Біля Пейзажної алеї хочуть побудувати паркінг, а поряд – зробити офіси. Що відбувається
КМДА хоче побудувати на Старокиївській горі, біля Пейзажної алеї, підземний паркінг на 320 авто. Проти будівництва виступає Мінкульт, окремі депутати Київради, археологи й активісти. Непокоїть їх те, що паркінг хочуть звести в межах кількох археологічних памʼяток. У міській адміністрації відповідають, що, крім паркінгу, на цьому місці створять зелену зону, яка стане частиною великого туристичного маршруту. Але противники будівництва знайшли в цій ініціативі ймовірні приватні інтереси міського голови. Пояснюємо, що відбувається.
Що й де планують будувати
Підземний паркінг на 320 авто хочуть звести на Старокиївській горі за адресою провулок Киянівський, 13–21. Зараз на цій ділянці розміщені старі гаражі, більшість із них встановили самовільно, заявили в КМДА. На відео, яке показали в КМДА, видно, що територія не доглянута, а сходи до Пейзажної алеї – напівзруйновані.
За словами секретаря Київради Володимира Бондаренка, більшість із гаражів перебувають в аварійному стані, так само як і частина пагорба. «Чи має бути таке в центрі міста? Гора, кажуть, сповзе. Так вона вже повзе з цим лайном разом – і схил, і сходи в аварійному стані. Як і ці гаражі», – прокоментував він.
Замість гаражів КМДА пропонує збудувати паркінг, який одночасно буде протирадіаційним укриттям на 1650 місць.
«Зверху зробити ще дитячі майданчики й оглядовий майданчик. Прибрати хаотично запарковані й мешканцями, і гостями Пейзажки машини з Великої Житомирської та дворів», – зазначив Бондаренко.
Головний архітектор міста Олександр Свистунов, якого запросили на засідання Київради представити проєкт, додав, що це буде «інклюзивна рекреаційна зона» зі спортивними майданчиками й зеленими зонами.
«Локація має надзвичайний потенціал стати зоною відпочинку та реабілітації. В умовах війни це надважливо як для ветеранів, так і для цивільних», – заявив він.
Ця зона стане завершенням туристичного маршруту, концепцію якого презентували ще у 2017 році, запевняють у КМДА. Маршрут пролягає від «Батьківщини-мати» до Подолу, у його межах звели скляний міст через Володимирську гірку, реконструювали Володимирську гірку, Алею художників, Алею закоханих і Пейзажну алею.
Будівництво замість розкопок?
Ділянка, на якій хочуть побудувати паркінг, розташована в центральному історичному ареалі міста Києва в межах кількох археологічних памʼяток: «Культурний шар міста Ярослава», «Копирів кінець», «Поселення та могильник на горі Дитинка» й «Історичний ландшафт київських гір», заявили в Мінкульті.
Крім того, вона в зонах дії ще кількох памʼяток:
– впритул до буферної зони об'єкта всесвітньої спадщини «Київ: Собор Святої Софії й прилеглі монастирські споруди, Києво-Печерська лавра»;
– у межах Державного історико-архітектурного заповідника «Стародавній Київ»;
– у межах охоронної (буферної) зони I, ІІ, V категорій пам’ятки архітектури національного значення «Андріївська церква»;
– на території пам’ятки археології національного значення «Культурний шар «Міста Ярослава».
В Міністерстві культури не підтримали плани КМДА.
«Знищення пам’ятки археології національного значення заради побудови підземного паркінгу на Старокиївській горі є неприпустимим»
«Поряд розташоване раннє городище (між Львівською площею та провулком Киянівським). Воно розташоване в межах пам’ятки національного значення «Культурний шар міста Ярослава», тому розкопки тут обов’язкові», – зазначив археолог, науковий співробітник Національної академії наук В’ячеслав Баранов.
Що на це кажуть у КМДА
Режим використання цієї території «не передбачає заборону нового будівництва, а лише накладає певні обмеження, зокрема висотні». Перед початком робіт у КМДА обіцяють провести археологічні дослідження, а проєктну документацію направити до органів охорони культурної спадщини.
«Ми провели багато консультацій, щоби зрозуміти всі обмеження – висотність, норми забудови тощо. Ця територія не входить до буферної зони Софії Київської, однак має низку археологічних і пам’яткоохоронних обмежень. Будь-які попередні роботи будуть можливі тільки після проведення всіх необхідних досліджень», – заявив Свистунов.
Ще один паркінг за міські кошти?
Вартість будівництва паркінгу оцінюють у 225 мільйони гривень. Звідки візьмуть кошти для проведення робіт, поки невідомо. В організації «Пасажири Києва» припускають, що його будуватимуть за міські кошти.
«Економічної доцільності в таких паркінгах не багато, тому, ймовірно, приватні інвестори не зайдуть у цей проєкт»
Провулок Десятинний біля Пейзажної алеї, автомобілі припарковані в місці, де стоянка заборонена / Костянтин Гузенко для Віледжа
Як приклад у спільноті наводять «Зоопаркінг» на Берестейському проспекті в Києві. «За вартості 255 мільйонів гривень він заробляє максимум 6,2 мільйона гривень за рік. У найуспішніший рік там паркувались у середньому 180 авто на день – 41% від загальної кількості місць». Водночас багато подібних ініціатив для розвитку та покращення роботи громадського транспорту в КМДА блокують або гальмують, додають у спільноті.
