СпецпроєктиЧому ми підглядаємо за чужим життям в інтернеті
Як креативний директор Олег Томін вдавав із себе блогера
Блогерство – це не смішно. Бо як може бути смішною індустрія, котра щорічно збагачує мільйони конкретних людей, зірок, компаній і корпорацій. Однак можна собі дозволити поіронізувати з контенту, який продукують блогери, тому що його корисність інколи сумнівна, а сфера ще більше процвітає.
The Village Україна спільно з офіційними реселерами Apple в Україні провели експеримент: дали новий iPhone XR креативному директору Bart&Fink Олегові Томіну й попросили його вчиняти з ним як справжній блогер.
Чому Олег?
Олег Томін – власник і креативний директор рекламного агентства, володар гран-прі EFFIE. Він знає, як за допомогою інформації та правильних картинок керувати людьми – спонукати їх купувати. Олег каже, що немає «цільової аудиторії», є просто аудиторія, яка настільки багатолика, що об’єднують її лише спільні страхи й бажання, а не стиль життя чи рівень доходу.
Чому ми говоримо про блогерів?
Серйозно, ми живемо у світі, де фото нового манікюру Кім Кардаш’ян в Instagram збирає три мільйони лайків, а політики виграють президентські вибори завдяки комунікаціям у соцмережах (і ці комунікації необов’язково стосуються політики). Діджитал-інфлюенсери діляться з тисячами підписників власними філософськими думками, показують свої будинки, вечері, сніданки, нові кеди, свою маму, повідомлення колишньої та навіть медичні аналізи. Чому все це комусь потрібно?
Олег Томін:
«Я рідко заходжу в Instagram. Він у мене є, але я не пам’ятаю, для чого його зробив. У Facebook я майже від усіх живих людей відписався. І не лайкаю, тому що не бачу їхніх постів. Вважаю, що, якщо комусь цікава моя думка – вони запитають особисто. Якщо не цікаво, то чому я маю право забивати чийсь ефір? Час дуже вартісний. Я терпіти не можу неповагу до власної уваги, так само намагаюся поважати чужу».
З філософського погляду людина – ніщо інше, як увага. Ти – це те, куди ти дивишся. В рекламі й узагалі в будь-якому медіа увага – головний ресурс, за який всі борються. У часи популярності в інтернеті ми надто легко віддаємо свою увагу. Це маркер нашої культурної та інтелектуальної незрілості.
Реклама – наука про увагу, прикладна антропологія, вивчення природи людського ставлення. Це та ж психологія і психоаналіз.
Контент має бути цікавим у широкому сенсі, не буває іншого критерію. Він не має бути банальним, вульгарним, другорядним. Поганий контент породжує ентропію. Це все мильна бульбашка, яка колись лусне.
Інтернет все одно перетворився на телевізор. Мрія про поле вільної інформації – недосконала. Можливість обирати контент не означає бажання обирати якісний контент, люди все одно дивляться на екран смартфона, як у телевізор.
Люди люблять підглядати. Вуаєризм – базовий людський інтерес. Він дозволяє порівнювати себе з іншими. З одного боку, асоціюєш себе зі стилем життя на екрані, з іншого – ставиш його на ваги: а як мені бути таким чи не бути?
Інфлюенсери залежні від того, що вони роблять. По-перше – це гроші, по-друге – увага. Це серйозний наркотик. Що таке фоловери та перегляди? Це підтвердження твоєї спроможності, цікавості твого життя, думок. Хоча при цьому ти можеш бути нездарою. Але в тебе є підтвердження в цифрах – ти щось із себе представляєш.
Звучить так, ніби я це критикую. Не критикую, приймаю. Популярність в інтернеті – це частина ентропії, у якій ми існуємо. Вона постійно збільшується, і колись ми її розженемо до стану тиші. До моменту колапсу, коли це все схлопнеться і почнеться заново.
Якщо говорити про рекламу, то у людей вже з’являється глухота до цього явища. Тому рекламники тепер шукають більше форму, ніж суть. Ми більше шукаємо ЯК, ніж ЩО. Повідомлення, яке ти хочеш сказати, вже не має жодного значення. Має значення, як ти це робиш. І лише того, у кого вийшло цей тон змінити чи зробити цікавішим, я і почую.
Коли спілкуєшся з тими, кого не бачиш – це вже навіть не театр. Не просто сцена, де сидить 200 людей у партері та ще 200 в ложі. Там ти їх розумієш, вони реагують, ти зчитуєш їхні стани. А в інтернеті реакція обмежується лайками і коментарями, які перетворюються в енергію.
Раніше час отримання дофамінової дози від ремесла був значно довшим. Не можна було намалювати Мону Лізу, щоб усі відразу полайкали. Треба було чекати все життя і здобути визнання. А зараз цей процес скоротився до моменту. І як з будь-яким наркотиком – хочеться швидше і швидше, більше й більше.
Авжеж, існують ті, хто може створювати корисний контент, і для них інтернет – це соціальний інструмент, прекрасний подарунок, але за умови, що людина талановита. Переважно ж це люди, які нічого не вміють.
Анастасія Осадча, лікарка-психологиня, психотерапевтка
Чому нам цікаві блогери?
Дофамінові реакції чи потреба винагороди – це те, що стимулює нас ділитися власним життям у соцмережах. Ми відчуваємо задоволення від кожного лайку, і потреба у таких відчуттях постійно зростає. Ще одна причина постійного бажання ділитися життям у соцмережах – це нарцисичні розлади, або необхідність шукати підтвердження власної цінності. Цей стан формується у ранньому віці, коли дитині кажуть: «Я тебе буду любити, якщо…» Часто схожі розлади є рушійним механізмом до розвитку та соціальної самореалізації. Її формою також є блогерство.
Лайки сьогодні – це нова соціометрія. Ми бачимо, що в блогера тисячі лайків та переглядів. Отже, починаємо вірити, що він говорить щось правильне. Адже наш мозок вважає, що більшість породжує істину. Це не добре і не погано – це наша соціальна природа, що дозволила нам вижити як виду.
А ще кожного з нас турбує питання смерті. Одним із способів продовжити життя і зробити себе «безсмертним» є творчість. Інтернет і соцмережі – це новий спосіб стати видимим для інших людей та отримати «безсмертя».
Маю припущення, що залежність від соцмереж буде змінюватись. Адже інтерес до будь-чого не може бути стабільно однаковим. Достатньо згадати, як було з іншими соціальними явищами і трендами.
iPhone XR підходить для зйомки якісних Stories, селфі на тлі моря чи фото у шапці для мами. Для блогерів, їхніх підписників і навіть тих, хто більшість часу проводить офлайн.
• Спеціальний екран з IPS-матрицею, що дає змогу довго тримати заряд батареї
• Екран Liquid Retina
• Флагманська камера розмиває фон у портретному режимі
• Корпус та екран iPhone XR найміцніші серед усіх моделей iPhone
• Захист IP67 від води та пилу витримає занурення під воду до одного метра на 30 хвилин
iPhone XR можна придбати в авторизованих магазинах Apple:
Матеріал підготовлено за підтримки
ASBIS