На початку повномасштабного вторгнення, щоб зайняти руки й голови креативників і спрямувати енергію в продуктивне русло, Паша Вржещ запустив ініціативу, яка об’єднала близько 10 тисяч українських дизайнерів, ілюстраторів і копірайтерів. Креативники створювали візуальні матеріали, робили спільні нічні творчі зміни, зокрема, щоб привернути увагу до питання збереження життів захисників «Азовсталі». 

Зараз багато що з того здається дещо наївним, розповідають організатори. Однак креативних задач у неприбуткових організаціях не поменшало. Потрібно все: від фірмового стилю до комунікаційних кампаній і слоганів для мітингів. Це робить оновлена команда «Креативної січі» – волонтерської креативної агенції, що складається з чотирьох основних волонтерів і багатотисячної спільноти. Розпитали команду «Креативної січі» про те, як вони працюють і створюють важливі меседжі. 

З чого все починалося

Проєкт «Креативна січ» почався з ініціативи Паші Вржеща, співзасновника й креативного директора агенції Banda, 2 травня 2022 року. Тоді, як зазначали на сторінці в Instagram, була мета об’єднати 10 тисяч митців, щоб нагадувати світові про війну в Україні за допомогою постерів і креативних ініціатив. 

Вржещ почав будувати «креативне волонтерське ком’юніті», але за кілька місяців потужність проєкту зменшилася. Тоді до команди приєдналися ще п’ятеро небайдужих: Святослав Попович (митець, волонтер і засновник БФ «Трансформація зброї»), Ганна Гераскіна (копірайтерка, письменниця, яка в «Креативній січі» відповідає за тексти й ідеї), Євген Попов (операційний директор і проджект-менеджер, який, як жартують у команді, «спускає з небес на землю») і Таїсія Оріховська (SMM-менеджерка). Також у «Креативній січі» є координатор, військовослужбовець Богдан Оілберг, який потрібен команді з трьох цивільних, щоб направляти й корегувати креатив із погляду актуальності для людей, які є дотичними до фронту.

«Тоді на початку війни метою був розголос у Європі. До того ж треба було чимось зайняти руки, тому що всі були в розпачі, ніхто не знав, куди бігти, і треба було цю енергію кудись направляти, щоб не поїхати кукухою», – каже Гераскіна. Вона розповідає, що на початку «Креативна січ» була такою собі фабрикою постерів. Тут створювали контент для соцмереж і мітингів. Але з часом стало зрозуміло, що плакати «Russia is a Terrorist State» не дають нам перемоги, війна затягувалася й треба було дивитися на проєкт по-новому. Тоді до ініціативи Вржеща додалися інші члени команди.

«Паша нас благословив», сміється артдиректор Попович. Каже, що вони отримали дозвіл на користування брендом і за пів року роботи зрозуміли, що хочуть робити далі, які можуть робити колаби й отримувати результат.

Зараз, за рік роботи, команда називає себе волонтерською креативною агенцією, що працює на перемогу. «За рік із людей, які не могли знайти пароль від інстаграму, ми виросли до справжньої «Креативної січі», сміються в команді.

Як це працює

Команда «Креативної січі» приймає брифи від великих і маленьких некомерційних організацій і пропонує креативні рішення запитів: від слоганів для мітингу до дизайну мерчу. Частину проєктів команда реалізовує вчотирьох, а для деяких роблять опенколи спільноти дизайнерів, ілюстраторів, копірайтерів. Брифування спільноти, у якій на момент публікації 8,5 тисячі підписників, відбувається в Telegram.   

«Самостійно ми закриваємо невеликі запити, коли в нас або дуже мало часу, або завдання дійсно не дуже об’ємне. Наприклад, створити листівку до Дня святого Миколая для подарунків дітям військових або дітям, які втратили батьків на війні», – каже Святослав Попович. У такому разі команда або виходить прямо на виконавця, якого знаходить за попередніми роботами, або малює самостійно. 

Для великих проєктів на кшталт постерів до роковин трагедії в Оленівці, колаборації з «Повернись живим» чи Дня Незалежності залучають спільноту. 

У команди є запити на великі опенколи, оскільки вони співпрацюють з волонтерськими комʼюніті по всьому світу. Найближча велика дата – 24 лютого, коли по всій Європі точно будуть акції. Щоб було з чим виходити на ці протести, «Креативна січ» збирає ідеї від ком’юніті. «Це ком’юніті дуже різне, але дуже потужне. Після кожного опенколу ми відкриваємо нові імена для себе й для точкових запитів можемо контактувати вже прямо», – кажуть у команді.

Як працює команда

Паралельно з «Креативною січчю», яка є волонтерським проєктом і працює на перемогу, усі учасники мають і роботу. Женя є операційним директором компанії з працевлаштування за кордоном, Ганна – креативна директорка, а Святослав – митець і волонтер. Він об’єднав сотню художників у проєкті «Трансформація зброї», який перетворює різні артефакти з фронту на артоб’єкти. «Я починав це ще тоді, коли це не було мейнстримом і на кожному кроці не робили цього», – сміється художник.

