Ситуація«Євробляхи»: хто і чому перекриває дорогу біля Верховної Ради
Власники машин на «литовських» номерах проти пояснення юриста
Безстрокову акцію протесту власників автомобілів на європейських номерах розпочали 20 листопада. Урядовий квартал заблокували протестувальники, паралельно акції проходять у 46 містах України. Основна вимога – скасувати законопроекти про регуляцію іноземного імпорту автівок, ухвалені парламентом 8 листопада.
Учасники протесту розповідають, чому їх обурили нові регуляції. Юрист пояснює, чому машини на єврономерах – це небезпечно, а виконання умов протестувальників може створити небезпечний прецедент.
Фото: Анна Бобирєва
Підпишись на THE VILLAGE УКРАЇНА В TELEGRAM – лонгріди без новин.
Сергій Савела
підприємець, власник BMW X5
Це в мене вже другий автомобіль на литовській реєстрації, BMW X5 2004 року. Я придбав його в Литві за 7 500 євро, а розмитнити тепер треба за 7 000. На українській реєстрації таку автівку я собі дозволити не можу: тут вона коштує від 15 000 євро – удвічі дорожче. Роки йдуть, а ми теж хочемо їздити на нормальних машинах. Вони ж їздять на мерседесах [киває у бік Верховної Ради], а нам що?
Коли я купував машину, було важливо, щоб усе було чесно. Я їздив у Литву, купував машину самостійно, реєстрував її на фірму, яка забезпечує такий сервіс. Там у цьому вже все налагоджено: я залишаюся власником автівки, але її користувачем є литовська фірма.
Певна річ, я заїхав на транзиті, під штраф. Але я готовий сплатити цей штраф. Ми не проти розмитнення автомобілів, ми готові це робити. Але за адекватну ціну. Яка ціна була б адекватна? Ну тисячі чотири доларів я віддав би. Якщо кожен по 4 000 віддасть, буде нормально, державна скарбниця вже поповниться. А так який сенс розмитнювати? За такі гроші дешевше на українських номерах придбати машину.
Що буду робити, якщо закони не скасують? Буду виганяти назад у Литву і продавати там. Тут вона взагалі нічого не буде варта.
Руслан
підприємець, власник Audi A4
За новими законами, ми повинні платити за акциз та коефіцієнт віку автомобіля. Тобто за автомобілі 2004 чи 2005 року доводиться платити навіть дорожче, ніж коштує саме авто. Нас це не влаштовує. Ми готові платити за розмитнення, сплачувати всі податки. Але коефіцієнт віку, на наш погляд, треба прибрати.
Зрештою, і в Європі дуже багато старих автівок. У тій же Польщі значно менше нових машин брендових марок, ніж в Україні. Напевно, в жодній іншій країні немає такої кількості мерседесів на квадратний метр, як у Києві. Німці приїжджають до нас і дивуються, що в нас стільки нових німецьких авто.
Чи проблема, що кілька мільйонів автівок в Україні не зареєстровані? Звичайно, це проблема. Але мені здається, що всі ці люди готові розмитнити свої машини. Просто дайте нормальний закон, і я перший стану в чергу на реєстрацію.
Вікторія
власниця агенції з нерухомості та Mercedes B-класу
Я придбала машину буквально місяць тому. Купила, щоб навчитися водити. Раніше не могла собі дозволити автомобіль, але врешті змогла придбати в Литві. Мені вже навіть пропонували за неї хорошу ціну, але я принципово не продала.
Я вважаю, що люди повинні відстоювати свої права. Адже всі закони, які пишуть в Україні – не тільки ті, що стосуються машин, – неадекватні. І звичайний народ їх сприймати не повинен. Так само, як і підвищення тарифів, цін на бензин тощо. Тож люди вийшли сюди не тільки через машини. Уряд ох*їв вкрай, можете мене цитувати.
Андрій
інструктор з водіння, власник Hyundai Accent
В Україні вже понад два мільйони автомобілів на європейських номерах (за неофіційними даними – ред.). Кожен із власників цих машин хотів би її розмитнити. Але податок треба платити адекватний. Ну це ж ненормально, якщо я купую машину за 2 000 євро, а за розмитнення треба віддати 4 200. Який збір я вважав би адекватним? 40-45% від вартості авто – максимум. Це було б справедливо, як на мене.
Націнка на такі самі автомобілі в Україні може бути й п’ятиразова. Усе залежить від віку. У мене Audi A4 1999 року, тут така коштує приблизно 7 000 євро. У Литві чи Польщі, своєю чергою, її можна купити за 2 000. Знаєте, що найбільш болюче? Що новіша машина, то дешевше її розмитнити. Якщо сплатити за стару машину всі митні платежі, вона коштуватиме стільки ж, скільки й автівка на українських номерах.
