійна освіта, та те, як далі працювати з цим бекграундом.
Також буде формат «Чистий четвер» – це лекції, на яких ми будемо говорити про гігієну інформації та пошук орієнтирів в сучасному світі.
Найвеселіший формат Drink&Talk буде відбуватися по вечорах п’ятниці. Є теми, які важко обговорювати без коктейлю. Наприклад, постмодерну філософію чи постколоніальний дискурс.
Вікторія: Цей формат виріс із харківського контексту. Багато років ми працювали в Харкові і любимо це місто. Але однією з проблем є те, що там мало барів, у які хочеться повернутися. Краще посидіти на вулиці, коли тепло, чи піти до друзів на кухню, пити вино і розмовляти.
Ми вирішили цей традиційний кухонний харківський формат (можливо і не тільки харківський) винести в публічний простір. Це альтернатива бару в п’ятницю з класним лектором.
Ася: Лектор задає тему, але сенс у тому, щоб усі говорили між собою.
Вікторія: Це така собі дружня розмова.
Ася: Публічна програма почнеться з відкриттям першої виставки. 16 травня стартує перший «Чистий четвер», 17 травня – Drink&Talk.
Найвеселіший формат Drink&Talk буде відбуватися по вечорах п’ятниці
«Будь обережним із сокирою, Юджине»: про що перша виставка сезону
Вікторія: Це наша перша можливість показати людям, які відвідували АКТ раніше, що він змінився. Візуально і за наповненням перша виставка цього сезону буде суттєво відрізнятися від того, що можна було побачити в цьому просторі раніше. Ми змінили не тільки підхід до виставкових проектів – ми фізично змінили простір. Тому його можуть не впізнати навіть постійні відвідувачі АКТу.
Ця виставка – наша перша робота в цьому просторі і перший досвід негостьового кураторства. Раніше нас запрошували в певні інституції, а зараз ми вчимося довгостроковому і глобальному кураторству.
Саме по собі це незвичайне місце, у якому ще залишився індустріальний дух. Величезний простір з великими вікнами і безкінечними рядами колон – дуже складне, але і дуже цікаве місце для реалізації виставок.
Ася: «Будь обережним із цією сокирою, Юджине» – виставка про етику. Це жахливе слово, але водночас одне з найцікавіших для нас. Ця виставка – про те, що є певні правила поведінки, норми, встановлені в суспільстві, нас навчили цих норм у дитинстві або ж ми самі засвоювали їх.
Але вони вже не зовсім працюють у XXI столітті, коли під питаннями опиняються, здавалося б, найпростіші речі. Починаючи від того, чи потрібно писати повідомлення, перш ніж подзвонити, закінчуючи, наприклад, тим, що щаслива сім’я – це не обов’язково мама, тато та дитина.
Ми будуємо простір за принципом простої комп’ютерної іграшки
Ми будуємо простір за принципом простої комп’ютерної іграшки. Заходиш – і в тебе є умовне стартове поле, яке відображає прекрасний світ. У якийсь момент ти в точці, коли потрібно зробити вибір, куди йти. У залежності від обраного шляху ти бачиш певну частину виставки, але не бачиш іншої. Це схоже на лабіринт, де кожна зона знайомить тебе з особистим простором художника.
Ідея полягає в тому, аби глядач постійно повертався в точку, де потрібно робити вибір, адже саме «вибір», на нашу думку, є ключовою категорією етики. Ми просили митців працювати саме з власним досвідом. Тому в кожній зоні виставки буде специфічний простір художника з певним настроєм, який буде суттєво відрізнятися від інших.
Художники та художниці виставки: Олексій Базілевич, Юля Бєляєва, Назар Білик, Катя Бучацька/Сергій Войналович, Андрій Достлєв/Данте Буу, Алевтина Кахідзе, Тарас Ковач, Дарія Кузьмич/Енн Коттен, Олександр Кутовий, Роман Михайлов, Сергій Радкевич, Василій Савченко, Максим Тимінько/Глеб Шутов/Майя Іліч, Назар Фурик, Антон Шебетко.