Люди в містіЦе люди, яких ненавиділи. Але їм із цим окей
«Море людей писали у коментах, що ми «гребемо бабло лопатою»
Хейтерами називають людей, які ненавидять чужу творчість і діяльність. Інтернет-хейтинг став поширеним із розвитком соцмереж. Треба відрізняти конструктивну критику від ставлення, що сповнене ненавистю. Як правило, друге – непідкріплене фактами оцінювальне судження від коментаторів, з якими власник сторінки або каналу не знайомий.
Причини ненависті можуть бути різними: особиста неприязнь, неприйняття чужого успіху, поганий настрій.
Ми записали історії трьох людей, які зіткнулися з хейтингом у мережі. У цьому тексті ми не виправдовуємо та не засуджуємо його героїв, а лише хочемо показати на їхньому досвіді, який вплив має це явище та як із ним упоратися.
Цвітанна Якимечко
засновниця школи англійської мови English Monsters
Чому виник хейт?
Нам написала учениця, спитала про ціни. У нас є прайс для тих, хто починає навчатися у школі й для учнів, які продовжують. Для других ми робимо знижку. У той момент, коли вона писала, курс коштував 6500 гривень для тих, хто прийшов уперше й 5900 гривень – для наших постійних учнів. Ми їй написали про це. Через тиждень оголосили про нові. Оскільки людина нас запитала раніше, ми дозволили їй пройти курс за старими цінами. Коли ж вона переходила на наступний курс, ми їй дали знижку, але вже за новими. Тоді учениця сказала: «Ви ж казали, що всі наступні курси для мене 5900 гривень». Людина зрозуміла це так, ніби знижка діє до кінця життя. Для більшості учнів це було зрозуміло, тим паче, ми всюди оголошували заздалегідь.
Після цього дівчина написала пост про те, що ми не дотримуємо свого слова, що це не клієнтоорієнтованість.
Море людей писали у коментах, що ми «гребемо бабло лопатою»
Були коментарі, які мене вразили. Ще почали писати: «А чому підвищення цін? Класно вони придумали». Проте ці люди абсолютно не знають, скільки всього треба зробити для школи й скільки це коштує. Наприклад, щоб одного вчителя знайти, ми проводимо приблизно 50 співбесід.
Було і сумно, і смішно, бо в день, коли нам почало «прилітати», я була одягнена в комбінезон, який не можу сама розстібнути. Коли о 00:00 я закінчила відписувати, то зрозуміла, що всі мої близькі сплять і ніхто мені не допоможе його зняти. Я забула, бо була зайнята 5 годин поспіль відписуванням на коментарі, які нам «прилетіли».
Для мене це була така ситуація: якщо промовчимо, то це виглядатиме, ніби ми не знаємо, що сказати й ми винні. Я вирішила у всіх цих випадках відписувати, але тільки факти. Коли роками будуєш бізнес, то неможливо спокійно стояти осторонь.
Я не читала всі коментарі, бо це було дуже неприємно.
Це ніби ти сидиш у кімнаті, в якій тобі добре, але знаєш, що через стінку є повна кімната щурів, прорвало каналізацію і від цього знання моторошно.
Коли читала такі коментарі, мене паралізувало, і в перші хвилини я сиділа і нічого не робила. Ще одне з відчуттів – здавалося, що я божеволію, були думки, що вже всі так думають про мій бізнес. Думала так: якщо так багато людей про це пише, то, може, ми дійсно погані? Це було до того моменту, поки у коментарях не з’явилися наші учні, які захищали нас. Тоді я просто сіла й у мене почали котитися сльози не від образи, а від полегшення.
Мені дуже подобається у серіалі This is us той момент, коли чоловік посварився зі своєю дочкою, а їхня дружина та мама зібрала їх за столом, виголосила промову і налила їм мінералку з бульбашками. І сказала не пити, поки бульбашки не осядуть. Тепер кожен раз, коли такі люди пишуть щось погане, я чекаю «поки осядуть бульбашки» і бачу, що світ не закінчився й не потрібно писати полотна виправдань, інколи достатньо одного речення.