Влада каже, що машини стандарту «Євро-3» шкодять природі. Але, буває, їду і бачу той мотлох, який їздить нашими дорогами. Це радянські машини – 1976, 1979 років. Мабуть, є і раритети 60-х. Тобто вони не забруднюють повітря, а наші машини забруднюють?
Валерій
підприємець, власник Chrysler Voyager
У мене Chrysler Voyager, купив у Литві. Я придбав там автомобіль за 2 800 євро. В Україні аналог коштував би на 8 000 дорожче. Там такі ціни. Мій знайомий керує там фірмою, яка займається питаннями з реєстрацією автомобілів. Він платить податки – все, як треба. Машина зареєстрована на компанію, тобі видають доручення.
Наша мета – скасування законів (8 листопада, про регуляцію ринку автомобілів на єврономерах – ред.). Що ці закони встановили? Що розмитнення коштуватиме дорожче, ніж машина. Це ж неправильно. До того ж вони ухвалили закон, який дозволить олігархам завозити на український ринок машини з Китаю. Будуть тут збирати – і продавати нам у п’ять разів дорожче. Проти цього ми й виступаємо.
Євгеній
дистриб’ютор живого пива, власник Volkswagen Passat
Чому я підтримую акцію протесту? Тому що, якщо мою машину розмитнювати, тільки акциз, не рахуючи інших платежів, коштуватиме близько 6 000 доларів. Це більше, ніж сума, за яку я придбав авто в Литві. Тобто мені дешевше спалити його тут, під Верховною Радою, ніж розмитнювати.
Я не знаю, яке вирішення ситуації може бути. Скасування акцизу чи хоча б коефіцієнта віку автомобілів. Я обрав собі машину з 16-річним пробігом. Але вона в хорошому стані. А вони придумали якийсь закон.
Денис Конюшко
партнер юридичної компанії «Страховий юрист»
Чому автомобілі на єврономерах – це небезпечно? Головна проблема полягає в тому, що ці автомобілі – без реального власника. Тому що вони зареєстровані на сторонні організації. Наприклад, якщо людина за кермом такого авто скоює ДТП і тікає з місця події, а при цьому немає відеофіксації злочину, знайти водія просто неможливо. У практиці нашої компанії є десятки прикладів таких безкарних ДТП. Не кажучи вже про те, що жодних страхових виплат щодо таких випадків і бути не може: якщо особу водія не встановили, страхова компанія не може здійснити виплати. Усе це створює прецедент безкарності.
Чому можливе скасування акцизу може стати небезпечним прецедентом? Влада опинилася у дуже незручній ситуації. Якщо вона не погодиться на вимоги протестувальників, то втратить 2 мільйони голосів. Але якщо влада виконає ці умови, то кожен може робити, що захоче. Це справді може бути небезпечний прецедент. Якщо влада піде назустріч протестувальникам і скасує акцизні збори, наступними на вулиці можуть вийти власники незаконної зброї чи люди, які хочуть завозити айфони в Україну без розмитнення. Зрештою, Україна, за Конституцією, є правовою державою – ми ж не ухвалюємо закони, виходячи на вулицю.
Що робити людям, які придбали автомобілі на єврономерах? По-людськи мені, звичайно, їх шкода. Я розумію людей, які змушені платити акциз на 20-річний польський автомобіль у розмірі 5 000 євро. Це абсурд. Та принципово тут інше: усі повинні платити податки. Розмір цих податків – питання суперечливе. Але сплачувати митні збори мають усі.
Що змінили закони, ухвалені 8 листопада? Закони 8 листопада фактично заборонили ввезення автомобілів у режимі транзиту та його передачу третім особам. Це важливо, оскільки раніше заборона була, але вона не передбачала санкцій і механізму покарання за її порушення. Тепер за це передбачені штрафи, які роблять такі дії невигідними.
Власне, ця ситуація нарешті почала вирішуватися після ухвалення законів 8 листопада. Це був перший крок у цьому напрямку. На краще це чи на гірше – питання філософське, але принаймні цей крок зробили. Ще кілька років затягування [регулювання] – і ця історія досягнула б абсурдних масштабів. Інша річ, що починати це робити треба було не зараз, коли в країні понад 2 мільйони автомобілів на єврономерах, а значно раніше.
Окрім того, за новими законами, вводять так званий коефіцієнт віку автомобіля. Це вже перехід до регуляції на підставі певних кількісних показників. Утім, на мою думку, вони повинні були б передбачити відповідність до екологічних норм за європейськими стандартами. У такий спосіб гроші з цього фонду могли б іти на відновлення довкілля.