Завдяки продажу артоб’єктів, удалося зібрати для різних підрозділів близько двох мільйонів гривень. Зараз експозицію планують вивезти за кордон, розпродати й залучити кошти на допомогу армії.

Проєкт «Трансформація зброї» багато допомагає зі створенням віжуалів для «Креативної січі». «Це вже наша родинна справа», – кажуть жартома в команді. 

Які проєкти роблять

Агенція розробляла креативи в пам’ять про бійців, які загинули після російського теракту в Оленівці, для мітингів на підтримку полонених з «Азовсталі», для колаборації «Повернись живим» із «Куражем» й мітингу «Гроші для ЗСУ». Однак проджект-менеджер Євген каже, що в роботу беруть не всі запити, інакше команда б вигоріла на півдорозі.  

Приклади робіт «Креативної січі» для мітингу «Гроші на ЗСУ»

«Ми кілька разів відмовляли, але більшою мірою непроробленим, незавершеним ідеям. У нас доволі велике ком’юніті, і наша роль у тому, щоб усі мали відчуття, що роблять корисну спільну справу. Тому ми відбираємо такі роботи, щоб це було і для митців приємно, і мало реальне практичне використання. Щоб це були не тільки картинки в інтернеті, щоб в інстаграм собі запостити. А щоб це реально допомогло, як допомогло Оленівці. Ці роботи і в Італію, і в Англію, і по Україні надсилали. Чи роботи, які допомогли «Повернись живим», бо вони на заході, де продавалися, зібрали близько 500 тисяч гривень. Тобто ми беремо запити, де ми можемо й допомогти людям, і це матиме реальне практичне використання», – кажуть у команді. Відмовляють найчастіше, якщо просять прорекламувати якийсь проєкт або якщо не бачать практичного сенсу в меседжах.

Запити отримують звідусіль: від директу в інстаграмі до знайомих. Зазвичай це громадські організації й фонди, які мають ідею або завдання й просять чи про дизайн, чи про слогани, чи про якісь поради, для декого розробляють комплексну айдентику. Багато запитів отримують від знайомих, оскільки Святослав має велике волонтерське ком’юніті, від Богдана заходять запити від військових, а Ганна й Женя мають звернення з-за кордону. 

Кейси

   

«Спільнота родин Оленівки»

З Оленівки все почалося. Команда «Креативної січі» працює з ними вже понад рік, відколи «Спільнота родин Оленівки» написала на сторінку «Січі». «Тоді вони ще були маленькою спільнотою жінок, які хотіли домогтися правди», – каже копірайтерка Ганна Гераскіна. Запит був на розроблення візуальних матеріалів для протестів, оскільки наближалися роковини трагедії в Оленівці. Тоді «Спільнота родин Оленівки» ще не знали про конституційні міжнародні суди, не брали участі в пресконференціях і не їздили в Женеву. «Вони хотіли просто кричати й виходити з плакатами. Їх обурювало те, що тема Оленівки ніби існує, а ніби й ні. День, коли стався теракт, не оголосили навіть днем жалоби», – додає креативниця.

Для початку роботи «Креативної січі» це була потужна тема для опенколу. Команда отримала величезну кількість робіт. У цьому випадку якраз було потрібно щонайбільше різних візуальних матеріалів.

Приклади робіт «Креативної січі» для «Спільноти родин Оленівки»

Усі роботи були в різних стилях, але, як зазначають у команді «Січі», їх дуже потішило, що люди не створювали роботи, щоб показати, як гарно вони вміють малювати, вони робили їх від душі. «Робіт було стільки, що «Спільнота родин Оленівки» потім використовувала їх не лише для протестів, а й у соцмережах, інтерв’ю, публікаціях», – кажуть креативники. Обсягу візуальних матеріалів вистачило на рік.

«Креативна січ» весь час були в тісному контакті з організацією, заглиблювалися в тему, і за рік обидві організації сильно виросли. Артдиректор «Креативної січі» Святослав розробив для «Спільноти родин Оленівки» новий логотип. «Січі» вони також довірили розроблення нової агресивної креативної кампанії. «Ми будемо допомагати їм стільки, скільки їм потрібна буде допомога», – додає копірайтерка Ганна.

Команда розповідає, що з проєктами, як-от Оленівка, працювати емоційно важко. «Треба передивитися всі матеріали, усі відео, увесь жах. Це дуже важко морально. Ніби заходиш у чорну діру болю, а потім ще декілька днів відходиш. Але хтось має це робити. Тому ми це робимо», – додає Гераскіна.

Також у команді додають, що «Cпільнота родин Оленівки» – дуже вдячний замовник. За їхніми словами, не всі організації, на жаль, згадують у комунікації авторів віжуалів і креативів. 

Раніше ми писали історію військового, який пережив теракт в Оленівці, і розповідали про діяльність «Спільноти родин Оленівки».