Ще була одна історія, яка мені надала сил у цій ситуації. Одна наша учениця якось просто сказала мені: «Знаєте, чому я до вас прийшла? Я два роки не могла до вас дійти, хоча була на вас підписана. Коли про вас написали негативний відгук, мовляв: «Несправжні курси, на яких розповідають про хамелеонів і пельмешки», я почитала й подумала, що мені потрібна така школа. Ці слова мене дуже заспокоїли. Ця історія показала, що кожен бачить те, що хоче побачити.
Потім я ще подумала, що англійською «злитися на когось» буде – «to be angry with somebody». Мій психолог дуже тішилася, коли я їй це розповіла. Коли злишся, ти ж не відпускаєш цю людину, бо всюди в думках «носиш» її із собою.
Я подумала, що ці хейтери для мене – це дуже щедрі люди, вони багато свого часу віддають, їм точно не байдуже й от вони вибирають «носити нас із собою», поки пишуть пост, поки відповідають, поки просять друзів репостити
Вивчення англійської – це про якісь комплекси з дитинства, для когось – це те, що людина не може роками вивчити. Тому люди часто починають злитися і зляться на себе, але не розуміють цього, їм треба зробити когось винним. «Ви забагато домашки задаєте» або «Замало домашки задаєте».
Можна робити все совісно, добротно, але хейтери змушують робити тебе щось неможливе. Наприклад, пояснити всі часи англійської мови за годину. Ніхто так не робить, але ці коментарі змушують задуматися: «А що, якщо дійсно спробувати?». Це допомагає підняти планку.
Марина Батуринець
засновниця школи комунікацій Bazilik
Чому виник хейт?
Це було місяців 5 тому, я сиділа на робочій зустрічі й знайомі почали писати, що інтернетом гуляє скрін поста нашої школи, де є приблизно 15 граматичних помилок. Зазначу, що Bazilik – це школа комунікацій, в якій є копірайтер, в якій є курс письменників і на цих курсах навіть є окремі лекції про помилки.
Як виникла ця ситуація? Як засновниця школи, я планую усі програми, є якісь моменти, які SMM-ник може не знати, бо вони є лише в моїй голові. Інколи я роблю нотатки в себе в телефоні, можу це робити о 02:00 і потім не перечитувати, бо я знаю, що віддам цей драфт дівчатам, які працюють зі сторінками соцмереж і вони виправлять пост.
Я скинула якийсь драфт, його переписали й віддали коректору, але у Facebook закинули не виправлений варіант. Як пізніше виявилося, людина, яка викладала цей пост у соцмережі, просто переплутала повідомлення, бо в неї захворіла дитина.
Зазвичай, якщо є якась помилка в пості, нам можуть написати студенти про це. Але того разу допис перепостила людина, яка на своїй сторінці розбирає граматичні помилки
Тоді й почався шквал хейту. Були фрази типу: «Чому вони можуть навчити, якщо виходить такий текст?». Уже не говорили про помилки – коментатори почали обговорювати лекторів і мене. Останнє, що я прочитала й вирішила більше не читати в коментарях: «Слідкую за цією дівчиною понад 10 років, узагалі не розумію, як у неї щось може вийти».
Було також багато особистих повідомлень, але це була зворотна ситуація – у них мене підтримували. Вважаю, що на нас наїхали законно, адже ми школа комунікацій. З точки зору орфографії в мене питань не було.
У момент, коли мені скинули цей пост, я була на важливій зустрічі. В якийсь момент я просто перевернула телефон від кількості повідомлень, які почали «сипатися». Хвилин 5 намагалася підтримувати розмову з людьми, але потім чесно сказала: «Вибачте, у мене стався факап на роботі, мені потрібно розібратися». Фізично мене трохи підтрушувало.
