
«Тут зводять будинки з попелу». Ліза Букреєва знімає побут мешканців Донеччини
Ліза Букреєва, 31 рік, фотографка з Києва. Почала фотографувати у 2019-му році, за цей час роботи були представлені на різних майданчиках США, Європи й Азії. Публікувалася в Spiegel, Zeit, Financial Times, Le Monde, Camera Austria, Libération, The New York Magazine й інших. Номінантка на премію Foam Paul Huf Award у 2023 році.





«Коли я почала знімати цей проєкт, його назва здавалася мені суто метафоричною. Аж поки я не побачила, що люди буквально зводять будинки з покинутих ящиків від снарядів», – розповідає фотографка Віледжу про «Тут зводять будинки з попелу».




Ліза фільмувала на Донеччині побут людей, які живуть на прифронтових територіях. За час створення проєкту у фотографки змінилося сприйняття роботи й того, що лишається за кадром: інколи фотографія в останню чергу про фотографію.





«У якийсь момент я зрозуміла, що інколи моя присутність важливіша за самі фотографії. І це дивне відчуття, і воно не знецінює мою роботу, радше навпаки. На прифронтових територіях діє дуже просте правило: хто звернув увагу, уже друг».