   

«Повернись живим»  

Ідею колаборації «Креативної січі» з фондом «Повернись живим» обговорювали протягом місяця й не могли знайти спільних тем та ідей. Багато чого фонд закривав самостійно внутрішньою командою. Але 28 серпня команда «Повернись живим» написала «Січі», що їм треба мерч, бо вони їдуть на «Кураж». Дедлайн – 29 серпня. У чат зі спільнотою в Telegram бриф кинули просто «кружечком». На роботу було менше доби, але результат перевершив очікування. Віжуалів зробили майже стільки ж, як і для «Оленівки». 

«Це було дуже драйвово, і дуже багато було неймовірно крутих робіт. Однак сталася проблема з типографією, яка дала обмеження за кольором», – кажуть у команді. Тож обирати довелося серед робіт із меншим кольоровим навантаженням.

Приклади робіт «Креативної січі» для фонду «Повернись живим»

Завдяки продажу мерчу на «Куражі» зібрали пів мільйона гривень. «Його запостила Альона Гудкова, і в нас сталося медійне щастя», – сміється артдиректор Святослав Попович.

   

Книга «60 історій українок»

Команда «Креативної січі» допомагала розробляти обкладинку й верстку для книги «60 історій українок»із жіночими історіями початку повномасштабного вторгнення. Кажуть, що там є й жінки-військові, і цивільні, і медикині, і ті, хто поїхав. Серед них багато відомих імен, але хто саме став героїнями, команда не розповідає, залишає цю прерогативу благодійній організації, що займається книгою. Зараз книга знаходиться на етапі друку. Це повністю волонтерський проєкт, що розповідатиме світу про те, як щодня українки проживають війну. 

   

День Незалежності України

Команда «Креативної січі» каже, що волонтери часто реагують на потужний бренд типу «Азову» й теми, які їм особисто болять. Для мітингу «Гроші на ЗСУ» під КМДА надіслали набагато менше робіт, ніж про звільнення з полону. Часто допомагає структурований бриф. Але добре спрацювало й за повної відсутності брифа, коли перед Днем Незалежності закликали творити будь-що, що асоціюється в людей з Україною й незалежністю. «Люди щиро відтягнулися малювати з цього приводу», – кажуть у команді. «Десь воно було агресивно, десь серйозно, десь з лозунгами, а десь із надією. Дуже багато позитивних робіт. Є відчуття, що люди відпочили душею, малюючи натхненні історії», – додає копірайтерка Ганна Гераскіна. 

Приклади робіт «Креативної січі» до Дня Незалежності

За її словами, великі проєкти легше запалюють, але команда «Креативної січі» робить усе, щоб у маленькі й поки що не розкручені ініціативи також вірили.

   

Листівка до Дня святого Миколая

Копірайтерка Ганна Гераскіна ділиться історією втілення невеликого завдання – листівки для подарунків дітям військових і дітям, які втратили батьків. Потрібно було в стислі терміни зробити гарну ілюстрацію. Команда «Креативної січі» написала ілюстраторці Юлії Пилипчатіній, яка малює для «Видавництва Старого Лева» й має велике завантаження. Юлія, попри хворобу, щільний графік і відрядження, швидко намалювала листівку. «Цей проєкт показує, наскільки люди хороші», – усміхається копірайтерка.

Як пишеться бриф

Зазвичай у брифі команда розповідає що, навіщо й для кого треба зробити, а також чому.

«Оскільки це величезна спільнота, ми намагаємося конкретизувати те, що потрібно до найменших деталей. Важливо нагадувати й про технічні деталі на кшталт контактів для зворотного зв’язку», – каже копірайтерка. У брифі вказують, які кольори варто чи не варто брати, яку ідею краще розвивати.

У команді кажуть, що з часом зрозуміли, що потрібно навіть давати варіанти копірайтів, бо на бриф «зробіть щось» реакція зазвичай як на «не робіть нічого». 

Також для мотивації намагаються додавати якісь історії, щоб люди розуміли, кому й чим саме можуть допомогти. «Бо хтось просто йде й фігачить, а хтось задається питанням «я намалюю цей постер, щоб що?» – додають у команді. 

Виклики та вплив роботи

Команді «Креативної січі» помітно, що люди вигоряють і їх потрібно додатково мотивувати, що дійсно один постер нічого не змінить, але тисяча змінить, бо згадка цих тисячі постерів у медіа чи в ста медіа буде дуже важлива.

«Іноді важко працювати з великими фондами чи організаціями, бо треба зовсім забути про своє его й робити те, що потрібно робити, бо це приносить результати», – кажуть у спільноті.

Операційний директор агенції Євген Попов вважає, що кожна дія, яку вони роблять у «Креативній січі», дає можливість більшій кількості голосів бути почутою, а ініціативам – рухатися вперед. Це, на його думку, дуже наповнює всіх. 

Копірайтерка Ганна Гераскіна погоджується з колегою й каже, що завдяки «Креативній січі» знову повірила в людей. Бо організація дала їй друзів, колег і спільноту, попри те, що всі люди з різних міст і навіть країн. «І коли ми співпрацюємо, бачимо, скільки взагалі крутих людей у фондах, у спільнотах, маленьких, великих. Це дуже круте відчуття», – додають у команді.