Перше, що я зробила – подзвонила в нашу редакцію і спитала, як у них справи. Мені потрібен був час подумати, що робити. Я раніше стикалася на своїх попередніх роботах із подібними кризами, але це не був мій власний бізнес. Для мене найперше було – це заспокоїти команду, бо коли я зайшла до школи, то люди просто сиділи в повній тиші, дивилися, куди я йду та що буду робити. Вони стресували не менше, ніж я.
Я собі заборонила читати коментарі
Можна було закопати себе в тих коментарях і впасти в істерику. Але я сіла, поговорила сама із собою, зрозуміла, як це відбулося. Після цього сказала, що наша команда шукатиме ще одного коректора. Ця ситуація виникла через те, що я значно збільшила навантаження на команду, але штат проєкту ще тоді не розширили.
Друге, що я зробила – написала пост про цю ситуацію на своїй сторінці, де визнала помилки. Після цього нас дуже підтримали. Це трохи заспокоїло мене. Проте, після цього був такий стан, коли я лежала на дивані в кабінеті й видзвонювала знайомих, щоб мене забрали додому, бо тиск шалено бабахнув. Тут ще треба розуміти, що я ходжу до психотерапевта, мені це дуже допомогло. Мені вже знайомі проблеми зі здоров’ям через стрес. Тому в таких випадках я кажу собі: «Хочеш проблем зі здоров’ям? Давай, стресуй». У стресі зробити ще більше помилок набагато простіше, ніж у спокійному стані.
На курсі у SMM-ників я читаю лекцію про роботу з негативом.
У мене є одне правило: коли щось негативне сталося, приберіть власника бізнесу від монітора
Тому що власнику важко реагувати адекватно, він буде нападати у відповідь, бо «образили його дитину».
Я доволі довго переживала цю ситуацію. Якби ця ситуація трапилася 5 років тому – я б лежала вдома під крапельницями, 3 роки тому – дуже панікувала, 1 рік тому – відповідала б на кожен коментар. Ця ситуація показала також те, як я змінилася за цей час.
Євген Кудрявченко
засновник студії Vintage Web Prodaction
У мене за плечима досить багато публічних виступів, але вони завжди були на професійну тематику – діджитал, дизайн, бренди. Ми з дружиною працюємо 10 років разом. Вона пройшла великий кар’єрний шлях. Нам часто ставили питання, як ми працюємо разом. Ми кілька разів на цю тему говорили, але тільки в дизайн-тусовці. Хтось із львівського TEDx чув цей виступ і попросив, щоб ми подали заявку на розгляд. Ми подали анкету, у нас було кілька співбесід. На етапах співбесіди нас попросили розширити тему з «як працювати разом» до наших «правил сімейного життя». Ми погодилися на це. Наш виступ був про те, які критичні точки були в нас, коли ми могли розійтися й що ми зробили для того, щоб із цих точок вийти. Фінальна точка у виступі, яка викликала резонанс – те, що ми вирішили розподілити ролі: я відповідаю за зовнішній світ – забезпечую сім’ю грошима, а Оля відповідає за внутрішній світ, займається затишком будинку. Далі ми розповідали, що саме це значить для нашої сім'ї й чому так.
Це була остання теза виступу – про те, що ми на себе взяли такі ролі. Ця теза була про відповідальність, а не про те, що хтось повинен сидіти вдома. Закінчили спіч ми тим, що запропонували нашим слухачам обговорити роль чоловіка і жінки зі своїми партнерами й дійти до свого бачення ролей чоловіка та жінки в родині.
Перші 17 хвилин наш виступ ішов на «ура», нас переривали оплесками.
Коли ми сказали тезу про поділ ролей у нашій родині, навіть не дослухавши, що це значить, із залу почала кричати дівчина щось на кшталт: «Це сексизм»
Я запропонував їй поговорити на цю тему за 5 хвилин. Після виступу ніхто з незгодних до нас не підійшов.