Транспортний планувальник і директор компанії «Про мобільність» Дмитро Беспалов називає будівництво паркінгу «гасінням пожежі за допомогою бензину». За його словами, попит на додаткові паркомісця в цьому районі дійсно є, але будівництво паркінгу провокуватиме ще більший потік автомобілів, тож не розв'яже проблему.
Що кажуть у КМДА
У пояснювальній записці до проєкту Детального плану території (саме цей документ дасть змогу надалі збудувати паркінг на провулку Киянівському) «однією з гострих проблем Києва» називають укриття населення під час тривог, а також паркування в центрі міста.
Щодо можливого зростання трафіку в цьому районі, там вказують, що «пропускної здатності провулка Киянівського вистачить для прогнозованого навантаження транспортом». Найбільш завантаженою ділянкою, за результатами моделювання, має стати вулиця Січових Стрільців і Вознесенський узвіз, однак «транспортні потоки на них формуються поза межами ділянки моделювання».
На Пейзажці виросте ТЦ чи бізнес-центр?
Противники будівництва паркінгу припускали, що за планами ховається бажання забудувати територію. «Це огидно, коли афери прикривають парками. Так відбувається з ідеєю освоїти Юрковицю й ідеєю зруйнувати частину Старокиївської гори», – зазначала депутатка Київради Євгенія Кулеба.
Згідно з проєктом ДПТ, на цій території планують не тільки побудувати паркінг і створити зелену зону, але й реконструювати незаселений житловий будинок на провулку Киянівському, 12 – його мають перетворити на офісну будівлю площею 2000 квадратних метрів.
Проєктний план забудови ділянки на провулку Киянівському (1 – паркінг-укриття, 2 – офісна будівля) / проєкт Детального плану території
Власницею будівлі та земельної ділянки, згідно з Державним реєстром прав на нерухоме майно, є Ангеліна Василівна Осадча. Людина з таким самим імʼям є керівницею БО «Фонд Кличко», який заснував міський голова Віталій Кличко разом зі своїм братом.
«Отже, цікавість мера Кличка [...] в затверджені Детального плану території полягає в бажанні розвивати, у тому числі активи Осадчої Ангеліни Василівни», – прокоментувала депутатка Київради Євгенія Кулеба.
Експерт із питань містобудування Георгій Могильний вказує, що і з розробкою ДПТ не все гаразд.
«Ще в лютому 2015 року Київрада ухвалила рішення розробити ДПТ у межах бульвару Тараса Шевченка, вулиць Івана Франка, Ярославів Вал, Артема (Січових Стрільців), Смирнова-Ласточкіна (Вознесенський Узвіз), Воздвиженської, Володимирського узвозу, вулиці Хрещатик. Кияни відразу можуть оцінити розмір цієї території. Хто не в курсі – це понад 200 га. І от на розробку цього ДПТ у грудні 2016 року уклали відповідний договір, – пояснює він. – Але навесні 2022 року, з подачі заступника Кличка Непопа, вирішили побудувати паркінг у провулку Киянівський. Законодавство на той момент уже змінилося, тож запустити оборудку законно було складно. Але все геніальне – просто! Так з'явилося рішення Київради від 11.04.2024 № 410/8376, яким у програмі розробки містобудівної документації величезне ДПТ на 209 га (яке розроблялося з 2016 року) замінили новим із площею у 90 разів меншою – 2,39 га на провулку Киянівський».
Що кажуть у КМДА
Головний архітектор Києва Олександр Свистунов запевняє, що завдяки реалізації проєкту на цій території неможливо буде будувати нові житлові будинки, ТРЦ чи офісні центри.
«Йдеться винятково про збереження рекреаційної зони, облаштування укриття з паркінгом і створення можливості для людей з інвалідністю дістатися всіх рівнів рекреаційної зони»
Імовірний звʼязок Кличка з власницею будинку, який планують реконструювати, у команді міського голови поки не коментували. Ми звернулися за коментарем до пресслужби міського голови, але поки не отримали відповіді.
Що далі
Детальний план території на провулку Киянівському мали затвердити на засіданні Київради 21 листопада. Утім, через критику розгляд проєкту перенесли.
«Оскільки, можливо, не всі зрозуміли що саме збирається зробити місто поруч із Пейзажною алеєю. А хтось – намагається спекулювати й маніпулювати інформацією», – заявив Кличко.
Затвердження Детального плану території – лише перший крок до будівництва підземного паркінгу. Цей документ визначає межі й можливості використання території. Затвердження ДПТ не означає, що «паркінг там збудують за пів року», коментує Бондаренко. Зараз, за його словами, КМДА працює над тим, щоби примусово викупити ті гаражі, на які власники мають дозволи, після цього їх планують знести разом із незаконними. Перед початком будівництва ще має бути кілька рішень і погоджень, серед них дозвіл від Мінкульту.
У проєкті бюджету Києва на 2025 рік поки не передбачено виділення коштів на реалізацію проєкту, зазначив Бондаренко.
На сайті Київради вже зареєстрували петицію з проханням заборонити «забудову під виглядом паркінгу» на провулку Киянівському та зупинити руйнування Старокиївської гори.
Обкладинка: Elena Zarubina (Wikimedia)