Бізнес і громадський сектор ведуть комунікації по-різному. Проте вони відповідають на схожі запитання: що зробити, щоб тебе почули, та як говорити зі своєю аудиторією?
30 та 31 травня Проект ЄС для розвитку громадянського суспільства в Україні, ЮНІСЕФ в Україні та MMR проведуть форум з комунікацій для соціальних і поведінкових змін Shkala. Він об’єднає українських і міжнародних експертів з маркетингу та соціальних комунікацій, що поділяться досвідом ефективної роботи.
The Village Україна разом із Проектом ЄС для розвитку громадянського суспільства в Україні розповідають, як соціальним ініціативам ефективно вести комунікації.
Ярослав Сердюк, директор зі стратегії та співвласник Banda Agency
Агенція отримала «Каннського лева» за брендинг Євробачення-2017 і Red Dot за кампанію Ukraine NOW. Робили проекти для NAMU, ВДНГ, Uber, «Моршинської».
«Про серйозні речі треба говорити простою мовою».
Поради для комунікацій:
• Сприймайте себе як бренд
Почитайте, що таке бренд, як він поводиться, який повинен мати вигляд – це все про вас.
• Будьте цікавим персонажем
Нікому не цікаві якісь рядові персонажі чи історії. Ми їх просто не помічаємо. Завдання будь-якої громадської організації – потрапити на радар звичайної людини, зробити її своїм однодумцем. Для цього треба стати яскравим персонажем. Ви можете сісти й подумати: «У чому буде особливість нашого бренду, що виділятиме нас серед інших?».
• Чітко озвучте свою позицію
Для громадської організації дуже важливо чітко озвучити свою позицію. Будьте сміливішими в комунікації й не бійтеся когось образити.
• ЗАХОДЬТЕ ЧЕРЕЗ ПОЗИТИВ
Нікому не рекомендую заходити через негативні сторони й аспекти, завжди тільки через позитив.
• ПРОДУМАЙТЕ СТРАТЕГІЮ
Зберіться зі своєю командою та окресліть стратегію: про що ви будете говорити впродовж найближчих п’яти років? Тримайтеся ідеї, змінюйте форму, але не зміст.
• Пояснюйте
Розповідайте всім членам свого «клубу» (підписникам, однодумцям) про те, що ви робите сьогодні та що будете робити завтра. Важливо, щоб вони відчували себе частиною процесу.
Марія Насєдкіна, керівниця громадської організації «Дивовижні»
«Дивовижні» – майданчик для об’єднання активних громадян і обміну досвідом. Серед проектів: громадський простір uCRAZYans та освітня програма «Соціальний колайдер».
«У громадському секторі є проблема того, що ми говоримо своєю «ГОшною мовою». Її розуміють волонтери та громадські активісти. Але нам треба дуже уважно ставитися до того, якою мовою ми звертаємося до своєї цільової аудиторії».
Поради для комунікацій:
• Продумайте організаційну та комунікаційну стратегії
• Визначте цільову аудиторію та розумійте її дуже чітко
• Регулярно спілкуйтеся з цільовою аудиторією та отримуйте фідбек
• Постійно розвивайтеся
• Не бійтеся експериментів
Таня Мокренко, засновниця і партнерка digital-агенції MokCo
Агенція була партнером FEDORIV у кампанії «Ощадбанку» «Будуй своє», що здобула срібну нагороду Effie в 2018-му. Інші проекти: створення онлайн-школи діабету Arterium, промо напівмарафону «Нової Пошти» і вистави «Номери» за п’єсою Олега Сенцова.
«Коли ми починаємо аналізувати будь-яку сторінку, то її варто показати людині, яка взагалі нічого не знає про організацію, і запитати перше враження».
Поради для громадських організацій
з ведення соціальних мереж:
• Розробіть стратегію
Основним правилом є наявність елементарної стратегії роботи в соціальних мережах. Потрібно сформулювати цілі, яких ви хочете досягти.
• ВИКОРИСТОВУЙТЕ РІЗНІ СПОСОБИ ПРОСУВАННЯ
Якщо немає бюджету, використовуйте всі інші можливі способи для просування публікацій. По-перше, потрібен оптимізований текст і спеціально підготовлена картинка. По-друге, ви можете тегати людей, про яких йдеться у вашій публікації. По-третє, можна спеціально домовитися зі сторінками, які пишуть на вашу тематику, та попросити, щоб вони зробили анонс.
• ПРИДІЛІТЬ УВАГУ МОДЕРАЦІЇ
Якщо немає спілкування з аудиторією в коментарях і повідомленнях, вважайте, що сторінка взагалі не працює.
• СКЛАДІТЬ СПИСОК ТЕМ
Відповідно до цілей обираємо, який контент готувати. Потрібно створити тематичний рубрикатор – чітко виписані теми для постів. Також має бути таймінг виходу публікацій.
Вова Смірнов, дизайн-директор spiilka design büro
У 2018 році spiilka отримала міжнародну дизайнерську премію Red Dot за фірмовий стиль проекту «Майбутнi». Також серед клієнтів: «Планета Кіно», Школа Bazilik, BetterMe.
«У візуальній айдентиці є два основні принципи: consistency і distinctiveness. Consistency – це узгодженість усіх елементів візуального стилю в усіх проявах. А distinctiveness – відмінність від конкурентів».
Поради для розробки візуального стилю:
• Звертайтесь до професіоналів
Професіонали часто не беруть грошей за співпрацю з громадськими організаціями чи благодійними фондами. Їм цікава сама робота.
• Продумайте використання фірмового стилю
Для чого ви його робите – для комунікації, для звітування про свою діяльність, для привернення уваги? Знайдіть відповіді на ці запитання.
• Розробіть дизайн відповідно до комунікаційних завдань
Подивіться на формати подачі айдентики та зрозумійте, який ваш головний канал комунікації. І тоді проробляйте усе під ці формати й канали.
Поліна Нюхіна, директорка Українського форуму благодійників
Керує міжнародним партнерським проектом «Соціальне підприємництво». Вони з командою проекту ініціюють законодавчі зміни та розвивають соціальний бізнес в Україні.
«Естетика – річ відносна. А з візуальними матеріалами завжди треба працювати системно. Маючи досвід роботи з дизайнером, ми розуміємо, що раніше працювали недостатньо якісно, не склали чіткий бриф. Тепер це була б зовсім інша співпраця».
Поради для роботи з дизайнером:
• Пропишіть комунікаційні завдання до початку роботи
• Складіть бриф відповідно до цих завдань
• Закладіть достатньо часу на розробку дизайну
• Підготуйтеся до роботи з дизайнером: зрозумійте, що ви хочете побачити вкінці
• Працюйте в діалозі
Більше про виклики та перспективи розвитку громадських організацій можна почути в Києві 30-31 травня на форумі з комунікацій для соціальних та поведінкових змін Shkala. Участь безкоштовна за умови попередньої реєстрації.
Матеріал підготовлено за підтримки