Наступного дня одна з незадоволених дівчат зробила монтаж із 56 секунд нашого виступу. Вона виклала обрізаний запис, де залишила лише шматок про внутрішній і зовнішній світи й обрізала частину, де ми пояснюємо, що це значить. Вона написала, що такий сексизм не може бути на сцені TEDx.
Отримати відео або текстову розшифровку відео TEDx до його офіційної публікації на каналі ми не можемо – це юридичні правила TEDx. Через це ми з Олею опинилися у вразливій позиції. Якщо дивитися тільки на ту нарізку, яка опинилася у Facebook, то ми ніби закликаємо жінку до того, щоб вона сиділа вдома, але ті люди, які були в залі, розуміють, що ми казали зовсім інше.
Помилкою було те, що ми не повторювали через слово, що ця модель працює саме для нас. З цим я повністю згоден. Друга помилка – треба було більш детально розповісти, що таке відповідальність за зовнішній і внутрішній світи. Виступ був обмежений часом, і ми не думали, що це пояснення таке важливе. Про те, що це наш досвід, ми сказали на початку виступу й усередині. Зараз я розумію, що це треба було повторювати через слово.
Ми спробували цю ситуацію врегулювати – написали з Олею нашу відповідь. Суть виступу ми тезисно передали на наших сторінках у Facebook. Людям, які репостили допис дівчини, ми написали лист із питанням, чи провели вони фактчекінг? Десь третина людей після цього пост видалила, дві третини – проігнорували. Отож, наступного дня це відео почали шерити сотні людей і з’явилися тисячі негативних коментарів.
Перший день було бажання воювати й відстоювати права, пізніше ми охололи
З мене в коментарях зробили демона, який мало не б’є дружину й дітей, а з моєї успішної дружини – домогосподарку. Було прикро, що люди коментують власні страхи та біль, а не наш виступ.
У перший день ми прочитали все – хотіли налаштувати міст комунікації з цими людьми. Ми щиро хотіли показати, що ми за рівність чоловіка та жінки й всі ті люди, хто нас знають, розуміли, що наша родина – не про сексизм. Коли ми зрозуміли, що вони не хочуть нас чути, то перестали відповідати.
У нас була злість на таке, як нас кинулися закидати лайном, не бачивши виступ. Два дні не хотілося нічого їсти, гуляти. Ми перебували в якомусь тривожному спазмі, коли приходили нові сповіщення у Facebook. Єдине, що нас урятувало – ми домовилися відкривати Facebook один раз на 5 годин, інакше можна було б зійти з розуму.
Ми запропонували незадоволеним дівчатам вийти на публічну дискусію і зустрітися та обговорити ситуацію. Усі відмовилися. Одна дівчина погодилася зі мною поговорити, якщо я прочитаю книги з фемінізму.
Ми винесли такі уроки: не воювати з хейтерами, а вести раціональну бесіду з тими, хто цей коментар буде читати
Коли ми писали відповідь цим людям, ми були ввічливими й не використовували ненормативну лексику.
Надалі я для себе вирішив, що якщо побачу якийсь конфлікт і захочу туди влізти, то перед цим зроблю серйозний фактчекінг. Я відчув на собі, як можна перекрутити інформацію, як люди на це ведуться. І, якщо побачу, що хтось із моїх друзів потрапить під таку хвилю хейту, я обов’язково висловлю свою позицію. Коли починається таке, багато людей пишуть особисті повідомлення з підтримкою, але не роблять цього публічно. Бояться, що це перейде і на них. Я більше не боюся.
Я вважаю, що не треба «чекати, поки все вляжеться». Якщо немає своєї позиції, тоді людина, яка не в курсі про ситуацію, зробить свої висновки тільки за позицією однієї сторони конфлікту. Воювати з такими людьми не обов’язково, а свою позицію варто висловити.
Текст: Юлія Тунік
Редактор: Марк Лівін
Літературна редакторка: Ніка Пономаренко
Фото: Констянтин Гузенко
Верстка: Анна Шакун